|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg har ikke tenkt så mye på dette enda, men så har jeg heller ikke barn i skolealder. Jeg ser ikke helt problemet. Jeg er sikkert farget av at jeg syntes jeg lærte svært lite på skolen og ikke helt kan se at det hadde gjort noe om jeg var borte en ukes tid.
![]() |
![]() |
#22 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg har faktisk ikke tenkt tanken på å ta med ungene på ferie utover skoleferier. De har få skoledager som det er om man ikke skal miste undervisning fordi man skal til syden i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Hm. Det er kanskje ikke en menneskerett å få dra til Syden, men for dem som er veldig glad i å komme seg vekk litt så kan det være bortimot nødvendig for å komme seg gjennom en lang og mørk høst/vinter. Her i Bergen har sommerværet vært skikkelig lavmål, og selv om jeg flere ganger i løpet av sommeren satt på startour.no og søkte og søkte, så så jeg aldri at dette var noe vi kunne ta oss råd til. Det hadde rett og slett ikke nyttet å prøve å få til en tur i høysesongen til 2 voksne og 3 barn over 2 år.
![]() |
#24 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Fra lærerens ståsted, så er det enklere med unger som er borte noen dager her, og noen dager der, enn de som tar ut to uker i strekk. Det kan skje ganske mye i løpet av to uker rent faglig.
![]() |
#25 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Vi har en som skal opp i tredje, og han har blitt tatt ut utenom hvert år. En langhelg for å feire 40 års bryllupsdag for mine foreldre, en uke for å feire 70-årsdagen til bestefar og nå i september en uke for å feire 70 år for farmoren deres, dette er spanderte turer som vi setter stor pris på selvfølgelig. De hadde ikke hatt mulighet til å gjøre det i fellesferiene. Vi har alltid meldt fra i god tid og spurt om det er noe som skal følges opp. Denne gangen ber vi nok om få med ukeplan som må gjøres. Og krysser fingrene for at det er ok, vi skal søke om fri med en gang skolen starter på mandag.
![]() |
#26 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?På et generellt grunnlag syns jeg nok det er en uting.
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Ser heller ikke problemet med det altså. Det kommer så klart an på barnet og hvordan foreldrene ev kan følge opp tapt undervisning. Jeg har bodd og har venner på den andre siden av planeten og jeg håper å kunne reise dit med barn en gang. (og dit drar man ikke på sommeren altså) Dette er bare et eksempel på et tilfelle jeg ville synes det er greit. Mange har slekt i utlandet og ikke alltid at ferier samsvarer helt o.l. Jeg synes godt man kan være litt restriktiv, men samtidig åpne opp for muligheten. Hyppigheten av slike permisjoner er jo også noe man kan vurdere samt når på året det er. En venninne av meg tok ut jenta si siste skoleuka i juni for å ha mulighet til å dra på tur. De gjør jo så godt som ingenting da uansett. Ser jo problemet med at når det er bruk av skjønn så får stort sett alle lov uansett, men synes ikke det skal føre til at det blir forbudt for alle uansett grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg er litt delt. Som lærer syns jeg det blir en merbelastning dersom mange elever ofte tas ut av skolen. Jeg var ute for en mai og juni et år der jeg ikke hadde full klasse en eneste dag. Til en hver tid var minst en elev på ferie. Det er ikke ideelt. Sterke elever på småtrinn lider ingen faglig nød, og foreldre følger som oftest greit opp det arbeidet de blir bedt om å gjøre, men det er litt ekstra-arbeid å ordne opplegg for elevene som skal ut og reise (sjelden man kan blåkopiere det som skal gjøres i klasserommet, men man bør gi oppgaver som gir høvelig samme læringsutbytte). Igjen - ikke noe pes dersom det er en unge en og annen gang, men dersom det er en ukentlig affære å gjøre istand lekseplan for ferierende barn, tar det totalt sett en del ekstra tid.
![]() |
#30 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Jeg synes det er dumt at enkelte barn er borte i en uke eller to pga. ferier (men ser ikke sort-hvitt på dette), men én dag i et helt skoleår synes jeg ikke er så ille. Vi skal faktisk ta EN dag fri for eldste i neste måned for å dra i Dyreparken. Vi må dra i lavsesongen for å ha råd til det og kan overnatte en natt i Kardemommeby om vi velger å gjøre det på en ukedag. Jeg har fri en hel uke i den uken vi har tenkt å dra, og mannen kan ta seg fri når som helst, så da gjør vi det sånn. Jeg velger taktisk og tar henne fri den dagen de har kortest skoledag og slutter halv tolv. Det blir en minnerik tur for både henne og minsten, som aldri har vært der.
![]() |
#32 |
Passiv
|
Nå er det ikke sånn at hver enkelt elev får tildelt ti fridager hvert år som kan brukes opp, slik enkelte later til å tro om egenmeldingsdager i arbeidslivet. |
![]() |
![]() |
#33 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Ja. Dersom det ikke er slik at barnet sliter svært mye faglig eller sosialt, og dersom foreldrene legger til rette for det planlagte skolearbeidet under fraværet.
![]() |
#34 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg synes det er vanskelig å svelge et eventuellt forbud, selv om jeg forstår at det kan være et problem at mange planlegger ferier utenom skoleferiene. Jeg mener imidlertid at det bør stilles strengere krav til foreldres ansvar for undervisningen i den perioden de er borte fra skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Signerer. :lat: |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
bits and pieces
|
Det har aldri vært noe problem hjemme hos oss. Alltid fri en eller annen gang i løpet av sommerferien. Dog andre ferier trenger jo ikke klaffe så bra siden de er så korte.
![]() |
![]() |
#37 |
Nymotens gammeldags
Er det lov å ta ut barnet så lenge som 3-4 uker? Jeg trodde maks var 10 dager (som blir 2 uker med helgene)?
![]() |
#38 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Formelt sett har barna våre da sluttet på skolen, og så har de blitt meldt inn igjen når vi har kommet tilbake. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Åja sånn ja.
![]() |
#40 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg synes det er greit én gang i året, gitt at foreldrene følger opp i ferien. Og ikke mer enn 2 uker, selvfølgelig.
![]() |
|
|