|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
En Som Trener
|
Barnebursdag, muslimske gjester for første gangHvordan gjør dere det med servering i bursdager der barn har "spesielle behov"?
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangJeg ville hørt med foreldrene hvor nøye de er på det. Ungene har en gutt i klassen som er muslim. Han spiser ikke "kjøttmaten" (de ønsker ikke spesialservering, han bare lar være akkurat pølsa eller pizzabiten), men når det gjelder kaker og godteri osv spiser han det samme som de andre. Det er sikkert grader for hvor nøye man er på at maten er halal.
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangVi hadde muslimske barn i barnehagen jeg jobbet i, og de spiste vanlige kyllingpølser.
|
|
|
|
#4 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangDet er store forskjeller på hva muslimske barn kan spise,- jeg ville nok hørt med foreldrene, eller kjøpt inn halal-pølser eller halal-pizza for sikkerhets skyld. Meny pleier å ha bra utvalg.
|
|
|
#5 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangOpplever dere at de kommer? Her opplevde vi at de alltid uteble fra bursdager og den type arrangementer |
|
|
|
|
|
#6 |
|
villende
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangHør med foreldrene. Min erfaring er at det er den beste måten å sørge for at alle "tør" komme. Det er jo ikke alle barn som liker pizza, så det skader vel ikke å ha noen pølsepizzaer og noen pizzasnurrer. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangEldste datter jobber i en barnhage hvor det stort sett går muslimske barn.
|
|
|
#8 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangVi hadde små muslimer på besøk i forgårs og de fikk servert halalpølser kjøpt hos den lokale slakteren. Jeg tok ikke sjansen på vanlige kylling/kalkun-pølser, siden pedleder understreket bestemt at det måtte være halaslaktet kjøtt. Her i strøket er det helt uproblematisk å få tak i halal, så det kostet meg lite. Vegetarpizza hvis du ikke får tak i halalpølser?
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangVi skriver alltid på invitasjonen at det er fint om man opplyser om det er noe man ikke kan spise. Noen muslimer syns det holder at det ikke er grisekjøtt, andre vil at det skal være halal. Så det er nesten umulig å svare på spørsmålet, siden det er så individuelt.
Ja, de kommer på lik linje som andre barn, og uteblir på lik linje som andre barn.
|
|
|
#10 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangEgentlig synes jeg det ikke er din oppgave å sjekke ut hva muslimene spiser og ikke spiser siden det er så individuelt hvor strenge regler de overholder, samme med allergier, det må bli foreldrene og evnt barna som sier ifra på forhånd.
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangDette varierer. De gangene vi har hatt muslimske gjester så har vi spiurt på forhånd, og det er veldig store forskjeller på hva de tillater. For noen er det greit med kyllingpølser, gele og seigmenn. Andre skal ha det halalslaktet, men disse har spist sjokolade. Sistnevnte gruppe har alltid tilbudt seg å ta med egen mat. Hvis det skal være pizza, foreslår jeg egne pitapizza til muslimene hvis de er av den strenge sorten som ikke kan ta et pølsefritt hjørne av en vanlig pizza.
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gang
Jeg syns den som inviterer kan være litt høflig jeg da, og sjekke. I stedet for å risikere at de ikke tør komme. Det er jo ikke akkurat store jobben å ta en hyggelig telefon og høre, eller skrive på invitasjonen at man tilrettelegger hvis de sier i fra.
|
|
|
#13 |
|
I tropene
Det har blitt rapportert om større bursdagsforfall blant de muslimske barna i vår barnehage, uten at jeg har hørt noen overbevisende enkeltforklaring på hvorfor det er sånn.
|
|
|
#14 |
|
I tropene
Helt enig.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Jupp. To kjeler med pølser er ikke spesielt vanskelig. Det er selvsagt verre med de som ikke kan spise godteri med ulik farge, men som vertskap syns jeg det er hyggelig å tilrettelegge for gjestene mine, store som små.
|
|
|
#16 |
|
anglofil
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangHvis det er skolebarn så hadde jeg ikke bekymret meg. Barna vet utmerket godt selv hva de kan og ikke kan spise. For meg er det en selvfølge å alltid ha kyllingpølser i tillegg, har man pizza er det bare å ha på storfekjøtt hvis man må bruke kjøtt.
|
|
|
#17 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangJa, jeg er enig i at det er lurt å skrive det på invitasjonen, at dersom spesiell tilrettelegging mht mat og godteri behøves, så gi beskjed. Men å ringe rundt til alle inviterte for å spørre hadde ikke jeg personlig tatt meg tid til, jeg går vanligvis utifra at foreldre eller barn sier ifra om allergier og muslimske regler. Men å skrive det hyggelig på invitasjonen gjør kanskje terskelen lavere for de som synes det er vanskelig e.l.
|
|
|
#18 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangInteressant artikkel: http://www.dagbladet.no/2010/02/10/m...ring/10326446/
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangVi pleier å skirve "Si i fra om det er noe spesielt du ikke kan spise/ Be mamma eller pappa om å ringe og si i fra om det er noe du ikke kan spise" eller liknende. I tillegg har jeg alltid halalpølser, uansett om noen sier i fra eller ikke. Hvis det er på noen-farger-av-nonstop-nivå regner jeg med at det blir sagt i fra, men vi har i grunn veldig lite mat som er i "tvilsgruppene", ikke gele og gelegodis, som regel kun pølser, mufins/risboller og kake.
|
|
|
#20 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Barnebursdag, muslimske gjester for første gangJeg ville sjekket med foreldrene om det må være halal eller ikke. Man får kjøpt pølser som er halal så det er ikke noe problem, de er noe dyrere enn vanlige pølser da. Evt om du ikke vil sjekke med foreldrene så er det jo bare å kjøre safe å bruke halalpølser.
|
|
![]() |
|
|