Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Ned i vekt. Hjelp meg med å sette opp handleliste!

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-10, 08:48   #21
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ned i vekt. Hjelp meg med å sette opp handleliste!

Mye er ramset opp her, jeg klarte meg ikke uten masse frukt og vann.
Lørdagskos: Ekstra lett rømme med en dipmix eller krydder du selv liker + grønnsaker-paprika, blomkål, gulerøtter, agurk, kjempegodt. Bra alternativ til potetgull.

Gammel 24-06-10, 10:02   #22
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Mye er nevt her, kålrot synes jeg er greit, feks spise før man begynner på den egentlige lunchen. Gulrot spiser jeg før frokost.

Og kast all snop!

Gammel 24-06-10, 10:07   #23
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Knaskegulrøtter, masse jordbær, salatblad, gode tomater, snackpaprika - som du kan pynte knekkebrødet (?) med. Da blir det mer delikat.
Vaniljekesam som du kan dyppe frukt i på kvelden.
Vaniljeyoghurt som du kan ha oppi litt bærblanding i som "fysen-mat".

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 10:12   #24
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Lørdagskos: Ekstra lett rømme med en dipmix eller krydder du selv liker + grønnsaker-paprika, blomkål, gulerøtter, agurk, kjempegodt. Bra alternativ til potetgull.

Åh, yum, det skal jeg kjøpe inn til helgen. Men velg en dipmix uten smaksforsterker. Glutamat kan forstyrre sult/mettehetsfølelsen, som kan være uheldig i forbindelse med slanking.

Gammel 24-06-10, 10:26   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Og kast all snop!

Det er et av de beste tipsene. Ikke ha snop og søppelmat i hus! Jeg sliter litt mer om jeg vet at det ligger noe godt i kjøkkenskapet, enn om jeg vet at huset er tomt for sånt.

Gammel 24-06-10, 10:34   #26
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Kan jeg spørre hvordan dere spiser cottage chese? ....Dere blander den med noe?

får jeg lyst på noe søtt eller godt, så tar jeg en halv boks CC og har i litt bringebær og eplesyltetøy uten tilsatt sukker, eller en dæsj fun light saft. Det smaker fortreffelig. For litt mer mat kan man hakke noen mandler/nøtter og ha i noen hele bringebær f.eks.
CC er godt i eggerøre også, da liksom smelter den.

Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 10:36   #27
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er et av de beste tipsene. Ikke ha snop og søppelmat i hus! Jeg sliter litt mer om jeg vet at det ligger noe godt i kjøkkenskapet, enn om jeg vet at huset er tomt for sånt.

Ikke sant, jeg også.

Gammel 24-06-10, 10:39   #28
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei sant det, det er jo flere varianter også. Min mann trives best på type Skaldeman-kost, og der er det jo i grunnen ikke så voldsomt med grønnsaker, mest fett. Men han har fått en helt utrolig bra helse av det, og gått ned mange kilo og blitt et nytt menneske. Til og med pollenallergien hans er borte, det er helt sprøtt. Han slet veldig med den før, lå her helt nedsyltet. Vi snakket om det i går faktisk, han var veldig overrasket over akkurat det.
Mens jeg trives med mer grønnsaker, så jeg spiser endel av det. Det samme gjør barna, selvsagt. Herlig med alle slags gode grønnsaker nå om sommeren.

Samme her, jeg må også ha grønnsaker, og spiser masse salat. Bare å passe på at man spiser de grønnsakene som har minst karber. Utenom isbergsalat, ruccula, agurk og ørlitt tomat, spiser jeg bittelitt mais (det vet jeg er fy)litt salatbønner (klarer ikke la være) og til middag ellers blomkål eller broccoli, eller woket kinakål f.eks. Spiser grønnsaker hver dag, og hadde klart meg dårlig uten.
Kinakålen smaker veldig godt woket med smør og krydder. En annen variant er kokt med smør og litt fløte. Nesten stuet blir den da.
Og jeg har gått ned mange kilo jeg også - med smør og fløte i mengder.

Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 10:40   #29
Left
Passiv

Standard

Skulle du få veldig lyst på godteri, kan du ta noen biter sjokolade fra Sukkerfritt. Bare se til at den er søtet med maltitol.

(Du blir SÅ kurert. Du får fart på magen for å si det slik)

Svar med sitat
Gammel 24-06-10, 10:56   #30
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var det mange lure tips! Tusen takk, dere!

Gammel 18-07-10, 11:45   #31
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Hvilken type knekkebrød er bra?

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 12:09   #32
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Botero, her.

Hvilken type knekkebrød er bra?

Grove typer, med ca. 30 kcal pr skive bruker jeg.

Gammel 18-07-10, 12:52   #33
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Skulle du få veldig lyst på godteri, kan du ta noen biter sjokolade fra Sukkerfritt. Bare se til at den er søtet med maltitol.

(Du blir SÅ kurert. Du får fart på magen for å si det slik)

Jeg kjøpte en sånn plate med hvit sjokolade en gang, og trøkket i meg hele på en gang. Den var jo kjempegod!

DET angret jeg på, ja.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 13:10   #34
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Ja, jeg skjønte jo det, men syns det er viktig å poengtere, for mange får inntrykk av at lavkarbokosthold kun dreier seg om å trøkke innpå mest mulig smør, fløte og bacon, og det er jo ikke sant i det hele tatt. Jeg spiser mest grønt, og det er fort å glemme når man skal ta et valg om kosthold. Jeg tror en del blir avskrekket fra lavkarbo når man fokuserer så mye på smøret og så lite på salaten.

Jeg tror også fettfokuset kan skremme vekk potensielle lavkarbere. Egg, bacon og fløte funker dårlig for meg. Men ok i moderate mengder.

Jeg synes Cavalier sjokolade m/hasselnøtter er en god sjokoladeerstatning, og koser meg gjerne med en stripe av den om dagen. (Kjøper den på halv pris sammenlignet med helsekostpris i godisbutikken i Sverige.) Har ikke tatt sjansen på å dytte i meg en hel, så om den er like lakserende som Sukkerfritt sin vet jeg ikke.

Om jeg skulle tilbake på Grete Roede type kosthold ville jeg uansett fokusert på å øke proteinnivået (kjøtt, Skyr, kesam, Cottage cheese++) og senke karbohydratinntaket. Dvs. holdt meg til Fiber pluss eller hva de nå heter, og til brød av typen Omega 3 etc.

Gammel 18-07-10, 14:43   #35
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Jeg gikk opp masse mens jeg gikk gravid med lillemor. Har slitt ekstremt med de 10-15 siste kiloene. Startet og sluttet med GI/lavkarbo/Skaldemann med ujevne mellomrom. Det som etterhvert skjer er at hverdagen med små barn blir for travel til at jeg rekker å planlegge forskjellige middager til oss...og at jeg får nok ikke dem til å bli lavkarbofantaster noensinne; pasta og pizza er alltfor godt likt i heimen.

Så, i sommer har jeg kapitulert og gått inn for et Grete Roede-likt kosthold, men med mer proteiner som noen nevnte herinne. Og med så grovere pasta og brød, etc. Så vi kan fortsatt ha pasta og pizza av og til, men en sunnere variant. Og har mye grønnsaker og en del frukt ved siden av. Det funker finfint, har 7 kilo igjen nå.

På Grete Roedes hjemmeside finnes mange fine, sunne oppskrifter, bland annet Grove tacosnurrings har vært en hit her.

Et bra tips er å søke etter nykkelhull merkede produkter, da er produktet som regel sunt!

Og det å spise tre hovedmål og et par mellanmål per dag får opp forbrenningen og man rekker aldrig å bli supersulten så man overspiser ikke.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-10, 14:06   #36
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spennende tråd dette, følger godt med.

Jeg har kjøpt masse frukt i dag (jordbær, eple, moreller), grove fiberknekkebrød, lettost og kalkunpålegg. Pepsi Max klarer jeg meg ikke uten. Middager blir i grunnen det vanskeligste

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.