Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barnebursdag, muslimske gjester for første gang

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-10, 01:04   #1
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Barnebursdag, muslimske gjester for første gang

Hvordan gjør dere det med servering i bursdager der barn har "spesielle behov"?

Vi skal snart feire 8-årsdag og Storebror ønsker å ha pølsepizza. Vel, det er ikke helt problemfritt, for det er 3 muslimer i klassen som ikke kan spise svin (og det er det jo i de fleste pølser). Jeg vet det finnes kalkun og kyllingpølser også, men skal ikke slike dyr også være halal-slaktet? :helt grønn på dette: Jeg vet hvertfall at på noe av kyllingen jeg har kjøpt i Sverige har det stått spesifisert at det er halal.

Og hva med kaker og godis? Det er vel noe med at gele og seigmenn kan ikke spises pga gelatinen (fra dyr?) og nonstop var visst heller ikke helt riktig. Noen som kan oppdatere meg på "reglene" her? Hva kan muslimske barn spise når de er i bursdagsselskap egentlig?

Og jeg har ikke engang sjekket ut om noen i klassen er allergisk for noe enda.

Gammel 26-02-10, 01:08   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gang

Jeg ville hørt med foreldrene hvor nøye de er på det. Ungene har en gutt i klassen som er muslim. Han spiser ikke "kjøttmaten" (de ønsker ikke spesialservering, han bare lar være akkurat pølsa eller pizzabiten), men når det gjelder kaker og godteri osv spiser han det samme som de andre. Det er sikkert grader for hvor nøye man er på at maten er halal.

Gammel 26-02-10, 01:08   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde muslimske barn i barnehagen jeg jobbet i, og de spiste vanlige kyllingpølser.

Gammel 26-02-10, 01:18   #4
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Det er store forskjeller på hva muslimske barn kan spise,- jeg ville nok hørt med foreldrene, eller kjøpt inn halal-pølser eller halal-pizza for sikkerhets skyld. Meny pleier å ha bra utvalg.

Ellers går de fleste kaker bra, foruten gele som du nevner.

Gammel 26-02-10, 01:57   #5
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Opplever dere at de kommer? Her opplevde vi at de alltid uteble fra bursdager og den type arrangementer

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 08:46   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hør med foreldrene. Min erfaring er at det er den beste måten å sørge for at alle "tør" komme. Det er jo ikke alle barn som liker pizza, så det skader vel ikke å ha noen pølsepizzaer og noen pizzasnurrer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 09:02   #7
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Eldste datter jobber i en barnhage hvor det stort sett går muslimske barn.
Det er forskjell på hvor strengt det er ifht Halal eller ikke.
Men hurtiggele inneholder ikke gelatinplatene som inneholder svinefett, så det kan du servere. Ellers er Malaco godis gotteri muslimske barn kan spise.

Gammel 26-02-10, 09:43   #8
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Vi hadde små muslimer på besøk i forgårs og de fikk servert halalpølser kjøpt hos den lokale slakteren. Jeg tok ikke sjansen på vanlige kylling/kalkun-pølser, siden pedleder understreket bestemt at det måtte være halaslaktet kjøtt. Her i strøket er det helt uproblematisk å få tak i halal, så det kostet meg lite. Vegetarpizza hvis du ikke får tak i halalpølser?

Våre godteposer inneholdt vingummi, som ifølge samboer kan være problematisk. Men ingen sa noe på det, verken bhg-personalet, ungene eller foreldrene som hentet.

Gammel 26-02-10, 09:54   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skriver alltid på invitasjonen at det er fint om man opplyser om det er noe man ikke kan spise. Noen muslimer syns det holder at det ikke er grisekjøtt, andre vil at det skal være halal. Så det er nesten umulig å svare på spørsmålet, siden det er så individuelt.

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Opplever dere at de kommer? Her opplevde vi at de alltid uteble fra bursdager og den type arrangementer

Ja, de kommer på lik linje som andre barn, og uteblir på lik linje som andre barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 09:57   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Egentlig synes jeg det ikke er din oppgave å sjekke ut hva muslimene spiser og ikke spiser siden det er så individuelt hvor strenge regler de overholder, samme med allergier, det må bli foreldrene og evnt barna som sier ifra på forhånd.
Vi hadde besøk av noen muslimske barn i sommer, og de ga selv beskjed om at de ikke kunne spise svinepølser, men at det var greit hvis det var kylling etc.
Men hvis det er pizza, så finnes det vel en del andre typer pizza som kan brukes?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 10:00   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette varierer. De gangene vi har hatt muslimske gjester så har vi spiurt på forhånd, og det er veldig store forskjeller på hva de tillater. For noen er det greit med kyllingpølser, gele og seigmenn. Andre skal ha det halalslaktet, men disse har spist sjokolade. Sistnevnte gruppe har alltid tilbudt seg å ta med egen mat. Hvis det skal være pizza, foreslår jeg egne pitapizza til muslimene hvis de er av den strenge sorten som ikke kan ta et pølsefritt hjørne av en vanlig pizza.

