Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 14:59   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Jeg har ikke tenkt så mye på dette enda, men så har jeg heller ikke barn i skolealder. Jeg ser ikke helt problemet. Jeg er sikkert farget av at jeg syntes jeg lærte svært lite på skolen og ikke helt kan se at det hadde gjort noe om jeg var borte en ukes tid.

Gammel 17-08-10, 15:03   #22
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg har faktisk ikke tenkt tanken på å ta med ungene på ferie utover skoleferier. De har få skoledager som det er om man ikke skal miste undervisning fordi man skal til syden i tillegg.

Og nei, mine unger har aldri vært i syden fordi jeg har ikke råd til å reise dit om sommeren eller andre ferier hvor prisen er høy.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 17:22   #23
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hm. Det er kanskje ikke en menneskerett å få dra til Syden, men for dem som er veldig glad i å komme seg vekk litt så kan det være bortimot nødvendig for å komme seg gjennom en lang og mørk høst/vinter. Her i Bergen har sommerværet vært skikkelig lavmål, og selv om jeg flere ganger i løpet av sommeren satt på startour.no og søkte og søkte, så så jeg aldri at dette var noe vi kunne ta oss råd til. Det hadde rett og slett ikke nyttet å prøve å få til en tur i høysesongen til 2 voksne og 3 barn over 2 år.

Nå kommer høsten og de billige sydenturene. Plutselig er det ikke uoverkommelig pris for en uke med sol og sommer for oss, og jeg har dermed bestilt en uke til Kreta. Skolen begynner på torsdag, vi drar på lørdag. Var nedom skolen i dag og prøvde å få tak i rektor, men vi gikk igjen da vi hørte en vanvittig kakofoni av stemmer fra lærerværelset som fikk meg til å anta at det var planleggingsdag på gang. Jeg kvir meg til å spørre om fri til jentene, vi fikk nemlig også fri en uke så de kunne være med til Spania for å feire bestefarens 50-årsdag i november i forfjor. Jeg håper ikke han har lest artikkelen som blir linket til, for da blir plutselig situasjonen veldig vanskelig for oss.

Må legge til at jeg sliter med å se de enorme konsekvensene med å gå glipp av en ukes undervisning. Kanskje er det fordi jeg har sklidd gjennom skolen uten å møte for store utfordringer eller å måtte åpne bøkene for mye. Vi dro også på ferier hvor vi måtte be om fri fra skolen noen år da jeg var liten, men jeg hadde ikke med meg lekser eller noe merarbeid knyttet til det. Klart vi skal gjøre lekser og gå gjennom pensum, men at de lider noen skade faglig av å være borte den ene uken det får jeg meg ikke til å ta så seriøst.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 17:28   #24
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Fra lærerens ståsted, så er det enklere med unger som er borte noen dager her, og noen dager der, enn de som tar ut to uker i strekk. Det kan skje ganske mye i løpet av to uker rent faglig.

Unger som ikke sliter på skolen er det enklere å gi fri, de klarer seg jo uansett, og til syvende og sist er det foreldrene som er ansvarlige for skolegangen, og må avgjøre dette. Man har krav på 10 dager permisjon fra skolen i løpet av året, hvis fraværet ellers er normalt, lite, så er det ganske greit å gi, til de fleste. Verre er det med unger som ikke er så mye på skolen, og som i tillegg tas ut til to uker ferie i løpet av skoleåret.

Enkelte yrkesgrupper, f.eks. flyvere, får ikke ferie i skoleferien, skal de få hatt ferie med barna sine, så må det tas utenom ferien, naturlig nok.

Gammel 17-08-10, 17:28   #25
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har en som skal opp i tredje, og han har blitt tatt ut utenom hvert år. En langhelg for å feire 40 års bryllupsdag for mine foreldre, en uke for å feire 70-årsdagen til bestefar og nå i september en uke for å feire 70 år for farmoren deres, dette er spanderte turer som vi setter stor pris på selvfølgelig. De hadde ikke hatt mulighet til å gjøre det i fellesferiene. Vi har alltid meldt fra i god tid og spurt om det er noe som skal følges opp. Denne gangen ber vi nok om få med ukeplan som må gjøres. Og krysser fingrene for at det er ok, vi skal søke om fri med en gang skolen starter på mandag.
Jeg er sikkert litt preget av at mine foreldre tok meg ut både en og to uker på vinteren, da mamma blir mye bedre av sin sykdom av sol og varme. Vi fikk alltid med lekser og måtte skrive stil om turen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 17:54   #26
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

På et generellt grunnlag syns jeg nok det er en uting.

