Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 09:31   #21
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Er rosa prinsessekjoler ødeleggende for likestillingen?

Uff, den ballonghistorien var ille!

Jeg tror ikke at rosa prinsessekjoler er et problem for likestillingen, men alle de foreldrene som nekter guttene deres å leke med dukker, få rosa støvler og ting som mange ser på som "jenteting", er værre!

Jeg har kjempet mot jente og gutteting/farger med barna på avdelingen min i b.hg. Jeg pleier å si at "hvis Ola har ei rosa lue, så er ikke det ei jentelue, det er ei guttelue fordi det er Ola som eier den. Hvis det var Kari sin lue ville det vært ei jentelue."

Barna er ikke de som er vanskeligst å snu, men foreldrene

Gammel 05-02-10, 09:31   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Og så tror jeg faktisk, som forelder, at man skal ta seg den friheten det er til å overstyre litt. Det er ikke alltid en seksåring vet hva som er best for seg. Det er ikke alle valg de skal få ta alene eller som er så lure. Vi har feks penset vår eldste datter inn på kampsport fremfor ballett av følgende årsaker: ballett-miljøet er enormt kroppsfokusert på en ganske negativ måte. De er veldig små når ting begynner å bli ganske seriøst og det er masse mas om hvor tynn man skal være. Samme gjelder turn. Jeg ønsker ikke at min datter skal være i et miljø hvor slankepress og psiseforstyrrelser er normen.

I tillegg ønsker jeg at hun skal få den selvtilliten og de gode rolleforbildene som er innen kampsport, der selvkontroll, disiplin, konsentrasjon og styrke er i fokus. Det er gode ting å ha med seg videre, uansett om man fortsetter eller ei.

Tankevekkende innlegg. Kampsport hadde vært noe for eldste her også, tror jeg. Ikke helt enda, men om et år eller to.

Gammel 05-02-10, 09:32   #23
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går vel nesten ikke ann å si dette høyt på FB, men dette er temaer som opptar meg veldig lite. Det hadde kanskje vært noe annet hvis jeg hadde hatt jenter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:34   #24
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg dukkevogner med cars trekk!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:34   #25
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Tankevekkende innlegg. Kampsport hadde vært noe for eldste her også, tror jeg. Ikke helt enda, men om et år eller to.

Kampsport er en bra ting! Eldstemann startet på Tae Kwando når han var fem år og gikk over til karate nå i høst når han var blitt 7 år. De lærer så mye bra der!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:35   #26
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Å, sånne spørsmål er så utrolig teite.

Det er mulig det, men det er ikke så mange dagene siden det var en artikkel i Aftenposten om en familie som la føringer for barna sine basert på hva foreldrene mente var fremmende for likestillingen. Og det var da spørsmålet dukket opp for meg. Forøvrig synes jeg sånne svar er utrolig teite også.

Dans er mer enn balett, jeg har prøvd både dans, kampsport og ridning i oppveksten jeg.

Sist redigert av Ullvott : 05-02-10 kl 09:44.
Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:37   #27
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke rosa prinsessekjole i seg selv er ødeleggende.

Hannah er ikke så prinsessete av seg, og har aldri vært det heller. Men hun har begynt å få med seg at de aller fleste jentene rundt henne er det. Og hun streber litt ser jeg. Hun har heller ikke brydd seg så veldig om hva hun har på, men hun har også skjønt at det er en greie som mange jenter er opptatt av. Og det er litt sårt å se at hun bekymrer seg for hva hun skal ha på når hun møter den og den jenta. Men jeg har prata med henne om at det viktigste er hva HUN liker, ikke hva de andre sier. Men det er ikke lett å være 4,5 år heller ser jeg.

Her om dagen skulle Hannah på allidrett, og jeg skulle kjøpe slike "turnsokker". De hadde kun blåstripete igjen, så jeg kjøpte det. Jeg var litt spent på om hun kom til å si noe om fargen, men hun var bare overlykkelig over å få gå på allidrett MED nye turnsokker! Superstolt, og hun tenkte overhode ikke på fargen da.

Jeg har forresten en liten Peder som elsker å kle seg ut, leke i dukkekroken og slike ting. Jeg tror ikke man trenger å overdrive hverken i den ene eller andre enden, så lenge man jobber litt med den tryggheten i seg selv.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:38   #28
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så tror jeg faktisk, som forelder, at man skal ta seg den friheten det er til å overstyre litt. Det er ikke alltid en seksåring vet hva som er best for seg. Det er ikke alle valg de skal få ta alene eller som er så lure. Vi har feks penset vår eldste datter inn på kampsport fremfor ballett av følgende årsaker: ballett-miljøet er enormt kroppsfokusert på en ganske negativ måte. De er veldig små når ting begynner å bli ganske seriøst og det er masse mas om hvor tynn man skal være. Samme gjelder turn. Jeg ønsker ikke at min datter skal være i et miljø hvor slankepress og psiseforstyrrelser er normen.

