Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 14:31   #81
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Som tidligere når vi har diskutert dette, det finnes en drøss gode grunner for å ta ungene ut fra skolen utenom feriene. Forlengelse av en helg fordi man skal noe spesielt kan ofte være greit nok, samværsmessige hensyn der foreldrene ikke bor sammen, helsemessige hensyn hos eleven selv eller noen i familien, eller at foreldrene ikke har mulighet til å ta ferie om sommeren på grunn av yrket de har (jeg gikk blant annet på skolen med en jente der foreldrene hadde gartneri, hun fikk forlenget juleferien hvert år så de kunne ta en ordentlig tur da istedenfor om sommeren). Hattifnatten er jo inne på at kombinasjonen av hennes yrke og slektninger 90 mil unna er vanskelig, og det forstår jeg godt.

Særtilfellene er aldri det noen har vært imot, tror jeg. Og vi står igjen med at de aller fleste som ber elevene fri, gjør det for å dra på ordinære ferier. Fordi det er billigere eller enklere. Og ja, jeg er konsekvent i mot det, samme hvor godt man følger opp. Det er neimen ikke enkelt for en rektor å vurdere i forkant hvor godt foreldrene vil følge opp heller, og ingen skal innbille meg at det ikke har konsekvenser for klassesituasjonen at flere er borte i 14 dager; jeg vedder hva som helst på at flere av de som kommer tilbake sier "DETTE har ikke jeg lært". Så må de som har vært der (fordi foreldrene heller dropper syden enn å ta en billigtur dit) sitte og høre på at ting forklares på nytt.

De søknadene jeg har mottatt om fri utenfor ordinære skoleferier, har i 90% av tilfellene vært fra elever som i utgangspunktet garantert ikke burde vært borte, som har mye fravær ellers og som jeg vet ikke kommer til å følge opp noe som helst - kanskje de ikke er istand til det heller, på egen hånd (vi snakker her videregående). Det er ganske rart at elever som ellers følger opp og gjør det de skal, i mye mindre grad føler behovet for å ta ferie utenom skoleferiene.

Jeg oppfatter heller ikke brev av typen "XX søker om fri dato-dato fordi charterturen vi har bestilt starter denne dagen" som en søknad, det kaller jeg mer informasjon, særlig når det mottas 3 dager før avreise.

Jepp, jeg vet at ikke alle gjør det på denne måten, men systemet har glidd fullstendig ut, og jeg mener en solid innstramning over hele linja er på si plass.

Og joda, man kan lære masse på ferie, men jeg klarer likevel ikke la være å le litt av alle som i forrige diskusjon mente at ungene lærte så mye av å ta ferja til Danmark.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:32   #82
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder delta i nok en diskusjon om dette .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:49   #83
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg legger merke til at flere sier at de prinsipielt er imot å ta barna ut av skolen, men gjør det likevel selv når en spesiell anledning byr seg. Det er jammen ikke enkelt å avgjøre hva som
er gode nok grunner for seg selv eller andre. Det er lett å være enig om at det er mindre problemer med yngre elever, kortere reiser og ting som forekommer sjelden. Og foreldre som følger opp skolearbeidet både ellers og i ferien. Men hvis man holder samvær med foreldre, sykdom og begravelser utenom og står igjen med de som faktisk reiser på ferie. Hva er gode nok grunner da? Påspandert ferie? Ferie sammen med flere andre? Dårlig økonomi slik at man er avhengig av billig tur for å få en tur? Ikke direkte dårlig økonomi, men likevel behov for/lyst på en rimelig ferie? Skal reise til et sted det ikke er ideelt å reise til i skoleferiene? Besøke familie som bor langt unna? Foreldrenes jobb har ikke lang nok ferie som sammenfaller med skoleferien?

Hvis man skal være litt kynisk, er alt dette snakk om ferier man enten ikke har råd til eller ikke har tid til, spørsmålet er bare hvordan man ser på begrunnelsen. Og for det enkelte barn spiller det vel ikke så stor rolle om foreldrene har god eller dårlig grunn i andres øyne. Jeg er i hvertfall glad for at jeg ikke er den som sitter og vurderer dette.

Gammel 18-08-10, 16:02   #84
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Problemet er at foreldre IKKE følger opp.

