Sv: Algefaenskap!
Min erfaring er at naturlige bekjemningsmidler er bedre enn kjemikalier. Algegift er også plantegift, noe å tenke på kanskje...
Bruker du noe plantenæring? Kutt det i så fall ut for en stund, det mater også algene.
Om det er brunalger eller penselalger tør jeg ikke begi meg ut på, men begge er jo rimelig plagsomme...
Jeg ville forsøkt å sette inn flere algespisere, eller bytte ut. Jeg hadde tenkt foreslå eplesnegler, men selv om de er de beste renholderene jeg har sett så langt, tar de ikke så mye penselalger de heller. Et poeng da; botiaen er sneglespiser, så de to går ikke i samme tank.
Jeg hadde nok også sagt; ta et par uker med svært lite foring, hyppige vannbytter og mørkelegg tanken så godt som mulig. Fjern planter som er hardt angrepet, og sett inn hurtigvoksende planter.
Kull forstår jeg ikke helt meningen med i forhold til alger? Hvordan virker det på algene? Vi har hatt kullfilter i våre tanker, men da pga at vi har hatt mye røtter som farger vannet, samt at vi har hatt kullfilter i bruk etter medisinering. Ellers har jeg aldri brukt kull, men jeg har mye å lære og vil svært gjerne høre om sammenhengen med aktivt kull og forebygging av algeangrep! 
Ang vannbytter; vi har alltid brukt kaldt vann. 10% utbytte av vann vil ikke påvirke temperaturen i stor grad. Jeg har kun sett fordeler med kaldt vann. Fiskene er i naturen vant med litt temperaturforskjeller (ved store regnfall osv), og i våre tanker ser litt større vannbytter med noe tempforskjell ut til å trigge lek.