|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
40 | 22,60% |
Nei |
12 | 6,78% |
Vet ikke/klarer ikke å svare på det. |
39 | 22,03% |
Jeg har vært i samboerforhold som har blitt brutt. |
40 | 22,60% |
Jeg har blitt skilt. |
17 | 9,60% |
Jeg har både vært i samboerforhold som har blitt brutt og ekteskap som har endt i skilsmisse. |
10 | 5,65% |
Dustepoll |
16 | 9,04% |
Jeg er gift og har ikke blitt skilt |
66 | 37,29% |
Jeg er samboer og har ikke vært del av et brudd |
22 | 12,43% |
Jeg har vært gift, blitt skilt og er gift igjen |
2 | 1,13% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 177. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Jeg er selv gift. Jeg forestiller meg at et ekteskap forplikter mer enn samboerskap. Jeg har hørt samboere som snakker mine og dine ting, i tilfelle de engang går fra hverandre. Slik tenker ikke jeg og mannen min. Vi har alt felles og tenker ikke på muligheten for at vi en gang skal gå fra hverandre. Jeg har aldri vært samboer, så jeg kan ikke si sikkert at det er lettere å gå fra hverandre hvis man er samboer enn gift, det bare det inntrykket jeg har fått.
![]() |
#2 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?For min del tror jeg det også avhenger av om det er barn med i bildet eller ikke. Jeg tror det er lettere for samboere/gifte uten barn å gå fra hverandre enn de som har barn.
![]() |
#3 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Dette er faktisk også min personlige erfaring. Jeg har som HI lagt merke til i min bekjentskapskrets at samboere (med barn) mye oftere snakker om "ditt og mitt" enn det jeg kjenner fra gifte par. Det gjelder til og med de som har vært sammen lengre enn mange av de gifte parene.
![]() |
#5 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Jeg har en mistanke om at det er litt individuellt, egentlig. Jeg har hørt om gifte som snakker om "hvis de går fra hverandre" også, men jeg og mannen min gjorde ikke det når vi var samboere heller. Vi var samboere i 3 år før vi giftet oss.
![]() |
#6 |
I gapestokken
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Kanskje noen kan legge til to til svaralternativ: Jeg er gift og har ikke blitt skilt, og Jeg er samboer og har ikke vært del av et brudd.
![]() |
#7 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?I min bekjentskapskrets, meg selv og mannen inkludert, merker vi ingen forskjell på gifte og samboende med barn. Det er ingen som snakker om mitt og ditt her ihvertfall. Selv så er vi vel så lite mitt og ditt som det kan bli egentlig. Vi har komplett felles økonomi (alle lønnsmidler inn på samme konto som vi disponerer begge to) og eier hus, bil og annet 50 % hver, eller sammen som vi liker å kalle det.
![]() |
#8 |
I gapestokken
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?
Hvis det i så fall stemmer, hva tror dere grunnen til dette er? Går samboere mindre engasjert inn i forholdet, og derfor bryter lettere? Eller er det mange som gifter seg som synes det er vanskligere å bryte ekteskapet, men som kanskje burde det?
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Det er klart samboere oftere går fra hverandre. Samboere inkluderer jo alt fra folk som flyttet sammen for en måned siden til de som har bodd sammen i 20+ år. Ektefeller er jo typisk de som har testet samboerskapet og sett at det holder, så for de fleste ektepar er jo samboerskapet "kvalitetssikret". |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Er det bare meg som synes det er i overkant naivt å ikke tenke tanken på at et brudd faktisk kan skje, selv om man er lykkelig gift? Vi har vært gift i 18 år, har aldri vurdert skilsmisse, men vi har i alle fall tenkt tanken og dertil snakket om alt fra økonomi, pensjonspoeng (jeg har hatt redusert stilling grunnet små barn, noe jeg ikke har planer om å tape på økonomisk), fordeling ang verdier osv |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Det er ikke bare du, 007. Vi har vært samboere/gift i 18 år og alltid vært overbevist om at dette forholdet er bygd for å vare evig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
© All rights reserved
|
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Jeg har i allefall ikke merket noen forskjell personlig.
![]() |
#14 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jepp, man må tenke fremover.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Selvfølgelig er det lettere for samboere å gå fra hverandre. For ektepar er det et himla pes med separasjonspapirer, skilsmissebegjæring and the works. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Ikke en gang før du ble gift? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
intro
|
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Jeg har et brutt samboerforhold bak meg, men vi var veldig unge og hadde ikke barn. Det blir noe helt annet enn om jeg skulle blitt alene i dag, etter 15 års samliv og to barn.
![]() |
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Vi var ikke samboere før vi ble gift. Dvs. vi bodde jo litt hos foreldrene hans (noen måneder), men da var vi ikke alene siden vi bare hadde soverommet alene, og jeg vil ikke kalle det et ordentlig samboerskap. Det var mer "overnatting i helgene som ble litt utvidet sånn nesten umerkbart". Vi flyttet sammen én uke før vi giftet oss.
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
Done!
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Går samboere oftere fra hverandre enn gifte?Det er jo en statistisk "sannhet" at samboere med barn oftere går fra hverandre enn gifte med barn.
![]() |
|
|