Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er deres favorittkokebøker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-09, 23:03   #21
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er deres favorittkokebøker?

Favorittkokebok?? Jeg har aldri tatt i en kokebok, eier ingen, og har absolutt ingen planer om å gå til innkjøp av noen kokebok. Jeg er litt Synnøve Skarbø på kjøkkenet.

Gammel 13-12-09, 23:10   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gwen, her.

Nja, i den grad jeg aktivt bruker noen av de (mange) kokebøkene jeg har så er det Rachael Ray's Big Orange Book jeg tyr til når jeg leter etter noe fristende.

Ellers så synes jeg Sten Sture Skaldemans kokebok (ja, kokeboken) inneholder mange fristende bilder og oppskrifter. Oppskriftene kan også brukes av de som ikke følger steinalderkosthold ved å kompletere med ris/poteter/pasta etc.

Takk for tips. Sten Sture sin kokebok har jeg hatt lyst på lenge, men den er jo svinedyr synes jeg. Er stadig på jakt etter den på tilbud eller brukt.
RR sin oransje bok har jeg også hatt lyst på i evigheter, men jeg liker best kokebøker på norsk og den finnes vel kun på engelsk ...

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Favorittkokebok?? Jeg har aldri tatt i en kokebok, eier ingen, og har absolutt ingen planer om å gå til innkjøp av noen kokebok. Jeg er litt Synnøve Skarbø på kjøkkenet.

Hver sin interesse. Jeg elsker å lage mat.

Gammel 13-12-09, 23:15   #23
Kate

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hver sin interesse. Jeg elsker å lage mat.

Ikke sant! Jeg hater det, og ikke kan jeg det heller. Altså, jeg kan lage litt da, så vi sulter ikke. Men det er virkelig det aller verste jeg vet.

Gammel 14-12-09, 00:49   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agurke, her.

Sopranos' kokebok har mye godt, spesielt osso buccoen.

Den bruker vi endel også. Kjøttsausen som tar timesvis å lage, men man kan fryse ned i porsjonsposer er himmelsk.

I tillegg bruker jeg denne mye (kyllingnuggetsene kommer bl.a. herifra):

Denne med himmelske kaker:

Også har jeg tre digre kokebøker som heter En kulinarisk reise, henholdsvis Amerika, Asia og Australia. Har ikke brukt dem så mye, men det er flotte historier og bilder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 01:38   #25
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal vi se. Får ta litt etter litt. Jeg har brukt bøkene til de to svenske Ulrika Davidsson og Ola Lauritzon mye. Dette er lavkarbobøker, i noe ulik grad.

Ja, og i går bestilte jeg meg en drøss flere kokebøker av disse to. Blant annet den svenske varianten av denne boka, som snart kommer på det norske markedet:

Ja, også har vi en bok som har blitt flittig brukt; Indisk mat på norske fat. Anbefales! Jeg møtte forfatteren på senteret her en dag, hun nikket og smilte. Kjenner henne overhode ikke, så jeg lurte på om hun kanskje merket på auraen sin eller noe sånt at jeg har brukt boka mye.

Denne boka har vi ikke laget noe i enda, men det er så mye nydelig mat i den at jeg sjanser på å vise den fram allikevel:

Denne boka av Tessa Kiros har vi brukt en del. Hun har flere fine kokebøker.

Gammel 14-12-09, 01:38   #26
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne boka er også fin, den har vi brukt en del.

Jeg har enda en god del godbøker igjen. Det får komme senere.

Gammel 14-12-09, 01:42   #27
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Bortsett fra Jamie, som jeg bruker støtt, er jeg veldig glad i Stiansen til hverdags.

Tror jeg har prøvd nesten alle rettene. Mange favoritter. Spesielt fiskekakene ( ) og vårrullene!

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 01:44   #28
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Det var en av de jeg hadde på lager rajraj. Den boka til Stiansen er fin. Den gode oppskriften (etter min smak) på makaroni og skinke i pitabrød m/dressing som jeg la ut i Irmas kokebok er derfra.

Gammel 14-12-09, 01:54   #29
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ja den Stiansenboka er absolutt fin å ha! Samme med Gøril Viker (Wiker??) Og så har jeg en fin en fra Lise Finckenhagen om å lage mat for barn.

Gammel 14-12-09, 10:40   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den Stiansenboka har vi også! Jeg har bladd litt i den, men den har ikke fenget meg helt. Kanskje jeg skal gi dne en ny sjans!

Gammel 14-12-09, 10:55   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lurer på om det var Sopranos-kokeboka mannen til Fibi fikk i gave av oss for noen år siden. Jeg har lyst på den.

Gammel 14-12-09, 10:59   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Lurer på om det var Sopranos-kokeboka mannen til Fibi fikk i gave av oss for noen år siden. Jeg har lyst på den.

Den er veldig bra. Jeg skulle riktignok ønske jeg hadde den på engelsk, den er litt kårni å lese på norsk.