Jeg synes ikke egentlig at dette er så mye mer komplisert enn allergikerne (for der sliter jeg litt siden snuppa har så mange venner med forskjellige allergier).

Gammel 26-02-10, 10:01   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Egentlig synes jeg det ikke er din oppgave å sjekke ut hva muslimene spiser og ikke spiser siden det er så individuelt hvor strenge regler de overholder, samme med allergier, det må bli foreldrene og evnt barna som sier ifra på forhånd.

Jeg syns den som inviterer kan være litt høflig jeg da, og sjekke. I stedet for å risikere at de ikke tør komme. Det er jo ikke akkurat store jobben å ta en hyggelig telefon og høre, eller skrive på invitasjonen at man tilrettelegger hvis de sier i fra.

Gammel 26-02-10, 10:05   #13
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Intrigue, her.

Det har blitt rapportert om større bursdagsforfall blant de muslimske barna i vår barnehage, uten at jeg har hørt noen overbevisende enkeltforklaring på hvorfor det er sånn.

Vi feiret bursdagen i barnehagetida delvis for at flest mulig skulle være med. Kjempesuksess.

Gammel 26-02-10, 10:07   #14
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns den som inviterer kan være litt høflig jeg da, og sjekke. I stedet for å risikere at de ikke tør komme. Det er jo ikke akkurat store jobben å ta en hyggelig telefon og høre, eller skrive på invitasjonen at man tilrettelegger hvis de sier i fra.

Helt enig.

Uansett vil jo ikke de mer liberale ha noe problem med det "strengeste" alternativet, så man slipper uansett unna med to varianter (muslimsktilpasset og ikke).

Gammel 26-02-10, 10:09   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Uansett vil jo ikke de mer liberale ha noe problem med det "strengeste" alternativet, så man slipper uansett unna med to varianter (muslimsktilpasset og ikke).

Jupp. To kjeler med pølser er ikke spesielt vanskelig. Det er selvsagt verre med de som ikke kan spise godteri med ulik farge, men som vertskap syns jeg det er hyggelig å tilrettelegge for gjestene mine, store som små.

Gammel 26-02-10, 10:10   #16
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis det er skolebarn så hadde jeg ikke bekymret meg. Barna vet utmerket godt selv hva de kan og ikke kan spise. For meg er det en selvfølge å alltid ha kyllingpølser i tillegg, har man pizza er det bare å ha på storfekjøtt hvis man må bruke kjøtt.

Jeg synes også det er mye vanskligere med allergier osv som man må ta hensyn til. Lurt med tips om å spørre på invitasjonen, det skal jeg gjøre neste gang (opplevde en gang et barn som ikke tålte jordbær, og de var ikke noe hyggelig).

Gammel 26-02-10, 10:16   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg er enig i at det er lurt å skrive det på invitasjonen, at dersom spesiell tilrettelegging mht mat og godteri behøves, så gi beskjed. Men å ringe rundt til alle inviterte for å spørre hadde ikke jeg personlig tatt meg tid til, jeg går vanligvis utifra at foreldre eller barn sier ifra om allergier og muslimske regler. Men å skrive det hyggelig på invitasjonen gjør kanskje terskelen lavere for de som synes det er vanskelig e.l.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 10:20   #18
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Interessant artikkel: http://www.dagbladet.no/2010/02/10/m...ring/10326446/

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 10:20   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Vi pleier å skirve "Si i fra om det er noe spesielt du ikke kan spise/ Be mamma eller pappa om å ringe og si i fra om det er noe du ikke kan spise" eller liknende. I tillegg har jeg alltid halalpølser, uansett om noen sier i fra eller ikke. Hvis det er på noen-farger-av-nonstop-nivå regner jeg med at det blir sagt i fra, men vi har i grunn veldig lite mat som er i "tvilsgruppene", ikke gele og gelegodis, som regel kun pølser, mufins/risboller og kake.

Gammel 26-02-10, 10:22   #20
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville sjekket med foreldrene om det må være halal eller ikke. Man får kjøpt pølser som er halal så det er ikke noe problem, de er noe dyrere enn vanlige pølser da. Evt om du ikke vil sjekke med foreldrene så er det jo bare å kjøre safe å bruke halalpølser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35.