Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Spinnoff: tradisjoner og likestilling

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-10, 22:22   #21
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spinnoff: tradisjoner og likestilling

Spørsmålene er:
Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Like lite
Hvem tar mest ansvar for barna? Likt (forskjellig innsatsområde)
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Fedrekvote til han
Hvem tjener mest? Jeg
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Begge 100%, jeg er mest på jobb, men vi jobber nok tilnærmet like mye inkl. hjemmearbeid
Hvem har mest utdannelse? Jeg
Hvem er eldst/yngst? Han er eldst

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? IA
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? IA
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? IA[/quote]

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:25   #22
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Likt
Hvem tar mest ansvar for barna? Jeg
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? 60 % mor, 40 % far
Hvem tjener mest? Han
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Han
Hvem har mest utdannelse? Han
Hvem er eldst/yngst? Han

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Nei
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt?
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Brudens far

Gammel 28-05-10, 22:25   #23
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Jeg
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Han har fedrekvote + sannsynligvis ulønnet perm. etterpå.
Hvem tjener mest? Han
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Likt
Hvem har mest utdannelse? Omtrent likt
Hvem er eldst/yngst? Vi er like gamle

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Nei, er ikke gift, men ville ikke byttet navn. Barna har mitt etternavn.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:32   #24
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Spørsmålene er:
Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Det er nok ganske likt fordelt.
Hvem tar mest ansvar for barna? Igjen temmelig likt. Jeg tar kanskje mes til vanlig, men siden jeg er en del bortreist jevner det seg ut.
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Ca 50/50
Hvem tjener mest? Jeg
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Vi har lik stillingsprosent, begge 100%, men jeg jobber en del utover dette. Det gjør ikke LøveMannen.
Hvem er eldst/yngst? Jeg er eldst, men forskjellen er mindre enn et år

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Vi er ikke gift, men om vi noen gang gifter oss kommer vi begge til å beholde navnene våre.
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? NA
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)?NA

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:01   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Det deler vi på.
Hvem tar mest ansvar for barna? Ganske så likt det også.
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Pga amming var jeg hjemme til han var 8 mnd, så var mannen det til han passerte året (ja, inkl noe ferie for oss begge)
Hvem tjener mest? Han, også til vanlig.
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? For tiden han, vi jobber begge redusert siden Knerten ikke er i barnehage dette året, men jeg har størst permisjonsprosent. Hvilket forklares med lønnsforskjellen. Normalt sett jobber begge 100%, men han har (desverre?) mulighet for hjemmekontor, så han jobber nok likevel mest.
Hvem har mest utdannelse? Vi har samme utdannelse.
Hvem er eldst/yngst? Han er en måned eldre enn meg.

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Jepp, jeg.
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? Jeg tok hans. Beholdt mitt som mellomnavn.
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Ja, pappa fulgte meg.

Konklusjon: På hjemmebane er vi ganske så likestilte, selv om vi altså fulgte tradisjonelle "kvinneundertrykkende" løsninger da vi giftet oss. Han gikk ned på kne når han fridde også
Når det kommer til jobb satser jeg på at jeg kan få del i den likelønnspotten som ble avtalt under statsforhandlingene, men det vil aldri utligne lønnsforskjellene så lenge vi ikke bytter jobb. Han har jo da også en jobb som krever mer av ham, og en manglende evne til å ignorere slikt... (Men han jobber hjemmefra stort sett bare når Knerten sover, det er sin egen sovetid han rammer mest, ikke familielivet)

Forøvrig kjører JEG bilen da!

Gammel 28-05-10, 23:15   #26
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Hvem gjør mest husarbeid hjemme?
Han gjør litt mer for tiden, pga bekenløsningen min, men ellers deler vi ganske likt. (Edit- han lager alt av mat også, og når jeg tenker meg om tror jeg han gjør omtrent 95% av husarbeid gitt.)
Hvem tar mest ansvar for barna?
Han. Han leverer og henter på skole/bhg, tar kveldsstell og alt annet på begge to, og har lesestunden med eldste også.
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt?
Med nr 1 hadde han bare fedrekvoten, nå med nr to har jeg bare mammas 9 uker, han har hele foreldrevoten.
Hvem tjener mest? Han.
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Han. (men det er fordi jeg ikke jobber for tiden, er sykmeldt. Ellers hadde vi nok hatt 100% begge to.)
Hvem har mest utdannelse? Han, men det er mest fordi han ombestemte seg og valgte å starte på nytt, vi har det samme fagbrevet i bunnen, men han har videreutdannet seg også etter at jeg hoppet av bransjen.
Hvem er eldst/yngst? Han er 3 år eldre enn meg.

