Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-10, 22:06   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

De 2 nyeste er mye mer "barnevennlige" enn de to eldste. De fant vel ut at de kunne nå et bredere publikum da, og moderte veldig etter hvert.

Mener du Indiana Jones?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:07   #22
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Mener du Indiana Jones?

Jepp.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:07   #23
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg synes i grunn det er greit å ta en kikk på aldersgrensene for filmer og i hvert fall ha det som et utgangspunkt.
Mine 5-åringer får verken se Ringenes herre eller Harry Potter på en del år, nei.

Jeg tenker at det er viktig å understreke aldersgrensen som et utgangspunkt. Det er stor forskjell på barn og jeg tenker og at det er en del gamle filmer med "ræva" teknologi med 11-års grense, som blir barnemat i dag. Som f.eks. SW-filmene vs The Clone Wars-tegnefilmene som går på CN.

Gammel 12-07-10, 22:09   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, Indiana Jones var mine stoore favorittfilmer som barn.

Gammel 12-07-10, 22:11   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så Star Wars (den første filmen) da jeg var 4 år da den kom i USA. Jeg husker at jeg syntes scenen med søppelsjakten og de slangene eller hva det var i søppelsjakten + rommet som komprimerte seg var skummel.

Jeg kjenner en del unger som har fått se denne filmen og når jeg tenker tilbake så er det kanskje ikke det verste. Den unge mannen er veldig opptatt av Star Wars, men jeg tror ikke han trenger å se den ennå like vel.

Gammel 12-07-10, 22:12   #26
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MEN jeg merker at gutta blir ganske "tullinger" av å se på feks Star Wars. Da dreier alt seg om Star Wars og de leker bare det. Derfor oppmuntrer jeg til Olsen Banden om dagen, da er det mest å åpne pengeskap og finne røde koffereter og sånt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:12   #27
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Brødrene mine så på Transformers, og dermed ble det til at jeg så på det også selv om jeg var litt stor. Jeg fikk tak i de gamle tegneseriene på dvd og introduserte de til filmene på den måten.

De har også sett litt Indiana Jones, med spoling, de eldste episodene. Nå om dagen er de heldigvis mest opptatt av Olsen Banden jr, så jeg har kjøpt alle de filmene i håp om at det skal vare en stund.

Jeg hadde til å med en halv metter Optimus Prime doll, men elsker Bumblebee!!

Her er Star Wars som ruller, de har manger deller fra Lego Star Wars, PS LEgo Star Wars Spill. matbokser... Mine barna kan se det de liker under vår kontrol, hverfal mens de er hjemme.
Jeg kan ikke se en horror filmer, husker jeg fikk ikke å sove for flere natter etter The six sense elle I am legend.,., huff og huff ..

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:15   #28
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Han var vel rundt 10 da han så SW filmene. LOTR skal han få se så snart han er ferdig med å ha lest boken (han er 12). Jeg har en regel og det er at har han lyst til å se en film som opprinnelig er en bok, skal denne leses først.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:20   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tør ikke å se Ringenes Herre. Jeg er 34 år. Snuppa er som meg, så har forserer vi INGEN aldersgrenser. Eller; vi ser noen få 7-årsfilmer, men da må vi se an hvorfor den har fått den aldersgrensen.

Gammel 12-07-10, 22:22   #30
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Storepropell er nå 11 år og fikk vel se Star wars fra han var 6 år. Han ser også på LOTR og han syns det er kjempegøy. Harry potter også. Jentene har ikke brydd seg særlig om den filmsjangeren. Det går mer i hest.

Gammel 12-07-10, 22:26   #31
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Guttungen her fikk tre Star Wars filmer til jul. Han var da akkurat fylt 8. De tre siste kjøpte vi nå nylig.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:27   #32
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Mellomste her (7,5 år) har vært Star Wars-hekta lenge, og i sommer har han og pappa'n sett filmene til stor begeistring. Vi har ikke merket økt SW-interesse av dette (ikke mulig, kanskje? ) Eldste har halvveis sett et par av dem sammen med dem, men hun er rimelig uinteressert. LOTR får ingen av dem se på enda noen år. Eldste har sett alle HP-filmene nå, mens mellombror må nøye seg med den første enda en stund (har lest boka). Narnia har de fått se begge to (har lest bøkene).

