|
Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: HjernevaskProgrammet fikk jo kritikk pga intervjuformen for mange mnd siden mener jeg å huske. At flere av intervjuobjektene følte at Eia var "ute etter å ta dem", eller noe i stilen der.
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: HjernevaskJeg skjønner at dere som er forskere på ordentlig blir litt skeptiske. På den annen side; hvordan fremstiller man slike problemstillinger slik at det blir forståelig for folk flest? For jeg syntes problemstillingen var uhyre interessant, og jeg kan vel også ha "krav på" å motta informasjon på mitt nivå, eller?
![]() |
![]() |
#3 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hjernevask
Selvfølgelig! Og nettopp derfor synes jeg det er synd om problemstillingen presenteres på en veldig polarisert og tabloidisert måte.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
Men hvordan mener dere da at han burde ha gjort det?
![]() |
![]() |
#5 |
Sviiisj!!
|
Jeg har jo ikke sett programmet ennå.
![]() |
#6 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HjernevaskJeg likte programmet svært godt.
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: HjernevaskJeg er feminist og definitivt opptatt av sosialiseringens påvirkning når det gjelder kjønn, valg og makt. Men jeg kan ikke totalt avvise det biologiske, slik Egeland gjør. Jeg synes den engelske forskeren (hun fra Durham) hadde et interessant evolusjonistisk perspektiv; det er gode omsorgspersoner som blir valgt som mødre. De må ha sosiale egenskaper og kunne holde seg i flokken uten å bli utstøtt, de må kunne sikre sine barn gjennom omsorg, empati og sosial instilling til fellesskapet.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 02-03-10 kl 09:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: HjernevaskVi må bare banke ham, rett og slett. Jeg husker den artikkelen. jeg er fornærmet enda.
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
![]() Sv: HjernevaskJeg lover å se programmet i kveld, og skal gjøre mitt beste for å ikke forhåndsdømme. Jeg blir for øvrig skeptisk når jeg leser kronikker som dette.
Her er han jo på linje med Steinerskolen.
![]() |
#12 |
This is normal!
|
Øh, er ikke samfunnsforskere vitenskaplige forskere? En god kronikk. Her er et annet sitat:
Det virker som om Eia prøver å skape et skille som ikke lenger er der.
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: HjernevaskJeg er enig i at feltene bør samarbeide mer, steile fronter gavner ingen. England og USA er vel generelt mer "genetisk betinget" enn resten av verden, med tanke på at de ønsker å kartlegge småbarn for å finne ut om de kommer til å bli kriminelle. Problemet da, er jo at en slik kartlegging igjen kan virke kulturelt forsterkende, fordi det forventes av man blir kriminell, og man står igjen på bar bakke om hva som egentlig var årsaken.
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HjernevaskSiden jeg aldri får med meg når programmer går. Kan ikke noen ta på seg og varsle her inne? :lat: |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Jeg tror ikke disse snuttene fra intervjuene med Lorentzen og Egeland er representative, og jeg kan ikke helt få meg til å tro på den ensidige fremstillingen heller. Karikaturklipping - er det noe som heter det?
Han ble også presentert som antropolog i en avis i går.
![]() |
#16 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Det er jo vanskelig å vite akkurat om ting de sa på programmet igår ble tatt ut av sammenheng, men det så jo ganske overbevisende ut når de begge avfeide biologi/ -ske studier som interessant. (Såvidt jeg husker så var det Lorentsen som mente at ingen av studiene Eia viste til som faktisk BEVISTE noe, og da kunne ikke han støtte seg på det, og Egeland avfeide regelrett biologi som et område hun burde være interessert i.... )
![]() |
#18 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Etter litt googling ser jeg at det står i Universitas at han har en mastergrad - fra UiO og New York University: http://universitas.no/kultur/54528/v...orskerhjerner/
![]() |
#19 |
Glamorøs
|
Åkeida. Jeg skal prøve å la være å degradere ham mer enn han greier selv.
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Dette er interessant. Kan du nevne en norsk sosiolog, eller utenlandsk for den del, som mener at kjønnene er genetisk determinert til å utvikle seg forskjellig? Vil jo rive vekk en av grunnpillarene til hele faget..
![]() |
|
|