Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilken utdanning har du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilken utdanning har du?
Siv.ing 15 6,28%
Siv.øk 7 2,93%
Høyskoleutdanning økonomi/markedsføring/salg el.l. 13 5,44%
Sykepleier 28 11,72%
Hjelpepleier 5 2,09%
Førskolelærer 21 8,79%
Lærer 24 10,04%
Annen utdanning med pedagogikk på topp 11 4,60%
Fagbrev "tradisjonelt kvinneyrke" 6 2,51%
Fagbrev "tradisjonelt mannsyrke" 6 2,51%
Lege 3 1,26%
Universitet, høyeste grad mellomfag 21 8,79%
Universitet, høyeste grad hovedfag 42 17,57%
Universitet, høyeste grad doktorgrad 12 5,02%
Dr.ing. 2 0,84%
Ingenting etter ungdomsskole 1 0,42%
Ingenting etter videregående 10 4,18%
Kurs o.l. etter videregående 10 4,18%
Teknisk høgskoleutdanning 7 2,93%
Annen høgskoleutdanning 32 13,39%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 239. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-10, 11:07   #21
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken utdanning har du?

Ingenting etter videregående. Har ikke funnet ut hva jeg vil bli når jeg blir stor og dette med å studere er ikke helt meg. Har ikke konsentrasjon til det.

Gammel 05-05-10, 11:08   #22
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har:

10 vekttall filosofi
30 vekttall spansk
30 vekttall anvendt språkvitenskap
20 vekttall engelsk
10 vekttall oversettelse
Mastergrad i oversettelse

Jeg surra på lavere grad i årevis. Planen var selvsagt doktorgrad en gang, men jeg torde aldri ta et valg og satse på ett fag, så her sitter jeg da, med bare en master og en jobb som er latterlig dårlig betalt. Sånn går det!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:08   #23
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Du har glemt master.

Master, er ikke det mellomfag? Slik som cand mag? Jeg krysset av for mellomfag. Det er i hvert fall cand.mag fra universitet jeg har. Egentlig har jeg ingen mellomfag, faktisk, men tilfredsstilte alle formelle krav for å få cand.mag. Senere har jeg tatt noen ekstra arkivfag fra en høgskole.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:12   #24
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Ingenting etter videregående

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:12   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj, jeg hadde tenkt å ta med både bachelor og master, men glemte det.

Og nå er det kanskje fullt?

Gammel 05-05-10, 11:15   #26
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en liten teknisk slagside her, synes jeg.

Jeg har hovedfag i nordisk med praktisk-pedagogisk utdanning på toppen. Som støttefag har jeg tysk grunnfag og engelsk mellomfag.

Ellers burde det kanskje stått hovedfag/master for å favne dem som har tatt utdanning i moderne tid.

Gammel 05-05-10, 11:16   #27
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Master, er ikke det mellomfag? Slik som cand mag? Jeg krysset av for mellomfag. Det er i hvert fall cand.mag fra universitet jeg har. Egentlig har jeg ingen mellomfag, faktisk, men tilfredsstilte alle formelle krav for å få cand.mag. Senere har jeg tatt noen ekstra arkivfag fra en høgskole.

Nja, master er vel mer som hovedfag (selv om utdanningsløpet er litt kortere)? Og bachelor en litt kortere variant av cand.mag.?

Gammel 05-05-10, 11:18   #28
Ema
Bør lage seg en tittel selv

Ema sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Ema er populærEma er populærEma er populærEma er populærEma er populær
Standard

Krysset av for førskolelærer, men det er ikke helt sant fordi jeg er ikke ferdig før om en mnd.

Ema er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:18   #29
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Nja, master er vel mer som hovedfag (selv om utdanningsløpet er litt kortere)? Og bachelor en litt kortere variant av cand.mag.?

Tuller jeg, som vanlig, med master og bachelor?

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:19   #30
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Krysset av for siv.ing. Har PPU på toppen og jobber nå i vgs.

Gammel 05-05-10, 11:19   #31
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det finnes vel ingen ferdige grader mellom master og doktor nu til dags?

Jeg oversatte i mitt stille sinn cand.mag. til bachelor og hovedfag til master. Bacheloren er også litt kortere, men i mitt tilfelle passer det.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:20   #32
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Tuller jeg, som vanlig, med master og bachelor?

Det vil jeg tro.

Bachelor er treårig og de siste halvannet-to årene tar man fag som ligner mistenkelig på mellomfag.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:22   #33
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hovedfag i etnologi.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:23   #34
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cand.mag var normert til enten 3,5 eller 4 år, avhengig av fagområde.
Bachelor er normert til 3 år.

Hovedfag var normert til 2 år.
De fleste masterprogrammer i Norge er på 2 år. Det er noen få unntak.

En master og et hovedfag blir altså veldig likt, ved noen studiesteder er det praktisk talt identisk. Forskjellen ligger primært i omfang og fordypning på lavere grad, altså cand.mag eller bachelor (før og etter 2003).

Selv har jeg hovedfag, altså seks års universitetsutdanning. Hovedfag i engelsk, med engelsk, historie og britiske og amerikanske områdestudier i cand.mag'en.

Gammel 05-05-10, 11:23   #35
hera
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2010
hera har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har doktorgrad i et humanistisk fag.

hera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:24   #36
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En mastergrad tilsvarer gamle dagers hovedfag. Mellomfag har aldri vært en univeritetsgrad; i gamle dager het det cand. mag. Denne er i dag erstattet av en bachelor.

Også har du bare tatt med Dr. ing. Det dekker bare teknisk doktorgrad. I tilleg fantes det dr. art, dr. polit og flere andre som jeg ikke kommer på på stående fot. I dag er alle erstattet av graden Phd.

Jeg har for øvrig hovedfag, humanistisk retning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:25   #37
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har helsefagarbeider (ikke hjelpepleier som det står skrevet) og tar nå sykepleien, så jeg krysset av for det og
I tillegg har jeg frisørfag..

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:27   #38
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Krysset av for "fagbrev i tradisjonelt mannsyrke". Dvs. tidligere var det flest menn, nå for tiden flest kvinner - noe som gjør at lønnsnivået ikke lenger er som det var.
Det er forresten svennebrev jeg har - dvs at yrket mitt er en gammel håndverker-jobb. Faktisk det eldste yrket i verden.

Og så har jeg puttet på med div. høyskolekurs i fag som kan være kjekke å ha for å få mellomlederstillinger.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 11:30   #39
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er nok en av Norges siste som tok Dr. Art-graden. Nå har jeg ikke lyst til å jobbe i bransjen lenger, men er stuck fordi ingen andre vil ha meg.

Gammel 05-05-10, 11:34   #40
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er jordmor og sykepleier. Jobber som jordmor. Men siden det ikke var alternativ i pollen, krysset jeg av på sykepleier.
Vi er noen jordmødre her inne nå, det burde være et eget alternativ.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.