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Ja.
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? Hans.
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Nei. Vi gik sammen hele brudefølget inn på tinghuset.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:21   #27
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Spørsmålene er:
Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Han, men jeg klipper plenen.
Hvem tar mest ansvar for barna? Likt.
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Med de to eldste var vi begge studenter, med tredje var han i ny jobb og tok derfor kun pappaperm.
Hvem tjener mest? Han
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Han har størst stillingsprosent, men ofte virker det som om jeg jobber mest. Av en eller annen merksnodig grunn.
Hvem er eldst/yngst? Jevngamle.

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Jeg
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? Hans som etternavn, ungene og jeg har mitt mellomnavn som mellomnavn.
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Min far.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:26   #28
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Akkurat nå er det helt klart mannen, vanligvis deler vi helt likt.
Hvem tar mest ansvar for barna? Lik deling, men kanskje litt overvekt på mannen, ettersom jeg er litt handikappet og det er noen ting jeg må stå over.
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? mannen hadde 7 mnd, jeg hadde 10 uker
Hvem tjener mest? Jeg
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Mannen, men bare fordi jeg er 40% ufør.
Hvem er eldst/yngst? Jeg er eldst

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse?
Vi byttet begge to, og har dobbelt etternavn av mitt pikenavn og mannens etternavn.

Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person? Jeg ble ført opp av min far

Gammel 28-05-10, 23:29   #29
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Nokså likt, han gjør nok noe mer enn meg
Hvem tar mest ansvar for barna? Likt
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? For langt svar til at jeg gidder å ta det nå (var ikke A4 da)
Hvem tjener mest? Også vanskelig å svare på
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Han
Hvem er eldst/yngst? Han

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Vi satte sammen etternavnene med bindestrek
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? Begges
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Jeg ble ført til alters av min far

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:32   #30
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Vi er ikke spesielt likestilte. Jeg tar hele permisjonen helt for meg selv, gjør mer husarbeid, har kortere utdanning, lavere inntekt, jobber minst og er yngst.

Ingen av fedrene våre visste om giftingen før i etterkant og ingen byttet etternavn.

:kvinneundertrykt i ordets rette forstand:

Gammel 28-05-10, 23:40   #31
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålene er:
Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Det er ganske likt.
Hvem tar mest ansvar for barna? Det er også temmelig likt, men rollene våre er i en viss grad forskjellig.
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Alt til meg,
. Mannen min var student og dermed uten rettigheter.

Hvem tjener mest? Mannen
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Jeg
Hvem har mest utdannelse? Mannnen
Hvem er eldst/yngst? Mannen er eldre enn meg.

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Nei.
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person? Nei, vi hadde borgelig vielse og ikke noe sånt opplegg.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:45   #32
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Spørsmålene er:
Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Ganske likt, mest han
Hvem tar mest ansvar for barna? Jeg, har en mammadalt. Kunne tenkt meg mer likestilt her. Men han henter og leverer tilnærmet likt
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Alt til meg, var student og han hadde ingen rettigheter. Mye mer til han nestegang.
Hvem tjener mest? Han
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Lik stillingsprosent, men han har lenger dager (jeg har ubunnet tid) og han jobber mer overtid.
Hvem har mest utdannelse? Jeg.
Hvem er eldst/yngst? Han er eldst.

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Jeg byttet. Angrer litt i ettertid.
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? Jeg la hans etternavn til mitt, beholdt det gamle som mellomnavn.
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Nei. Det føltes helt unaturlig for meg. Ville gå inn med mannen. Det var også unaturlig for meg at fotografen skulle ta 50% av bildene bare av meg sånn som han ønsket. Vi har ingen med bare en av oss. Det er var et ekstrap, ikke en dag for meg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 02:32   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem gjør mest husarbeid hjemme? - Ganske likt tror jeg
Hvem tar mest ansvar for barna? - Ganske likt.
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Første gang 6 mnd hver, 2. gang jeg 8 mnd, han resten, siste gang jeg 12 mnd, han pappaperm på 6 uker.
Hvem tjener mest? Definisjonsspørsmål. Ganske likt som grunnlønn, men jeg har mer tillegg og overtid, så jeg kommer nok ut med mest til slutt. Hvis ikke han får stor bonus.
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Jeg.
Hvem har mest utdannelse? Likt
Hvem er eldst/yngst? Han er 3 år eldre enn meg

Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Pappa fulgte meg noe motvillig til alteret. Jeg skjønner jo nå etter å ha sett den andre tråden at det ikke var riktig så lang tradisjon bak den skikken som jeg trodde, og at pappa derfor ikke helt anerkjente det som tradisjon.

Gammel 29-05-10, 03:46   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålene er:
Jeg nå mens jeg bare er vikar og tar sporadiske oppdrag, men fra september av skal jeg jobbe fulltid og da deler vi 50/50. Vi deler mye nå også, egentlig.

