|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Halloween-feiringSignerer Iset.
![]() |
#2 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Halloween-feiringJeg har egentlig ikke noe forhold til det. Var jo ikke noe feiring da jeg var liten. Jeg skjønner at handelsstanden gnir seg i hendene av enda en tradisjon som innebærer shopping, men akkurat dette synes jeg er gøy nå når jeg har fått barn. Jeg kan skjønne at dette fenger, blir litt revet med selv også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
trøtt
|
![]() Sv: Halloween-feiringStoresøster sa i går at når hun blir stor, da skal hun også gå rundt og si "knask eller knep"! Hvor stor da, ville jeg vite. Når hun ble åtte, var svaret - "men det er kjempelenge til. Eller kanskje når jeg er seks?" "Det er jo neste år, det!" sa jeg - lettet for å ha sluppet unna ett år til...
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Halloween-feiringJeg boikottet hele greia i fjor, la ungene og skrudde av alt vi hadde av lys og satt foran TV-skjermen med gardinene for. Ingen fikk noe som helst av oss, ikke en gang en kålrotstav. Jeg synes hele greia er noe herk, en importert "tradisjon" som nordmenn flest ikke kjenner bakgrunnen til. Norske barn får da i seg nok sukker igjennom året, hvorfor skal de attpåtil plage andre mennesker med tiggingen sin? Avskaff hele greia, det er min holdning. |
![]() |
![]() |
#5 |
:)
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() |
![]() Sv: Halloween-feiring...
2004 ![]() Sist redigert av Katie : 22-11-09 kl 18:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Halloween-feiring
Det er mye bedre å være dobbeltmoralsk enn å nekte ungene å feire Halloween fordi man ikke liker dagen selv.
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
Jeg syns det er helt kurant å lære ungene mine at de ikke er nødt til å følge strømmen fordi handelsstanden fant ut at det var en fin idé. Jeg ser allerede at eldste er fint istand til å tenke selv når det gjelder ting med skolevenner og det er jeg faktisk temmelig stolt over. Det er nok av de som bare dilter etter de andre fordi de ikke evner tenke selv, eller iallfall ikke å stå for egne meninger. Så om du da syns jeg er slem; so be it.
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
Trist og trist, Iset. Du sier nå gjentatte ganger at det er både det ene og det andre og mener attpåtil her at man heller skal skjule prinsippene sine for ungene og la dem delta.
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Halloween-feiringJeg skjønner hva du mener, men jeg synes ikke det er særlig hyggelig med foreldre som nekter ungene å feire ditt og datt bare fordi de ikke liker det selv. Unger som har kjempelyst å kle seg ut men som får hele gleden tråkket ned av foreldre som synes det er noe stort dritt og som ikke tar fem øre for å fortelle dem nettopp det. Jeg er ganske trygg på at mine barn kommer til å klare å tenke selvstendig når det gjelder det aller meste, selv om jeg er glad i alle slags tradisjoner og liker å feire dem.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
Dritt? Jeg er ganske så saklig når jeg forteller hvorfor vi gjør ditt og hvorfor vi gjør datt. Norske tradisjoner feirer vi, men jeg syns ikke spesielt om verken jul, nyttår eller 17. mai. Det er altså ikke slik du påstår, at man nødvendigvis nekter ungene feiringer fordi man ikke liker dem selv.
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
Nei, det har jeg heller ikke påstått, jeg sier at OM foreldre gjør sånt så synes jeg det er trist.
Det synes jeg er helt flott, det blir noe annet. Og alt har jo å gjøre med måten man går frem på. Jeg kjenner enda det stikker litt i meg etter å ha lest om barnehageforeldrene i en annen Halloween-tråd, som høylytt proklamerte overfor et utkledd barn at Halloween var noe stort tøv.
![]() |
#13 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Halloween-feiringHva er det med handelsstanden og Halloween?
![]() |
#14 |
navnet sjemmer ingen
Her er jeg også. Så de siste årene har jeg gått gatelangs med mine håpefulle. Og jeg innrømmer at det ikke kostet meg det spøtt å forandre mening.
De avkappede fingrene var frøkna imponert over. Jeg er også imponert. Og jeg tror jammen meg alle i klassen feirer Halloween. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Halloween-feiringJeg syns det er noe herk. IDag lå det masse knuste egg nedi veien der vi kjører inn til oss.
![]() |
#16 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Halloween-feiringDet blir jo ikke noe annet. Man tar sine prinsipper og forklarer dem til barna på en skikkelig måte. Jeg ville dessuten aldri slengt dritt til unger som gledet seg stort til noe. Jeg går gjennom diverse feiringer med et smil rundt munnen og positive ord, selv om jeg skulle ønsket meg langt vekk.
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Det blir noe helt annet fordi den klubben du snakker om bedriver ekskludering, noe som utelukkende er negativt og som jeg ikke ville min jentunge heller skulle vært med i.
![]() |
#18 |
Absolut ateist
|
Men alle andre er med. Emma er den eneste i klassen som ikke får lov. Og om det er det prinsippet man lever etter; at ungene skal få lov til å være med på det som er gøy, så blir jo det et like godt eksempel som Halloween. For det er jo det du sier; at det er gøy og alle andre gjør det.
![]() |
#19 |
maler
|
![]() Sv: Halloween-feiringJeg synes i utgangspunktet halloweenfeiring er noe stort tull. Kommers handelsstandgreie på linje med valentines, og som ikke har noen røtter i vår kultur. Så jeg har holdt igjen, men nå som jeg har fått skolebarn har jeg svelget et par sjokoladekameler. Det er ganske lette kameler å svelge også, for jeg ser jo at dette er i ferd med å bli en koselig tradisjon for barna og en del av barnekulturen selv om det ikke stikker noe dypere enn grøss og godis. Neste år skal jeg faktisk vurdere å lage gresskarlykter.
![]() |
#20 |
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Halloween-feiringJa, jeg ser at Halloween er kommersiell USA-import, men det er nå veldig gøy for det. Minsten her i huset talte dagene til Halloween, og gledet seg enormt til å gå rundt i sin sjørøverskjelett-kostyme med bestekompisen. Det gjorde han, og etterpå tok vi runden hos vores nærmeste naboer. Vi bor utenfor byggefelt, derfor hadde ingen av dem hatt noen "knask eller knep" på besøk før. Stor stas, maks uttelling av godteri, storfornøyd seksåring.
![]() |
|
|