|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykemelding ifm sorg
Jeg stusser over at begge foreldrene har vært ute av stand til å jobbe. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Jeg stusser overhodet ikke. Det verste en kan oppleve i livet er å miste et barn og dette skjedde i en traumatisk ulykke. Mulig er det også andre omstendigheter vi ikke vet om rundt ulykken og før. Og kanskje har det vært vært mye som har opptatt deres tid og krefter etter dødsfallet. Sist redigert av Michelle : 02-02-10 kl 13:55. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Jeg er ikke imot at sykemelding benyttes, ettersom vi ikke har et alternativ som kan dekke sorg. Kanskje burde sykemelding hete noe annet, som "midlertidig arbeidsufør-melding" eller noe slik, så kan sorg og denslags dekkes inn. For jeg er enig i det som stod over her, at leger nok har en kompetanse som gjør at de kan vurdere om det er nødvendig for den sørgende å være borte fra jobb. Å benytte velferdspermisjon går vel ikke, for da er det arbeidsgiver som dekker lønnen. (Det er slik, er det ikke?) Og dersom det er arbeidsgiver som dekker lønnen vil det være arbeidsgiver som utsteder permisjonen, og det kan bli veldig feil. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Jeg ser poenget ditt med arbeidsgiver og velferdspermosjon ift sykemelding når det gjelder hvem som skal betale, men arbeidsgiver betaler jo uansett de første 14 dagene av en sykemelding. Som regel vil en som sørger være tilbake i jobb innen den tid, men skulle vedkommende trenge litt lenger tid uten at sorgprosessen nødvendigvis er patologisk, så har vi vel kun sykemeldingsalternativet igjen. Jeg hadde gjerne sett et tredje alternativ, finansiert av staten slik at ikke sykemeldingsordninga og sykdomsberepet blir fullstendig utvannet. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Og noen trenger mye mer enn det.
Jeg er veldig enig. Jeg har vært skikkelig ordentlig lei meg en gang i mitt liv. Jeg har aldri følt meg så alene, og ute av stand til å ta grep om min egen hverdag. I ettertid ser jeg at jeg skulle ha bedt om hjelp, men der og da er det vanskelig å erkjenne sin egen virkelighet. Er man vant til å fikse ting, skjønner man ikke at noe plutselig blir tilnærma ufikselig.
|
|
|
#6 |
|
ctrl+z
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg synes sorgmelding burde være noe annet enn sykemelding. Jeg var sykemeldt ifbm med sorg i to omganger og følte et press til å komme tilbake fordi jeg hadde brukt opp mye av mine sykemeldingsrettigheter. (jeg var sykemeldt i svangerskapet forut for at sønnen min døde også).
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg er enig med de fleste her. Jeg skjønner godt at man i mange tilfeller ikke greier å gå på jobb etter dødsfall. Men jeg er ikke så sikker på om sykemelding er det riktige alternativet. Hvis det hadde vært meg personlig det gjalt hadde jeg nok gjort det som var mest praktisk der og da, sykemelding, ferie med lønn, ferie uten lønn, velferdspermisjon med lønn, velferdspermisjon uten lønn. Jeg tror nok jeg hadde blitt veldig prisgitt arbeidsgivers rutiner og oppfølging.
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg synes helt klart man bør få fri med lønn for å komme seg etter et dødsfall i den aller nærmeste familie, men jeg synes ikke det bør hete sykemelding. Det kan godt være skrevet ut av lege, siden de har brukbar kompetanse på slikt, (Det bør ikke være noe som arbeidsgiver kan velge å innvilge eller la være.) men det bør være en permisjon med lønn og ikke en sykemelding. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Enig. Men jeg tror faktisk at det finnes en slik ordning, arbeidsgiver kan gi velferdspermisjon med lønn i spesielle tilfeller. (Jeg har fått det i en tidligere jobb. Nå vil jeg tro det varierer fra bedrift til bedrift på hvordan de ordner seg, men i teorien skal det være mulig.)
|
|
|
#10 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg fikk velferdspermisjon med lønn i noen få dager da min svigermor døde. Da min far døde hadde jeg ferie. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har nettopp mistet en av mine nermeste og da fikk jeg en ukes velferdspermisjon med lønn (jobber på sykehus). Det heter seg at de gir inntil en uke.
|
|
|
#12 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Utover dette ble jeg sykemeldt en uke av min fastlege, da jeg ikke var klar for jobb enda. Når en av dine nermeste dør går gjerne den første uken med til mange praktiske ting (papirmølle m.m) og man får ikke tid til å sørge. Den ekstra uken var for meg helt nødvendig. Hadde tenkt meg på jobb etter en uke, men måtte snu.
|
|
|
#13 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg tenker at dersom man mister en av sine aller nærmeste, er det overhodet ikke rart at man er arbeidsufør i en periode. Jeg skjønner prinsippet med at ordet "sykdom" og dermed "sykemelding" skal forbeholdes syke, og at sorg per def ikke er en sykdom i seg selv, men en tilstand, men til slutt blir det et spørsmål om hvor mange ordninger man skal ha som ulike variasjoner over et tema. Såpass pragmatisk er jeg nok. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg har vært i dyp sorg én gang, og da var det virkelig ingen nytte i meg. Verken på jobb eller hjemme eller noe sted. Men jeg hadde en flott arbeidsgiver som så at jeg trengte å komme på jobb hver dag likevel, så han satte bort det meste av oppgavene mine og lot meg sose rundt på jobb å bare være forvirret, fordi det var det jeg tengte. Hadde ikke dette vært en mulighet hadde jeg klart gått for sykemelding. Om man er i en tilstand der man ikke klarer å gjøre jobben sin (sykdom, sorg, sjokk, ett-eller-annet) så er sykemelding på sin plass.
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg synes det er helt greit med noe sykmelding. Etter jeg fikk HELLP og således mistet min førstefødte fikk jeg lang sykmelding. Fysisk kom jeg meg jo men mentalt var jeg veldig kjørt. Å kunne ta en tilbakevending til jobb i mitt tempo var viktig. Arbeidsgiver hjalp til med tilpassede oppgaver, men å begynne gradert gjorde at jeg ikke presset meg selv. Det var alfa omega. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg er imot at sykemelding skal brukes til andre ting enn sykdom. Normal, fersk sorg er smertefull og utmattende, men man er ikke syk. Derfor mener jeg velverdspermisjon bør dekke fravær pga sorg. Eller at det innføres en slags krisepermisjon som også dekker fravær forårsaket av andre ting enn sykdom. Går sorgprosessen i stå og utvikler seg til patologisk sorg, så er sykemelding på sin plass. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Guardian of the galaxy
|
Det er en slik type sorg/opplevelse som garantert ville fått meg til å ønske meg tilbake på jobb så raskt som mulig. Gjerne med mer oppgaver enn normalt.
|
|
|
#18 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg er også litt skeptisk til den biten med sykemelding uten oppfølging. Det er sunt å sørge, og man skal ta seg tid til å kjenne på saker og ting. Men jeg ser støtt og stadig folk som nekter å gi slipp. Som nekter å la livet gå videre. Det er jo heller ikke bra. Man bør få hjelp til slikt.
|
|
|
#19 |
|
X First Lady
Ja man bør få hjelp til slikt. Nå finnes det sorggrupper men det passer ikke alle å snakke i ei slik gruppe, og jeg har hørt noen si at de der følte det ble for mye prat. Og ikke fokus på det å vende tilbake. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|