Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?
Ja 40 22,60%
Nei 12 6,78%
Vet ikke/klarer ikke å svare på det. 39 22,03%
Jeg har vært i samboerforhold som har blitt brutt. 40 22,60%
Jeg har blitt skilt. 17 9,60%
Jeg har både vært i samboerforhold som har blitt brutt og ekteskap som har endt i skilsmisse. 10 5,65%
Dustepoll 16 9,04%
Jeg er gift og har ikke blitt skilt 66 37,29%
Jeg er samboer og har ikke vært del av et brudd 22 12,43%
Jeg har vært gift, blitt skilt og er gift igjen 2 1,13%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 177. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-10, 18:20   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?

Jeg er selv gift. Jeg forestiller meg at et ekteskap forplikter mer enn samboerskap. Jeg har hørt samboere som snakker mine og dine ting, i tilfelle de engang går fra hverandre. Slik tenker ikke jeg og mannen min. Vi har alt felles og tenker ikke på muligheten for at vi en gang skal gå fra hverandre. Jeg har aldri vært samboer, så jeg kan ikke si sikkert at det er lettere å gå fra hverandre hvis man er samboer enn gift, det bare det inntrykket jeg har fått.

I deres mening, er det lettere å bryte et forhold dersom man er samboer i forhold til om man er gift?

Legger ved en spørreundersøkelse som er todelt. Først et spørsmål om dere er enige i påstanden min, og så et spørsmål om dere har brutt et samboerforhold eller skilt dere.

Gammel 24-03-10, 18:22   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?

For min del tror jeg det også avhenger av om det er barn med i bildet eller ikke. Jeg tror det er lettere for samboere/gifte uten barn å gå fra hverandre enn de som har barn.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 18:24   #3
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Dette er faktisk også min personlige erfaring. Jeg har som HI lagt merke til i min bekjentskapskrets at samboere (med barn) mye oftere snakker om "ditt og mitt" enn det jeg kjenner fra gifte par. Det gjelder til og med de som har vært sammen lengre enn mange av de gifte parene.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 18:25   #4
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke det noe vi "vet" da? At statistisk sett går flere samboerpar, også samboere som er foreldre, oftere fra hverandre enn gifte.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 18:26   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en mistanke om at det er litt individuellt, egentlig. Jeg har hørt om gifte som snakker om "hvis de går fra hverandre" også, men jeg og mannen min gjorde ikke det når vi var samboere heller. Vi var samboere i 3 år før vi giftet oss.

Gammel 24-03-10, 18:30   #6
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kanskje noen kan legge til to til svaralternativ: Jeg er gift og har ikke blitt skilt, og Jeg er samboer og har ikke vært del av et brudd.

Gammel 24-03-10, 18:33   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

I min bekjentskapskrets, meg selv og mannen inkludert, merker vi ingen forskjell på gifte og samboende med barn. Det er ingen som snakker om mitt og ditt her ihvertfall. Selv så er vi vel så lite mitt og ditt som det kan bli egentlig. Vi har komplett felles økonomi (alle lønnsmidler inn på samme konto som vi disponerer begge to) og eier hus, bil og annet 50 % hver, eller sammen som vi liker å kalle det.
Men mulig vi er unntaket som bekrefter regelen?

Gammel 24-03-10, 18:33   #8
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Er ikke det noe vi "vet" da? At statistisk sett går flere samboerpar, også samboere som er foreldre, oftere fra hverandre enn gifte.

Hvis det i så fall stemmer, hva tror dere grunnen til dette er? Går samboere mindre engasjert inn i forholdet, og derfor bryter lettere? Eller er det mange som gifter seg som synes det er vanskligere å bryte ekteskapet, men som kanskje burde det?

Gammel 24-03-10, 18:42   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart samboere oftere går fra hverandre. Samboere inkluderer jo alt fra folk som flyttet sammen for en måned siden til de som har bodd sammen i 20+ år. Ektefeller er jo typisk de som har testet samboerskapet og sett at det holder, så for de fleste ektepar er jo samboerskapet "kvalitetssikret".

I kategorien samboere finner man jo også dem som nøler med å gifte seg fordi forholdet halter.

