|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkePå vår er de flinke! Vår jente får hovedsakelig oppgaver som er utfordrende, og hun sitter mye av tiden i gruppe med andre elever som også er flinke. Jeg ser at elevene på samme nivå inspirerer hverandre, og lærer bort til hverandre. Vi har en Tidlig innsats-Early Years skole. Jeg mener dette opplegget er veldig bra for de skoleflinke, men ikke så bra for de svakeste elevene (som sitter i gruppe med andre på sitt nivå). De flinke elevene er langt flinkere til å utfordre hverandre faglig enn de svakeste er. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Fartsfantom
|
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkePå skolen der mine går - de to yngste i hvert fall, han eldste går på u-skolen - så tilpasser de så godt de kan. De har stasjonsundervisning, dvs elevene deles inn i grupper der elevene er noenlunde på samme nivå (men ikke med en gang - det er som Cille sier - jo tryggere eleven er jo lettere er det for eleven å lære.) og så er de på hver stasjon i ca 12 min der læreren har laget tilpassede oppgaver til hver enkelt elev. Den ene stasjonen er lærerstyrt, og der leser eleven i ei lita bok som h*n har som lekse den uka. De andre stasjonene kan (i 1.klasse) være skriving, matte, tegning og etter hvert engelsk. Jeg opplever at de klarer å tilpasse så godt som rå er til hver enkelt elev. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeFrøkna vår har vært veldig heldig med hovedlæreren sin - hun ser behovet for noe å strekke seg etter, kanskje spesielt for de barna som tar det meste veldig lett. For noen barn forsvinner motivasjonen om noe virker vanskelig, men for andre virker det motsatt. (Jeg vet at læreren til Frøkna har veldig skoleflinke barn selv, det kan sikkert også ha noe å si.) |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeVår norske skole ser ut til å få til dette ganske greit. De gir ekstralekser i norsk og matte (både frivillige til alle og individuelt) og nivågrupperer mht veiledet lesing på skolen, dvs at de også jobber i grupper fordi de har vært så heldige å ha hatt litt ekstra lærerressurser en periode. Jeg opplever læreren som god til å tenke flere år framover mht hva og hvordan de lærer fag nå.
|
|
|
#5 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinketja.. Nå har hun bare gått på skolen i ett halvt år men jeg føler de har klart å tilpasse så langt. Hun har jo hele tiden ligget langt over sin aldersgruppes nivå og slitt med dårlig stimulering i barnehagen som ikke ville se det jeg så, men nå får hun oppgaver og ting tilpasset seg, noe jeg er veldig glad for. Hun er roligere og oppfører seg eksemplarisk på skolen og får dekket sitt behov for kunnskap og læring. Hun får lesebøker tilpasset seg og hun får mattebok på sitt nivå. det er foreløbig det, men jeg samarbeider bra med læreren hennes og hun sier hun må se henne litt ann for å bli kjent med henne og se hva hun kan og hva hun mangler osv.. og det er helt ok.
|
|
|
#6 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeDet er ikke dårlige lærere som er problemet, slik jeg ser det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke
Hvilken erfaring har du? Har du skolebarn? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg synes nesten det er vanskelig å gå inn i slike debatter uten å utlever oss for mye. Men vår skole evner overhode ikke å tilrettelegge. Det tror jeg nok går like mye utover de svakeste som de sterkeste. 28 elever pr klasse, en lærer (førskolelærer) som brenner seg fullstendig ut, og dertil hørende vikarer som er hentet inn fra assistenstaben til SFO. Elever i klassen som helt klart hadde trengt egen assistent, men er avspist med et minimum i uken. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeGod lærer er bra - men med 28 elever i klassen blir tiden til tilrettelegging minimal. For en kontaktlærer er det utrolig lite tid til for- og etterarbeid.
|
|
|
|
#10 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeCille: Vet du, jeg har enda til gode å møte en lærer på vår skole som ikke forsøker å gjøre det aller beste ut av situasjonen. Det går så visst ikke på dem. De ser jo og vet hva de har å jobbe med hver eneste dag, jeg blir faktisk sint over at et så fint og ressursterkt menneske som kontaktlæreren til datteren vår har en slik arbeidshverdag! Eller at noen i det hele tatt har en slik hverdag. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg føler at begge mine (1. og 4. klassinger) får godt tilpasset undervisning. Begge er over snittet sterke faglig, 4. klassingen i størst grad (hun er testet, og lå i 3. kl. på et 11-12-årsnivå). Begge har individuelt tilpassede leselekser og får ekstra utfordringer i matematikk. 4. klassingen får også ekstra utfordringer i engelsk. I de andre fagene føler jeg ikke at det er behov for noen ekstra tilpasning. De har mye stasjonsundervisning både på 1. og 4. trinn, og deler klassene i to de gangene de har mulighet til det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ferdig!
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeVår skole har vært/er flinke til det. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeMin erfaring er nei. De har ikke sjans til å lage noe særlig til opplegg. Hvis du er heldig så får hun bøker på sitt nivå og må seile sin egen sjø med disse. Er du uheldig får hun ikke det heller. Det tok meg to og et halvt år å få nye mattebøker til kisen her i huset. Han fikk da bøker et år høyere enn sitt nivå. Han har kunnet gange og dele siden første klasse. |
|
|
|
#14 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeDet kan ikke være lett å være lærer i dag. Som foreldre forventer vi at barna skal få tilpasset opplæring, mens det i loven står at man ikke har lov til å dele klassene etter nivå. På skoler hvor det f.eks er tre paralleller må alle tre lærerne på trinnet ha utfordingen med at det er veldig forskjellige nivåer i klassen istedenfor at hver av lærerne kunne hatt en mer homogen gruppe. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ja, og i tillegg jobber vi jo altfor lite, bare spør Aftenbladets lesere, og vi jobber i hvert fall ikke på planleggingsdager. Og ferie har vi hele tiden. Mange folk, til og med her inne, sier jo åpenlyst at de ikke kan skjønne at lærere jobber nok til å fylle arbeidstidsavtalen. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Sær og kresen
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeDet ser ut til at det kanskje er lysning i sikte når det gjelder hvordan lærere skal disponere tiden sin.
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeNå er det jo ikke så lenge siden jeg gikk på skolen, ( |
|
|
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Dette husker jeg faktisk fra jeg gikk på skolen også. Det var flere og frivillige oppgaver i lekse i matte. Men det var bare flere av de samme kjedelige oppgavene ..... de gadd jeg jo ikke å gjøre siden de var frivillige.
|
|
|
|
#19 |
|
Stadig underveis
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeEhh... feil tråd.
|
|
|
#20 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinkeJeg synes jevnt over at det er god tilpasset undervisninge på skolene. Jeg har jobbet både på ungdomstrinnet og på barnetrinnet. Ungsomstrinnet har gjerne tredelt arbeidsplan og småskolen har mye stasjonsundervisning og tilpasset leseopplæring (New Zealandmetoden - guidet reading for de som vil google). Mellomtrinnet har jeg mindre erfaring med selv.
|
![]() |
|
|