Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Halloween-feiring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-09, 20:34   #1
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Halloween-feiring

Signerer Iset.

Gammel 31-10-09, 20:41   #2
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Halloween-feiring

Jeg har egentlig ikke noe forhold til det. Var jo ikke noe feiring da jeg var liten. Jeg skjønner at handelsstanden gnir seg i hendene av enda en tradisjon som innebærer shopping, men akkurat dette synes jeg er gøy nå når jeg har fått barn. Jeg kan skjønne at dette fenger, blir litt revet med selv også.

Valentines derimot...

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 20:37   #3
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Storesøster sa i går at når hun blir stor, da skal hun også gå rundt og si "knask eller knep"! Hvor stor da, ville jeg vite. Når hun ble åtte, var svaret - "men det er kjempelenge til. Eller kanskje når jeg er seks?" "Det er jo neste år, det!" sa jeg - lettet for å ha sluppet unna ett år til...

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 21:03   #4
Albertine
Passiv

Standard

Jeg boikottet hele greia i fjor, la ungene og skrudde av alt vi hadde av lys og satt foran TV-skjermen med gardinene for. Ingen fikk noe som helst av oss, ikke en gang en kålrotstav. Jeg synes hele greia er noe herk, en importert "tradisjon" som nordmenn flest ikke kjenner bakgrunnen til. Norske barn får da i seg nok sukker igjennom året, hvorfor skal de attpåtil plage andre mennesker med tiggingen sin? Avskaff hele greia, det er min holdning.

(Hilsen hun som har sendt to utkledde barn på runde med gresskarbøtte og har hatt fem twistposer i beredskap til unger på døra fordi alt seff må være innpakket i disse svinetider. Dobbeltmoralen lenge leve.)

Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 21:13   #5
Katie
:)

Katie sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Katie er litt kul
Standard

...

Sist redigert av Katie : 22-11-09 kl 18:29.
Katie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 21:29   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

(Hilsen hun som har sendt to utkledde barn på runde med gresskarbøtte og har hatt fem twistposer i beredskap til unger på døra fordi alt seff må være innpakket i disse svinetider. Dobbeltmoralen lenge leve.)

Det er mye bedre å være dobbeltmoralsk enn å nekte ungene å feire Halloween fordi man ikke liker dagen selv. DET synes jeg er fælt. Det samme med feks. jul. Det er nok av Grinchen-ere her i verden, men det får de bare være så lenge de tar seg sammen og skjuler det overfor ungene.

Gammel 31-10-09, 21:41   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er mye bedre å være dobbeltmoralsk enn å nekte ungene å feire Halloween fordi man ikke liker dagen selv. DET synes jeg er fælt. Det samme med feks. jul. Det er nok av Grinchen-ere her i verden, men det får de bare være så lenge de tar seg sammen og skjuler det overfor ungene.

Jeg syns det er helt kurant å lære ungene mine at de ikke er nødt til å følge strømmen fordi handelsstanden fant ut at det var en fin idé. Jeg ser allerede at eldste er fint istand til å tenke selv når det gjelder ting med skolevenner og det er jeg faktisk temmelig stolt over. Det er nok av de som bare dilter etter de andre fordi de ikke evner tenke selv, eller iallfall ikke å stå for egne meninger. Så om du da syns jeg er slem; so be it.

Gammel 01-11-09, 14:18   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trist og trist, Iset. Du sier nå gjentatte ganger at det er både det ene og det andre og mener attpåtil her at man heller skal skjule prinsippene sine for ungene og la dem delta.

Gammel 31-10-09, 21:46   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes ikke det er særlig hyggelig med foreldre som nekter ungene å feire ditt og datt bare fordi de ikke liker det selv. Unger som har kjempelyst å kle seg ut men som får hele gleden tråkket ned av foreldre som synes det er noe stort dritt og som ikke tar fem øre for å fortelle dem nettopp det. Jeg er ganske trygg på at mine barn kommer til å klare å tenke selvstendig når det gjelder det aller meste, selv om jeg er glad i alle slags tradisjoner og liker å feire dem.

