Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-09, 10:11   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er galt med barnevernet, og hvordan kan man fikse det?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er på dette, altså. Bare rolig!

Beroligende

Gammel 20-11-09, 20:06   #2
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er på dette, altså. Bare rolig!

Siterer alt du skrev over. Jeg synes BV har et alt for dårlig samarbeide på tvers av kommunene. En i svært nær familie har jobbet i årevis i barnevernet, hun bruker sikkert 70% av arbeidstiden sin på buss, fly og båt rundt om for å besøke beredskapshjem. De fleste av disse kunne vært fulgt opp lokalt, noe hun også har sagt mange ganger. Klart at de større barna som kjenner henne og knytter seg til henne kunne trenge å møte henne en gang i blandt, men er det slik vi prioriterer når ressursene alt er knappe?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 00:04   #3
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg er kunnskapsløs, men blir veldig engasjert når jeg leser. Smilefjes sine eksempler er hårreisende, og jeg håper inderlig hun og Madam Mim får igjennom de endringene de jobber for.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 11:14   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stakkars statsråden, han vet vel knapt hvilken ende han skal begynne i, men institusjonene, organisering, bemanning og finansiering er en av dem ser det ut som: Les her.

Barnevern på anbud er helt håpløst, altså, og jeg vet ut fra min kjennskap til norsk barnevern gjennom tidene at de som jobber med barn MÅ ha utdanning, for det blir fort ukultur og unødig brutalitet blant dem som ikke er utdannet. De MÅ ha vandelsattest, for sårbare barn uten grenser og god tilknytning er som magneter på overgripere og institusjonalisering er dessverre et altfor godt utgangspunkt for en overgriper. Hvis institusjonen i tillegg løses opp jevnlig pga anbudspolitikken? Hvem skal man stole på og ha tillit til?

Gammel 19-11-09, 10:05   #5
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

I mange tilfeller så synes jeg BV bør gripe inn og barna bør tas vekk fra familien tidligere ja. Mange har for høy terskel med tanke på det å sende bekymringsmeldinger. Min gamle lærerinne sa at hun i ettertid ser at bekymringsmelding burde vært sendt, men det var ikke "vanlig" på den tiden.

Man har jo plikt til å melde i fra om man ser eller mistenker omsorgssvikt. Men veldig mange melder ikke fra. Dessverre.

Men jeg synes også, som jeg skriver i mitt forrige innlegg, at foreldre som søker hjelp, også bør tas alvorlig. Men for all del, mange opplever jo også at de får god hjelp.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 10:10   #6
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

De som er dårligst til å melde til barnevernet er faktisk barnehagene. De ser kanskje mest, men melder minst. Man kan jo spørre hvorfor, men det handler vel ofte om at de er redde for konsekvensene i forhold til deres samarbeid med foreldrene. Skremmende!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 10:27   #7
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

De som er dårligst til å melde til barnevernet er faktisk barnehagene. De ser kanskje mest, men melder minst. Man kan jo spørre hvorfor, men det handler vel ofte om at de er redde for konsekvensene i forhold til deres samarbeid med foreldrene. Skremmende!

Ja, det er skremmende. Men i små kommuner er det ofte sånn. Det er jo dessverre mange foreldre som reagerer med hat og sinne når slike meldinger blir levert til BV. Og det går ofte ut over samarbeid mellom de ansatte og barna. Det er jo barna som skal være i fokus, så det er trist at barnehagene ikke melder mere enn de gjør. Det er mange barn som skulle vært fanget opp tidlig.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 11:22   #8
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har lest mye av det Smilefjes har skrevet. Og det som slår meg, er at lovverket på dette feltet virker helt bort i staur og vegger. Jeg tror en av tingene som er galt med barnevernet, er at dette feltet har alt for lav status i juridiske kretser, og at ingen har giddet å sørge for at lovene henger sammen.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 18:16   #9
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Engasjementet i tråden vitner vel også om at barnevern kanskje ikke det folk flest er mest opptatt av?

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 18:32   #10
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er i alle fall OPPTATT av det, men jeg har ikke nok kunnskap til å kunne bidra...

Gammel 19-11-09, 19:00   #11
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opptatt av det er jeg absolutt, sitter med mye kunnskap også - men av åpenbare grunner er det mindre lurt at jeg deltar i slike diskusjoner. Men jeg leser dem alltid

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 19:12   #12
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikkje det at eg ikkje er opptatt av dette, men eg har ikkje kunnskapen. Eg leser derfor diskusjonanen med interesse for å auke kunnskapen på dette området. Og eg veit at folk her inne jobber med å endre på regelverket.

