Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gaveåpning i barnebursdag

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-10, 10:15   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaveåpning i barnebursdag

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvorfor ikke?

Fordi det er flott om gavene kan få vare noe lenger enn 1 time...
Har veldig dårlig erfaring med å la bursdagen ( som i 10 gutter i alderen 5 til 8 år) få leke med gavene altså.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 09:24   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Noe aner meg at jeg har et litt annet forhold til pakker enn andre. Jeg syns leker som flasketuten, gaveoppakking mens alle ser på og utstilling av gavene er litt kvalmt jeg. Det blir så veldig mye fokus på gavene. Dere må gjerne opplyse meg om at det ikke blir slik.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 09:25   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Noe aner meg at jeg har et litt annet forhold til pakker enn andre. Jeg syns leker som flasketuten, gaveoppakking mens alle ser på og utstilling av gavene er litt kvalmt jeg. Det blir så veldig mye fokus på gavene. Dere må gjerne opplyse meg om at det ikke blir slik.

Vi hadde ikke noe valg - da vi kom til pakkeåpningen så kom det fra alle ungene inkl. min egen i kor: "Da må vi ha flaske!" Ungene var veldig bestemt på at de skulle ha flasketuten peker på og det var veldig stas å få flasken til å peke på seg for så at bursdagsbarnet skulle åpne presangen fra denne. "Nå må du åpner presangen fra meg!"

Gammel 26-04-10, 10:21   #4
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Pakkeopning er da ein av dei viktigaste hendingane i våre barnebursdagar. Me praktiserer også dette med flasketuten, og barna sitter som tente lys og følger ivrig med.

Gammel 26-04-10, 12:50   #5
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg opplever det mye verdigere, (om det uttrykket kan brukes i forb med gaveåpning) at man åpner en og en gave ved hjelp av flasketuten, for fokuset blir ikke bare på gaven, men også på den som har GITT gaven, i og med at man peker på og den personen takkes.
Det å rive papiret av og slenge fra seg er etter min mening kvalmt. Kanskje litt sterkt sagt, men jeg syns faktisk det).

Gammel 26-04-10, 13:41   #6
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei du tar feil. Det blir fokus på hver enkelt gjest!

Har vi hjemmebursdag så er det åpning i ordnede forhold som nevnt over. På Lekeland og med yngre barn så forstår jeg at gjestene vil løpe rundt. Man kan forsøke å organisere en åpningsgreie, men forstår også at noen vil løpe rundt. Vi har det også slik at vi ser på/leker med lekene etter bursdagen, ellers kan det fort være at noe kommer bort/blir ødelagt eller det blir kamp om det, før bursdagen er over. Mine barn er ofte veldig forsiktige med sakene sine, og hadde syntes det var leit om de ikke en gang rakk å se på dem før de måtte kastes. Det er alltids andre ting de kan leke med der og da.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

(for veloppdragne barn setter selvfølgelig pris på alt )

Så klart. Spør du min sønn på 5 år nå hva han sier om han han får en pakke han har fra før: "Tusen takk" svarer han da. De er så innprenta i forhold til bursdager o.l. at får de noe de har fra før eller kanskje ikke ønska seg, så skal man si tusen takk uansett, ellers kan folk bli skuffet. Skal man bytte eller ordne noe så snakker vi om det hjemme, og det er stygt å si sånne ting til en gjest som har forsøkt så godt de kunne å finne noe fint. Så der er ho mor nådeløs (av erfaring fra en del kalas).

Sist redigert av Dronningen : 26-04-10 kl 13:47.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 10:01   #7
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Nei du tar feil. Det blir fokus på hver enkelt gjest!

Hvilket faktisk er grunnen til at jeg vurderer å droppe felles pakkeåpning i fremtidige bursdager...Vi har hatt noen runder nå, og etter at Vesla begynte på skolen, har jeg oppdaget noe. Det er hos oss til tider en vannvittig forskjell på verdi på gavene - noen gir gaver til 400-500, andre til 50 kroner. Siste bursdag ble en slik bitteliten gave åpnet blandt de siste - flasketuten pekte på det stakkars barnet, som nå er stor nok til å skjønne verdiforskjellen på gaven h*n gir kontra de øvrige. Det var ikke noe hyggelig opplevelse (på barnets vegne) i det hele tatt! Vesla (som stort sett er ganske veloppdragen og har stor innlevelsesevne på slike ting) slår til med et gledeshyl og erklærer at det var akkurat det hun hadde ønsket seg aller mest!!! Det gjorde hele seansen lettere, også for det stakkars barnet....

