Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Sjette sans"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-09, 19:50   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjette sans"

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det man ser på TV er veldig klippet til. Om du søker på youtube så finner man lengre klipp fra live-showene hennes. Om du er interessert i å faktisk evaluere hva hun gjør, så lønner det seg å skrive ned hva hun sier, og så ser du at hun tar mye feil, spør veldig åpne spørsmål, som f.eks "Du er her på grunn av noen du er glad i?" "Noen som har problemer med noe?"

Typisk en gang hvor jeg så et originalklipp og da ser man at hun spør til et par søstre: "Er det moren deres?" nikking "Hun var syk?" nikking "Hun døde av kreft?" Og de ser litt forvirret på hverandre og sier nei. "Hun var bekymret for at hun var kreftsyk?" Mer nei. "Hun var bekymret for kreft hos andre?" osv osv.

Det finnes mange som er dyktige på cold reading, som er gode på å spørre åpne spørsmål og som leser kroppspråk. De fleste medier nekter å gjøre en reading om de ikke får se personen foran seg og personen ikke svarer på spørsmål og det forteller at de (ubevisst eller bevisst, det kan være variasjon på det) faktisk leser kroppsspråk mer enn at de har noen astrale evner.

Kan du hjelpe meg å finne noen sånne klipp? Jeg har en believer i hus, og jeg orker ikke å utubere meg gjennom masse ferdigklippede versjoner. :elveblest:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 19:58   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Nei, det er ikke unødvendig. Hvis dette stemmer, hvor kan jeg lese om det?

Her:
http://www.bt.no/nyheter/innenriks/W...ek-947225.html

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 21:06   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det at politiet brukte tid og ressurser på Westerlund sier mye.
I en artikkel jeg leste i BT, hadde hun f.eks "sett" to gutter som hadde vært savnet lenge, på X-antall dyp i Hardangerfjorden. Kanskje kunne flere tenke seg til at de hadde kjørt på sjøen, og at det var i nærheten av Hardanger. Å si det eksakte stedet der de lå, og i tillegg si at hun "fikk følelsen av kjøkken , kanskje et kjøleskap" der hun så dem, er ganske imponerende. Noen hadde nemlig dumpet et kjøleskap i havet like i nærheten av der dykkere fant de to guttene. Jeg kan liksom ikke helt forstå hvorfor politiet skulle dikte opp denne historien. Eller hvordan en 60-70 år gammel dame, bosatt på andre kanten av landet, skulle bry seg med å dumpe to ungdommer på sjøen bare for å kunne framstå som "synsk" etterpå.

Argumentet med at de ikke fant noe i hjernen hennes beviser vel ikke at hun ikke hadde overnaturlige evner? Det finnes vel mange mennesker som har usedvanlige evner på et eller annet område uten at hjernen bærer preg av det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-09, 22:51   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Kan du hjelpe meg å finne noen sånne klipp? Jeg har en believer i hus, og jeg orker ikke å utubere meg gjennom masse ferdigklippede versjoner. :elveblest:

Jeg fant frem et klipp i en tråd for en stund siden:

(Kilde: youtube.com)

Dette er del 3 fra et av showene, du finner del 1 og 2 til høyre. Problemet er jo med en del av disse showene, f.eks Edwards da, han ble jo knipi i hot reading, og det er vanskelig å motbevise. Men det er åpenbart de gangene hun cold reader, da er hun ordentlig dårlig til det.

Gammel 19-10-09, 13:55   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde vi skulle snakke om filmen nå. For den er kul.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:16   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en veldig skeptisk skeptiker. Jeg kjenner flere som selv mener at de har "evner" - healing, auralesing - og jeg lar være å diskutere det med dem. Jeg tror det er en sterk sammenheng mellom kroppen og psyken, og det er jo velkjent at tanker og følelser kan ha stor innvirkning på hvordan man føler seg, så jeg tror generelt healing og "varme hender" kan forklares med det (og med ønsketenkning).

Jeg tror på intuisjon, at mange kan ha en velutviklet intuisjon og dermed kan "lese" folk godt, legge (bevisst eller ubevissst) merke til små endringer i mimikk og kroppsspråk, høre hva folk sier og hvordan de sier det, og dermed kan finne ut mye om dem på kort tid. Særlig hvis de i tillegg er gode til å stille inngående spørsmål på en ikke-påtrengende måte. Noen mener sikkert selv at det de driver med er en form for tankelesing eller lignende, selv om det egentlig er kompetanse til å tolke og sette sammen mange veldig små "clues" - jeg tror ikke alle som driver med sånt er bevisste bløffmakere. (Med et visst trykk på "bevisste".)

