Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kongen og svineinfluensa

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-09, 18:54   #21
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kongen og svineinfluensa

Jeg lar meg provosere MYE mer av at topptrente fotballspillere får vaksinen før de som virkelig trenger den.

Gammel 30-10-09, 19:16   #22
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Kjenner at jeg ikke klarer å hisse meg opp over dette gitt. Kongen er vel ofte rundt og hilser på veldig mange mennesker i løpet av en arbeidsuke, så kanskje greit han får den. Så slipper han å føre en evt. svineinfluensa videre også.

Enig i det ja.

Gammel 30-10-09, 19:22   #23
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan jo hende Kongen og flere i familien er i risikogruppene også? Og at resten av familien får vaksinen for å forebygge ovenfor de andre? Ikke vet jeg.

Kongefamilien har vel heller ikke avlyst sine "plikter", så de kommer vel i kontakt med mange mennesker, og da er det vel også fornuftig at de får vaksinen.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 19:24   #24
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Kanskje det er en grunn til at de blir vaksinert? Nå må vi ikke være så vanskelige her.

Såvidt jeg husker så fikk jo kongen kreft for få år siden og var det ikke noe med hjerte også? Det kan jo være flere der som er i risikosonen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 19:24   #25
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det mener du vel ikke? At det er veldig feil at konge, president eller annet statsoverhode/regjering får dette som noen av de første, men at det er greit at rike folk kan kjøpe seg til det foran behovstrengende.

Jeg sa ikke at det var riktigere, men all den tid det ropes over den sterke symbolverdien de konglige har i samfunnet så ble jeg mer irritert av det. Himmel, det er absolutt like urettferdig at samtlige av de som trenger det minst får det først, uansett stilling.

Men ikke kom å si at de har en viktig symbolverdi på vegne av meg (folket) når de tar seg til rette slik, det ble på mange måter toppen av kaka. Vet ikke om det ble noe klarer nå. Jeg er forresten ikke irritert lenger, det var nok mer et øyeblikks opphisselse.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 19:27   #26
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Blir ikke irritert av at kongefamilien har fått vaksine.

Men hisset meg opp tidligere i uken over at min kusine med familie som ikke er i risiko-gruppe fikk vaksine fordi de bor i en liten kommuen der alle fikk.

Gammel 30-10-09, 19:31   #27
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Var egentlig feil tråd å få ut frustrasjonen ang. vaksinen på fant jeg ut....

Sist redigert av Jessica : 31-10-09 kl 00:29.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-09, 22:53   #28
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det er mye i dette med vaksineringen som viser at det norske samfunn fortjener strykkarakter, vi er ikke beredt for en krise i det hele tatt, det er jo helt tull at de ikke har klart å få til vaksinering på østlandet for lenge siden, at noen får flere vaksiner enn de har innbyggere, at man ikke klarer å distribuere dette skikkelig, og ha folk klare til å stikke så snart vaksinene kom inn døra. Det er jo ikke som om massevaksinering kom som et sjokk, man burde jo hatt FUNGERENDE planer for dette lagt allerede da man bestilte dem, for lenge siden.

Men at kongehuset er vaksinert, det anser jeg egentlig som helt normalt. Ikke bare klarer jeg ikke hisse meg opp, men jeg kjenner at jeg synes det er rett. Det kommer nok av at jeg er fornøyd med at vi har et kongehus da, synes absolutt de burde evakueres først i tilfelle krig, og ja, vaksineres nå. Kongen er vel dessuten så vidt jeg husker meget mulig en som kan defineres som risikogruppe.

Uansett, jeg hisser meg nok mye mer opp over den idiotiske handlingslammelsen som finnes i dette som burde vært planlagt til minste detalj. At noen planla å kjøre noen doser opp på slottet, ja, det synes jeg ikke er noe rart. At de derimot ikke klarer å vaksinere de som trenger det, DET synes jeg er håpløst.

Gammel 30-10-09, 22:55   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Jeg lar meg provosere MYE mer av at topptrente fotballspillere får vaksinen før de som virkelig trenger den.

Kanskje de fikk noen doser som var til overs fra Modalen?
(Bitteliten kommune med 350 innbyggere. Det ble ikke sendt ut pakker med mindre enn 500 doser vaksine ... )

Dessuten koster det så mye når statsoverhoder dør, og si meg en ting:
Det er langt bedre at vi får vaksinert konge, dronning og kronprinspar. For hvem vil ha Mærta på tronen, egentlig?

Gammel 30-10-09, 23:24   #30
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke de astma hele gjengen?

Jeg trodde forresten sykehusledelsen og kongen ble vaksinert mest for å vise at når de tørte, så er det ikke noe skummelt, så man kan avblåse alle konspirasjonsteoriene.

