Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nivå på generelle allmennkunnskaper

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 13:40   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nivå på generelle allmennkunnskaper

Rune Hauge? Har ikke peiling på hvem det er. Det er to uker siden jeg ante at det var OL i år, og at det skulle være i Vancouver. Jeg vet jo at det har vært OL i alle de byene du nevner, men ikke når. Bortsett fra Lillehammer selvsagt. At man kan rundetider, hvor OL har vært til enhver tid og slikt er ikke allmennkunnskap i min bok. Hvis du mener det så er jeg også ganske sikker på at du ikke kan så mye om det som er allmennkunnskap i min krets.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:46   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Rune Hauge? Har ikke peiling på hvem det er. Det er to uker siden jeg ante at det var OL i år, og at det skulle være i Vancouver. Jeg vet jo at det har vært OL i alle de byene du nevner, men ikke når. Bortsett fra Lillehammer selvsagt. At man kan rundetider, hvor OL har vært til enhver tid og slikt er ikke allmennkunnskap i min bok. Hvis du mener det så er jeg også ganske sikker på at du ikke kan så mye om det som er allmennkunnskap i min krets.

jeg mente ikke at rundetider var almennkunnskap, men at det var mer til den nerdete siden, mens OL hvor og når var type almennkunnskap (om ikke ALLE kan det så er det allikevel en form for almenn kunnskap så lenge de fleste kan det)

Gammel 03-02-10, 13:50   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

jeg mente ikke at rundetider var almennkunnskap, men at det var mer til den nerdete siden, mens OL hvor og når var type almennkunnskap (om ikke ALLE kan det så er det allikevel en form for almenn kunnskap så lenge de fleste kan det)

Jeg er enig i at hvor OL har vært er noe de fleste bør ha fått med seg, men å matche sted og år tror jeg man bør være litt interessert for å gjøre. Nå kan du sikkert si at de aller fleste er litt interessert, men jeg syns allikevel det er drøyt å mene at man har hull i den generelle allmennkunnskapen ved å ikke vite det.

Gammel 03-02-10, 13:52   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at hvor OL har vært er noe de fleste bør ha fått med seg, men å matche sted og år tror jeg man bør være litt interessert for å gjøre. Nå kan du sikkert si at de aller fleste er litt interessert, men jeg syns allikevel det er drøyt å mene at man har hull i allmennkunnskapen ved å ikke vite det.

Jeg har hull i allmennkunnskapen når det gjelder fotball. Et svart hull, som gjør at all fotballkunnskap som svosjer forbi, bare forsvinner inn i og aldri kommer tilsyne igjen.

Gammel 03-02-10, 14:15   #5
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

At man kan rundetider, hvor OL har vært til enhver tid og slikt er ikke allmennkunnskap i min bok. Hvis du mener det så er jeg også ganske sikker på at du ikke kan så mye om det som er allmennkunnskap i min krets.

Hva f.eks. er allmennkunnskap i din krets? :nysgjerrig:

(Jeg vet hvor alle OL i moderne tid har vært arrangert, uten at jeg er ekstremt interessert i sport. Jeg bare husker det. :nerd/geek/whatever: )

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:17   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Hva f.eks. er allmennkunnskap i din krets? :nysgjerrig:

Konserter, album, utgivelser, musikalske samarbeid, hvem som egentlig spilte i det og det bandet, hva som skjedde på den og den konserten og slikt.

Gammel 03-02-10, 14:18   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

I min krets er det mange nerdete typer. De diskuterer gjerne friidrettsresultater fra OL på 60-tallet osv. Da har jeg sovna for lengst.

Jeg driver med en tankesport, og selv om jeg er på middels nivå så kjenner jeg mange av de som er blant de flinkeste, tror mange av dem har helt uvirkelige klisterhjerner, sånn at det fester seg mange tilsynelatende unyttige ting.

Gammel 03-02-10, 13:40   #8
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen si hvem Rune Hauge er eller må jeg google selv?

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:43   #9
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Det du nevner i HI er allmennkunnskap - i alle fall for oss som er litt interesserte i sport.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:48   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker som at det å vite hvor de forskjellige OL har vært, ikke er "sportskunnskap" siden det er så mange som vet hvor OL har vært og som ikke har peiling på sport ellers, og HI forteller at kollegaer med peiling på sport ikke vet hvor OL har vært.

Jeg vet heller ikke hvem Rune Hauge er. Eller var det en fotballspiller som het det og som var kompis med Mini en gang? For jeg dumpet borti dem uten å vite hvem det var og den ene het Rune tror jeg.

