Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Parfymeforbud

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-10, 10:14   #21
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Parfymeforbud

Jeg kan godt være med på å etterleve parfymeforbud. Bruker bare Neutral-vaskepulver, parfymefri deo og glemmer stort sett parfyme hver eneste dag. Hvis nå noen kan tipse meg om gode (neutral holder ikke mål her) parfymefrie shampo, balsam, showergel og ansiktsvask er jeg good to go.

Jeg synes det bør være en selvfølge at det er parfymeforbud på offentlige kontorer og sykehus.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:16   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Steg nummer en må nå uansett være å klare å håndheve de forbudene som allerede finnes. Jeg klarer ikke å slutte å bli sjokkert over ukultur og dårlig ledelse i helsevesenet når man ikke klarer (gidder?) å håndheve helt enkle hygienekrav, som forbud mot ringer, at hijaber skal kunne kokvaskes og at man ikke bruker parfyme. Hjelpes.

Gammel 10-02-10, 10:17   #23
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kontor i et offentlig bygg. Jeg har ingen klient- eller kundebehandling og møter kun folk når jeg henter meg kaffe eller går i kantinen. Skal jeg ha parfymeforbud? Jeg tror nok at min diskrete og velduftende Eau de Toilette skal få fortsette å være en del av min grunnutrustning gitt.

Jeg synes det er mye verre at de som driver sårstell på sykehus ikke tar av seg gifteringen.

Gammel 10-02-10, 10:18   #24
Skvetten
Passiv

Standard

Noen fakta:

Sitat:

Research has shown that perfumes and fragrances are respiratory irritants and those who have asthma can have adverse reactions to them. Studies also have shown that perfumes may actually be a cause of asthma. Those who are sensitive to perfumes and fragrances can become disabled when exposed to them and they cannot take part in normal activates. Symptoms include: migraines, nausea, and fatigue, along with allergy-like symptoms.

http://www.exitallergy.com/allergy-a...-deodorant.php

Sitat:

There are vital yet simple ways for those who have perfume allergies to prevent them. People who have perfume and fragrance allergies can prevent a reaction by avoiding the substance. Discuss the perfume allergy with those around you at work and at home and limit your exposure to perfumes of other people as much as you can. Education is key to preventing perfume allergies

http://www.exitallergy.com/allergy-a...me-allergy.php

Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:21   #25
Skvetten
Passiv

Standard

Denne kan anbefales forresten:
http://www.asthma.org.uk/document.rm?id=98

Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:23   #26
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har kontor i et offentlig bygg. Jeg har ingen klient- eller kundebehandling og møter kun folk når jeg henter meg kaffe eller går i kantinen. Skal jeg ha parfymeforbud? Jeg tror nok at min diskrete og velduftende Eau de Toilette skal få fortsette å være en del av min grunnutrustning gitt.

Jeg synes det er mye verre at de som driver sårstell på sykehus ikke tar av seg gifteringen.

Sitat:

Et forbud bør kun gjelde offentlige ansatte i tjeneste hvor de kommer i direkte kontakt med mennesker. På samme måte som en ambulanseansatt som røyker bør pålegges et røykeforbud i tjeneste (det er mennesker som kan bli syke av dennes røyking også). Slikt bør være en selvfølge.

Det burde stått klienter. Likevel antar jeg at du også ville tatt hensyn Mim dersom en av dine kollegaer kunne bli potensielt livstruende syk av din parfymebruk?

Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:24   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diskret og velduftende for deg kan være pyton for andre. Jeg sluttet helt med parfyme etter at en kollega innrømmet at parfymen min ga henne migreneanfall. Siden har jeg aldri begynt igjen, selv om jeg har byttet arbeidsplass.

Nå som jeg selv er så godt som parfymefri, liker jeg ikke lukten av parfyme på andre heller. Jeg synes det skal utrolig lite til før det lukter voldsomt, og selv "diskret og velduftende" lukter synes jeg er kunstig og too much. (Jeg blir ikke syk av det, så jeg bryr meg ikke om det, altså. Jeg bare liker ikke lukten og synes folk flest hadde luktet bedre uten.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:30   #28
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Diskret og velduftende for deg kan være pyton for andre. Jeg sluttet helt med parfyme etter at en kollega innrømmet at parfymen min ga henne migreneanfall. Siden har jeg aldri begynt igjen, selv om jeg har byttet arbeidsplass.

Nå som jeg selv er så godt som parfymefri, liker jeg ikke lukten av parfyme på andre heller. Jeg synes det skal utrolig lite til før det lukter voldsomt, og selv "diskret og velduftende" lukter synes jeg er kunstig og too much. (Jeg blir ikke syk av det, så jeg bryr meg ikke om det, altså. Jeg bare liker ikke lukten og synes folk flest hadde luktet bedre uten.)

Mannen gikk med migrene i flere uker mens han delte kontor med en parfymert dame. Han turte ikke å si fra. Jeg kunne til og med lukte parfymen hennes av klærne hans. Og nei, han hadde ikke vært utro.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:32   #29
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker forresten menn som lukter skikkelig digg og det er en såpass stor del av mitt turn-on register, altså lukter, at det å forby sånt vil være å frarøve meg en hel masse.

Gammel 10-02-10, 10:40   #30
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det burde stått klienter. Likevel antar jeg at du også ville tatt hensyn Mim dersom en av dine kollegaer kunne bli potensielt livstruende syk av din parfymebruk?

Hvis folk snakker til meg og ber meg pent, så tar jeg selvsagt hensyn.