Han, han er flinkere enn meg der, jeg har knapt skiftet en bleie på evigheter, feks.

Med førstemann ganske tradisjonelt, med 6 uker til far. Med andremann hadde ikke far krav på permisjon siden jeg var arbeidsledig.

Hvem tjener mest?
Han, definitivt.

Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)?
Akkurat nå, han. Men fra september av jobber vi begge 100 %.

Hvem har mest utdannelse?
Han

Hvem er eldst/yngst?
Jeg er nøyaktig 7 måneder eldre enn ham.

Jeg byttet navn, han har bla. et utenlandsk fornavn som hadde sett helt latterlig ut med mitt etternavn (som jeg også ikke hadde noe personlig forhold til), i tillegg til at vi begge misliker dobbeltnavn sterkt, så valget var ganske enkelt.

Se over.

Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)?
Ble fulgt til alters av min svigerfar.

Gammel 29-05-10, 09:44   #35
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Spørsmålene er:
Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Tilnærmet 50/50.
Hvem tar mest ansvar for barna? 50/50 på praktisk arbeid, en anelse mer på papir- og organiseringsfronten på meg. Fordi jeg er kontrollfrik.
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? 9 mnd. på meg, 7 mnd. på ham.
Hvem tjener mest? Jeg.
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Vi jobber 100 % begge to, men jeg har lengst dager.
Hvem har mest utdannelse? Jeg.
Hvem er eldst/yngst? Han er eldst.

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Nei, det var aldri aktuelt.
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Ja. Og koselig var det!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 09:49   #36
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Ikke likestilling hos oss, er jeg redd.

Spørsmålene er:
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Han tok 2 mnd ekstra på siste unge
Hvem tjener mest? Han tjener litt mer
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Jobber 100 % begge to.
Hvem har mest utdannelse? Han har 6 år, jeg 4.
Hvem er eldst/yngst? Han er 5 år eldre.

Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? Barna har mitt navn
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Nei.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 09:51   #37
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvem gjør mest husarbeid hjemme? 40/60 i min favør (elendig husmor)
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Mannen tok 3 mnd med begge jentene, jeg tok 9.
Hvem tjener mest? Han
Hvem har mest utdannelse? Likt
Hvem er eldst/yngst? Han er 6 år eldre enn meg

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Ja
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? Mitt etternavn som mellomnavn på begge og mannens etternavn som etternavn på begge - det var finest slik og vi bruker begge navnene.
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Ja, av min far

Selv om jeg ble fulgt opp kirkegulvet av min far og har tatt mannens etternavn (han har tatt mitt også, slik at vi er en familie på 4 som har akkurat like etternavn), så er vi et veldig likestilt hjem.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 10:19   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg vil svare på hvordan det var da jeg var gift, også kan alle tenke om det var rart skilsmissen kom som et sjokk på eksen.

Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Mest til meg, 70/30
Hvem tjener mest? Jeg
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)? Jeg
Hvem er eldst/yngst? Han var eldst

Byttet en eller begge ektefeller etternavn ved ekteskapsinngåelse? Jeg
Hvis etternavn ble byttet ved ekteskapsinngåelse, hvilket navn ble valgt? Eksens
Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Ble donert av min far ja.

Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 10:24   #39
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Hvem gjør mest husarbeid hjemme? Likt
Hvordan ble fødselspermisjonen fordelt? Mest til mor
Hvem tjener mest? Jeg
Hvem har mest utdannelse? Mannen
Hvem er eldst/yngst? Mannen er eldst

Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)? Nei

Gammel 29-05-10, 10:33   #40
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålene er:
Jeg
Jeg
6 uker til far
Hvem tjener mest?
Jeg
Hvem jobber mest (dvs. har lengst dager, herunder stillingsprosent)?
Mannen
Hvem har mest utdannelse?
Mannen
Hvem er eldst/yngst?
Mannen er (mye) eldre

Jeg tok bort min fars navn, beholdt min mors og tok min manns.

Gårdsnavnet

Ble bruden ført "til alters" av sin far eller annen person (eller inn på annen måte, hvis ikke ekteskapet ble inngått i en kirkelig sammenheng)?
Jeg og mannen gikk sammen med sønnen vår

Dette så unektelig ganske bra ut på trykk
Sannheten er jo at vo begge jobber omtrent likt, men jeg tar mesteparten av huset. Noen barselpermisjon har vi aldri hatt.
Selv om jeg har barna mest er mannen mye mer med ungene enn en gjennomsnittsforelder er. Og mannens utdannelse er 2 år mer på videregående enn jeg har, altså to fullførte vgs løp.
At jeg tok mannens/gårdsnavnet var noe jeg ønsket fullt og helt, for å bli en del av det lokale samfunnet.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:14.