Gammel 31-10-09, 21:48   #10
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

JEg synes ikke Sitron er slem.

Gammel 31-10-09, 21:56   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg skjønner hva du mener, men jeg synes ikke det er særlig hyggelig med foreldre som nekter ungene å feire ditt og datt bare fordi de ikke liker det selv. Unger som har kjempelyst å kle seg ut men som får hele gleden tråkket ned av foreldre som synes det er noe stort dritt og som ikke tar fem øre for å fortelle dem nettopp det. Jeg er ganske trygg på at mine barn kommer til å klare å tenke selvstendig når det gjelder det aller meste, selv om jeg er glad i alle slags tradisjoner og liker å feire dem.

Dritt? Jeg er ganske så saklig når jeg forteller hvorfor vi gjør ditt og hvorfor vi gjør datt. Norske tradisjoner feirer vi, men jeg syns ikke spesielt om verken jul, nyttår eller 17. mai. Det er altså ikke slik du påstår, at man nødvendigvis nekter ungene feiringer fordi man ikke liker dem selv.

Hva skal ungene lære da, om de alltid får følge strømmen, om å ta selvstendige valg? Ingen av mine unger har grått på sine knær fordi de føler de går glipp av noe. Tvert imot (gjelder jo spesielt Emma da) så evner de å forstå logiske resonnement og ser bakgrunnen bak avgjørelsene når vi snakker om for og imot ting som dette.

Det eneste Emma er litt sår for, er at hun ikke får være med i en klubb en del jenter i klassen har. Og bakgrunnen for det er at det er to klubber og den ene gjensidig ekskluderte medlemmene i den andre. Og selv om hun syns det er kjipt, så forstår hun logikken bak når jeg nekter henne, fordi det er ikke rett å drive med ekskludering. Jeg har fortalt henne at vi istedet kan ha jentekvelder innimellom med alle jentene fra klassen, om hun ønsker. Men så innmari viktig er visst ikke det, for hun maser ikke om det heller.

Poenget er altså at det helt fint går an å dele sine prinsipper mot enkelte ting med ungene uten at de får sår i sjelen av den grunn, eller opplever at man snakker "dritt" om ting.

Gammel 31-10-09, 22:10   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Dritt? Det er altså ikke slik du påstår, at man nødvendigvis nekter ungene feiringer fordi man ikke liker dem selv.

Nei, det har jeg heller ikke påstått, jeg sier at OM foreldre gjør sånt så synes jeg det er trist.

Det eneste Emma er litt sår for, er at hun ikke får være med i en klubb en del jenter i klassen har. Og bakgrunnen for det er at det er to klubber og den ene gjensidig ekskluderte medlemmene i den andre. Og selv om hun syns det er kjipt, så forstår hun logikken bak når jeg nekter henne, fordi det er ikke rett å drive med ekskludering. Jeg har fortalt henne at vi istedet kan ha jentekvelder innimellom med alle jentene fra klassen, om hun ønsker. Men så innmari viktig er visst ikke det, for hun maser ikke om det heller.

Poenget er altså at det helt fint går an å dele sine prinsipper mot enkelte ting med ungene uten at de får sår i sjelen av den grunn, eller opplever at man snakker "dritt" om ting.

Det synes jeg er helt flott, det blir noe annet. Og alt har jo å gjøre med måten man går frem på. Jeg kjenner enda det stikker litt i meg etter å ha lest om barnehageforeldrene i en annen Halloween-tråd, som høylytt proklamerte overfor et utkledd barn at Halloween var noe stort tøv.

Gammel 31-10-09, 22:25   #13
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hva er det med handelsstanden og Halloween?
Halloween kostet meg 100 kr. På dette.

