Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-09, 20:00   #1
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tilpasning av undervisning i skolen - særlig for de skoleflinke

På vår er de flinke! Vår jente får hovedsakelig oppgaver som er utfordrende, og hun sitter mye av tiden i gruppe med andre elever som også er flinke. Jeg ser at elevene på samme nivå inspirerer hverandre, og lærer bort til hverandre. Vi har en Tidlig innsats-Early Years skole. Jeg mener dette opplegget er veldig bra for de skoleflinke, men ikke så bra for de svakeste elevene (som sitter i gruppe med andre på sitt nivå). De flinke elevene er langt flinkere til å utfordre hverandre faglig enn de svakeste er.

pippo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 20:34   #2
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På skolen der mine går - de to yngste i hvert fall, han eldste går på u-skolen - så tilpasser de så godt de kan. De har stasjonsundervisning, dvs elevene deles inn i grupper der elevene er noenlunde på samme nivå (men ikke med en gang - det er som Cille sier - jo tryggere eleven er jo lettere er det for eleven å lære.) og så er de på hver stasjon i ca 12 min der læreren har laget tilpassede oppgaver til hver enkelt elev. Den ene stasjonen er lærerstyrt, og der leser eleven i ei lita bok som h*n har som lekse den uka. De andre stasjonene kan (i 1.klasse) være skriving, matte, tegning og etter hvert engelsk. Jeg opplever at de klarer å tilpasse så godt som rå er til hver enkelt elev.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 21:00   #3
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Frøkna vår har vært veldig heldig med hovedlæreren sin - hun ser behovet for noe å strekke seg etter, kanskje spesielt for de barna som tar det meste veldig lett. For noen barn forsvinner motivasjonen om noe virker vanskelig, men for andre virker det motsatt. (Jeg vet at læreren til Frøkna har veldig skoleflinke barn selv, det kan sikkert også ha noe å si.)

Jeg har av og til tenkt at jenta vår så gjerne kunne ha begynt ett år tidligere på skolen, men samtidig vet jeg at på årstrinnet over henne er det baluba i alle retninger, så alt i alt tror jeg vi har vært heldige.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 21:10   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vår norske skole ser ut til å få til dette ganske greit. De gir ekstralekser i norsk og matte (både frivillige til alle og individuelt) og nivågrupperer mht veiledet lesing på skolen, dvs at de også jobber i grupper fordi de har vært så heldige å ha hatt litt ekstra lærerressurser en periode. Jeg opplever læreren som god til å tenke flere år framover mht hva og hvordan de lærer fag nå.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 21:20   #5
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

tja.. Nå har hun bare gått på skolen i ett halvt år men jeg føler de har klart å tilpasse så langt. Hun har jo hele tiden ligget langt over sin aldersgruppes nivå og slitt med dårlig stimulering i barnehagen som ikke ville se det jeg så, men nå får hun oppgaver og ting tilpasset seg, noe jeg er veldig glad for. Hun er roligere og oppfører seg eksemplarisk på skolen og får dekket sitt behov for kunnskap og læring. Hun får lesebøker tilpasset seg og hun får mattebok på sitt nivå. det er foreløbig det, men jeg samarbeider bra med læreren hennes og hun sier hun må se henne litt ann for å bli kjent med henne og se hva hun kan og hva hun mangler osv.. og det er helt ok.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 23:39   #6
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Det er ikke dårlige lærere som er problemet, slik jeg ser det.
Alle lærerne på min skole er hardt arbeidende og oppriktig interessert i best mulig utvikling for sine elever.
Men det er klart, ingen av oss er interessert i å møte opp gratis en time tidligere på morgenene for å tilby lesetrening til svake elever (for å sette det på spissen). Dette er et spørsmål om ressurser, snarere enn behov for å luke vekk 20-30 % av lærerstanden.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:06   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

I mitt hode er skolen ikke flinke til å tilrettelegge undervisning for barn som er flinke, men jeg håper at jeg tar feil. Kan du bekrefte eller avkrefte dette?

Hvilken erfaring har du? Har du skolebarn?

