Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Er "herregud" et banneord?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Er "herregud" et banneord?
Ja 83 37,39%
Nei 139 62,61%
Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-09, 13:11   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er "herregud" et banneord?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Kaller du meg historieløs, Divine?

Helt klart.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 13:16   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Kaller du meg historieløs, Divine?

Å. Jeg tok ikke Divines innlegg personlig jeg, burde jeg gjort det?

Gammel 26-10-09, 13:17   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Å. Jeg tok ikke Divines innlegg personlig jeg, burde jeg gjort det?

Klart du burde. Vi kan være sinte sammen?

Gammel 26-10-09, 13:20   #4
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Klart du burde. Vi kan være sinte sammen?

@Divine:

Gammel 26-10-09, 13:43   #5
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Næh. Og jeg har ikke noe imot at ungene bruker det heller, men det kommer an på sammenhengen. Når 14-åringen stikker nesa i været og ytrer et surt "herregud..." før hun tramper inn på rommet sitt er det ikke det samme som når hun i hastverk ut døra sier "herregud, jeg mister bussen!". Det er tonen hun tar som kan ergre meg, ikke selve ordet, for oss er det et ord uten spesiell betydning siden vi ikke er religiøse.

Gammel 26-10-09, 17:01   #6
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Herregud" er et banneord....

Gammel 26-10-09, 21:27   #7
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

Jeg har aldri sett på det som et banneord. For mannen og mannens familie (foreldrene er kristne) så er det et banneord.
Husker jeg fikk klar beskjed av mannen på første middag hjemme hos mine svigerforeldre, at "herregud" var noe jeg under noen omstendigheter ikke måtte si. Jeg ble jo livredd, og øvde meg på å si "herlighet" istedetfor. (Tror jeg sa "herregud" litt vel mye ).

Jeg skjønner at de som er kristne ser på det som et banneord, men jeg synes altså ikke det.

Gammel 29-10-09, 21:23   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte ja, ut fra definisjonen til Karsten Isaksen: Banning er misbruk av Guds navn. Statan, helvete o.l. er vulgært, men ikke banning.

Jeg synes egentlig motsatt av ham, men hvis det finnes en definisjon, så er det vel ikke noe å diskutere?

Jeg sier dessverre herregud altfor ofte. Det er ikke spesielt pent når jeg hører andre si det, men som sagt bruker jeg det selv, så jeg er ikke den rette til å snakke.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 00:22   #9
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg svarte ja, ut fra definisjonen til Karsten Isaksen: Banning er misbruk av Guds navn. Statan, helvete o.l. er vulgært, men ikke banning.

Jeg synes egentlig motsatt av ham, men hvis det finnes en definisjon, så er det vel ikke noe å diskutere?

Jeg sier dessverre herregud altfor ofte. Det er ikke spesielt pent når jeg hører andre si det, men som sagt bruker jeg det selv, så jeg er ikke den rette til å snakke.

Jeg er uenig med Karsten Isaksen og han har like lite definisjonsmakt som det jeg har.

Skal man flisespikke veldig så er ikke Gud Guds navn heller. Gudsnavnet innenfor den jødisk/kristne tradisjon er JHWH. Det er bakgrunnen for at jødene ikke vil uttale gudsnavnet. De er ikke redde for å bruke de forskjellige ordene for Gud (Elohim mfl), men å uttale Jahwe, JHWH gjør de ikke. I stedet for å uttale det brukes Adonai der hvor JHWH står skrevet.

I vår sammenheng brukes ordet Gud i tiltale og derfor fungerer det som "navn" og det er bakgrun til at jeg ikke vil misbruke det, men strengt tatt er det JHWH som er navnet.

Sist redigert av Guava : 31-10-09 kl 00:28.
Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 13:15   #10
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Det er veldig langt i fra et banneord.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 17:08   #11
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Gammel 26-10-09, 18:34   #12
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Nemlig.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 13:29   #13
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Nei. Jeg bruker det hele tiden.

Gammel 26-10-09, 13:30   #14
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Jeg syns ikke det er et banneord.

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 13:31   #15
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det synes jeg, men det er veldig mange ord som er verre å si.

Gammel 26-10-09, 13:33   #16
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

I mine øyne er det ikke ett banneord.

Gammel 26-10-09, 13:33   #17
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri sett på det som noe banneord. Det er muligens fordi jeg ikke synes det er stygt, og jeg synes banneord skal være stygge, slikt som jævlig, faen, f***e osv.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 13:34   #18
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke for oss. Jeg bruker det (litt for) ofte.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 13:36   #19
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Men hva er egentlig forskjellen på herregud og faen? (Hehe, det rykker i fingrene mine mens jeg skriver, så uvant er det for meg å ta ordene inn i vokabularet...)

Refererer ikke begge til uttrykk fra det religiøse?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 13:42   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Men hva er egentlig forskjellen på herregud og faen? (Hehe, det rykker i fingrene mine mens jeg skriver, så uvant er det for meg å ta ordene inn i vokabularet...)

Refererer ikke begge til uttrykk fra det religiøse?

Jo, men med kraftuttrykk er det sjelden bare "faktainnholdet" som teller. "Fanden" er f.eks. et mye mildere uttrykk enn "satan", selv om de refererer til det samme.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.