|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Mat for en bedre psykeJeg har, så langt, greid å stabilisere opp og nedturene mine - med mer normale svingninger. Det har jeg gjort blant annet med å kutte ut det som blir omtalt som raske karbohydrater. Jeg forsøker å unngå sukker, hvit mel, hvit pasta og ris, jeg greier ikke kutte pasta og ris, men velger fullkornsvarianten. Hvis jeg greier å holde blodsukkeret mitt stabilt over en lengere periode, merker jeg at jeg også greier å holde psyken bedre i sjakk. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat for en bedre psykeFra favorittboken min: Frisk av mat |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Sv: Mat for en bedre psykeStress |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Sv: Mat for en bedre psykeMental tretthet |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Sv: Mat for en bedre psykeAngst |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Sv: Mat for en bedre psykeJeg tror at om du har mat du generelt ikke reagerer bra på så vil det være bedre også psykisk å kutte det ut. For noen - meg for eksempel - så hjelper det å roe inntak av karbohydrater og kutte de raske karbohydratene rett og slett helt ut. For andre vil det være melk som er synderen. |
|
|
|
#28 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat for en bedre psykeJeg fikk diagnose på diabetes i sommer og måtte av den grunn legge om mitt kosthold. I tillegg hadde jeg fått høyt blodtrykk. Ergo måtte jeg bort med sukkerholdige varer, og matvarer av hvitt mel, redusere inntak av saltholdige varer (potetgull, salt i maten osv) ned til et minimum, og også redusere inntak av karbohydrater. Jeg er ikke glad i pasta så det ble ikke noe problem, litt verre å slutte å spise poteter. Ellers spiser jeg omtrent som før, og mitt blodsukker er i dag ganske fint. Vekten går sakte ned, og kroppen har det generelt bedre. Som en bieffekt har jeg også observert at humørsvingninger jeg tidligere slet med er blitt mye bedre. Jeg tror maten innvirker på psyken, så du kan nok ha nytte av å legge om kostholdet. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Mat for en bedre psykeTa deg en tur til legen. Ta blodprøver, sjekk stoffskiftet ditt og nivået av B12, jern, etc.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Eklektisk
|
Sv: Mat for en bedre psyke
Det er bare sunt. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Passiv
|
Sv: Mat for en bedre psykeB-vitaminmangel kan gi depresjon. Vær særlig obs på B12. |
|
|
|
#32 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat for en bedre psykeKaffe er bra... i små mengder. Dvs man bør vel neppe drikke tjue kopper kaffe daglig, som enkelte jeg kjenner gjør. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Passiv
|
Nå er ikke jeg noen lege og kan derfor ikke si noe kategorisk om dette, men jeg tror nok at det som betegnes som normalområde (selv om det favner stort) kanskje ikke gjelder for alle, og at man derfor kan ha behov for tilskudd selv om man pr. def. ligger innenfor normalen. |
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Sv: Mat for en bedre psykeJeg leste litt på nett, så ta det med en klype salt. Men hurtigsvaret ser ut til å si at man får visst ganske klare signaler fra kroppen når den synes den har for lite B-12. Da blir man skikkelig dårlig. |
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Jeg fant det her. |
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Sv: Mat for en bedre psykeB-12 finnes i oksekjøtt, lever, svinekjøtt, egg, melk og ost. |
|
|
|
#38 |
|
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|