Jeg kunne sagt masse om tilpasning, men jeg vet ikke om jeg orker i dag. Har sagt en hel del tidligere, for de som gidder å søke.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:19   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes nesten det er vanskelig å gå inn i slike debatter uten å utlever oss for mye. Men vår skole evner overhode ikke å tilrettelegge. Det tror jeg nok går like mye utover de svakeste som de sterkeste. 28 elever pr klasse, en lærer (førskolelærer) som brenner seg fullstendig ut, og dertil hørende vikarer som er hentet inn fra assistenstaben til SFO. Elever i klassen som helt klart hadde trengt egen assistent, men er avspist med et minimum i uken.

Vi er nå i andre klasse, jenta vår er ikke til å kjenne igjen når det gjelder skolearbeid. Hun vil ingenting og må dras gjennom lekser og sier stadig at hun ikke skjønner, ikke orker osv. Hun leste og regnet bra når hun var fem. Pianotimer har på mange måter blitt en redning, der fikk hun noe nytt å drive med som ga skikkelige utfordringer. Hun forteller om mattetimer der hun har rukket opp hånden hele timen uten å få hjelp. Vi vurderer faktisk å flytte på grunn av dårlig skole. Det som gjør det vanskelig er at hun trives så godt sosialt, har mange venner. Tenker at hvis vi her hjemme kan dekke inn for det som er dårlig på skolen, og hun har et godt sosialt liv, så vil hun lykkes godt likevel? Vi må bare finne en måte å gjøre dette på.

Når alt dette er sagt tror jeg ikke det ville vært bedre et klassetrinn opp, dette er en skole der det meste butter imot.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 22:37   #9
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

God lærer er bra - men med 28 elever i klassen blir tiden til tilrettelegging minimal. For en kontaktlærer er det utrolig lite tid til for- og etterarbeid.

Jeg har vært faglærer i høst og har for første gang hatt tid til å virkelig tilrettelegge for hver enkelt elev. Men faglærere er det få av i norsk skole, og kontaktlærerne har virkelig ALTFOR mange oppgaver å henge fingrene i. Blant annet vil dere bli overrasket over hvor mange telefonsamtaler og mailer med foreldre man har i løpet av en uke...

Dessuten er det enorme ressursforskjeller mellom kommuner. Da jeg jobbet i Oslo (tror det har blitt bedre nå) stod jeg alene hele uka med 29-32 elever i klassen, 70% fremmedspråklige, 1 elev med Azbergers syndrom, 2 elever som kom i 7. klasse og som aldri hadde gått på skole før (jenter fra Afghanistan). 4 timer i uka var det 4 elever som gikk ut med en assistent - det var det. Tror dere de sterke elevene fikk glitrende tilpasset opplæring?

Der jeg jobber nå (Bærum) er situasjonen en helt annen. På skolen jeg jobber på nå vil jeg faktisk påstå at tilpasningen er ganske bra, men kommunen gir helt klare føringer på at det er de svake og middels elevene som skal heves og at de sterke således skal "flyte med". Jeg er forøvrig ikke enig...men om jeg skulle blitt evaluert (Milfrid) så er det dette kravet jeg ville ha blitt vurdert etter. Så de sterke er rett og slett ikke prioritert i denne kommunen.

Gammel 15-12-09, 23:13   #10
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cille: Vet du, jeg har enda til gode å møte en lærer på vår skole som ikke forsøker å gjøre det aller beste ut av situasjonen. Det går så visst ikke på dem. De ser jo og vet hva de har å jobbe med hver eneste dag, jeg blir faktisk sint over at et så fint og ressursterkt menneske som kontaktlæreren til datteren vår har en slik arbeidshverdag! Eller at noen i det hele tatt har en slik hverdag.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-09, 23:44   #11
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg føler at begge mine (1. og 4. klassinger) får godt tilpasset undervisning. Begge er over snittet sterke faglig, 4. klassingen i størst grad (hun er testet, og lå i 3. kl. på et 11-12-årsnivå). Begge har individuelt tilpassede leselekser og får ekstra utfordringer i matematikk. 4. klassingen får også ekstra utfordringer i engelsk. I de andre fagene føler jeg ikke at det er behov for noen ekstra tilpasning. De har mye stasjonsundervisning både på 1. og 4. trinn, og deler klassene i to de gangene de har mulighet til det.