Gammel 19-10-09, 14:29   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Skilpadda sa.

Gammel 19-10-09, 14:49   #8
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Ånd er det nervesystemet ditt gjør, og hvis man synes det er "kjedelig" så er det fordi man egentlig ikke har tenkt noe særlig over saken. Litt som en mobiltelefon er kjedeligere enn ESP bare fordi man tror man vet hvordan den virker. En munk på 1500-tallet hadde imidlertid blitt mer imponert over hvordan vi gjør tanker om til lyd og lyd om til usynlig lys som sendes opp i himmelen og ned igjen fortere enn en tanke kan forme seg i hodet enn over mumlende snåsamenn som i løpet av 500 år ikke har klart å overbevise en statistiker om at de har rett oftere enn tilfeldighetene skulle tilsi.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:53   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

En munk på 1500-tallet hadde imidlertid blitt mer imponert over hvordan vi gjør tanker om til lyd og lyd om til usynlig lys som sendes opp i himmelen og ned igjen fortere enn en tanke kan forme seg i hodet enn over mumlende snåsamenn som i løpet av 500 år ikke har klart å overbevise en statistiker om at de har rett oftere enn tilfeldighetene skulle tilsi.

For ikke å snakke om hvor imponerende det er at vi gjør tanker om til lydbølger, som forplanter seg gjennom luften og får andres indre øre-organer til å vibrere på en så presis måte at de får de samme tankene inn i sitt hode.

Gammel 19-10-09, 15:06   #10
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

For ikke å snakke om hvor imponerende det er at vi gjør tanker om til lydbølger, som forplanter seg gjennom luften og får andres indre øre-organer til å vibrere på en så presis måte at de får de samme tankene inn i sitt hode.

Jepp. En kosmolog som får en øl og ti minutter til å fortelle alt h*n vet om strengteori og relativistisk tid får bøker om astralplanet til å virke like fantasiløse som å lese telefonkatalogen. Og det uten å ty til meningsløst kvante-vissvass (selv om kvanter gjerne er involvert, men bare der det betyr noe virkelig). Vil du føle at du er i ett med naturen? Biologien forteller deg at det nettopp er det du er.

Jeg pløyde gjennom alle 47 Sagaen om Isfolket i tenåra, og var religiøs så det holdt. Så jeg føler jeg har sammenlikningsgrunnlaget i orden når jeg sier at det er flere utrolige ting å forstå som evolusjonsbiolog enn Margit Sandemo kunne drømt opp i løpet av en tiårs fleinsoppkur. Og vi har bare såvidt begynt.

Gammel 19-10-09, 14:37   #11
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vel egentlig at "det er noe noe mer mellom himmel og jord" selv om jeg hater det uttrykket intenst. For en floskel. Jeg har ikke opplevd noenting, og jeg er meget skeptisk til folk som sier de har opplevd overnaturlige ting og til folk som hevder de har overnaturlige evner / en sjette sans.

Men likevel så er det vanskelig for meg å kategorisk avvise alt og alle. Selv om jeg ikke tror, så betyr ikke det at jeg VET noe som helst. Jeg tror blant annet at det finnes mennesker som har healende evner. Det betyr overhodet ikke at jeg tror på alle og enhver som kaller seg en healer, og det betyr heller ikke at jeg ville ha valgt healing som behandlingsmåte. Jeg tror heller ikke at disse healende evnene er noe overnaturlig eller en gave fra Gud eller noe slikt, men heller at det er et fenomen som oppstår tilfelsdg og som kanskje vil kunne forklares en gang. Eller kanskje ikke? Det kan like godt hende at det IKKE finnes folk med healende evner.

Det virker som om debatter som denne blir veldig svart/hvitt. Enten har du de som løper ned dørene på alternativmessa eller så har du de som skoggerler bare av tanken på noe alternativt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:45   #12
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det virker som om debatter som denne blir veldig svart/hvitt. Enten har du de som løper ned dørene på alternativmessa eller så har du de som skoggerler bare av tanken på noe alternativt.

Absolutt. Hvor er gråsonene?

