|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
Se resultatene: Er "herregud" et banneord? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
83 | 37,39% |
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
139 | 62,61% |
Deltakere: 222. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Er "herregud" et banneord?Spørsmålet sier seg selv. |
![]() |
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?Jupp.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?Jeg ser det ikke som et banneord. Synes det er et negativt ladet ord når det brukes. |
![]() |
![]() |
#5 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?Det er vel å missbruke herrens navn, med mindre det sies i rett kontekt. Det er vel banning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?Selvsagt ikke. Herre er ikke et banneord og gud er ikke et banneord.
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?Et skjellsord ja, det er det jo. Men jeg synes ikke det er så ille, bruker det støtt og stadig (sikkert for ofte). Er man ikke kristen er det jo ikke som om man føler man misbruker noens navn heller.
![]() |
#12 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?Jeg for min del synes ikke det er så "grovt" at jeg vil kalle det banning, og jeg synes ikke det er et skjellsord, for et skjellsord mener jeg er noe stygt man kaller andre. Dust eller drittsekk eller jævel, liksom, avhengig av alvorlighetsgrad (der jeg vel bare ville kalle "jævel" for et banneord i tillegg til et skjellsord). Jeg kan strekke meg til å kalle det et, hm, et kraftuttrykk, kanskje.
![]() |
#13 |
Textrovert
|
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?Jeg er oppvokst med en mormor som nesten tok sin død av det dersom noen av oss barnebarna glemte oss og ytret et "herregud", så for meg er det veldig historieløst å ikke anse det som banning.
![]() |
#14 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?
Det skjønner jeg veldig godt. Jeg bruker det nok altfor mye. Prøver å ikke bruke det foran barna, for jeg synes jo ikke det er noe pent akkurat, selv om jeg ikke anser det som banning selv. Men det virker som det er relativt innarbeidet hos meg gitt.
![]() |
#16 |
Etylbarbital
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?Snl definerer banning som bruk av kraftuttrykk for å få utløp for aggresjon.
![]() |
#19 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Er "herregud" et banneord?Det er veldig langt i fra et banneord. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|