|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Jeg må ærlig innrømme at jeg tenker lite på dette når jeg handler. Jeg handler ofte billig mat, og har ikke økonomi til å holde meg til kun økologisk mat. Jeg vet at ikke all økologisk er like dyrt, men...
|
|
|
|
#2 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Jeg er også der at maten skal være billig. Har ikke råd til å være bevisst på dette, men skulle gjerne ha vært det.
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?
|
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Det er en påstand jeg godt kunne tenke meg å se dokumentert. Ikke fordi jeg tror det motsatte av deg, for jeg vet ikke. Men jeg kunne godt tenke meg å se hvor stor andel av disponibel inntekt vi bruker på mat i Norge i forhold til andre land. Har du noe å vise til av statistikker e.l.? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Det der er interessant, Monsoon. |
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Vi er dessverre ganske kjipe. Vi bruker lite på mat i Norge i forhold til svært mange land, og mat er veldig billig i Norge (i forhold til folks inntekt). |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Her er det første jeg fant. Det er fra SSB (2004) og viser at vi bruker stadig mindre på mat. Jeg leter etter sammenligninger med andre land fremdeles:
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Peppy!
|
Hm. Men den statistikken sier bare at vi er rikere. Altså at vi ikke øker matbudsjettet i samme forhold som inntekten øker. Og det er jo naturlig. Vi får mer penger til overs til andre ting. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Ja, altså, jeg mente ikke å argumentere for at mat har blitt billigere i seg selv, men nettopp at vi bruker mindre av nettoinntekten på mat enn tidligere (og enn mange andre land). |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Jeg er også overrasket over at det er lite engasjement på slike ting. Det finnes ikke tvil om at kortreist mat er viktig i forhold til miljø. (Appelsinene i juicen ror nok ikke over dammen av seg selv, akkurat ...). Mitt personlige inntrykk er at mat er noe folk forholder seg personlig til: De vurderer ut fra pris, smak, tilgjengelighet i butikk, helse etc. Og mye mindre i et miljømessig eller etisk perspektiv. Når det er sagt så er jeg ikke spesielt etisk eller miljømessig selv. Jeg opplever det som utrolig mye mer komplisert med miljø kontra mat enn miljø kontra bil. Jeg skal ikke hevde at jeg er verdens beste miljøbilist, men jeg kan/skjønner prinsippene. (Jeg tror at om ikke så lenge vil typisk det der "miljø-fotavtrykket" eller noe tilsvarende bli brukt i varemerking)
|
|
|
#13 |
|
can-jur
|
Altså, matprisene har ikke "gått ned" nei, men lønna har økt, uten at prisen på mat har økt.
|
|
|
|
#14 |
|
Bedreviter
|
Hva mener du? Lever kua og oksen i synd. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
can-jur
|
Hehe!
|
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Jeg prøver å tenke over det, og jeg var vegetarianer i 6 år fordi jeg mente det var uetisk å spise kjøtt. Nå spiser jeg kjøtt, men ikke med særlig god samvittighet. Jeg mener mennesker er kjøttetere, men det er slakterinæringen jeg synes er grusom.
|
|
|
#18 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Bare maten er stekt, kokt eller til nød røkt, så eter jeg den - ja så framt det ikke innebærer innvoller eller blodmat av noe slag.
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Jeg tenker lite på pris. Jeg syns rettferdig handel er viktigere enn kortreist mat, og velger økologisk når jeg kan. Kjøtt og dyreprodukter liker jeg at er vilt og/eller økologisk.
|
|
|
#20 |
|
can-jur
|
Sv: Hvordan bør maten du spiser være laget?Dette sier forskriften:
|
|
![]() |
|