Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Algefaenskap!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-09, 23:44   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Algefaenskap!

Hvordan får du til det egentlig? Samme temp? Kan jo ikke tappe varmtvann? Jeg har brukt kaldt vann allltid jeg...

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 23:46   #22
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Bare stikk hånda i akvariet, og kjenn på temperaturen. Så prøver du å få samme temperatur på vannet fra spingen. Det bør være rundt 20 grader.

De fleste fiskene liker 20 - 25 grader.

Gammel 15-12-09, 01:05   #23
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker også varmtvann fra springet. Finner ca temp på samme måte som Kisha beskriver. Skal ikke være noe problem med varmtvann i dagens boliger, hvor røropplegget er av nyere dato som ikke irrer eller noe.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 01:15   #24
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Jeg hadde en gang et seriøst brunalgeangrep, og løste det til slutt med å ty til gift. Kjøpte en bitteliten flaske med noe, og hadde i. Skal se om jeg finner den, så skal du få vite hva den het.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 07:48   #25
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Jeg hadde en gang et seriøst brunalgeangrep, og løste det til slutt med å ty til gift. Kjøpte en bitteliten flaske med noe, og hadde i. Skal se om jeg finner den, så skal du få vite hva den het.

Da må jeg ta ut all fisken da, ellers dauer vel den også? Jeg hadde håpet å klarer å få bukt med det uten å måtte ta ut alt. Går ikke det er det kraftigere lut som må til. Sønnen har fått nytt akvarie vi ikke har satt opp enda, så fiskene kunne fått bodd der en stund. Ok - kan bruke varmt vann fra springen. Da gjør det jo ikke så mye om man bytter ofte heller. Tempen der nå ligger på ca 25 grader.

Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 09:45   #26
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jegville prøvd å unngått å bruke disse midlene man får kjøpt. De tar ofte knekken på hele miljøet i karet.

Kom på nå at jeg mørkla mitt kar en gang, etter et heftig angrep av blå/grønn-alger. Pakket karet inn i avispapir, og slo av alt lys. Slik sto det i nærmere en uke, og algene var vekk. Foret ikke i denne perioden heller.

Men, om dette hjelper på den type alger du har nå, det er jeg usikker på altså.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 11:38   #27
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min erfaring er at naturlige bekjemningsmidler er bedre enn kjemikalier. Algegift er også plantegift, noe å tenke på kanskje...
Bruker du noe plantenæring? Kutt det i så fall ut for en stund, det mater også algene.
Om det er brunalger eller penselalger tør jeg ikke begi meg ut på, men begge er jo rimelig plagsomme...
Jeg ville forsøkt å sette inn flere algespisere, eller bytte ut. Jeg hadde tenkt foreslå eplesnegler, men selv om de er de beste renholderene jeg har sett så langt, tar de ikke så mye penselalger de heller. Et poeng da; botiaen er sneglespiser, så de to går ikke i samme tank.

Jeg hadde nok også sagt; ta et par uker med svært lite foring, hyppige vannbytter og mørkelegg tanken så godt som mulig. Fjern planter som er hardt angrepet, og sett inn hurtigvoksende planter.

Kull forstår jeg ikke helt meningen med i forhold til alger? Hvordan virker det på algene? Vi har hatt kullfilter i våre tanker, men da pga at vi har hatt mye røtter som farger vannet, samt at vi har hatt kullfilter i bruk etter medisinering. Ellers har jeg aldri brukt kull, men jeg har mye å lære og vil svært gjerne høre om sammenhengen med aktivt kull og forebygging av algeangrep!

Ang vannbytter; vi har alltid brukt kaldt vann. 10% utbytte av vann vil ikke påvirke temperaturen i stor grad. Jeg har kun sett fordeler med kaldt vann. Fiskene er i naturen vant med litt temperaturforskjeller (ved store regnfall osv), og i våre tanker ser litt større vannbytter med noe tempforskjell ut til å trigge lek.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 12:24   #28
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Da må jeg ta ut all fisken da, ellers dauer vel den også? Jeg hadde håpet å klarer å få bukt med det uten å måtte ta ut alt. Går ikke det er det kraftigere lut som må til. Sønnen har fått nytt akvarie vi ikke har satt opp enda, så fiskene kunne fått bodd der en stund. Ok - kan bruke varmt vann fra springen. Da gjør det jo ikke så mye om man bytter ofte heller. Tempen der nå ligger på ca 25 grader.

Nei, dette var en sort som ikke skader hverken fisk eller planter.

Gammel 15-12-09, 14:00   #29
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Kull forstår jeg ikke helt meningen med i forhold til alger? Hvordan virker det på algene? Vi har hatt kullfilter i våre tanker, men da pga at vi har hatt mye røtter som farger vannet, samt at vi har hatt kullfilter i bruk etter medisinering. Ellers har jeg aldri brukt kull, men jeg har mye å lære og vil svært gjerne høre om sammenhengen med aktivt kull og forebygging av algeangrep!

Kull renser vannet. Vi har det i begge pumpene.
I min ungdom, da jeg startet med akvarie var de kun kullfilter man brukte. Jeg synes det blir mye skit i svampene som brukes i dag, selv om man skyller godt.

