|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
nju nja njo
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangNå er det vel enda et år eller to før vi setter igang med barnebursdager, men dette er jo en viktig ting å huske på. Som glitterchick sier så liker man jo å legge til rette for sine gjester, både store og små.
|
|
|
#22 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gang
Næsjda. Den må forholde seg til norske slaktekrav like fullt. Les linken til Gremli, der står det litt om det.
|
|
|
#23 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangStrengt tatt er slakting barbarisk i det hele tatt, halal eller ikke.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#24 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangDet er ikke alle som definerer halal-kjøtt som kjøtt som er slaktet på en spesiell måte. Veldig mange muslimer definerer halal-kjøtt som kjøtt uten svinekjøtt.
|
|
|
#25 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangJeg har alltid spurt foreldrene, en gang opplevde jeg at de helst ville sende med maten selv, og at jeg varmet den separat fra annen mat. Vi har vært endel sammen med dem ellers også, og mannen der ler litt av kona fordi hun praktiserer så strengt. Det er virkelig en lang liste over ting som ikke er halal hvis man går varer i sømmene. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangVi har hatt mange barne-bursdager med muslimske barn, og det har aldri vært noe problem. Jeg har spurt foreldrene på forhånd hva de ønsker,- det gjelder også for de barna som har ulike allergier. Også finner vi, sammen med bursdagbarnet, en løsning som funker for alle. Noen foreldre velger å sende med egen mat, ellers har det som regel funket med halal-pizza eller kalkun-pølser. Men gele og godteri med gelatin har jeg ikke servert. Jeg syns det er helt uproblematisk å ta hensyn til dette, men det er kanskje fordi det er flere år siden vi første gang kom borti problemstillingen, og dermed begynte å tenke over det. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangVi har løst det ved å enten servere fiskepinner hvis vi skal ha pølser, og pizza med bare saus og ost hvis det er pizza vi serverer. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
can-jur
|
Norsk halal er helt fint. Ikke noe forskjell på slaktemetode i forhold til annet norskt slakt. Khosherslakt(?) derimot.... vil aldri bli servert her.
|
|
|
|
#29 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangJeg villle bare ha laget pizza med tomatsaus og ost, sikkert noen andre barn som vil ha det også |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#31 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangEg har praktisert å ha kyllingpølser, men i forrige bursdag kunne ikkje eine jenta spise det. Så i neste runde blir det nok halal-pølser tenker eg. Godteri har eg faktisk aldri tenkt over før den artikkelen i Magasinet.
|
|
|
|
#32 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangHer ringer jeg for å si ifra at hun trenger spesialkost, om det er bursdag. Evnt tilbyr meg å sende med noe. Som regel er de fleste veldig imøtekommende.
|
|
|
#33 |
|
Carpe Diem!
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangJeg har hatt mange bursdager med muslimer i bursdagen nå til størstemann, å jeg har alltid bare servert kyllingpølser fra prior jeg. Å det er den eneste pølsa vi spiser også etter at vi smakte den første gang, den er så veldig veldig god
|
|
|
|
#34 |
|
Nå også i farger
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangVi hadde en middagsgjest i dag som er muslim. Han er så stor (13 år) at han kunne jeg spørre selv. Viktig for meg også og være en god vertinne. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: østfold
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gang-vanlig kyllingpølser og gul gele, er greit her i allefall.
|
|
|
#36 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangHer har vi servert kyllingpølser og pizza med kjøttdeig. At det skulle vært halal-slaktet har aldri blitt nevnt av hverken barna eller foreldrene. Godis har vi hatt, men droppet gelegodt i posen til de som ikke skal ha sånt.
|
|
|
#37 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangHva med å ha ferdige porsjonspizza deiger klare , sette ut små skåler med "pizzapynt" så får alle pyntes pizzaene sine slik de selv liker å ha de. 1 skål med svinepølse, 1 skål med kyllingpølse? og gele? hvorfor ikke lage ett godt fruktfat, fruktpinner e.l. med jordbær, meloner, kiwi o.l. Det spiser alle - og det er de fatene som blir tømt først på våre bursdager.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 29-07-10 kl 00:51. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangDet er veldig morsomt når ei gruppe med muslimer fra forskjellige kulturer begynner å diskutere hva som er halal og haram. Det er ikke akkurat ensartet, nei. Fisk er trygt, uansett hvor strenge de er. Det kan også spises av fastende eritreere. Så med mindre man har fiskeallergikere i omgangskretsen, ville jeg satset på fiskepinner, med påfølgende fiskekaker.
|
|
|
#39 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangVi har alltid halal-kjøtt i beredskap, i tilfelle noen av gjestene må ha det. Etter fire barn og ørten barneselskap med diverse allergier, ønsker og regler er jeg blitt vant til å ta hensyn til det meste. Skriver på invitasjonen at de voksne må si ifra hvis barna skal ha spesialmat, og hvis vi aner at noen kan ha spesialønsker, ringer jeg og spør. Har alltid gått kjempegreit. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangDet er som regel bare afrikanske muslimer som er veldig opptatt av rett halalslakt. De fleste andre godtar greit kjøtt fra annet enn gris. Det som er spesielt for halalslakt, i tillegg til slaktemetoden, er at en autorisert halalslakter skal be en del bønner mens slaktingen foregår. Dette er ofte veldig viktig for spesielt somaliske muslimer, som har 2 stk i Norge som er omreisende bønneslaktere. |
|
|
|
![]() |
|
|