Gammel 12-07-10, 22:30   #33
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min venninne Ulbnile er 36 og har ikke sett dem ennå.

Gammel 12-07-10, 22:35   #34
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det samme var jo med Harry Potter. En mengde mennesker dro med seg altfor små unger for å se, for dette var det nye store, og resultatet var pissredde unger og frustrerte foreldre som plutselig hadde fått en mørkredd småttis.

Jeg skjønner ikke poenget med å bygge ned et barns naturlige og sunne redsel for vold, gørr og blod. Å herde unger på dette er å jo å forflate dem fullstendig og kan gjøre dem empatiløse og dustete. Man er jo ganske stor før man skiller mellom virkelighet og fantasi og hva som går an og ikke.

Signerer med høye kneløft!

Storesøster er av typen som ikke sov i ukesvis etter å ha sett Karius og Baktus av Ivo Caprino som fem-åring, så vi unngår filmer som introduserer vold og groteske figurer til både henne og Lillebror. Vi forholder oss til aldersgrensene som er blitt gitt, og synes generelt at små barn tidsnok blir introdusert for ondskap og grusomheter uten at vi som foreldre bør være med på å fremskynde prosessen. Jeg skjønner dessuten ikke POENGET med å la unger se på vold og scener som selv jeg synes er ubehaglige. Uavhengig av om barna _selv_ ikke synes det er skummelt, synes jeg ærlig talt det må finnes nok av andre filmer og spill ment for deres aldersgrupper.

Kjenner en liten tass som har fått se alle de overnevnte filmene før han begynte på skolen. Han var lenge både mørkredd og redd for å sovne alene. Uten at foreldrene så noen sammenheng, nødvendigvis.

Gammel 12-07-10, 22:50   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Enig i det. Men her har det i hvert fall aldri vært snakk om noe herding.

Jepp, sånn er storesøster også! Hun klarer fint å skille mellom fantasi og virkelighet.

Gammel 12-07-10, 22:54   #36
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Storebror har sett SW-filmene, så etpar av de første helt først og alltid sammen med pappa. Det må ha vært før skolestart for han leste all tekst. Storebror var spesiellt interessert og ville så gjerne og dessuten er det ikke masse blod og gørr i de.
Nå ser lillebror de også....
De ser disse CloneWArs seriene som går på CArtoon og NRK3.

Ringenes Herre er totalt uaktuellt på mange år, ja.

Gammel 12-07-10, 22:57   #37
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Gutten min fikk se alle Star Wars filmene sammen med mannen min rett för han ble 7. Mye forklarin og snakking innimellom og han er virkelig utrolig interessert og kan en hel masse om SW.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-10, 22:59   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Signerer med høye kneløft!

Imponerende sportsprestasjon.

Jeg slumpa til å se Alien som åtte-ish-åring. Jeg hadde mareritt om scener der til jeg ble voksen og så den igjen og fikk med meg sammenhengen. Og jeg var et barn som normalt tålte ganske mye, men det var noen scener der med dyster musikk og skummel stemning som festa seg noe så innmari. Det er ikke alltid så lett å forutsi _hva_ som blir skummelt for barn, så aldersgrensene er et veldig greit utgangspunkt tenker jeg.

Gammel 12-07-10, 22:59   #39
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Gutten er 7,5. Han har ikke sett verken LOTR eller STARWARS filmene, men Starwars the clonewars tegnefilm har han sett noen ganger. 1 gang da han var 6.

Gammel 12-07-10, 23:04   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Disneyfilmer er jo forresten mye mer grusomme/triste enn feks. Star Wars (og ofte like "voldelige"). Jeg har aldri blitt negativt preget av noen som helst filmer av typen Star Wars, Transformers eller Dynastiet, for den saks skyld (som jeg var ivrig seer av fra treårsalder, knegg), men jeg lå søvnløs og gråt i dagesvis da Lillefot mistet mammaen sin eller da pappaen til Simba døde. For ikke å snakke om alle de grusomme barnesangene om dødssyke eller mishandlede barn (Margrethe Munthe?) og diverse eventyr. Jeg tror ofte det er bedre med litt fantasi enn ting som virkelig kan skje.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:58.