Gammel 15-12-09, 19:51   #30
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det selve kullet altså? Jeg vet det absorberer medisinrester og farge osv, men har selv alltid lært at de ikke skal brukes kontinuerlig. (Dog uten at jeg kan si hvorfor de ikke skal brukes kontinuerlig). Har selv aldri opplevd noe problem med de pumpene jeg har hatt, hvor det har vært div svampe/vatt-systemer.

Leste litt på nettet ang kullfiltre nå, og ser at de som regel kun skal brukes de første seks ukene etter oppstart, og deretter byttes ut med vanlig filtre. Grunnen til at man ikke brukte kull lenger, var at vannkvaliteten i Norge er jevnt over så god at man ikke trenger det. Jeg antar at grunnen til man skulle bruke det første seks ukene sikkert har en sammenheng med oppstart og mye drit i vannet, og helt sikkert kan påvirke algevekst sånn pga oppstartsproblemer.
Det stod også at det skulle brukes etter medisinering og for å fjerne farge, samt at dersom man bruker kull, må det skiftes ut ca en gang i måneden, for etter det er det ikke "aktivt" lenger.(kilde: Akvaforum.no)

Hvor ofte skifter dere deres? Og har dere bare kull, og ikke svamper i det hele tatt? Hvordan påvirker det bakteriefloraen, lever bakteriene like bra på kull som på vanlige svamper?

*kupper tråden, sorry*

Gammel 15-12-09, 19:57   #31
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Ville helt klart styrt unna kjemikalier. Det kan forkludre alt, slik Carrera sier. Holde deg heller til nye-plante-planen og skrubb rota.

Egentlig kan du bare kjøpe deg et større kar

Gammel 15-12-09, 20:57   #32
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Arona, her.

Er det selve kullet altså? Jeg vet det absorberer medisinrester og farge osv, men har selv alltid lært at de ikke skal brukes kontinuerlig. (Dog uten at jeg kan si hvorfor de ikke skal brukes kontinuerlig). Har selv aldri opplevd noe problem med de pumpene jeg har hatt, hvor det har vært div svampe/vatt-systemer.

Leste litt på nettet ang kullfiltre nå, og ser at de som regel kun skal brukes de første seks ukene etter oppstart, og deretter byttes ut med vanlig filtre. Grunnen til at man ikke brukte kull lenger, var at vannkvaliteten i Norge er jevnt over så god at man ikke trenger det. Jeg antar at grunnen til man skulle bruke det første seks ukene sikkert har en sammenheng med oppstart og mye drit i vannet, og helt sikkert kan påvirke algevekst sånn pga oppstartsproblemer.
Det stod også at det skulle brukes etter medisinering og for å fjerne farge, samt at dersom man bruker kull, må det skiftes ut ca en gang i måneden, for etter det er det ikke "aktivt" lenger.(kilde: Akvaforum.no)

Hvor ofte skifter dere deres? Og har dere bare kull, og ikke svamper i det hele tatt? Hvordan påvirker det bakteriefloraen, lever bakteriene like bra på kull som på vanlige svamper?

*kupper tråden, sorry*

Bare diskutere dere - jeg lærer utrolig mye av å lese hva dere skriver om erfaringene deres

Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 21:44   #33
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

En gang vi hadde nytt vann i et nytt akvarie, svømte det mye rart der. 2 cm lange "hår" bl.a. Interessant å studere springvannet rett fra krana, men vi drikker det jo uten å tenke på det.

Gammel 15-12-09, 23:39   #34
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Standard

Jeg tenker som så at når man er skikkelig angrepet, er det like greit å bruke gift som å ta knekken på alt langsomt.
Og bare for å presisere, jeg brukte dette middelet én gang, og da var hele karet nedgrodd og brunsvart. Ingen av de vanlige metodene hadde noen effekt.
Middelet funka på en dag eller to, plantene overlevde (dog noe frynsete etter algene) og fiskene viste ingen tegn til å være affiserte av behandlingen. Ikke hadde jeg noen massedød i ettertid heller.

Gammel 16-12-09, 11:07   #35
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Standard

Inka; da funka det jo bedre enn det jeg en gang prøvde... kverka alle plantene mine... men det er lenge siden, så ting har sikkert kommet lenger siden den gang! Verden og utvikling går jo heldigvis fremover, også innen akvaristikk.

Gammel 16-12-09, 13:17   #36
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Standard

Ja, jeg skal innrømme at jeg var skeptisk selv. Hadde ikke hatt akvarium på nesten ti år da jeg starta opp igjen, og husket jo at sånne algemidler enten ikke funker eller tar knekken på alt som vokser og hele miljøet i vannet.
Fikk nærmest prakka på meg denne bittelille flaska, og tenkte at jeg kunne jo alltids prøve, for ellers ville jeg bli nødt til å tømme fullstendig og starte karet på nytt, og det er jo minst like riskabelt.
Finner den ikke nå, men så snart jeg finner ut hvor den billelille eska i roteboden befinner seg, skal jeg komme med navnet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.