Gammel 19-11-09, 19:22   #13
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ang engasjement i tråder om barnevernet så jeg liksom resignert litt jeg. Har ikke lest hele denne heller.
Jeg vet ikke hvordan barneverntråder generelt sett har utviklet seg på dette forumet, men på andre forum er det utrolig mye usaklig kritikk også. Men selvfølgelig en del saklig og. Men det usaklige har som regel tatt over i de trådene jeg har sett andre steder, og derfor holder jeg meg unna fordi jeg blir så irritert.
Ofte tror jeg de trådene jeg har sett om temaet andre steder er startet av mennesker som er bitre på berneverdet fordi de ikke forstår hvorfor de har vært i "klammeri" med dem. Kommentarer som at man hater barneverdet, og at de som jobber i barnevernet er udugelige hele gjengen syns jeg blir så bak mål.

Men de kan helt sikkert bli bedre på mye slik som mange andre instanser. Men hvordan det skal skje, det føler jeg meg ikke kompetent til å diskutere rett og slett.

Gammel 19-11-09, 19:24   #14
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ja, også kan jeg si at den kjenskapen jeg har til barnevernet sånn irl er gjennom en sak med min kusine som ikke har datteren sin lenger.
Der grep de inn og tok tak, dog litt sent syns vi rundt. Men det har endt godt, og barnet bor i dag bare hos pappaen sin, og har trygge mennesker rundt seg.

Gammel 21-11-09, 20:32   #15
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Perhonen, eg kjenne sjølvsagt til forskriftene når det gjeld ransaking. Det eg snakke om er funn gjort når en skal inn på rom og hente handdukar til vask for eksempel. Da ransake du ikkje. Om en skal ransake må en ha mistanken FØR en går inn.

Gammel 21-11-09, 20:49   #16
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Perhonen, eg kjenne sjølvsagt til forskriftene når det gjeld ransaking. Det eg snakke om er funn gjort når en skal inn på rom og hente handdukar til vask for eksempel. Da ransake du ikkje. Om en skal ransake må en ha mistanken FØR en går inn.

Så du mener at hvis du finner narkotika evt brukerutstyr så kan du ikke ta det? Hvis du finner narkotika på rommet til en av ungdommene har du jo i allefall en begrunnet mistanke og kan ransake rommet. Stemmer ikke det?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 20:57   #17
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Lovendringer. Mindre foreldrevern og mer barnevern. Større mulighet til adopsjoner istedenfor fosterhjem. Ta barnet tidligere ut av familier som ikke fungerer. Ha forståelse for at når de 3 første søsknene har trengt hjelp, vil også søsken nummer 4 trenge det. Ha fokus på at barnet trenger et stabilt hjem og at det ikke skal prøves fram og tilbake uendelig mange ganger før det endelig i en alder av 14 tas vekk fra hjemmet.

I tillegg: Fortsette alle de gode hjelpetiltakene som foregår også i dag!

(Jobber også som lærer - måtte tilføye det etter å ha lest Teflonas innlegg).

Sist redigert av oslo78 : 22-11-09 kl 08:44.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 21:22   #18
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok veldig subjektiv, for jeg opplever barnevernet gjennom jobben som lærer, og jeg må si at jeg har ikke de store forhåpningene. Det er mye foreldrevern, synes jeg, de er veldig redde for ikke å ha sterk nok sak. Skulle ønske helsestasjonene kom sterkere på banen, det er håpløst at de ikke ser barnet i perioden mellom 2 og 4 år.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-09, 23:12   #19
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Så du mener at hvis du finner narkotika evt brukerutstyr så kan du ikke ta det? Hvis du finner narkotika på rommet til en av ungdommene har du jo i allefall en begrunnet mistanke og kan ransake rommet. Stemmer ikke det?

Ikkje med mindre ungdommen virkar rusa eller har hatt mulig rusrelatert atferd.

Gammel 22-11-09, 13:30   #20
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Ikkje med mindre ungdommen virkar rusa eller har hatt mulig rusrelatert atferd.

Men pr definisjon har man jo ikke lov å oppbevare eller ha narkotika. Det er jo et lovbrudd. Og fra de institusjonene jeg kjenner til ville dette blitt slått hardt ned på. Ved observasjon/funn av brukerutstyr ville dette øyeblikkelig ført til ransakelse av rommene og fjerning av narkotika/brukerutstyr. At en beboer har brukerutstyr indikerer at vedkommende har tenkt å bruke det. I og med at institusjonen har omsorgen for beboeren er det dennes plikt i forhold til omsorgsbegrepet å se til at det blir fjernet, for videre å ha samtaler med beboeren om de funn som er gjort. Funnene blir svært sjelden anmeldt til tross for at det å ha/være i besittelse av ulovlige rusmidler er brudd på norsk lov.
Nå skal det sies at de institusjonene jeg kjenner til ikke driver med rusomsorg/avrusning. Allikevel vil det fra tid til annen dukke opp rusmidler blant ungdommene. Noe som blir fjernet straks det blir oppdaget.
Har du noen gang sjekket med de som driver med tilsyn av institusjonen om hvordan du skal reagere på funn av narkotika/brukerutstyr? Høres jo helt hårreisende ut at dere skal bare la det være. Det gir jo et signal til ungdommmen om at det er helt greit.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:37.