Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?
Ja 40 22,60%
Nei 12 6,78%
Vet ikke/klarer ikke å svare på det. 39 22,03%
Jeg har vært i samboerforhold som har blitt brutt. 40 22,60%
Jeg har blitt skilt. 17 9,60%
Jeg har både vært i samboerforhold som har blitt brutt og ekteskap som har endt i skilsmisse. 10 5,65%
Dustepoll 16 9,04%
Jeg er gift og har ikke blitt skilt 66 37,29%
Jeg er samboer og har ikke vært del av et brudd 22 12,43%
Jeg har vært gift, blitt skilt og er gift igjen 2 1,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 177. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-10, 20:57   #21
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?

Jeg flyttet fra samboeren min etter 17 år og tre barn, og ville blitt skilt om vi hadde vært gift også. Vi var ikke spesielt lykkelige de siste to årene for å si det sånn. Og jeg kunne ikke tenkt meg å flytte tilbake til ham heller.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 21:03   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Vi var ikke samboere før vi ble gift.

Nei, jeg sier ikke at man må det, men det er vel relativt uvanlig nå til dags at to mennesker som aldri har bodd sammen gifter seg?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 21:12   #23
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Føler jeg må delta litt her
Jeg har vært i samboerforhold som ble avluttet, men så ble vi sammen igjen.
Jeg var bare 19 da vi flyttet i lag første gang. Da hadde vi bare vært sammen i 6 mnd.
Det var letter å gi opp å flytte første gang, en om vi skal flytte frahverandre nå som vi har barn.

Det er veldig mange unge som flytter i lag veldig tidlig i forholdet. Og det er vel veldig få av de på 18-19 som holder livet ut.

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 21:28   #24
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, jeg sier ikke at man må det, men det er vel relativt uvanlig nå til dags at to mennesker som aldri har bodd sammen gifter seg?

Ikke så uvanlig i vår vennekrets. Gubben og jeg hadde ikke bodd sammen da vi giftet oss. Vi forlovet oss etter tre uker, og giftet oss året etter.

Det er vel dokumentert statistisk at samboerskap oftere tar slutt enn ekteskap. Og jeg oppfatter stadig terskelen for samboerskap som lavere enn terskelen for ekteskap, så jeg tror det ligger noe i tyngden av forpliktelse.

Gammel 24-03-10, 21:39   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det riktignok lenge siden jeg tok samfunnsfag på videregående, men da husker jeg vi hadde lange diskusjoner om akkurat dette. Det stod i boka at barn av samboere i større grad opplevde samlivsbrudd hos foreldrene enn barn av gifte forelder. Diskusjonen gikk på hva som kom først av "høna og egget". Det er vel ikke urimelig å anta at svangerskap er planlagt i enda større grad hos gifte enn hos samboere.

Jeg er gift, og har ikke opplevd samlivsbrudd. Men foreldrene til både meg og mannen var gift og ble skilt.

Gammel 24-03-10, 22:31   #26
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vært gift og blitt skilt, og vært samboer og vært gjennom samlivsbrudd.

Gammel 24-03-10, 22:37   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg tror nok ikke det er så vanlig. Jeg tror ikke jeg kjenner noen, bortsett fra meg selv, som har giftet seg uten å først være samboere.

Gammel 25-03-10, 08:26   #28
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For meg er det ikke lettere å bryte ut av forholdet selv om vi "bare" er samboere.. vi har jobbet beinhardt for å komme dit vi er nå, og vi kunne som mange andre bare gitt opp... men det har vi ikke gjort.

Flere vennepar har vært gift, og skilt seg i mellomtiden som vi har vært samboere, slitt og kommer oss igjennom.

JEG tror det hele hviler på holdninger opp i mot forhold generelt, og ikke på hvorvidt det er mer bindende eller ikke å være gift.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 09:23   #29
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg tror nok ikke det er så vanlig. Jeg tror ikke jeg kjenner noen, bortsett fra meg selv, som har giftet seg uten å først være samboere.

Jeg har ikke vært samboer noen gang.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 09:44   #30
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er skilt uten barn og gift igjen med han jeg hadde vært samboer med i ni år som jeg har to barn med.

For min del ville ikke et brudd der barn var i bildet vært lett (-vint) uansett, men ingen brudd er vel lette?

Jeg mener det finnes statistikk på at samboere oftere går fra hverandre enn gifte.