Jeg har hatt skolebarn i 8 år nå og tok ferie en uke når eldste gikk i 2. klasse. Det var i forbindelse med at vi giftet oss i Spania.

For meg er det vesentlig hvordan barnet gjør det på skolen og. Eldste er veldig skoleflink og taper ikke noe på å være borte noen dager. Minsten derimot er mer gjennomsnittlig og vil nok tape mer på å være borte fra skolen en uke. Derfor har vi heller ikke tatt fri for han annet enn en ekstra dag i forbindelse med høstferien i 1. klasse.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 17:56   #27
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Ser heller ikke problemet med det altså. Det kommer så klart an på barnet og hvordan foreldrene ev kan følge opp tapt undervisning. Jeg har bodd og har venner på den andre siden av planeten og jeg håper å kunne reise dit med barn en gang. (og dit drar man ikke på sommeren altså) Dette er bare et eksempel på et tilfelle jeg ville synes det er greit. Mange har slekt i utlandet og ikke alltid at ferier samsvarer helt o.l. Jeg synes godt man kan være litt restriktiv, men samtidig åpne opp for muligheten. Hyppigheten av slike permisjoner er jo også noe man kan vurdere samt når på året det er. En venninne av meg tok ut jenta si siste skoleuka i juni for å ha mulighet til å dra på tur. De gjør jo så godt som ingenting da uansett. Ser jo problemet med at når det er bruk av skjønn så får stort sett alle lov uansett, men synes ikke det skal føre til at det blir forbudt for alle uansett grunn.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 17:58   #28
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt delt. Som lærer syns jeg det blir en merbelastning dersom mange elever ofte tas ut av skolen. Jeg var ute for en mai og juni et år der jeg ikke hadde full klasse en eneste dag. Til en hver tid var minst en elev på ferie. Det er ikke ideelt. Sterke elever på småtrinn lider ingen faglig nød, og foreldre følger som oftest greit opp det arbeidet de blir bedt om å gjøre, men det er litt ekstra-arbeid å ordne opplegg for elevene som skal ut og reise (sjelden man kan blåkopiere det som skal gjøres i klasserommet, men man bør gi oppgaver som gir høvelig samme læringsutbytte). Igjen - ikke noe pes dersom det er en unge en og annen gang, men dersom det er en ukentlig affære å gjøre istand lekseplan for ferierende barn, tar det totalt sett en del ekstra tid.

Som mamma ser jeg at det ofte er kjekt, og til og med nødvendig, å søke fri ungene. Mine har et par ganger hatt permisjon enkeltdager i forlengelse eller forkant av ferier der vi har vært hos familie på andre kanter av landet. Nå skal vi til Spania andre skoleuka. Vi benytter en engangsmulighet (siste babypermisjonen) til å få sydentur utenom sommerferien (lærere både mannen og jeg). Men jeg ville aldri gjort det til en vane å søke ungene fri på den måten hvert år. Både for ungenes skyld og av hensyn til lærerne.

Jeg ser også at det blir mer problematisk lenger opp i trinnene. Småskoleelever har ofte et bra læringsutbytte av å forsøke å snakke et annet språk, lære litt geografi, svømme osv, mens det på skolen gjerne jobbes med ting over lang tid, slik at ungene neppe mister noe helt ved å være borte en uke. En ungdomsskoleelev går nok glipp av adskillig mer spesifikk undervisning på en uke.

Gammel 17-08-10, 18:02   #29
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Aha, jeg tror ikke jeg kaster meg ut i nok en tråd av denne typen, men kort oppsummert; særtilfeller, ja; ellers, nei. .

Signerer apan. :lat:

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 18:03   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

jeg synes ikke ungene skal taes ut fra skolen nei - med mindre det er ting i kategorien: Legetime, tannlegetime, begravelse etc. Altså ting som ikke kan planlegges. Å be om fri en fredag fordi ett eller annet, det synes jeg er unødvendig.