Gammel 31-10-09, 00:08   #31
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er reneste skjæreste tullball og galskap at kongefamilien blir vaksinert før andre i både risikogrupper og i risikoutsatte yrker (som f.eks. mitt eget). Kongefamilien kan velge akkurat hva de vil være med på av aktiviteter og forsamlinger hvor det opholder seg større samlinger av mennesker.
Selv er jeg i et yrke som farter land og strand rundt, store folkemasser, møter tusenvis av mennesker på nært og trangt hold hver dag osv. Jeg har ikke fått tilbud om prioritering av vaksinering....men dronning Sonja og Mette Marit skal selvfølgelig ha det først...før de voksne som jobber i barnehage og skole, før alt helsepersonell selv har fått det.... Jeg blir uvel og ikke så rent lite provosert heller

Gammel 31-10-09, 00:12   #32
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det også!! Galskap!! Snakk om prioriteringer....

Gammel 31-10-09, 00:15   #33
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Såvidt jeg husker så fikk jo kongen kreft for få år siden og var det ikke noe med hjerte også? Det kan jo være flere der som er i risikosonen.

Nemlig.
Har ikke han en sånn svinehjerteklaff? Det er av sine egne man skal få det.

Gammel 31-10-09, 00:17   #34
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke noe om at kongehuset skal prioriteres foran andre. Det har jo ingen betydning for samfunnet om noen av dem blir syke. Så lenge helsepersonell, folk i risikogrupper fortsatt ikke har fått, så synes jeg dette er litt provoserende.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 00:28   #35
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er heller ingen royalist, men når vi nå først har disse nissene med på lasset så er det helt OK for meg at de får vaksinen.

Tror forøvrig Märtha la inn en god søknad på republikk i dag på Skavlan. Jeg vet det ikke, for det var så kleint at jeg måtte slå av.

Gammel 31-10-09, 00:45   #36
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jaja... Noe skal man da klage på.

Gammel 31-10-09, 01:28   #37
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes det er helt greit at kongefamilien har fått vaksinen.

Gammel 31-10-09, 13:56   #38
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Nemlig.
Har ikke han en sånn svinehjerteklaff? Det er av sine egne man skal få det.

Han har iallefall en klaff men det at han er hjerteoperert samt har hatt kreft er grunn nok synes jeg.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 14:05   #39
Sundae

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det er mye i dette med vaksineringen som viser at det norske samfunn fortjener strykkarakter, vi er ikke beredt for en krise i det hele tatt, det er jo helt tull at de ikke har klart å få til vaksinering på østlandet for lenge siden, at noen får flere vaksiner enn de har innbyggere, at man ikke klarer å distribuere dette skikkelig, og ha folk klare til å stikke så snart vaksinene kom inn døra. Det er jo ikke som om massevaksinering kom som et sjokk, man burde jo hatt FUNGERENDE planer for dette lagt allerede da man bestilte dem, for lenge siden.

Uansett, jeg hisser meg nok mye mer opp over den idiotiske handlingslammelsen som finnes i dette som burde vært planlagt til minste detalj. At noen planla å kjøre noen doser opp på slottet, ja, det synes jeg ikke er noe rart. At de derimot ikke klarer å vaksinere de som trenger det, DET synes jeg er håpløst.

Her synes jeg det var mange gode poenger. Hva skjer når noe enda verre skjer Norge?

Har egentlig lyst på straff for dem godkjenner vaksinering for ikke risiko-grupper som fotballslag og kommunepamper. Og selvfølgelig straff for sniking i vaksinekøen, kanskje 700 kr, samme som for sniking på trikken?

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 14:13   #40
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men at kongehuset er vaksinert, det anser jeg egentlig som helt normalt. Ikke bare klarer jeg ikke hisse meg opp, men jeg kjenner at jeg synes det er rett. Det kommer nok av at jeg er fornøyd med at vi har et kongehus da, synes absolutt de burde evakueres først i tilfelle krig, og ja, vaksineres nå. Kongen er vel dessuten så vidt jeg husker meget mulig en som kan defineres som risikogruppe.

Nå, nå. Jeg synes ikke det er så veldig merkelig at man ikke har klart å planlegge dette i minste detalj. Aller helst skulle man jo visst hvor mange det var i hver kommune som var i risikogruppene, og fordelt vaksinene etter en tilsvarende brøk. Nå har jo kritikken samtidig gått ut på at det har tatt tid å få distribuert vaksinene. Det ville garantert tatt enda lenger tid om distribusjonen skulle finregnes på slik at alt ble helt rettferdig og likt. Dessuten endrer retningslinjene seg etterhvert som man vet mer om sykdommen og utbredelsen. Så bare det å planlegge for hvor mange som er i risikogruppene, ville ikke latt seg gjøre fullstendig på forhånd, siden man rett og slett ikke visste. Distribusjonen av vaksinen er i sin tur avhengig av at det produseres vaksine hos legemiddelprodusentene. Og det er jo ikke gjort i en håndvending, ei heller er det kanskje mulig å beregne akkurat når vaksinen kommer, og således planlegge for ekstra bemanning av helsestasjoner etc. Man kunne kritisert kommunene for å ta av allerede ansatt helsepersonell til å gjennomføre vaksinene, noe som går utover det vanlige tilbudet (som vi merker, siden kontroller på helsestasjonen blir utsatt). Det er jo en økonomisk prioritering, i tillegg til antakelig en logistisk utfordring. Jeg vet ikke hva som burde vært løsningen, men det er i alle fall sikkert at det er veldig lett å se saken fra bare den ene siden nå som vi er midt oppi det.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.