Enig. RG-miljøet er stort her, og mange av niåringens venninner går. Jeg vil helst ikke ha henne inn der, og har fylt opp med andre ting. I den alderen har de lyst til så mye at det er ikke noe problem å finne fristende alternativer.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:39   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det går vel nesten ikke ann å si dette høyt på FB, men dette er temaer som opptar meg veldig lite. Det hadde kanskje vært noe annet hvis jeg hadde hatt jenter.

Jeg tror kanskje at du har rett. Jeg startet denne tråden fordi jeg ønsket å se om at jeg ved å la min datter gå i rosa prinsessekjoler ufrivillig gjør henne til en passiv liten dukke; på sikt.

Jeg har ikke noe ønske om at datteren min skal velge seg et yrke hvor hun tar lang utdanning for å få elendig betalt for å være snill mot andre mennesker. (Innser at dette er en mulig brannfakkel.)

Gammel 05-02-10, 09:41   #30
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har ikke noe ønske om at datteren min skal velge seg et yrke hvor hun tar lang utdanning for å få elendig betalt for å være snill mot andre mennesker. (Innser at dette er en mulig brannfakkel.)

Er det også galt, nå plutselig!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 09:45   #31
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Dette mener jeg mye om men skal snart ut å reise så ikke så mye tid til å skrive. Men det som jeg synes er mest tragisk er at min generasjon, vi som er født på 70 tallet og er, og bør være bevisste på nettopp dette ser ut til å være så sinnsykt mottaklige for den kjønnsdelingen som samfunnet legger opp til i dag. Det er jo vi som lar oss styre av dette "#€% komersielle aktører lager til barna våre, til og med tv kalaner blir delt etter kjønn for barn i dag (Disneys nye kanal for gutter slik at de kunne ha Hanna og annet "##% hele døgnet til jenter på andre kananlen). Og unnskyld meg men jeg blir intet annet en fortvilet når jeg hører ansatte i barnehagen automatisk lager rosa krone til jente og blå til gutt. Er det mulig ...

Jeg tror hverken din eller min datter blir "undertrykte" av å være små prinsesser Tjorven men jeg tror vi må være veldig bevisste på at kjønnsroller på hvordan og hva som forventes av gutter og jenter er sterkt tilstede i dagens Norge også, desverre. Det hjelper så lite at de er sjefer og flinke på skolen når faktum er at de vokser opp i et land der kvinner fortsatt er langt fra likestilte med menn i arbeidslivet, vi tjener betraklig mindre en menn. Ikke bare fordi kvinner velger dårlig betalte yrker men vi tjener mindre en menn når vi gjør samme jobben også.

Gammel 05-02-10, 09:45   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg ønsker meg dukkevogner med cars trekk!

Åh, jeg også! Jeg irriterer meg når det kommer lekeblader i posten og det står med stor skrift "LEKER FOR DE RØFFE GUTTA" og på neste side "LEKER FOR DE SMÅ PRINSESSENE" eller lignende. For ikke å snakke om reklamene på tv der "jentelekene" blir presentert av damer med rosa sukkerstemme, mens "guttelekene" blir presentert av menn med brølestemmer.

I fjor ønsket eldste seg badedrakt med Cars på. Jeg lette meg fordervet, det var ikke å oppdrive. Kun Hello Kitty og Barbie og lignende, så vi endte opp med My little pony. For jenter skal jo ikke ha Cars-klær.

Gammel 05-02-10, 09:50   #33
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror kanskje at du har rett. Jeg startet denne tråden fordi jeg ønsket å se om at jeg ved å la min datter gå i rosa prinsessekjoler ufrivillig gjør henne til en passiv liten dukke; på sikt.

Ja det er sikkert en brannfakkel men jeg mener det samme. Så langt det lar seg gjøre så vil jeg prøve å oppfordre til å velge yrke til en viss grad ut fra økonomi og sikkerhet. Og jeg synes det er vanskelig å kommentere "nøytralt" når hun nå snakker om hva hun skal bli når hun er "stor". En dag skal hun bli pilot for da kan jeg få fly gratis frem og tilbake til London og neste dag skal hun ha slik sminkesalong med både neglesalong og frisør

Gammel 05-02-10, 09:54   #34
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ja det er sikkert en brannfakkel men jeg mener det samme. Så langt det lar seg gjøre så vil jeg prøve å oppfordre til å velge yrke til en viss grad ut fra økonomi og sikkerhet.

