Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barnebursdag, muslimske gjester for første gang

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-10, 10:27   #21
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gang

Nå er det vel enda et år eller to før vi setter igang med barnebursdager, men dette er jo en viktig ting å huske på. Som glitterchick sier så liker man jo å legge til rette for sine gjester, både store og små.

Men er det bare jeg som ikke liker tanken på å kjøpe halalkjøtt, jf slaktemetode? Eller er den ikke noe verre enn vanlig slakting?

Gammel 26-02-10, 10:36   #22
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Men er det bare jeg som ikke liker tanken på å kjøpe halalkjøtt, jf slaktemetode? Eller er den ikke noe verre enn vanlig slakting?

Næsjda. Den må forholde seg til norske slaktekrav like fullt. Les linken til Gremli, der står det litt om det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:39   #23
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Strengt tatt er slakting barbarisk i det hele tatt, halal eller ikke. Dyrene dauer like fullt.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:48   #24
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke alle som definerer halal-kjøtt som kjøtt som er slaktet på en spesiell måte. Veldig mange muslimer definerer halal-kjøtt som kjøtt uten svinekjøtt.

Jeg hadde nylig en oppklarende diskusjon med en muslim om dette.

Vi serverer kyllingpølser/kyllingkjøtt. Når det serveres mat i fellesskap her som vi bor serveres kyllingpølser eller svinepølser, eller bare kylingpølser. Og da snakker vi Prior-varianten.

Gammel 26-02-10, 11:55   #25
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid spurt foreldrene, en gang opplevde jeg at de helst ville sende med maten selv, og at jeg varmet den separat fra annen mat. Vi har vært endel sammen med dem ellers også, og mannen der ler litt av kona fordi hun praktiserer så strengt. Det er virkelig en lang liste over ting som ikke er halal hvis man går varer i sømmene.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 14:38   #26
sologmåne
Aktiv

Medlem siden: Apr 2008
sologmåne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har hatt mange barne-bursdager med muslimske barn, og det har aldri vært noe problem. Jeg har spurt foreldrene på forhånd hva de ønsker,- det gjelder også for de barna som har ulike allergier. Også finner vi, sammen med bursdagbarnet, en løsning som funker for alle. Noen foreldre velger å sende med egen mat, ellers har det som regel funket med halal-pizza eller kalkun-pølser. Men gele og godteri med gelatin har jeg ikke servert. Jeg syns det er helt uproblematisk å ta hensyn til dette, men det er kanskje fordi det er flere år siden vi første gang kom borti problemstillingen, og dermed begynte å tenke over det.

sologmåne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 16:33   #27
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Vi har løst det ved å enten servere fiskepinner hvis vi skal ha pølser, og pizza med bare saus og ost hvis det er pizza vi serverer.
Noen kan spise kalkun/kyllingpølser uten at det er halal.
Mer enn det orker ikke jeg engasjerer meg.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 17:09   #28
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Norsk halal er helt fint. Ikke noe forskjell på slaktemetode i forhold til annet norskt slakt. Khosherslakt(?) derimot.... vil aldri bli servert her.
For å si det sånn.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 17:47   #29
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg villle bare ha laget pizza med tomatsaus og ost, sikkert noen andre barn som vil ha det også

Ellers så hadde jeg servert det vanlige, sjokoladekake, muffins etc.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 22:14   #30
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

For meg er det en selvfølge å alltid ha kyllingpølser i tillegg, har man pizza er det bare å ha på storfekjøtt hvis man må bruke kjøtt.

.

Men det hjelper jo ikke hvis barnet kun skal spise mat slaktet på halalvis.

Gammel 26-02-10, 22:16   #31
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har praktisert å ha kyllingpølser, men i forrige bursdag kunne ikkje eine jenta spise det. Så i neste runde blir det nok halal-pølser tenker eg. Godteri har eg faktisk aldri tenkt over før den artikkelen i Magasinet.

Gammel 26-02-10, 22:23   #32
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Her ringer jeg for å si ifra at hun trenger spesialkost, om det er bursdag. Evnt tilbyr meg å sende med noe. Som regel er de fleste veldig imøtekommende.

Opplevde en gang null respekt vedrørende pelsallergi. Frøkna tåler ikke kanin,marsvin + høyet i burene. ( noe jeg visst de hadde, siden hun kom hjem en annen gang med puste problemer. ) Da jeg bad de ta hensyn til dette, ble jeg ganske overrasket over manglende vilje gitt

Synes det er flott at du ønsker å tilrettelegge.

Gammel 26-02-10, 22:26   #33
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hatt mange bursdager med muslimer i bursdagen nå til størstemann, å jeg har alltid bare servert kyllingpølser fra prior jeg. Å det er den eneste pølsa vi spiser også etter at vi smakte den første gang, den er så veldig veldig god

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 00:08   #34
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde en middagsgjest i dag som er muslim. Han er så stor (13 år) at han kunne jeg spørre selv. Viktig for meg også og være en god vertinne.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 00:10   #35
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

-vanlig kyllingpølser og gul gele, er greit her i allefall.

