|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta fri fra skolenJeg tror egentlig ikke jeg ville reagert uansett jeg. Men jeg ville nok ikke selv tatt ut eldstemann for en sydenferie. Vi har også familie et stykke unna, om ikke i utlandet, men det har heller ikke vært aktuelt å ta ut ektra ferie for å besøke disse. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta fri fra skolenSkjønner, Snippa. "Skinnregel" er nok et godt uttrykk her da ja.. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Ta fri fra skolenJeg er av de som ikke helt har sansen for å ta ut barnet 1 uke eller 2 midt i skoleåret for å reise tl syden.
|
|
|
#5 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Ta fri fra skolenDet kommer litt an på alder og timeplan. Prinsessen i første klasse har allerede vært borte 3*3 dager nå, i tillegg til sykefravær. Med lærerens fulle velsignelse; hun synes det er myyye viktigere at prinsessen får se besteforeldrene litt oftere enn få med seg undervisningen nå. Men det er jo mest lek da, og selvsagt er vi veldig nøye på at lekser og alt slikt skal gjøres uavhengig av fravær.
|
|
|
|
#6 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta fri fra skolenJeg tror det er vanligere å ta ut ungene i grunnskolen enn i videregående. I videregående kan 14 dagers fravær pga sydentur få store konsekvenser. Elevene har nemlig ikke krav på "fri" eller selvstendig studiearbeid for å dra på feriereise, så det føres fravær. Og på 14 dager kan man godt jobbe seg opp så mye fravær at man mister karakter i et fag (særlig hvis man har litt annet fravær i tillegg). Det vil i praksis ødelegge mye av skoleåret for eleven, som må ta faget opp som privatist for å få gyldig vitnemål.
|
|
|
#7 |
|
XXX
Hvor: Orkdal
Sv: Ta fri fra skolenHer har vi ikke tatt mye fri fra skolen. Synes det er viktig at ungene skjønner at skolen er viktig og at det skal gode grunner til for å ta fri. Men har tatt den største fri en uke fra skolen da vi dro til Spania. Har ikke råd til å reise i skoleferien og mine unger er ikke bortskjemt med ferier akkurat. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
One of These Days
|
Sv: Ta fri fra skolenVeldig dumt med barn som blir borte en uke fra skolen i forhold til fag de mister, men det er jo vanlig. I grunnskolen har foreldre lov til å be om 14 dager fri i løpet av de 10 årene grunnskolen er, altså 14 dager tilsammen i løpet av 10 år. Vanlig innvilges søknader om fri utover dette også, men det er ikke helt heldig å være mye borte fra skolen selv om foreldre tar på seg ansvar for læringen. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Trapper opp igjen !
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta fri fra skolenHar akkurat søkt en ukes fri til min 9-åring. Han har vinterferie i uke 9, jeg i uke 8. Også fikk vi anledning til å låne leilighet i Lillehammer denne uke, samt gratis skipass. Jeg var ikke i tvivl !
|
|
|
#10 |
|
Øyboer
Sv: Ta fri fra skolenJeg har 2 ganger blitt tatt ut av skolen for å reise på ferie, ene gangen var første uken etter sommerferien og de andre hadde nesten ikke fått levert ut bøkene engang før jeg kom tilbake. Vi søkte og om fri før sommerferien. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Ta fri fra skolen
Dette stemmer ikke. Man har lov til å søke ungene fri 10 dager per skoleår hele grunnskolen.
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Helt riktig. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Nysgjerrig
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nemlig. Og det at man har opplæringsansvaret skal og bør man ikke ta lett på heller.
•·.·´¯`·.·• •·.·´¯`·.·•´*•.¸(*•.¸♥Gutt 99-01 og 03♥¸.•*´)¸.•*´ Sist redigert av Michayla : 08-02-07 kl 16:40. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nysgjerrig
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta fri fra skolenVi drar nå til USA og blir borte mer enn de 2 ukene som man kan få innvilget.
|
|
|
#16 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Sv: Ta fri fra skolenReis og kos dere. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Ta fri fra skolenDe som søker får fri, men det er ikke alltid like heldig. Alle permisjoner blir registrert i mappen til eleven. Dette er på en måte en dokumentasjon på den undervisningen barnet mister ved å være borte. Hvis det totale fraværet er veldig stort i løpet av skoleåret er det veldig uheldig. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
I mål
|
Sv: Ta fri fra skolenJeg mener bare at det må bli veldig vrient å undervise i klasser der stadig deler av klassen er på ferie. Eksempelvis før sommerferien, utrolig kjedelig både for lærer og gjenværende elever at halve klassen forsvinner en uke før slutten. Selv om man gjør lite nyttig den siste uka. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
navnet sjemmer ingen
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
I mål
|
Ja, jeg synes bare man også i voksen alder ser ganske mange som ikke er særlig flinke til å følge opp ting de har forpliktet seg til, og som ikke selv innser at deres fravær faktisk får noe å si for andre. Og da mener jeg at man som foreldre bør tenke nøye over om slikt fravær er nødvendig eller ønskelig. Jeg mener ikke at man aldri bør søke om fri, men jeg synes terskelen bør være relativt høy. Men det er jo fint at du som lærer ikke oppfatter det som et problem. |
|
|
|
![]() |
|
|