Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke retter byr dere helt i mot?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-09, 21:01   #1
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke retter byr dere helt i mot?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Røkt pinnekjøtt stiller langt, langt ned på lista, ja. Røkt kolje er heller ingen favoritt. Jeg er generelt ikke særlig glad i norsk tradisjonsmat.

Enig. Tradisjonell "vestlandsmat" likeens. Pinnekjøtt, kålrabistappe, fårikål, ertestuing/ertesuppe, raspeball... alt sånt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:27   #2
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

På sine eldre dager var nok både synet og smakssansen til min mormor ganske så svekket, men hun insisterte på å lage mat til meg hver gang jeg var hos henne. Jeg glemmer aldri laksesmørbrødet jeg fikk servert på muggen grønnflekket loff, røkelaks har aldri blitt det samme igjen for meg. Hun insisterte på å spise opp selv, og jeg var bare sær som kastet slik fin mat.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:41   #3
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alt av lever byr meg i mot.
Hvalkjøtt etter jeg ble lurt til å tro at levergryte var hvalkjøttgryte.
Lutefisk,snakk om gele. Har smakt det i ettertid,en som var skikkelig,men den falt ikke i smak da heller.
Fiskeboller,breker meg bare ved tanken og lukten, spesielt de i boks,som ei venninne fra barndommen spiste rett fra boksen.

Ellers så kan jeg signere Iset på det hun skriver.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:41   #4
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

All mat er god mat, grøt er ikke mat.

Heldigvis bor jeg sammen med fire greie menn som spiser grøt de dagene jeg reiser med jobben.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:46   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri noensinne blitt tvunget i mat, og kan ikke komme på en eneste rett som byr meg i mot av vanlig standardmat.

Gammel 22-11-09, 16:53   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreldrene mine var flinke til å lage mat, så jeg har aldri spist direkte ekkel mat. Jeg har heller ikke blitt tvunget i mat. Det eneste jeg ikke er spesielt glad i er biff tartar, og jeg synes som oftest at to-tre rå østers er nok, ellers liker jeg i praksis alt, så lenge det er laget til ok.

Jeg reagerer sterkere på overkokte og brente ting enn matretter.

Gammel 22-11-09, 16:55   #7
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg reagerer sterkere på overkokte og brente ting enn matretter.

Svidd risgrøt er digg.

Nei, fysj. Jeg liker ikke svidd mat nei. Men en kamerat av min eksmann elsket risgrøt som var svidd.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:59   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Lever
Rakefisk
torskerogn.

Jeg måtte sitte med bordet til jeg hadde spist opp alt sammen, det kunne ta flere timer men det spilte ingen rolle,man skulle spise opp.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 17:10   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Nei, fysj. Jeg liker ikke svidd mat nei. Men en kamerat av min eksmann elsket risgrøt som var svidd.

Svigermor liker visst også svidd mat. Hun svidde den hvite sausen da vi skulle spise fiskeboller i sommer (da vi bodde hos dem mens vi ventet på rekkehuset), men serverte det allikevel, det smakte bare svidd. Greit nok, det gikk ned, MEN da hun insisterte på at vi måtte spise restene dagen etterpå så hun slapp å kaste maten (hallo, fiskeboller til 5 kroner boksen og svidd, ødelagt saus?), fikk jeg venninna mi til å invitere meg og mine på middag.
Ikke nok med det, hun og svigerfar spiste restene dagen etter, og FRØS ned det som var igjen etterpå. Skjønner det ikke. Det er jo flott at man ikke kaster mat, men når maten blir fullstendig ødelagt ... Jaja.

Gammel 22-11-09, 17:33   #10
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Lever, røkt kolje og hvalkjøtt ! Skrekk og gru. Bortsett fra det er jeg absolutt altspisende.

Da jeg var liten fikk vi middag i barnehagen, hver dag. Alle måtte smake på alt, hver gang, og jeg husker ennå kvalmen i halsen de dagene det var røkt kolje eller lever.

Gammel 22-11-09, 16:47   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Biff Stroganoff. Etter en kraftig matforgiftning etter en familie-event hvor nær halvparten ble syke, sliter jeg med gryteretter. Jeg var høygravid og endte på sykehus i 2 døgn.

Gammel 22-11-09, 16:47   #12
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fiskerogn, fiskelever og kaviar. Det skriver seg selvsagt fra traumatiske barndomsopplevelser. Det er sånn at jeg brekker meg om jeg får dette i munnen. Lukten har jeg endelig lært meg å leve med.

Ellers er lungemos og blodpudding og andre innvollsprodukter ikke-mat.

Gammel 23-11-09, 13:21   #13
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Fiskerogn, fiskelever og kaviar. Det skriver seg selvsagt fra traumatiske barndomsopplevelser. Det er sånn at jeg brekker meg om jeg får dette i munnen. Lukten har jeg endelig lært meg å leve med.

Som jeg skulle sagt det selv.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:48   #14
dolliemor
Aktiv

dolliemor sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
dolliemor er litt kul
Standard

1. Smalahove!! :urk: Jeg har spist det, og kjøttet smaker jo som vanlig lammekjøtt, men bare det at det ligger et halvt sauehode på fatet, byr meg veldig i mot. Og det at mine mannlige kolleger absolutt skulle tøffe seg og spise øyet. :dobbelturk:

2. Lever (og innmat).

Jeg må få legge til at jeg ikke er kresen på mat. Jeg synes det er spennende med ukjente retter og spiser omtrent alt jeg får servert.

Gammel 02-12-09, 12:44   #15
morgana
På vent....

morgana sin avatar

Hvor: På bygda!
morgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt liktmorgana er virkelig godt likt
Standard

Baccalao! Klarer lite mat som har mye tomat i seg (med unntak av pizza)

morgana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:53   #16
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg takler ikke lukten av pinnekjøtt. Og har derfor aldri spist det heller.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 16:59   #17
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Appelsiner, ikke smaken med konsistensen. Jeg blei tvunget i barnehagen og spise det opp til en dag jeg kastet det opp. Etter den dagen brekker jeg meg om jeg prøver og spise det.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 17:00   #18
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tomatsuppe. Måtte spise opp når jeg var liten og det har gjort sitt til at jeg ikke klarer tanken på å smake på den engang.
Derfor får ungene her i huset beskjed om å spise seg mett og ikke alt på tallerkenen.

Gammel 22-11-09, 17:02   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig tragisk å tenke på hvor mange som faktisk ble tvunget i mat i barndommen, tenk om foreldrene visste hva det egentlig gjorde med barna. Grusomt.

Gammel 22-11-09, 17:17   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Veldig tragisk å tenke på hvor mange som faktisk ble tvunget i mat i barndommen, tenk om foreldrene visste hva det egentlig gjorde med barna. Grusomt.

Ja, jeg tror det er lurt å være litt obs på at man ikke skal lage en skikkelig negativt betinget reaksjon på mat.

På den andre siden så må jo barna lære seg å spise mat som man ikke er veldig glad i også, man kan ikke bare spise livretten sin. Og så bør de lære å forsyne seg lite om det er noe de ikke er glad i. De skal jo fungere som voksne også, og i et middagsselskap er det jo bare til å spise opp maten sin, kan ikke sitte og si at man ikke "liker maten" da.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.