|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Synes ofte de er vanskelig på skolen ifht matpakker. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Matpakkeregler?Barnehagen til ungene har regler for hva man får ha i matpakken. Dette synes jeg er helt greit, men så er det også bare vi foreldrene som er informert.
|
|
|
|
#3 |
|
Bedreviter
|
Sv: Matpakkeregler?Hverken skolen eller barnehagen praktiserer noen regler – heldigvis eller dessverre, alt etter som hvordan man ser det. I går kunne Frøkna gledesstrålende fortelle meg at hun hadde fått en skive med nugatti av K, for "han hadde fire skiver, men spiste bare tre av dem |
|
|
|
|
|
#4 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Matpakkeregler?Her har de ingen regler på dette. Ikke i barnehagen heller.
|
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Matpakkeregler?
Sånne argumenter er bare så fjerne at jeg ikke kan få sagt det nok.
|
|
|
#6 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Vår barnehage har regler for matpakkene. De skal ikke inneholde kaker, godteri, pålegg som nugatti, peanøttsmør, syltetøy o.l Av youghurt kan vi ha med naturell eller den nye JA-youghurten til Tine. Barnehagen er ikke helt sukkerfri, men veldig sukkerbegrenset noe jeg liker veldig godt. Ingen kaker til bursdagen, men arnehagen selv lager grove vafler og bursdagsbarnet får bestemmer frukten i smoothien.
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Matpakkeregler?Det står da ingenting i HIs innlegg at læreren har påpekt at det ikke er sunt, han fikk beskjed om at det ikke er lov.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matpakkeregler?Emily'en min har bare 1 eller 2 brødskiver med seg på skolen. Resten av maten består av gulrot, blomkål, druer, agurk, paprika, plomme, yoghurt osv. Har følelsen av at halve klassen henger over henne når hun åpner matboksen sin for å se hva spennende hun har med seg, men læreren har bare komt med positive tilbakemeldinger heldigvis. Og når Emily ikke spiser noe særlig brød så sørger jeg for at hun får mat hun liker og som holder henne i gang hele skoledagen. Jeg lager ofte smoothie også, det har vi fått en del kommentarer på men jeg forklarte bare hva jeg hadde oppi, at det ikke var snakk om milkshake liksom.
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Matpakkeregler?Jeg synes det er så merkelig at foreldre i det opplyste 2009 kan finne på å fylle matboksen med snop og kaker hver dag? Noen gjør jo det. Jeg skjønner det ikke helt? Greit at ikke alle foreldre er like opplyste, men går det an å være SÅ lite opplyst?
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg har blitt helt sjokkert i den nye barnehagen til ungene. Hva enkelte av ungene har i matboksen sin; selv om det er nå er innført godteforbud. Det er selvfølgelig de samme ungene som får servert sjokolademelk HVER ENESTE DAG (eventuelt brus) å drikke mens de trilles hjem. :vantro:
|
|
|
|
#15 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Matpakkeregler?Det finnes jo disse små termosene som holder godt på både kald og varm drikke. Men smootie skal kanskje drikkes helt fersk? Eller er den holdbar noen timer i kjøleskap f.eks?
|
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Smoothien som jeg lager "faller sammen" og blir bare ekkel etter kort tid. Den er nok ikke farlig å drikke etter noen timer i termos eller i kjøleskap, men den er ikke videre apetittelig heller. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
De fleste smoothier holder seg en dag i kjøleskapet ja, men jeg synes de skiller seg og MÅ drikke den fersk. Barna derimot kan godt drikke den etter noen timer, de bryr seg ikke. Jeg lager forresten ispinner av smoothierester, kjempesunn is.
|
|
|
#18 |
|
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Sv: Matpakkeregler?Vi har blitt oppfordret )på foreldremøte) til å ha med sunn mat på skolen, og unngå for mye sukker. Spesielt ble kjeks og gotteri nevnt. Jeg tror det er veldig varierende hva barna har med seg, men jeg har aldri hørt at noen barn har fått tilsnakk.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Matpakkeregler?Min smoothie holder seg til lunch, men jeg lager den ganske tykk og med havregryn og soyamelk eller yoghurt, også oppbevares den i kjøleskap. Da er det bare å riste den litt før den drikkes.
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Sv: Matpakkeregler?@Lykken: Jeg er et stykke på vei enig i at dersom de skal ha regler, så lager de dem litt enkle og grovmaskede. Men selv om regelen hadde vært helt grei, synes jeg uansett det er uheldig at læreren sier til en førsteklassing at han/hun har noe "forbudt" i matpakken - det burde tas opp med foreldrene.
|
![]() |
|
|