Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Oppskrift på Biff Burgund til 14 voksne i 10-litersgryte

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 12:49   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Oppskrift på Biff Burgund til 14 voksne i 10-litersgryte

Nå er dåp overstått og jeg legger ut oppskrift på dåpsgryten her. Jeg fikk tak i en 10-liters jerngryte som det hele ble kokt i, den var akkurat stor nok. Maten ble kjempegod, kjøttet så mørt at det smeltet på tungen.

4 kilo kjøtt av storfe. Derav 2 kilo høyrygg og 2 kilo ferdigoppdelt "grytekjøtt" av storfe i biter. Høyryggen ble delt i stykker omtrent like store som et halvt spillkort.
1 kilo bacon delt i lillefingertykke stykker
12 gulrøtter - delt i fingerlange/ tykke strimler
3 nett sjalottløk - skrelte og hele
3 fedd hvitløk
En brun soppoose med champignon- delt i to
En halv sellerirot - finhakket
1,5 liter (2 flasker) rødvin
1,5 liter kjøttkraft (jeg brukte buljong)
3 ts tørket timian
3 laubærblad
1 potte timian ble klippet og drysset på toppen av gryten ved servering
brun maizenajevner eller et par ss hvetemel drysses i hvis du vil ha litt tykkere gryte. NB! Dette skal egentlig være en "tynn" gryte.

Serveres med potetmos eller ris, salat, fransk landbrød og aioli.

Fremgangsmåte for å koke gryten dagen før servering;

• Bacon brunes litt og litt i jerngryte. Jeg brukte både gryten og en jernstekepanne til bruning for å gjøre det raskere. Ta vare på baconet i en bolle til senere
  • Kjøttet brunes for stekeskorpe i fettet fra baconet, spe på med meierismør hvis nødvendig. Stek små porsjoner om gangen så kjøttet steker og ikke koker. Ha i det stekte kjøttet i en bolle så lenge
  • Soppen skal i til slutt, men jeg stekte den etter kjøttet og oppevarte den i en lufttett boks i kjøleskapet. Ble tilsatt ved oppvarming av gryten serveringsdagen
  • Finhakket sellerirot (som nesten smelter inn i sausen) og hvitløk blankes i litt meierismør før rødvin og kraft tilsettes. Ha i kjøttet og krydder og kok opp. Skru ned varmen og la syde rett under kokepunkt i et par timer. Min gryte stod i ca 3 timer. Siste 20 minutter has gulrøtter og sjalottløk i.
  • Skru av varmen og ha i det stekte baconet (så smakene får satt seg). La gryten stå på benken under lokk (eller alufolie) over natten.
  • Før oppvarming når gryten skal varmes opp has soppen i.
  • Garner med en potte fersk timian rett før servering
  • Serveres med fransk landbrød i skiver og aioli og smør samt salat + olje og edikk
Det gikk helt fint å ha i løk og bacon dagen før. Løken ble myk, men ikke bortkokt. Jeg hadde mye mer bacon og sopp i gryten enn de fleste "tradisjonelle" oppskrifter foreskriver. Ellers er dette en gryte det er veldig vanskelig å gjøre feil med. Hvis denne gryten får koke lenge nok, blir det godt uansett.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.