Skolen her er en ett-trinns-skole, så det er ikke mange lærere på hvert trinn å spille på, men de som er, er iherdige og dyktige og får til det utroligste med få ressurser.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 00:05   #12
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vår skole har vært/er flinke til det.
Nå skal det sies at det bare har vært 15-16 elever i hver klasse på trinnet til eldste helt til i høst. Lærerne har vel derfor hatt litt bedre tid til alle.
Nå er de 26 elever og eldste klager litt over at det er vanskelig å få hjelp når hun trenger det.
Det er da de som sliter som får hjelp først og lengst.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 00:11   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Min erfaring er nei. De har ikke sjans til å lage noe særlig til opplegg. Hvis du er heldig så får hun bøker på sitt nivå og må seile sin egen sjø med disse. Er du uheldig får hun ikke det heller. Det tok meg to og et halvt år å få nye mattebøker til kisen her i huset. Han fikk da bøker et år høyere enn sitt nivå. Han har kunnet gange og dele siden første klasse.

Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 01:27   #14
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Det kan ikke være lett å være lærer i dag. Som foreldre forventer vi at barna skal få tilpasset opplæring, mens det i loven står at man ikke har lov til å dele klassene etter nivå. På skoler hvor det f.eks er tre paralleller må alle tre lærerne på trinnet ha utfordingen med at det er veldig forskjellige nivåer i klassen istedenfor at hver av lærerne kunne hatt en mer homogen gruppe.

Jeg er imponert over læreren til guttungen (2. klasse) som klarer å ha fire opplegg gående i klasserommet til enhver tid.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:04   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Det kan ikke være lett å være lærer i dag. Som foreldre forventer vi at barna skal få tilpasset opplæring, mens det i loven står at man ikke har lov til å dele klassene etter nivå.
....
Jeg er imponert over læreren til guttungen (2. klasse) som klarer å ha fire opplegg gående i klasserommet til enhver tid.

Ja, og i tillegg jobber vi jo altfor lite, bare spør Aftenbladets lesere, og vi jobber i hvert fall ikke på planleggingsdager. Og ferie har vi hele tiden. Mange folk, til og med her inne, sier jo åpenlyst at de ikke kan skjønne at lærere jobber nok til å fylle arbeidstidsavtalen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 09:20   #16
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser ut til at det kanskje er lysning i sikte når det gjelder hvordan lærere skal disponere tiden sin.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2781408.ece

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 11:08   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo ikke så lenge siden jeg gikk på skolen, ( ), og da ble jeg konsekvent satt inn som ressurssterk i gruppen med de to, tre som ikke klarte å henge med. Matte er vel kanskje det faget hvor det er enklest (?) å gi nivåoppgaver, og det ble til en viss grad gjort, kred for det. Dog savnet jeg stort noe som faktisk var utfordrende i norsk, samfunnsfag, engelsk og denslags.

Min egen førsteklassing er tydeligvis flink, så langt har jeg sett at han har fått noen ekstra matteark og litt mer leselekse, dog er det bare mer, det er ikke mer spennende, og det er kanskje ikke det mest motiverende. Allikevel, all kred til hans lærer, og jeg vil se an litt mer enn et halvt år på skolen før jeg dømmer nord og ned.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 11:27   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

... har fått noen ekstra matteark og litt mer leselekse, dog er det bare mer, det er ikke mer spennende, og det er kanskje ikke det mest motiverende.

Dette husker jeg faktisk fra jeg gikk på skolen også. Det var flere og frivillige oppgaver i lekse i matte. Men det var bare flere av de samme kjedelige oppgavene ..... de gadd jeg jo ikke å gjøre siden de var frivillige.

Gammel 16-12-09, 11:40   #19
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Ehh... feil tråd.

Gammel 16-12-09, 22:10   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jevnt over at det er god tilpasset undervisninge på skolene. Jeg har jobbet både på ungdomstrinnet og på barnetrinnet. Ungsomstrinnet har gjerne tredelt arbeidsplan og småskolen har mye stasjonsundervisning og tilpasset leseopplæring (New Zealandmetoden - guidet reading for de som vil google). Mellomtrinnet har jeg mindre erfaring med selv.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.