|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: A Christmas Carol
Eh, det er vel ikke først og fremst lyden, og hvorvidt man skvetter, som er problemet med den filmen, vel. Avrevne kroppsdeler og mennesker som blir spist levende, derimot. Jeg syntes filmen var grusom, da jeg så den som 16-17-åring, og jeg husker jeg reagerte på alle småttissene (ned til 6 år) som fikk gå og se den!
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
At dinosaurene spiste menneskene kom ikke akkurat som en overraskelse på henne, men det kan fort bli visuelt for sterkt for barn ja, så jeg vil jo ikke anbefale foreldre å la ungene se den. Men hun taklet den helt fint og vil nå se nr. 2 og 3, men jeg avventer litt. Jeg har aldri noensinne tenkt på de filmene som grusomme, bare morsomme og herlige og eventyrlige. Jeg så den som 14-åring og elsket den. Men jeg har vel alltid tålt litt mer enn gjennomsnittet da.
![]() |
#23 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: A Christmas CarolJeg fatter ikke at man kan la en seksåring se Jurassic Park. I min verden mangler man totalt gangsyn hvis man finner på noe sånt. Helt uavhengig om ungen synes det er superspennende og morsomt og ikke skummelt i det hele tatt. Det gjelder forsåvidt andre voksenfilmer også. Herlighet, vår seksåring er også besatt av dinosaurer, det er omtrent det eneste hun leker med, men jeg lar henne da ikke se en film med for høy aldersgrense der folk rives i stykker for det.
![]() |
#24 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: A Christmas CarolVi tenker helt forskjellig, men det er helt ok.
![]() |
#25 |
ræv med ører
![]() Sv: A Christmas CarolDet hadde vært spennende å høre hvordan du egentlig tenker om det.
![]() |
#26 |
Nymotens gammeldags
Jeg synes egentlig jeg allerede har skrevet her i tråden hva jeg synes. Jeg ser an ungen og vet hva min unge tåler og ikke, og hun er veldig flink til å si fra selv om noe skremmer henne. Og det går helst i barnefilmer, det mest "voksne" hun har sett uten Jurassic Park (som jeg ikke mener er grusom i det hele tatt, ikke noe mer enn dyreprogrammer på NGC) er filmer som Charlie og sjokoladefabrikken og lignende. Ja og Coraline, som både jeg og vesla syntes var en smule kjedelig. Jeg leser jo hele tiden om andre barn som blir skremt av ditt og datt og har skjønt at min jente nok er over gjennomsnittet LITE redd for det meste.
![]() |
#27 |
Bedreviter
|
Det er kjempeforskjell, og det er ikke bare noe Iset har funnet på: det er godt dokumentert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Textrovert
|
![]() Sv: A Christmas CarolJeg tenker litt som Iset. Mine barn har som sagt aldri blitt skremt av film. Så vi har ikke valgt å sette grenser så mye ut fra skummelhet, som ut fra et helhetsbilde. Yngstemann på sju er helt opphengt i aldersgrenser, og spør og spør om han ikke kan få se "It's a wonderful life" siden den har aldersgrensen U i England. Men det får han ikke, rett og slett fordi han ikke vil forstå handlingen, og enten vil finne den kjedelig eller misforstå filmen. Han har heller ingen forutsetninger for å forstå konseptene depresjon og ensomhet, og heller ikke gudommelig inngripen, så derfor får han ikke se den, selv om filmen ikke er skummel på en flekk. Men han har sett Superman-filmene, den tredje og fjerde Indiana Jones-filmen og alle Star Wars-filmene, bare for å nevne noen. Han skjønner ikke alt der heller, men det er nok av ting i disse filmene som appellerer til han til at han får se dem.
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Divine : 03-11-09 kl 13:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Nymotens gammeldags
Jepp, sånn har jeg det. Jeg liker film best på kino for jeg lever meg mye mer inn i det der. Og om jeg skal se en grøsser, foretrekker jeg å se den på kino for da har jeg LITT sjans til å bli skremt. Hjemme blir jeg like skremt som av barne-tv.
![]() |
#30 |
ræv med ører
Jada, jeg skjønner i grunn det.
![]() |
#31 |
Nymotens gammeldags
Den har jeg også egentlig en innebygget aversjon mot.
![]() |
#32 |
ræv med ører
![]() Sv: A Christmas CarolJeg forstår veldig godt at foreldre har vanskelig å si nei når unga vil se på Harry Potter eller Star Wars, eller Spiderman for den saks skyld, filmer som "alle" barn har sett og alle vet hva handler om.
![]() |
#33 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
![]() Sv: A Christmas CarolJurassic Park har også vært litt i tankene mine når det gjelder hvor gammel man må være for å se den, dette da vi nylig har vært på 'Walking with Dinosaurs'. Jeg holder meg litt mot innstillingen at selv om tema og noe av innholdet er meget appelerende for yngre dinosaur-elskere, er nok intensitetsnivå på mye av scenene inneholdende T-rex / Raptors for sterk til gutter/jenter i 6-7 års alder. Filmen ble f.eks. gitt ut i England med klassifisering 'PG' (Parental Guidance), men med følgende spesiell varsel som måtte vises på samtlige plakater osv: 'Parents are warned that this film contains sequences which may be particularly disturbing to younger children or children of a sensitive disposition.' Samtlige Jurassic Park-filmer er forøvrig klassifisert med 15-års grense her i Norge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Nymotens gammeldags
Dårlig fantasi har jeg i grunnen ikke, det er ikke BARE den filmen hun har sett som handler om dinosaurer nei. Hun har fått se ganske mange tegnefilmer og dokumentarer og lignende om dinoer. Nå var det nettopp dinosauruke på NRK Super, og jeg tok opp alt som kunne tas opp.
![]() |
#35 |
ræv med ører
![]() Sv: A Christmas CarolJeg regner med at den ikke er dubbet heller, og lurer litt på (generelt) hvordan det er med filmer som unga rent språklig ikke forstår?
![]() |
#36 |
Textrovert
|
![]() Sv: A Christmas CarolDet er et poeng, Olympia. Mine barn snakker engelsk, så det et tema jeg har sluppet å reflektere så mye over.
![]() |
#37 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: A Christmas CarolHun ser omtrent aldri noe annet enn engelskspråklige filmer, har ikke tenkt over det. Vi ser jo filmer som Charlie og Sjokoladefabrikken og slike, og dubber dem aldri.
![]() |
#39 |
ræv med ører
Sitter du å leser for henne da, eller gir du blaffen i at hun ikke forstår brorparten av hva som blir sagt? Jeg regner med at en seksåring er langt ifra stø i engelsk...
![]() |
#40 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: A Christmas CarolJeg gir totalt blaffen, selvsagt, jeg mangler jo gangsyn.
![]() |
|
|