Jeg ble utfordret av en kompis å nevne 10 fotballspillere, uavhengig alder, lag, land, kjønn etc. Og jeg klarte akkurat 10, fordi jeg fikk poeng for en brasiliansk en som jeg husket hadde filosofnavn, Plato? Aristoteles?

For Oss Som ikke Har Peil, hvor mange fotballspillere kan du navnet på?
Her er mine (jeg vet ikke hvordan navnene staves stort sett, jeg har jo aldri lest navnene, bare hørt venner omtale dem)
Mini
Bengt Skammelskog
Gøran Sørloft?
Pelé
Plato? Aristoteles? Hva var det han het da?
Rune Bratseth
Kevin Keegan
George Best
Ragnhild Gulbrandsen
David Beckham
Zinedine Zedan?

Gammel 03-02-10, 13:49   #11
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Jeg har heller ikke særlig peil, men kan nok litt flere enn Esme.

Gammel 03-02-10, 13:54   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Bengt Skammelskog
Gøran Sørloft?

Du tuller nå?

Hvis jeg kunne inkludert alle fotballspillere, gjennom alle tider, hadde jeg nok aldri gått tom for navn. / Norske (eller "norske" eliteseriespillere anno 2010, derimot, ville jeg ha slitt litt mer med, men 10 hadde jeg nok greid.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:58   #13
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Du tuller nå?

.

jeg ler HØYT av Esmes navn der.

Og jo, Beckham har jeg definitvit hørt om. Flere av de andre dere nevner også, faktisk.

Gammel 03-02-10, 14:01   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Du tuller nå?

Hvis jeg kunne inkludert alle fotballspillere, gjennom alle tider, hadde jeg nok aldri gått tom for navn. / Norske (eller "norske" eliteseriespillere anno 2010, derimot, ville jeg ha slitt litt mer med, men 10 hadde jeg nok greid.

Nei?
Er det Sørtoft?

Jeg er helt idiot på dette, mine fotballvenner synes det er fascinerende hvor lite jeg kan og har stor morro på grunn av det.

Gammel 03-02-10, 14:02   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Nei?
Er det Sørtoft?

Jeg er helt idiot på dette, mine fotballvenner synes det er fascinerende hvor lite jeg kan og har stor morro på grunn av det.

Sørlot(h), tror jeg.

Gammel 03-02-10, 13:56   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

For Oss Som ikke Har Peil, hvor mange fotballspillere kan du navnet på?

Her er mine: (jeg har ikke lurkikket på Esme sine)

Rune Bratset (h)?
Mini jacobsen
Myggen
Moldestad (Brann??)
Gøran Sørlot
Ole Gunnar Solskjær
Pelé
Maradonna
Michael Owen
Fowler (mannens tidligere favoritt)
Steven Gerard
-her burde det komme en Liverpoolspiller til, men jeg kommer ikke på navnet! Ene gutten har jo drakten!
Mezzi (for den har ene gutten min på en drakt)
Så er det han der Zedan, eller noe ...
Mons Ivar Mjelde

Jeg vet flere egentlig, men jeg kommer jo ikke på navnene!

Gammel 03-02-10, 23:42   #17
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

OL og VM i fotball har jeg rimelig god kontroll over.

Jeg kan navnet på godt over 100 fotballspillere. Jeg er faktiskt såpass smånerdete at jeg kan for og etternavn på alle spillerne på det svenske VM 94-laget.

Jeg har klisterhjerne for uvesentligheter, derfor har jeg vel i grunn en rimelig god allmenkunnskap.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 01:12   #18
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

OL og VM i fotball har jeg rimelig god kontroll over.

Jeg kan navnet på godt over 100 fotballspillere. Jeg er faktiskt såpass smånerdete at jeg kan for og etternavn på alle spillerne på det svenske VM 94-laget.

Jeg har klisterhjerne for uvesentligheter, derfor har jeg vel i grunn en rimelig god allmenkunnskap.

Martin Dahlin!

Gammel 04-02-10, 09:57   #19
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Martin Dahlin!

Martin og Henke

Martin spilte forøvrig med nr 10 på trøya, sånn apropos trivia.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 11:37   #20
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg var i Frankrike da VM i '94 gikk av stabelen, og fikk med meg noen av kampene med fransk kommentator. Dahliiiiin, Brrroliiiin, Kenneth Ænderrrsøn, Ravelliiiii - disse navnene skal i mitt hode ropes høyt med fransk uttale.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.