I løpet av to uker går vi gjennom mye på skolen (pleier å ha 5. - 7. klasse). Om foreldrene skal klare å gjøre det samme krever det temmelig mye ekstra arbeid av meg før turen deres, og det er jeg faktisk ikke interessert i å gjøre når det stort sett alltid er en elev som er på ferie. Så svaret fra meg blir altså "ta ungen ut, men ikke forvent ekstra kopier, ekstra tilrettelagte lekser, ekstra ditt og datt". Det er foreldrenes ansvar å gå gjennom det vi gjør på skolen og de må selv sette seg inn i hva det innebærer. Meldinger om at "dette har vi ikke gjort, vi har vært på ferie" er ikke uvanlige, og elever som plutselig reiser midt i et gruppearbeid kan være temmelig frustrerende for de som blir igjen (hender ofte "søknaden" kommer to dager før avreise nemlig).

Det er ikke bare konsekvensene for MITT barn som teller, det går an å tenke på konsekvenser for resten av klassen og lærer også.

Og til deres informasjon: Ingen vurderer noe som helst. Vi har fått streng beskjed om at absolutt alle søknader skal godkjennes. Punktum.

Gammel 18-08-10, 16:24   #85
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det å ta barna ut av skolen bør være noe man bare gjør i unntakstilfeller. Hva unntakstilfellene kan være, og hva jeg synes er gode nok grunner, vil vel variere blant annet med hvor viktig undervisningen akkurat i den perioden er for det aktuelle barnet. Jeg synes det er greit å be barnet fritt til f.eks. begravelser eller bryllup i nær familie, og så synes jeg det kan være "forsvarlig" i tilfeller som helt spesielle reisemuligheter som bare dukker opp en sjelden gang iblant, eller kanskje til og med den ene "Sydenturen" som en familie tar seg råd til - og så er det forskjell på "den siste dagen før ferien" og "to uker fast hver vinter". Men jeg synes ikke det bør være noe man tar lett på i noe tilfelle, eller at man nærmest skal regne disse ti dagene som fridager man har rett på. Og så synes jeg, om det er snakk om mer enn et par dager, at man bør snakke med læreren på forhånd og evt. avtale læringsmål eller oppgaver eleven kan jobbe med på forhånd eller underveis - jeg synes ikke det å si fra tre dager før avreise, som apan nevner, er greit. (Og det er primært av "arbeidsmoral"-grunner at jeg mener det - jeg synes ikke det er OK å gi inntrykk av at man bare kan ta seg fri fra skolen når som helst man får lyst til å ha litt ferie.)

Gammel 18-08-10, 16:43   #86
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ble veldig glad da jeg så dette forslaget. Ved å ta barn ut av skolen for å reise på ferie, viser foreldrene at ferie er viktigere enn skolen. Den holdningen gir et dårlig grunnlag for samarbeid med skolen, og ja, jeg vet det er mange gode unnskyldninger. Problemet er at det er så utrolig mange flere unnskyldninger for det nå enn før. Årsakene er flere, men en av hovedårsakene er holdningene våre. Før var det forholdsvis utenkelig å tenke tanken på å ta ut barna fra skolen for å ha ferie. Skolen sto over det meste i prioritet. Dette har endret seg og det synes også på fraværet og på hvordan elevene og foreldrene møter skolen. Tenk hvilken fart du hadde på deg om du forsov deg, selv med melding fra foreldrene. Vi løp jo så fort vi kunne, for kanskje rakk vi det allikevel. Jeg gjorde det i alle fall. Nå daffer elevene avgårde, for de har jo gyldig grunn til å komme for seint og litt fra eller til gjør jo ingenting. Dette er holdninger!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 16:49   #87
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

I dag var dette forsideoppslag i lokalavisa faktisk.
Rektorene rundt her syns visst det er et problem ja

Gammel 18-08-10, 16:58   #88
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg snakker om de som tar ut ungene sine FAST hvert år.

Ja? Og? Hva er noen uker hvert år, så lenge man følger opp skolearbeidet? Jeg skjønner ikke hvordan man kan synes at det er helt greit for barn med foreldre i utlandet å reise dit hvert år, men ikke barn som skal på ferie. Resultatet er jo det samme for begge, man går glipp av skole helt uavhengig av hva grunnen måtte være.

Sist redigert av Skremmern : 18-08-10 kl 17:21.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 17:02   #89
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er sikkert teit som ikke skjønner problemet for de som søker fri til barna uker i strekk i skoleåret:
Har de virkelig ikke nok ferie å ta av?
Hvis det er økonomi det går på så får man vel reise annethvert år eller andre steder da vel

Jeg synes respekten for en obligatorisk skole later til å være på fullstendig villspor.

