|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkJeg er enig med Claire, og så ville jeg holdt meg unna Dawkins - enda så morsom han kan være. Filosofitimene på universitetet var fantastiske, nettopp fordi han som underviste gjorde det så relevant. Han kunne ta en dagsaktuell nyhetsartikkel og knytte den til de store linjene, eller til temaet/filosofen vi hadde på planen den dagen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkKlassisk litteratur fra Taoisme er utrolig spennende lesning. Jeg har skrevet en oppgave i "comparative religion" hvor Lao Tse ble sitert temmelig ofte. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk
Kult! Kan jeg få lese den?
Det har du uten tvil rett i, og jeg synes det egentlig er et argument for å gi en smak på Taoistene før man har gått seg så godt inn i det vestlige filosofsporet at det er vanskelig å komme ut av. Så en liten introduksjon for niendeklassinger høres for meg ut som en god idé.
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkOppgaven i komparativ religion var skrevet på gamlemåten på gjennomslagspapir og den har jeg garantert ikke liggende lenger. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkMandela var et veldig godt forslag. Jeg må skumme gjennom "A long walk" og se hvorfor alle elsker den så høyt.
|
|
|
#6 |
|
Sær og kresen
Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk
Simone de Beauvoir er jo et naturlig valg her.
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkBoken "Zen, lyden av en hånd" (Oriens forlag) er en fin samling Zen-tekster og har en bra introduksjonsdel. Der tror jeg du kan hente en del hvis du skal ha med viktige zen-buddhistiske tekster. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Sær og kresen
Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkDu har jo Anfinn Stigens Tenkningens historie i to bind. Den gode (?), gamle ex-phil-boka.
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikkTror jeg har funnet en passende bok. Den blir ikke for teknisk og abstrakt for en niendeklassing og er en veldig bra bok, og som tittelen sier; en veldig kort introduksjon til grunnleggende filosofiske problemer:
(herfra)
|
![]() |
|
|