|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem har skylda her? (Kollisjon)Da regner jeg med at du vet at det er visse aspekter som må være tilstede for at det i det hele tatt kan bli skylddeling? I situasjoner som du tegner opp, der man i etterkant egentlig ikke vet hvem som gjorde hva, så vil det aldri bli skylddeling, da vil hver part måtte betale for sin egen skade. Skylddeling kan kun skje hvis begge partene har gjort feil og hvis dette kan bevises eller hvis de er enige om det.
![]() |
#22 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvem har skylda her? (Kollisjon)
Her har vel tydelig begge parter gjort feil? A har ikke stoppet for vikeplikt. B har kjørt på en bil som sto stille. |
![]() |
![]() |
#23 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem har skylda her? (Kollisjon)Det er utarbeidet retningslinjer for mange ulike situasjoner, og det er laget en avtale selskapene i mellom om bruke disse retningslinjene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Superaktiv
Det er riktig, det bblir ikke skylddeling hvis det er tvil om hvorvidt den ene har skyld. man får bare skyld om det er bevist at man har gjort en feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ræv med ører
Kanskje, men ikke nødvendigvis. Det avhenger også av hvor lenge A har stått stille. Hvis A har rukket å bråbremse fem sekunder før det smalt så "teller det ikke". Dessuten er det forhold i trafikken som veier tyngre enn andre, og brudd på vikeplikten er noe av det som veier tyngst. Feil er ikke lik feil, for å si det sånn.
![]() |
#26 |
Passiv
|
Saksbehandler sitter ikke og får bonus ut fra hva som gavner selskapet nei. |
![]() |
![]() |
#27 |
Superaktiv
Det er ikke sikkert at B er enig i dette, selv om A akkurat rakk å stoppe før det smalt, er ikke det det samme som å kjøre på en bil som står stille og har stått stille en stund. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Passiv
|
Nettopp. |
![]() |
![]() |
#29 |
Superaktiv
Nei, det gjør de ikke, fordi dette er retningslinjer som alle selskapene er enige om, alle selskapene i Norge følger de samme retningslinjene. For alle selskaper blir det da "win some loose some" |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Passiv
|
Helt enig. Det er derfor jeg flere innlegg før du skrev dette skrev at det er forskjell på å stå stille og å være den som rakk å bråbremse først. |
![]() |
![]() |
#31 |
Passiv
|
Heeeeelt riktig. |
![]() |
![]() |
#32 |
Superaktiv
han har skrevet under på at A sto stille, ikke på at han satte bilen i bevegelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Passiv
|
Jeg vet ikke hva av to biler står i ro, bil B settes så i bevegelse som er uklart? |
![]() |
![]() |
#34 |
Superaktiv
Disse retningslinjene har jo juridisk forankring, og er helt sikkert vurdert av en masse offentlige etatere. Har du skyld, så har du skyld liksom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ræv med ører
Nei, det er fortsatt ikke så enkelt. I hvert fall ikke hvis det finnes vitner (det hørtes jo ut som det i dette tilfellet). B's forklaring i etterkant har faktisk noe å si også. Det er ikke alltid forsiden på skademeldingen er avgjørende, selv om den er det i de fleste tilfellene. B trenger ikke bli straffet for at han skrev under på at A stod stille, fordi hun gjorde det jo akkurat i det det smalt. En tilleggsforklaring fra begge kan faktisk føre til et annet resultat.
![]() |
#36 |
Passiv
|
Det er riktig. Men er det tvil om hvem som har skyld eller om begge kan ha skyld så kan man altså velge å si at i den og den problemstillingen så sier vi at dette er defaultløsning. Skal vi da si at vi går for den løsningen vi tjener mest eller minst penger på - når det er flere som er innenfor lover og retningslinjer synes dere?
I mitt svar er det altså tatt utgangspunkt i det problemet som er beskrevet. Om noen endrer problemet eller beskrivelsen etterpå så kan det påvirke resultatet ja. På samme måte som man kan klage på en avgjørelse om skyld og få sin konkrete situasjon vurdert mer nøye enn det den blir i første omgang. |
![]() |
![]() |
#37 |
ræv med ører
Jeg forstår nok ikke helt hva du mener. Det er riktig at defaultløsningen på "begge har beviselig gjort feil" er at det blir skylddeling. Defaultløsningen på "påstand mot påstand og ingen kan bevise hva som egentlig skjedde" er at hver må bære sin egen skade. Er ikke det både rimelig og fair for forsikringstakeren også? Og hvor kommer aspektet at selskapene tjener mest på dette inn i bildet? Det vil alltid være i selskapets interesse å få skylda over på motparten, eller at egen kunde får minst skyld (det finnes jo andre brøk enn 50/50 også). Men hvorfor er skylddeling mest lønnsomt for dem? Eller i hvilken situasjoner?
![]() |
#38 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvem har skylda her? (Kollisjon)5 sekunder er da rimelig lenge i denne sammenhengen? Bil B sto stille, og kjørte fordi A hadde stoppet. Så klarte han ikke svingen. Jeg har ikke sagt et ord om hva forsikringsselskapet kommer til å mene om saken (jeg deler Folk Flests oppfatninger om forsikringsselskaper), men etter vanlig rettsoppfatning kan det da ikke herske tvil om at bil A brøt en trafikkregel, men bil B har skyld i ulykken gjennom rett og slett å kutte svingen og kjøre inn i en stillestående hindring.l
![]() |
#39 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvem har skylda her? (Kollisjon)Jeg synes at bil B har skylden. A stod tross alt i ro. Man har ikke påkjørtsplikt i Norge, så vidt jeg vet. Om det er en hindring i veien (bil A), så må man jo faktisk svinge rundt den og ikke kjøre på den.
![]() |
#40 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvem har skylda her? (Kollisjon)Nå har jeg altså svart rent utfra hvordan situasjonen er beskrevet. En annen ting er: hvorfor i all verden står det to biler og venter på en forkjørsvei? Det gjør at jeg umiddelbart nærer litt tvil til fremstillingen. For hvis ikke bil B sto stille, så er saken ganske annerledes.
![]() |
|
|