Det virket nå som du tålte parfymen min greit da vi var ute og spiste sushi.

Gammel 10-02-10, 10:42   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg plukket opp datteren min fra et besøk hos en barnehagevenn en gang, og ikke nok med at hun måtte dusjes og klærne hennes vaskes etterpå. Jeg stinket også - bare av å ha gitt datteren min en klem, og ved å stå i gangen da jeg hentet.

Så om jeg hadde gjort dette på vei til jobb (kveldsvakt på et sykehus, for eksempel), så hadde jeg kommet dit luktende. Per i dag er det også parfyme i utrolig mye som folk ikke tenker over at det kan være parfyme i. En ting er dusjsåpe, der er det jo gode, luktfrie alternativer. Men hårskum? Altså, det KAN jeg ikke gå uten. Og jeg har aldri kommet over det parfymefritt? Jeg vet ikke om foundationen min er tilsatt parfyme. Eller den andre sminken. Det vil kreve folkeopplysning og produktomlegging i en enorm skala å kunne få til et absolutt forbud.

Så jeg tror man må konsentrere seg om det man kan få til: Håndheving av det forbudet som faktisk finnes på sykehus i dag. Utvidelse til offentlige kontorer med klientkontakt. Og en del informasjon til disse samme menneskene om hvilke andre produkter de med fordel kan være forsiktige med, og anbefalinger om alternativer.

Er forresten håndsåpene på sykehus parfymefrie?

Gammel 10-02-10, 10:43   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Vi arver noe tøy fra en nabo av svigers, og selv om alt tøyet er nyvasket, må jeg alltid vaske det på nytt pga den forferdelige parfymen i skyllemiddelet. Jeg synes duftende vaskemiddel er til mye større sjenanse enn diskret parfymering av damer og menn.

Jeg har faktisk bedt svigermor om å slutte å bruke en bestemt parfyme, den var tung øg søtlig og hun badet i den, det var helt grusomt. Det er jo veldig forskjell på hvordan folk bruker parfyme, hva slags de bruker og hvilke mengder, om det er parfyme eller eau de toilette.

Gammel 10-02-10, 10:45   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ellers er jeg FOR et massivt folkekrav til produsenter av ymse produkter om å ikke tilsette parfyme i alt mulig rart. Man blir jo luktende helt kaotisk når dusjsåpen, shampoen, balsam, hårskum, ansiktskrem, bodylotion, foundation, deo og hårspray, alle sammen lukter forskjellig.

Gammel 10-02-10, 10:45   #34
Skvetten
Passiv

Standard

Det virket nå som du tålte parfymen min greit da vi var ute og spiste sushi.

Nå snakker vi ikke om meg, men på generellt grunnlag.

Sist redigert av Skvetten : 11-02-10 kl 10:42.
  Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:46   #35
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, og skyllemidler. HVORFOR skal tøyet lukte syntetiske blomster når man har vasket det??

Gammel 10-02-10, 10:48   #36
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Så jeg tror man må konsentrere seg om det man kan få til: Håndheving av det forbudet som faktisk finnes på sykehus i dag. Utvidelse til offentlige kontorer med klientkontakt. Og en del informasjon til disse samme menneskene om hvilke andre produkter de med fordel kan være forsiktige med, og anbefalinger om alternativer.

Er forresten håndsåpene på sykehus parfymefrie?

Det mener jeg også, det å opplyse og ikke minst kreve at produsentene gjør noe med tilsetningene i kosmetikk og kremer er veien å gå. Det er ikke uten grunn at allegier er et økende problem i vårt samfunn, vi omgir oss med flere og flere allergener i det daglige.

På lungeavdelingene er såpene parfymefrie, desverre er ikke alle besøkende eller pasienter det.

Svar med sitat
Gammel 10-02-10, 10:52   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Ellers er jeg FOR et massivt folkekrav til produsenter av ymse produkter om å ikke tilsette parfyme i alt mulig rart. Man blir jo luktende helt kaotisk når dusjsåpen, shampoen, balsam, hårskum, ansiktskrem, bodylotion, foundation, deo og hårspray, alle sammen lukter forskjellig.

Nei til kaos!

Jeg løser dette ved å bruke nesten bare Neutral-produkter. Hårprodukter lukter nesten alle sammen, og jeg TRENGER saltvannssprayen og fudgen. Jeg bruker Clinique-produkter som ikke er parfymert, supplert av dermalogica som lukter urter og ting, men er uten parfyme.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Nå snakker vi ikke om meg, men på generellt grunnlag.

Sorry. My bad.

Ja, og skyllemidler. HVORFOR skal tøyet lukte syntetiske blomster når man har vasket det??

Droppe skyllemiddel er mitt stalltips. Evt bruke Neutral, hvis du syns det trengs.

Gammel 10-02-10, 11:04   #38
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neutralprodukter lukter ikke godt. Det har et eller annet ekkelt ved seg. Spesielt skyllemiddelet. Heldigvis lukter ikke det vanlige klesvaskepulveret noe. Men såpe, deo, skyllemiddel, fy pokker altså.

Gammel 10-02-10, 15:21   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg dropper skyllemiddelet, altså.

Gammel 10-02-10, 16:03   #40
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Noen ting bør være lett å gjøre. Parfymefri remedier i offentlige bygg for eksempel. Parfymefri håndsåpe, ikke disse grusomme dosprayene etc, ikke parfyrmerte skyllemiddel eller vaskemidler på håndklær, sengetøy etc. Det eneste som trengs er faktisk litt bevissthet om saken blant innkjøperne av slike produkter i stat og kommune.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.