Gammel 25-03-10, 10:12   #31
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde ikke jeg kjente noen, før jeg så at Dragen rakte opp hånda. Og så er det eks-en min og studievenninna mi, da - de hadde i praksis tilbrakt noe sånt som én måned sammen da de giftet seg.

Gammel 25-03-10, 10:15   #32
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moonlight, her.

JEG tror det hele hviler på holdninger opp i mot forhold generelt, og ikke på hvorvidt det er mer bindende eller ikke å være gift.

Det er vel litt drøyt og anta at folk skiller seg eller flytter fra hverandre fordi de har dårlige holdninger?

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 12:06   #33
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

11 års sambuarskap før me gifta oss og var gifte i 8 år før separasjon og skilsmisse.

Gammel 25-03-10, 13:01   #34
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trykket for en sjelden gangs skyld "Dustepoll". Jeg synes uansett resultatet av den vil være forholdsvis uinteressant.

Jeg vil tro at det statistisk sett er mer holdbarhet i et ekteskap, rett og slett fordi at man da har kommet såpass langt i et forhold at man ser det som sannsynlig at man kommer til dele resten av livet sammen. Veldig mange er gjennom en eller flere samboerforhold før den rette dukker opp, jeg ser på samboerforhold som en prøveklut på på hvorvidt et ekteskap vil fungere. Og naturlig nok vil mange samboerskap ryke, hvis prøvekluten stinker og likene ramler ut av skapet etter at forelskelsens rus har lagt seg. Så i mine øyne er samboerskap en viktig og fin ting. I ekstreme religiøses øyne, de som anser ekteskap som en forutsetning for samboerskap, vil jeg tro at det er rimelig kjipt når prøvekluten begynner å stinke, og man innser at man "må" forholde seg til den resten av livet.

Jeg har vært samboer i ca. ti år og gift i over fem år med en og samme mann. Begge deler har derfor funket bra for meg. Ingen skilsmisse i syne med det første, dog tror jeg ikke et brudd for oss hadde blitt påvirket av om vi var gift eller ikke. Overhode ikke faktisk.

Gammel 25-03-10, 17:05   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste relevante er vel å se på samboere med barn vs. gifte med barn, ved alle andre varianter er det så mange mulige bias at det overhodet ikke er sammenlignbart.

Jeg mener også å ha lest at samboere med barn skiller lag noe oftere enn gifte med barn, men jeg vet ikke om jeg har lest det et "ordentlig" sted eller bare her på FP. Det jeg tror er minst relevant her, er kausaliteten til selve giftermålet; altså tror jeg ikke at giftermålet i seg selv endrer "skilsmisseprosenten". SÅ vanskelig er det ikke å skille seg formelt vs. å gå fra hverandre (nå er det vel tvungen mekling også for samboere med felles barn?).

Det som helt klart vil kunne ha en relevans, er hvor lenge man har vært sammen når barnet kommer. Jeg vil tro at de som får barn uten nødvendigvis på forhånd hadde planlagt å tilbringe livet sammen, har større sannsynlighet for å skille lag enn de som har vært sammen i mange år og etablert et felles liv. Og det vil være flere som har valgt å gifte seg i den andre enn i den første gruppen. Det er altså ikke direkte kausalitet mellom giftermål og lavere skilsmisseprosent, men det er en felles årsakssammenheng mellom å gifte seg (vært sammen lenge og planlegge livet sammen) og å ønske å fortsette samlivet.

Med andre ord, du blir ikke lykkeligere av å gifte deg, men du blir sannsynligvis lykkeligere av å være i et forhold der du kunne tenke deg å gifte deg (eller på annen måte forplikte deg til å leve sammen på lang sikt).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 17:09   #36
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg vil tro at de som får barn uten nødvendigvis på forhånd hadde planlagt å tilbringe livet sammen, har større sannsynlighet for å skille lag enn de som har vært sammen i mange år og etablert et felles liv.

Veldig enig, Scarlett.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:06   #37
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Veldig enig, Scarlett.

Signerer. :lat:

Gammel 25-03-10, 21:24   #38
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har ikke vært samboer noen gang.

Ikke jeg heller. Men det er ikke så rart ettersom jeg giftet meg som tenåring.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 21:31   #39
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Scarlett sa. :Peker opp:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:35   #40
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håh! Jeg kom på en intrisang ny teori også. Kanskje noen av dem som er mest tilbøyelig til å gifte seg (f.eks. religiøse) også har høyest terskel for å skille seg? Det utgjør neppe veldig mange, da.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.