|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Passiv
|
![]() Sv: Algefaenskap!Hvordan får du til det egentlig? Samme temp? Kan jo ikke tappe varmtvann? Jeg har brukt kaldt vann allltid jeg... |
![]() |
![]() |
#22 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Algefaenskap!Bare stikk hånda i akvariet, og kjenn på temperaturen. Så prøver du å få samme temperatur på vannet fra spingen. Det bør være rundt 20 grader.
![]() |
#23 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Algefaenskap!Jeg bruker også varmtvann fra springet. Finner ca temp på samme måte som Kisha beskriver. Skal ikke være noe problem med varmtvann i dagens boliger, hvor røropplegget er av nyere dato som ikke irrer eller noe.
![]() |
#24 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Algefaenskap!Jeg hadde en gang et seriøst brunalgeangrep, og løste det til slutt med å ty til gift. Kjøpte en bitteliten flaske med noe, og hadde i. Skal se om jeg finner den, så skal du få vite hva den het.
![]() |
#25 |
Passiv
|
![]() Sv: Algefaenskap!
Da må jeg ta ut all fisken da, ellers dauer vel den også? Jeg hadde håpet å klarer å få bukt med det uten å måtte ta ut alt. Går ikke det er det kraftigere lut som må til. Sønnen har fått nytt akvarie vi ikke har satt opp enda, så fiskene kunne fått bodd der en stund. Ok - kan bruke varmt vann fra springen. Da gjør det jo ikke så mye om man bytter ofte heller. Tempen der nå ligger på ca 25 grader. |
![]() |
![]() |
#26 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Algefaenskap!Jegville prøvd å unngått å bruke disse midlene man får kjøpt. De tar ofte knekken på hele miljøet i karet.
![]() |
#27 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: Algefaenskap!Min erfaring er at naturlige bekjemningsmidler er bedre enn kjemikalier. Algegift er også plantegift, noe å tenke på kanskje... |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
New kid on the block
Nei, dette var en sort som ikke skader hverken fisk eller planter.
![]() |
#29 |
Tar en fot av gangen
Kull renser vannet. Vi har det i begge pumpene.
![]() |
#30 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: Algefaenskap!Er det selve kullet altså? Jeg vet det absorberer medisinrester og farge osv, men har selv alltid lært at de ikke skal brukes kontinuerlig. (Dog uten at jeg kan si hvorfor de ikke skal brukes kontinuerlig). Har selv aldri opplevd noe problem med de pumpene jeg har hatt, hvor det har vært div svampe/vatt-systemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Algefaenskap!Ville helt klart styrt unna kjemikalier. Det kan forkludre alt, slik Carrera sier. Holde deg heller til nye-plante-planen og skrubb rota.
![]() |
#32 |
Passiv
|
Bare diskutere dere - jeg lærer utrolig mye av å lese hva dere skriver om erfaringene deres |
![]() |
![]() |
#33 |
Tar en fot av gangen
![]() Sv: Algefaenskap!En gang vi hadde nytt vann i et nytt akvarie, svømte det mye rart der. 2 cm lange "hår" bl.a. Interessant å studere springvannet rett fra krana, men vi drikker det jo uten å tenke på det.
![]() |
#34 |
New kid on the block
![]() Sv: Algefaenskap!Jeg tenker som så at når man er skikkelig angrepet, er det like greit å bruke gift som å ta knekken på alt langsomt.
![]() |
#35 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: Algefaenskap!Inka; da funka det jo bedre enn det jeg en gang prøvde... kverka alle plantene mine... men det er lenge siden, så ting har sikkert kommet lenger siden den gang! Verden og utvikling går jo heldigvis fremover, også innen akvaristikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
New kid on the block
![]() Sv: Algefaenskap!Ja, jeg skal innrømme at jeg var skeptisk selv. Hadde ikke hatt akvarium på nesten ti år da jeg starta opp igjen, og husket jo at sånne algemidler enten ikke funker eller tar knekken på alt som vokser og hele miljøet i vannet.
![]() |
|
|