Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-10, 16:55   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye regler for fedrekvote fra 1. juli 2010

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men dersom far er uføretrygdet så får ikke mor permisjonen?

Jo, mor får uansett så lenge hun har jobbet selv så hun har krav på foreldrepenger.

Det er far som ikke får noe hvis mor er hjemme.

Gammel 28-06-10, 18:07   #22
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Mor er kun avhengig av seg selv, far er helt avhengig av hva mor sier og gjør.

Gammel 28-06-10, 19:12   #23
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg synes fremdeles det burde stilles krav om mors yrkesaktivitet mens far tar ut fedrekvoten. Slik det er nå ser jeg ikke poenget med fedrekvote. Det er så utrolig mange som bruker denne delen til en felles ferie ol. Og jeg må innrømme at vi også gjorde det slik. Men jeg angrer.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 20:07   #24
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg synes fremdeles det burde stilles krav om mors yrkesaktivitet mens far tar ut fedrekvoten. Slik det er nå ser jeg ikke poenget med fedrekvote. Det er så utrolig mange som bruker denne delen til en felles ferie ol. Og jeg må innrømme at vi også gjorde det slik. Men jeg angrer.

Så du mener at fedre til barn med mødre som av en eller annen grunn ikke jobber, ikke skal ha rett på permisjon for å bli kjent med barnet sitt?

Gammel 28-06-10, 20:42   #25
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Poenget er at det ikke stilles like krav til begge kjønn, samtidig som det ropes ut om likestilling her og der ellers. Dette er jo virkelig ikke likestilling. Dessuten er det svært kjipt for mange menn som ikke kan ta ut noen som helst kvote i permisjonen fordi moren ikke jobber. I hvert fall når det ikke er slik andre veien, det er jo urettferdig.

Gammel 28-06-10, 20:50   #26
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå kan de ta ut fedrekvoten, ja? Bare ikke hele permisjonen?

Gammel 28-06-10, 21:06   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men nå kan de ta ut fedrekvoten, ja? Bare ikke hele permisjonen?

Såvidt jeg forstod kunne man fremdeles ikke det uten at mor hadde tjent opp permisjon, bare at hun ikke trengte å jobbe minst 50 %.

Gammel 28-06-10, 21:37   #28
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Man får ingen fedrekvote hvis ikke mor har tjent nok penger før permisjonen. Så hvis mor er trygded eller hjemmeværende, så får far:

-ingen fedrekvote, for mor har ikke rett på permisjonspenger
-ingen del av den vanlige permisjonen, for mor har ikke noe arbeid å gå til mens far er hjemme.

Gammel 02-09-10, 14:07   #29
jenstf
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
jenstf har et hav av muligheter foran seg
Standard

Da vi i 2008 fikk sønnen vår så hadde mor vært student. Dermed fikk vi fra NAV kun en engangsstøtte på rundt 30 000 kr. Jeg fikk ikke noen pappaperm.
Heldigvis var Lånekassen bedre enn NAV og betaler fødselsstipend til mødre som har vært i fulltidsstudier før fødselen.

Nå venter vi barn nummer to. Reglene ble i sommer endret slik at det nå ikke er krav til 50% stilling, men at mor må ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødselen og tjent grunnbeløpet (1G). Mor har vært hjemme et par år med sønnen vår, men har det siste halvåret vært arbeidssøkende.
Men hun har enda ikke fått noen jobb. Hadde hun vært arbeidsledig med dagpenger kunne dette blitt regnet på lik linje med arbeid.

Så nå ser det ut til at jeg, i likhet med en del tusen andre fedre, går glipp av nok en pappaperm. Sa noen likestilling?

NAV skriver følgende: “Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.”

Den siste setningen har de også tidligere hatt med, men den er altså verdiløs så lenge ikke mor har jobbet.
Man er altså fortsatt ikke helt i mål med fars rettigheter til å selv kunne tjene opp rett til permisjon med lønn.

jenstf er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 14:27   #30
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er fint og flott om to foreldre ønsker å gå hjemme begge to et år.

Men jeg vil ikke betale for det.

Men slik ER det pr i dag. så lenge det er kvinnen som har perm, og mannen ulønnet fri.

Det er bare det at fedre ikke kan få perm mens mor er hjemme. Men mødre kan ha perm mens far er hjemme.

Men jenst: Nei, du skal vel faktisk kunne ta ut den ordinære permisjonen. Såfremt mor finner seg jobb (eller studier) rett etter fødselen da, vel og merke. Da kan du ha perm, mens mor jobber. for et er her dette aktivitetskravet kommer inn.

Gammel 02-09-10, 22:39   #31
jenstf
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
jenstf har et hav av muligheter foran seg
Standard

Problemet er vel ikke akkurat å finne en jobb, men å få den
Spørs om det er noe lettere for henne å få jobb neste år enn i år.

Om jeg har forstått det rett så får ikke pappaer noe betalt pappaperm så lenge mor har vært hjemmeværende, student eller trygdet.

jenstf er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-10, 22:45   #32
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jenstf, her.

Problemet er vel ikke akkurat å finne en jobb, men å få den
Spørs om det er noe lettere for henne å få jobb neste år enn i år.

Om jeg har forstått det rett så får ikke pappaer noe betalt pappaperm så lenge mor har vært hjemmeværende, student eller trygdet.

Du må skille på fedrekvote og foreldrepermisjon, det er litt forskjellige krav. For at en mann skal kunne ta ut foreldrepermisjon så er det krav om at det er et omsorgsbehov i hjemmet, dvs at kvinnen er opptatt med arbeid eller studier. Når dette kravet er oppfylt, så er det din egen opptjening som gir grunnlag for permisjon.

Det er urettferdig at det er forskjell på om menn eller kvinner skal kunne ta ut permisjon ut fra hva om den andre er i jobb eller ei. Jeg skulle ønske det var likt mellom kjønnene.

Men når det gjelder deres problem, så er det kanskje en løsning å ta ut som gradert uttak, da kan du ta ut din del i løpet av tre år, sånn i tilfelle partneren din får jobb eller går ut i studier senere.

Gammel 02-09-10, 23:30   #33
Synneva
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2006
Synneva har et hav av muligheter foran seg
Standard

Eg har ein bror som har blitt pappa i år men ikkje bur saman med barnets mor. Sidan det ikkje er anbefalt å ha delt omsorg når barnet er så lite, har kun mor foreldreansvar no (håper eg bruker omgrepa rett). Planen er slik eg forstår det, at dei gradvis skal auke samveret til å kanskje bli 50-50 når jenta er 2-3 år. No har han henne på besøk tre ettermiddag i veka i fyrste omgang. Broren min ønsker veldig å kunne ta pappapermisjon men det har han ikkje rett på no sidan kun mor har foreldreansvar seier han. Er det nokon som har råd?

Synneva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:19.