Enig, og det er jo i stor grad det guttene gjør. Det er visst bare jenter som tror de kan tillate seg å velge helt etter interesser. Har vi fortsatt en liten tanke i hodet om at vi ikke trenger å forsørge oss selv?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 05-02-10, 09:56   #35
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Forresten, hvis man virkelig vil se et horribelt skrekkeskempel på dette så kan man jo bare ta turen til Hamleys i London. Oversikten over hva som er i de forskjellige etasjene er selvfølgelig fargekodet. Floor 3 Girl toys og Floor 4 Boys toys, i rosa og blått selvfølgelig. Men det verste er å se forskjellen på disse to etasjene med tanke på innhold, det er til å bli skikkelig deprimert av Etasje 3 har nå til og med en mini neglesalong og beauty salong for jenter ... men lekene generelt er så helt tåplige, det er kun plastic fantasic, princess style, dukker, Hanna osv osv. Det er knapt noen kvalitetsleker. For all del, på gutte etasjen er det også mye blink og stygt men det er også, en stor del med av avdelingen med lego og andre fine leker som det ikke finnes noe tilsvarende av på jente etasjen.

Gammel 05-02-10, 09:58   #36
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Enig, og det er jo i stor grad det guttene gjør. Det er visst bare jenter som tror de kan tillate seg å velge helt etter interesser. Har vi fortsatt en liten tanke i hodet om at vi ikke trenger å forsørge oss selv?

Tror du har helt rett, desverre ...

Gammel 05-02-10, 10:16   #37
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter, Mim og Iset skriver mye av det jeg tenker.

Jenter i rosa kjoler blir ofte behandlet av omverdenen (besteforeldre, andre voksne) på en måte som jeg ikke liker. Jeg tror det gjør noe med barn at jenter fra de er bitte små får høre at de er søte, flinke og snille, mens gutter er tøffe og sterke. Nei, tjorven, det er ikke sikkert det gjør noe om datteren din går i rosa prinsessekjole, siden dere rundt henne ikke lar det påvirke aktivitetene hennes, hvordan dere roser henne og hvilke utfordringer hun får. Jenter i rosa prinsessekjoler som vokser opp i miljøer som er mer "bevistløse" rundt dette, vil sannsynligvis bli påvirket til å bli snille, søte jenter som velger tradisjonelle kvinneyrker med lav lønn.

Jeg ønsker meg, som Mim og andre, mer unisex klær, leker, sportsutstyr for at gutter og jenter skal kunne tørre å være "både rosa og blå". Prinsesselek kan være flott, men da må vesle Ola få lov til å være prins som blir reddet av den tøffe prinsesse Kari. Og Kari i prinsessekjolen må få høre at hun er tøff og sterk og ikke bare søt og snill.

Gammel 05-02-10, 10:20   #38
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Det rosa og blå sportsutstyret har vel også som formål å øke forbruket. Det er nok mange som vil ha problemer med å la en gutt arve søsterens rosa ski.

Gammel 05-02-10, 10:23   #39
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

En ting jeg tenker her; dere sier at dere ønsker mer unisex. F.eks. lego; det finnes det jo tonnevis med unisex-leker. En grønn traktor er da ikke en gutteleke? Brio? Etter hva jeg har sett, så finnes endel unisex. Ikke har jeg problemer med å finne unisex klær heller.

Men; det er vel ikke så at vi vil de skal miste kjønnsidentiteten sin, selv om vi vil ha mye unisex? Gutter og jenter er fremdeles forskjellige, all den tid den ene har innovertiss og den andre har utovertiss?

Jeg har jo jenter, og de digger å tråkke rundt på de store traktorene sidne ute i hagen, gjerne med prinsessekjole og nylakkede negler. Det ene utelukker vel ikke det andre? Jenter er mer forfengelige, og det må vel være i orden at de er opptatt av å ta vare på seg selv og liker å se bra ut? Om man skulle snakke likestilling på området skjønnhet/velvære, så var det vel strengt tatt mannfolka som skulle begynne å lakke neglene sine, ikke jentene som skulle slutte?

Gammel 05-02-10, 10:25   #40
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er noe problem at småjenter får gå i rosa prinsessekjoler så lenge det ikke hindrer dem i å klatre i trær eller tro at de ikke skal klare å fikse ting.

Og jeg er enig med Mim og glitter i at jeg synes jenteleker ofte er veldig snevre, og at småjenter får mye kjedelig plastræl som gaver. Lite utviklende ting som mikroskop, kjemisett etc. Bare sånne plastfeer og småhester og drit som det der.

Nå skal jeg få en jente og jeg tenker at den beste måten jeg kan få henne til å bli selvstendig og ha selvtillit og skjønne at hun må ta vare på seg selv, sørge for at hun greier å forsørge seg selv, kunne fikse ting i verden er at jeg gjør det.

Jeg er rollemodell og jeg må oppføre meg sånn som jeg håper at min datter skal bli.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.