Med andre ord statistisk sett langt bedre forhold for ektefolk, uten at det trenger bety noe for det enkelte paret.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 18:51   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare meg som synes det er i overkant naivt å ikke tenke tanken på at et brudd faktisk kan skje, selv om man er lykkelig gift? Vi har vært gift i 18 år, har aldri vurdert skilsmisse, men vi har i alle fall tenkt tanken og dertil snakket om alt fra økonomi, pensjonspoeng (jeg har hatt redusert stilling grunnet små barn, noe jeg ikke har planer om å tape på økonomisk), fordeling ang verdier osv

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 18:57   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bare du, 007. Vi har vært samboere/gift i 18 år og alltid vært overbevist om at dette forholdet er bygd for å vare evig.

Likevel har vi organiset alt av eierskap og økonomi på en slik måte at ingen av oss vil sitte igjen som Svarteper ved et eventuelt brudd. Det er ikke å være pessimist; det er å være smart.

Jeg fatter ikke at folk tør gamble på at alt alltid kommer til å gå bra. Forholdet vårt blir på ingen måte dårligere av at vi tar høyde for en eventuell skilsmisse, men et eventuelt liv som skilt kommer til å bli 1000 ganger enklere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 18:59   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg fatter ikke at folk tør gamble på at alt alltid kommer til å gå bra. Forholdet vårt blir på ingen måte dårligere av at vi tar høyde for en eventuell skilsmisse, men et eventuelt liv som skilt kommer til å bli 1000 ganger enklere.

Enig.
Man blir ikke mindre glad i hverandre eller "halvveis skilt" selv om man husker på at ingen vet hva morgendagen bringer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 19:06   #13
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har i allefall ikke merket noen forskjell personlig.

Jeg har et brutt samboerforhold bak meg, men vi hadde nok gått fra hverandre om vi hadde vært gift og.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 19:12   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Er det bare meg som synes det er i overkant naivt å ikke tenke tanken på at et brudd faktisk kan skje, selv om man er lykkelig gift? Vi har vært gift i 18 år, har aldri vurdert skilsmisse, men vi har i alle fall tenkt tanken og dertil snakket om alt fra økonomi, pensjonspoeng (jeg har hatt redusert stilling grunnet små barn, noe jeg ikke har planer om å tape på økonomisk), fordeling ang verdier osv

Jepp, man må tenke fremover.

Det Teofelia sa + at om det er barn inne i bildet er vel ofte terskelen for å gå fra hverandre høyere. For min del er den absolutt det.

Gammel 24-03-10, 19:40   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det lettere for samboere å gå fra hverandre. For ektepar er det et himla pes med separasjonspapirer, skilsmissebegjæring and the works.

Men det var kanskje ikke det du tenkte på?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 19:50   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Jeg har aldri vært samboer, så jeg kan ikke si sikkert at det er lettere å gå fra hverandre hvis man er samboer enn gift, det bare det inntrykket jeg har fått.

Ikke en gang før du ble gift?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 19:56   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har et brutt samboerforhold bak meg, men vi var veldig unge og hadde ikke barn. Det blir noe helt annet enn om jeg skulle blitt alene i dag, etter 15 års samliv og to barn.

Da eksen og jeg skilte lag, var vi 21 og hadde vært sammen i fem år. Jeg tror (og vet vel også) at samboerforhold noe oftere tar slutt enn ekteskap - ikke minst fordi de omfatter en del yngre folk (studenter o.a.) som ikke har "slått seg til ro" med barn og huskjøp etc.

Gammel 24-03-10, 19:59   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ikke en gang før du ble gift?

Vi var ikke samboere før vi ble gift. Dvs. vi bodde jo litt hos foreldrene hans (noen måneder), men da var vi ikke alene siden vi bare hadde soverommet alene, og jeg vil ikke kalle det et ordentlig samboerskap. Det var mer "overnatting i helgene som ble litt utvidet sånn nesten umerkbart". Vi flyttet sammen én uke før vi giftet oss.

Men da hadde vi vært sammen i 6 år altså.

Gammel 24-03-10, 20:03   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Kanskje noen kan legge til to til svaralternativ: Jeg er gift og har ikke blitt skilt, og Jeg er samboer og har ikke vært del av et brudd.

Done!

Gammel 24-03-10, 20:27   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo en statistisk "sannhet" at samboere med barn oftere går fra hverandre enn gifte med barn.

Det kan vel skyldes så mangt:
- Det er vel flere av de gifte som faktisk har et UTTALT ønske om, og vilje til, å leve sammen "evig". Per definisjon, nærmest.
- Man kan prøve et samboerskap med en barnefar, for å se om det går, eller bo sammen "enn så lenge"
- Det er mye styr og formalia rundt en skilsmisse. Det øker dramatikken i et brudd ytterligere, vil jeg tro.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:29.