Gammel 29-07-10, 00:17   #36
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her har vi servert kyllingpølser og pizza med kjøttdeig. At det skulle vært halal-slaktet har aldri blitt nevnt av hverken barna eller foreldrene. Godis har vi hatt, men droppet gelegodt i posen til de som ikke skal ha sånt.
Legg på en kompis med sjokoladeallergi, en med cøliaki og en med melkeallergi så har du en vanlig bursdag her. Det går helt fint

Gammel 29-07-10, 00:21   #37
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med å ha ferdige porsjonspizza deiger klare , sette ut små skåler med "pizzapynt" så får alle pyntes pizzaene sine slik de selv liker å ha de. 1 skål med svinepølse, 1 skål med kyllingpølse? og gele? hvorfor ikke lage ett godt fruktfat, fruktpinner e.l. med jordbær, meloner, kiwi o.l. Det spiser alle - og det er de fatene som blir tømt først på våre bursdager.

Men ang muslimer og spisevaner, jeg har vært forberedt flere ganger i barnebursdager, og det er STORE forskjeller, noen spiser ikke i det hele tatt, kun potetgull, frukt og boller f.eks fordi de ikke får lov av foreldrene og ta sjansen på å spise noe som har ligget på samme fjøl eller skjært med kniv som har vært borti svinekjøtt, noen har med egen mat, andre spiser kun kyllingpølser. Men jeg har også opplevd muslimske barn som faktisk spiser svinekjøtt og foreldrene ikke er så nøye på det..

Og jeg er enig i Glitterchick - det ville aldri ha falt meg inn å be noen om å ta med seg egen mat til ett selskap jeg har invitert til - om det så er voksne eller barn. Dersom jeg får besøk av en som ikke tåler nøtter, så finner jeg ett alternativ til vedkommende.

Sist redigert av Fløyel : 29-07-10 kl 00:51.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 00:48   #38
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det er veldig morsomt når ei gruppe med muslimer fra forskjellige kulturer begynner å diskutere hva som er halal og haram. Det er ikke akkurat ensartet, nei. Fisk er trygt, uansett hvor strenge de er. Det kan også spises av fastende eritreere. Så med mindre man har fiskeallergikere i omgangskretsen, ville jeg satset på fiskepinner, med påfølgende fiskekaker.

Halalmat finnes de fleste steder det bor strengt religiøse muslimer. Og får man ikke tak i det, så er jo vegetarpizza et alternativ for de aller strengeste. Bare pass på å bruke Nordbo-ost, ikke norvegia.

Forresten; det ser ut til at hvalkjøtt er halal. Den faller i samme kategori som fisk (dyr som lever i havet hele tiden, i motsetning til de som av og til går på land), så man slipper å slakte den på noe spesielt vis. Men jeg er ikke muslim, så jeg har egentlig ikke peiling.

Gammel 29-07-10, 01:23   #39
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi har alltid halal-kjøtt i beredskap, i tilfelle noen av gjestene må ha det. Etter fire barn og ørten barneselskap med diverse allergier, ønsker og regler er jeg blitt vant til å ta hensyn til det meste. Skriver på invitasjonen at de voksne må si ifra hvis barna skal ha spesialmat, og hvis vi aner at noen kan ha spesialønsker, ringer jeg og spør. Har alltid gått kjempegreit.
Jeg er vant til å servere mat til gjester, og synes det er en selvfølge at jeg tilrettelegger det jeg kan for at alle skal få en fin opplevelse hos oss. Det gjelder for øvrig voksne middagsgjester også.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-10, 01:25   #40
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Det er som regel bare afrikanske muslimer som er veldig opptatt av rett halalslakt. De fleste andre godtar greit kjøtt fra annet enn gris. Det som er spesielt for halalslakt, i tillegg til slaktemetoden, er at en autorisert halalslakter skal be en del bønner mens slaktingen foregår. Dette er ofte veldig viktig for spesielt somaliske muslimer, som har 2 stk i Norge som er omreisende bønneslaktere.

Når det gjelder seigmenn og gele, kan den gelatinen spises av muslimer. Men det er ikke alle muslimske barn som vil tro deg på det, fordi de ofte har lært at det er mat de må holde seg unna.
Nonstop: de røde er ikke halal, ellers kan alle de andre fargene spises. Generelt sett er det en god huskeregel å holde seg unna rødt godteri om man ønsker å servere halal.

Kommentar til kosherslakt: tror ikke det er så veldig sannsynlig å treffe på noen jøder som krever kosherslaktet mat, da det omtrent er umulig å få tak i i Norge. Det er en butikk i Norge som selger kosherslakt, men de har ikke ferskvarer og ekstremt dårlig utvalg. Selv de ortodokse jødene i ledelsen i DMT i Oslo spiser ikke kosher annet enn at de følger spisereglene fra GT.

(og hvis man virkelig skal begynne å bli gal av tilrettelegging, er de som har flest og vanskeligst spiseregler serbisk ortodokse kristne).

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.