(sier jeg nå iallefall)

Jeg synes det er dumt at enkelte barn er borte i en uke eller to pga. ferier (men ser ikke sort-hvitt på dette), men én dag i et helt skoleår synes jeg ikke er så ille. Vi skal faktisk ta EN dag fri for eldste i neste måned for å dra i Dyreparken. Vi må dra i lavsesongen for å ha råd til det og kan overnatte en natt i Kardemommeby om vi velger å gjøre det på en ukedag. Jeg har fri en hel uke i den uken vi har tenkt å dra, og mannen kan ta seg fri når som helst, så da gjør vi det sånn. Jeg velger taktisk og tar henne fri den dagen de har kortest skoledag og slutter halv tolv. Det blir en minnerik tur for både henne og minsten, som aldri har vært der.
Jeg holder meg ellers til skoleruta når det gjelder ferier. Men årh som jeg savner det å slippe å ta hensyn til dette, og jeg skal ikke si at vi aldri kommer til å ta ferie utenom skoleruta noensinne. Feks. ved bryllup i Italia (slekten), der vi ikke akkurat kan bestemme at brudeparet må sette bryllupsdatoen i skoleferien. Det er noe som skjer uhyre sjelden uansett.

Gammel 17-08-10, 18:06   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser problemet, men kommer fortsatt til å gjøre det i ny og ne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 18:10   #32
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

...for vi er selvsagt blant dem som bruker opp de 10 dagene hvert år.

Nå er det ikke sånn at hver enkelt elev får tildelt ti fridager hvert år som kan brukes opp, slik enkelte later til å tro om egenmeldingsdager i arbeidslivet.

Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 18:12   #33
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja. Dersom det ikke er slik at barnet sliter svært mye faglig eller sosialt, og dersom foreldrene legger til rette for det planlagte skolearbeidet under fraværet.

Gammel 17-08-10, 18:14   #34
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er vanskelig å svelge et eventuellt forbud, selv om jeg forstår at det kan være et problem at mange planlegger ferier utenom skoleferiene. Jeg mener imidlertid at det bør stilles strengere krav til foreldres ansvar for undervisningen i den perioden de er borte fra skolen.

Vi har selv tatt barna ut av skolen for å reise med oss, både for en uke og for 3-4 uker. Vi har dog forberedt disse reisene i lang tid, og har levert en plan for skolearbeid til kontaktlærer for godkjennelse før avreise.

Dette er en praksis vi gjerne fortsetter med, og både vi og skolen mener denne form for fravær/hjemmeskole er forsvarlig. Men dette har jo ikke vært sydenturer, altså, men reiser til universiteter i utlandet pga Drømmemannens jobb. Vi oppsøker da bibliotek og museum og barna har laget prosjekt om noe som er spesiellt for stedet vi er på, og de får masse språktrening på den måten. Det blir ikke helt sånn slapp-av-ferie, men faktisk veldig gøy og lærerikt for hele familien.
Jeg ville forresten ikke vurdert å ta barnet ut av undervisningen hvis h*n slet faglig i utgangspunktet. Uansett mener jeg altså at foreldre som tar barna ut av skolen, bør ta ansvaret for planlegging og gjennomføring av skolearbeid i ferieperioden.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 18:18   #35
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Aha, jeg tror ikke jeg kaster meg ut i nok en tråd av denne typen, men kort oppsummert; særtilfeller, ja; ellers, nei. Og det er ikke en menneskerett å dra til syden slik noen synes å tro.

Signerer. :lat:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 18:46   #36
star
bits and pieces

star sin avatar

Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Enkelte yrkesgrupper, f.eks. flyvere, får ikke ferie i skoleferien, skal de få hatt ferie med barna sine, så må det tas utenom ferien, naturlig nok.

Det har aldri vært noe problem hjemme hos oss. Alltid fri en eller annen gang i løpet av sommerferien. Dog andre ferier trenger jo ikke klaffe så bra siden de er så korte.

Gammel 17-08-10, 19:04   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Vi har selv tatt barna ut av skolen for å reise med oss, både for en uke og for 3-4 uker.

Er det lov å ta ut barnet så lenge som 3-4 uker? Jeg trodde maks var 10 dager (som blir 2 uker med helgene)?

Gammel 17-08-10, 19:12   #38
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det lov å ta ut barnet så lenge som 3-4 uker? Jeg trodde maks var 10 dager (som blir 2 uker med helgene)?

Formelt sett har barna våre da sluttet på skolen, og så har de blitt meldt inn igjen når vi har kommet tilbake.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 19:13   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Åja sånn ja.

Gammel 17-08-10, 19:14   #40
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit én gang i året, gitt at foreldrene følger opp i ferien. Og ikke mer enn 2 uker, selvfølgelig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:41.