Akkurat med healing er det egentlig ikke noe stor forskjell i hft akupunktur, noe som nå blir stadig mer "stuerent". Det handler vel i bunn og grunn om å flytte energier (uten at jeg er noe god på emnet healing).

Jeg tror at hele dette emnet og folk som "jobber" innen emnet er fullt av gråsoner. Noen har evner, god intuisjon, er gode til å lese folk, gi omsorg og så mye mer, andre er bløffmakere og bare ute etter å lure penger ut av folk. Jeg tror ikke det er noe sensasjonelt med dette egentlig, ikke ut fra et holistisk livssyn i hvert fall.

For å ta opp ting jeg skrev tidligere i dette innlegget; hva med akupunktur? Når man "kjenner noen så godt at man vet hva de tenker?" Hva med livet etter døden?

Dette er jo egentlig et så stort emne (altså "alternativt"), som strekker seg fra å oppfatte energier rundt oss til heksesirkler der man danser barbeint i skogen... Allikevel;jeg synes det er spennende å lese konstruktive og gjennomtenkte svar.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:44   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg tror ikke på "overnaturlige" ting, sånn prinsipielt, for hvis de finnes, er de pr. definisjon ikke overnaturlige. Det er klart jeg kan ikke vite om det finnes mekanismer som gjør at enkelte mennesker kan påvirke andres kropp med tankens kraft slik at denne kroppen heler seg selv mer effektivt enn den ellers ville gjort. Jeg er skeptisk, men det betyr egentlig bare at jeg overhodet ikke tror på det uten å få det demonstrert eller i det minste sannsynliggjort, og at jeg neppe vil bli helt overbevist uten at det har blitt vitenskapelig påvist at effekten har noen effekt, for å si det sånn.

Gammel 19-10-09, 14:48   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror ikke på "overnaturlige" ting, sånn prinsipielt, for hvis de finnes, er de pr. definisjon ikke overnaturlige. Det er klart jeg kan ikke vite om det finnes mekanismer som gjør at enkelte mennesker kan påvirke andres kropp med tankens kraft slik at denne kroppen heler seg selv mer effektivt enn den ellers ville gjort.

Ja, nettopp. Det er slik jeg tenker. Jeg tror bare at forskjellen på deg og meg er at du i utgangspunktet tror litt mindre på dette enn meg, men at vi ellers har den samme innstillingen til temaet.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 14:45   #15
ntnjen
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2009
ntnjen er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

jeg tror og vet det finnes nokke mer!!!!

men godtar også dem som tror dette e tull og tøys!!

ntnjen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 15:01   #16
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett Fringe, og er nå overbevist om at ALT kan forklares.

*fjaser*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 15:39   #17
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror at det finnes mennesker som kan heale, og at det finnes lurendreiere.
Jeg tror at det finnes de som kan se fortid og fremtid, og de som faker.
Jeg tror at vi har ett liv etter døden, at det finnes spøkelser og ånder, men også at de fleste gangene vi tror at det er spøkelser så er det noe helt annet.

Jeg er en enkel sjel.

Gammel 19-10-09, 15:51   #18
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Jeg vet, mine livs erfaringer har gjort det sånn.
Det blir jo mer vanlig med healing ol. nå enn det var før.
Folk får tro hva det vil. Jeg er ikke dum selv om jeg tror

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 16:06   #19
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siw, her.

Jeg vet, mine livs erfaringer har gjort det sånn.

Noen erfaringer du vil dele?

Det blir jo mer vanlig med healing ol. nå enn det var før.

Blir det det? I forhold til når da?

Folk får tro hva det vil. Jeg er ikke dum selv om jeg tror

Det tror jeg absolutt ikke du er. Intelligente mennesker tror like (minst!) mye rart som mindre smarte fordi de er desto mer kreative til å finne på ting å tro på, og deretter finne forklaringer som lar dem fortsette å tro det de ønsker å tro.

Gammel 19-10-09, 16:23   #20
Siw
Twinsouls

Siw sin avatar

Hvor: Sørlandet
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Noen erfaringer du vil dele?

Blir det det? I forhold til når da?
Det tror jeg absolutt ikke du er. Intelligente mennesker tror like (minst!) mye rart som mindre smarte fordi de er desto mer kreative til å finne på ting å tro på, og deretter finne forklaringer som lar dem fortsette å tro det de ønsker å tro.

Har diskutert dette før her inne med deg og andre *leter*

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.