Gammel 14-12-09, 11:04   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hehe kan jeg godt tro, men selve oppskriftene liker jeg best å lese på norsk. Men det er nok bare en vanesak. Jeg burde venne meg til å lese mer oppskrifter på engelsk egentlig.

Gammel 14-12-09, 14:47   #34
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker også Stiansen sin. Og Cappelen sin gammeldagse med basisoppskrifter, samme typen som den smårutede.

Jeg er også veldig glad i Gøril Wiker, "Lyst på livet". Mye gode oppskrifter til forskjellige anledninger fra en dame som elsker å lage mat.

Jeg har tre fra Jamie. De er fine, men det hadde holdt med en for de er veldig like.

veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 14:57   #35
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Den Stiansenboka har vi også! Jeg har bladd litt i den, men den har ikke fenget meg helt. Kanskje jeg skal gi dne en ny sjans!

Jeg synes i hvert fall den er veldig anvendelig. Liker spesielt godt at han har mange tilbehørsvarianter, for der mangler jeg ofte fantasi selv.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 10:22   #36
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Litt overdrevet kanskje, mange av oppskriftene er jo uslåelige den dag i dag. Karamellpuddingen

Den karamellpuddingen er bare helt fantastisk!

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 13:41   #37
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Den karamellpuddingen er bare helt fantastisk!

Hvilken av dem da?

Schønberg Erken byr på mangt et innblikk i en svunnen tid, men jeg bruker også flere av oppskriftene hennes. Potetvafler for eksempel.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 14:52   #38
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for tips. Sten Sture sin kokebok har jeg hatt lyst på lenge, men den er jo svinedyr synes jeg. Er stadig på jakt etter den på tilbud eller brukt.
RR sin oransje bok har jeg også hatt lyst på i evigheter, men jeg liker best kokebøker på norsk og den finnes vel kun på engelsk ...

Jeg synes RR sin kokebok er ganske lett forståelig faktisk. Så er jeg litt sånn at jeg leser gjennom oppskriften først slik at jeg vet sånn cirka hva, hvor mye og når og så slumper jeg meg gjennom. Det fungerer veldig bra! Mange yummy oppskrifter.

Gammel 17-12-09, 15:03   #39
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hanna Winsnes sier det så vakkert, synes jeg :

Huusholdningens Indretning.
En Huusholdning, hvori man kan behjelpe sig med
een Tjenestepige, er let at holde i Orden; thi Pigen veed
da, at hun alene staaer til Ansvar for Alt, hvad der er
overladt til hendes Omsorg; men det er langt vanskeligere
at holde Orden og Enighed vedlige, hvor der er mange
Tjenestefolk, og derfor er det nødvendigt, at alle Forret-
ninger blive nøiagtigt fordeelte mellem Pigerne, saa at
der ikke er nogen tilbage, om hvilken der kan tvistes, og
som af denne Grund let kunde blive forsømt.

Man bør ikke holde flere Piger end de, der kan have
fuldt op af Arbeide i Huusholdningen; thi det lønner sig
bedre at bortleie, hvad man vil have spundet, end at holde
en Pige mere dertil; men de bør heller ikke overlæsses
med Arbeide, og nægtes Tid til sit eget; thi de tage da
denne Tid hemmelig og forsømme, hvad der er dem
paalagt.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 15:12   #40
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En venninne av meg anbefaler denne (det er ikke den fra Kari Jaqueson):

Sitat:

Beskrivelse:

Det finnes mange veier til lykke på en lørdagskveld. I denne boken skal vi gå kjøkkenveien, basert på oppskriftene i den ukentlige spalten i UkeAdressa.Utgangspunktet kan være nyinnkjøpte førsteklasses råvarer, men det kan også være kvelder da kjøkkenet tilsynelatende er helt tomt, og veien til matmessig frelse går via den lille skalken i ketsjupflasken helt innerst i kjøkkenskapet.[ketsjup] byr på det aller enkleste og de noe mer fancy oppskriftene, etablerte klassikere og moderne utfordringer, småretter og kaker, salater og desserter, snacks og tunge søndagsmiddager, brød og supper.Hovedambisjonen er å skape moderne retter og raffinerte smaks-sammensetninger med enkle, ujålete virkemidler og råvarer, og med helt standard kjøkkenutstyr. [ketsjup] er en kokebok som er laget for å bli brukt - av hvem som helst.Lars Lian er konditor og hobbykokk, med bakgrunn fra det norske kokkelandslaget og som geskjeftig kafévert. Ole Jacob Hoel er leder av kulturavdelingen i Adresseavisen med kjøkkenskriving som hobby. Sammen har de i snart seks år gått kjøkkenveien - som er navnet på den populære ukentlige spalten i Adresseavisen. [ketsjup] er en apetittvekkende miks av de mest populære rettene fra spalten i UkeAdressa - i nye, oppdaterte utgaver.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.