Jeg gir meg helt beng i hva folk gir i gave, hvilken verdi det har osv - men når ungene er så store at de skjønner verdibegrepene, og når jeg vet at det dagen etterpå tas opp på skolen hvem som gav hva, så er jeg fristet til å insistere på at gaver ikke åpnes i bursdagen. Vi har valgt å legge oss på maks 200,- til slike gaver (med 20 barn blir det jo litt i løpet av ett år), men jeg vet at en del aldri ville kunne bruke i nærheten av slike beløp på en klasskameratgave. Og hva er da alternativet? At unger nekter å gå i bursdag fordi det er pinlig å se at deres egne gave virker så "billig" i forhold til andres???

Kjenner at dette faktisk gjør meg skikkelig frustrert, det var så vondt å se hvor ubehagelig dette barnet syntes det hele var....

Alternativt melder jeg meg frivillig som klassekontakt neste år og tvangsinnfører maksgrense på bursdagsgaver!!!

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 10:02   #8
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Alternativt melder jeg meg frivillig som klassekontakt neste år og tvangsinnfører maksgrense på bursdagsgaver!!!

Så klart har vi maksgrenser på gave. 70-100 kr. (og ja jeg er klassekontakt)

Foreløpig har det vært positivt og alle har ønsket fokus på seg. Det blir jo en balansegang mellom uviktighet og overviktighet. Jeg synes det er fint i alle fall at personen som gir en gave føler at han blir sett og får en takk. At alt ikke bare surres bort. Men hvis vi ser tegn på at det utvikler seg i negativ retning så får vi heller finne alternativer. Vi voksne kan jo styre det uansett.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 18:04   #9
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Her åpnes gavene etter hvert som ungene kommer i bursdag.
Værtfall i vår omgangskrets.

Aldri vært med på flasketuten peiker på ting med gaveåpning.

verken nå eller da jeg var lita

Gammel 08-05-10, 22:24   #10
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Jeg er helt enig med deg.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 10:57   #11
Solblomst
Passiv

Standard

Jeg er helt enig. Det er ikke alle som ønsker så mye fokus på gavene heller.

Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 09:25   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gavene blir åpnet i bursdagen.
I år hadde vi første delen av bursdagsfeiringen utendørs i snøen og derfor ble gavene åpnet til slutt i selskapet da de kom inn. Vi forsøker å ha en viss orden i gaveåpningen, men det er ikke lett.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 09:29   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barna i vår barnehage er nok mindre oppdratt, her blir papiret dratt av med en gang, og alle jubler av begeistring. Jeg skjønner at gavegiver syns det er stas at alle ser gaven ordentlig, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 09:31   #14
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barna i vår barnehage er nok mindre oppdratt, her blir papiret dratt av med en gang, og alle jubler av begeistring. Jeg skjønner at gavegiver syns det er stas at alle ser gaven ordentlig, altså.

Kan det være forskjell på gutter og jenter? Jeg har kun erfaring fra jentene foreløpig på det området.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 09:32   #15
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elisabeth: Gutt her - (bursdags)gjengen består av 6 gutter og 1 jente.

Gammel 26-04-10, 14:02   #16
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Gavene åpnes når alle har kommet, ofte med flasketuren peker på.

Vi hadde trippelbursdag på lekeland for mellomste og to klassekompiser, der hadde de hvert sitt gavebord, men åpnet ikke gavene før de kom hjem. Det ville rett og slett tatt for mye av tiden vi hadde til disposisjon der oppe.

Gammel 26-04-10, 09:35   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Gaveleker er greit med få barn, men når det er 15 barn tar det fryktelig lang tid og mange blir utålmodige og begynner å leke med noe annet så fort de har fått gitt sin gave.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 09:57   #18
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Gaveleker er greit med få barn, men når det er 15 barn tar det fryktelig lang tid og mange blir utålmodige og begynner å leke med noe annet så fort de har fått gitt sin gave.

Vi hadde 16 barn, gikk så greit atte.

Gammel 26-04-10, 18:10   #19
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Sant. Da sjuåringen min og bestekompisen feiret bursdag med ikke mindre enn 27 gjester, droppet vi gaveoppakking i fellesskap. Det hadde rett og slett vært utopi å forvente at 27 unger skal sitte pent i ro den tiden det tar å åpne 54 gaver...

Ellers, i selskaper med litt færre gjester, er det vanlig med flasketuten peker på eller lignende.

Gammel 26-04-10, 09:40   #20
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Hos oss åpner vi gavene med en lek eller lignende.
Men i de siste bursdagene har det ikke blitt åpnet gaver.
Ett par av de har vært Hoppeloppeland og en annen akivitet med goood tid. Gavene puttes i en pose og takk for seg.
Syns det er litt snodig å ikke åpne mens gjestene er der enten det er med en lek eller rett og slett rive av papiret og kaste seg over det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.