Min mor er oppvokst i USA, og jeg har tante og onkel som har bodd der hele livet, og som nå bor i Norge. De har innført Halloween, der familie og venner samles på amerikansk vis, skjærer ut gresskar og koser seg med god mat. Kjempegøy!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 22:33   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg likte det ikke før, men etterhvert som jeg har sett hvor gøy ungene synes det er, og har hatt mange forventningsfulle glade utkledde barn på dørene, så har jeg endret mening. If u cant beat them, join them.

Her er jeg også. Så de siste årene har jeg gått gatelangs med mine håpefulle. Og jeg innrømmer at det ikke kostet meg det spøtt å forandre mening.

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

HVa skal man gjøre når alle klassevenninner går? Jo, man svelger kameler og serverer de som kommer på døren blodige avkappede fingre laget av kransekakedeig, mandler (negl) og rød konditorfarge.

De avkappede fingrene var frøkna imponert over. Jeg er også imponert. Og jeg tror jammen meg alle i klassen feirer Halloween.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-09, 21:51   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er noe herk. IDag lå det masse knuste egg nedi veien der vi kjører inn til oss.
Vi var på allehelgensfamiliefest i kirken, uten utkledning, men med masse leiker, dans, idrett, film, pølser og godeposer, og supersosialt for både voksne og barn. Veldig bra alternativ, så slipper vi heile greia, siden det er i nettopp den persioden da barna går rundt.

Gammel 31-10-09, 22:23   #16
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det blir jo ikke noe annet. Man tar sine prinsipper og forklarer dem til barna på en skikkelig måte. Jeg ville dessuten aldri slengt dritt til unger som gledet seg stort til noe. Jeg går gjennom diverse feiringer med et smil rundt munnen og positive ord, selv om jeg skulle ønsket meg langt vekk.

Jeg syns det er helt fint at man lærer ungene at alt som er moro og gøy ikke nødvendigvis er positivt.

Gammel 31-10-09, 22:41   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det blir jo ikke noe annet. Man tar sine prinsipper og forklarer dem til barna på en skikkelig måte. Jeg ville dessuten aldri slengt dritt til unger som gledet seg stort til noe. Jeg går gjennom diverse feiringer med et smil rundt munnen og positive ord, selv om jeg skulle ønsket meg langt vekk.

Det blir noe helt annet fordi den klubben du snakker om bedriver ekskludering, noe som utelukkende er negativt og som jeg ikke ville min jentunge heller skulle vært med i.

Gammel 31-10-09, 22:44   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det blir noe helt annet fordi den klubben du snakker om bedriver ekskludering, noe som utelukkende er negativt og som jeg ikke ville min jentunge heller skulle vært med i.

Men alle andre er med. Emma er den eneste i klassen som ikke får lov. Og om det er det prinsippet man lever etter; at ungene skal få lov til å være med på det som er gøy, så blir jo det et like godt eksempel som Halloween. For det er jo det du sier; at det er gøy og alle andre gjør det.

Gammel 31-10-09, 22:52   #19
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes i utgangspunktet halloweenfeiring er noe stort tull. Kommers handelsstandgreie på linje med valentines, og som ikke har noen røtter i vår kultur. Så jeg har holdt igjen, men nå som jeg har fått skolebarn har jeg svelget et par sjokoladekameler. Det er ganske lette kameler å svelge også, for jeg ser jo at dette er i ferd med å bli en koselig tradisjon for barna og en del av barnekulturen selv om det ikke stikker noe dypere enn grøss og godis. Neste år skal jeg faktisk vurdere å lage gresskarlykter.

Gammel 31-10-09, 22:58   #20
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg ser at Halloween er kommersiell USA-import, men det er nå veldig gøy for det. Minsten her i huset talte dagene til Halloween, og gledet seg enormt til å gå rundt i sin sjørøverskjelett-kostyme med bestekompisen. Det gjorde han, og etterpå tok vi runden hos vores nærmeste naboer. Vi bor utenfor byggefelt, derfor hadde ingen av dem hatt noen "knask eller knep" på besøk før. Stor stas, maks uttelling av godteri, storfornøyd seksåring.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:29.