Gammel 18-08-10, 17:27   #90
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja? Og? Hva er noen uker hvert år, så lenge man følger opp skolearbeidet? Jeg skjønner ikke hvordan man kan synes at det er helt greit for barn med foreldre i utlandet å reise dit hvert år, men ikke barn som skal på ferie. Resultatet er jo det samme for begge, man går glipp av skole helt uavhengig av hva grunnen måtte være.

Vi kommer aldri til å bli enig om dette. Jeg synes det er en uting å ta ut unger fast hvert år for å dra på ferie, du synes det er greit.

Likestiller du virkelig det å dra for å besøke en forelder i utlandet eller hvor det måtte være, med det å ta en sydeferie fordi det er billigere enn i skoleferiene?

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 17:29   #91
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så problemet er ikke egentlig at ungene er borte, men at skolearbeid ikke følges opp, at man bruker fraværet som undskyldning for å ikke ha lært ting, at de fra ressurssvake hjem er de med mest fravær, gjengangere osv?

Da er det jo DER det må skjerpes inn, ikke på muligheten for å ta barna ut av skolen.
Dersom oppgaver ikke følges opp/gjøres så må det kopmuniseres klinkende klart til foreldrene at det ikke vil bli akseptert noe fravær. Med ikke akseptert, bør det da ligge en bekymringsmelding feks.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 17:31   #92
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er sikkert teit som ikke skjønner problemet for de som søker fri til barna uker i strekk i skoleåret:
Har de virkelig ikke nok ferie å ta av?
Hvis det er økonomi det går på så får man vel reise annethvert år eller andre steder da vel

Jeg synes respekten for en obligatorisk skole later til å være på fullstendig villspor.

Det finnes faktisk foreldre der ute som ikke har en eneste dag fri i løpet av sommeren. Som ikke kan ta påske/vinter/høst ferie. Det er ikke alle som jobber 9-16 med fri hver helg og 5 ukers ferie......

Gammel 18-08-10, 17:36   #93
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvordan man kan synes at det er helt greit for barn med foreldre i utlandet å reise dit hvert år, men ikke barn som skal på ferie. Resultatet er jo det samme for begge, man går glipp av skole helt uavhengig av hva grunnen måtte være.

Det er klart barnet går glipp av undervisning ved fravær, enten grunnen er sykdom hos barnet eller skulk (for å ta to muligheter i hver sin ende av spekteret). Det å gå glipp av skolen er en negativ ting som man bør prøve å unngå, og som man bare bør velge å gjøre med fullt overlegg dersom det er gode, positive grunner til det - synes jeg. Og å besøke foreldre eller besteforeldre i utlandet (som man aldri ser ellers) synes jeg er en bedre/viktigere grunn enn en "tilfeldig ferie". Selv om altså det negative resultatet av fraværet er det samme, så er ikke det positive det samme, og dermed er ikke summen den samme.

Gammel 18-08-10, 17:54   #94
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Vi kommer aldri til å bli enig om dette. Jeg synes det er en uting å ta ut unger fast hvert år for å dra på ferie, du synes det er greit.

Likestiller du virkelig det å dra for å besøke en forelder i utlandet eller hvor det måtte være, med det å ta en sydeferie fordi det er billigere enn i skoleferiene?

Hvis man skal sette andres grunner opp mot hverandre, så ja. Hvis rimeligere sydentur betyr at det blir sydentur og miljøskifte for det barnet - helt klart! Jeg synes ikke det er en uting å reise på ferie utenom sesongen så lenge man klarer å holde barnet up to date med skolearbeidet.

Gammel 18-08-10, 17:57   #95
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg dulter på Skilpaddas siste innlegg. Hele min familie bor i utlandet, og vi har tatt tre turer i fjor i forbindelse med bryllup, begravelse og familiesamkomster. Jeg synes det er viktig at mine barn får være med på slikt, selv om det innebærer at jeg må ta dem ut av skolen 2-3 dager i strekk. Det er også viktig med tanke på å lære seg språket og lære om kulturen i hjemlandet mitt, de har tross alt mitt statsborgerskap også.

Når det gjelder tilfeldig ferie har jeg aldri skjønnt greia med at man sparer så mye penger ved å reise utenom skoleferiene: Hvis man slenger seg på en restplasstur midt i skoleferien kommer man som regel ut mye rimeligere enn om man bestiller på forhånd utenom skoleferien (dette er selvsagt avhengig av hvor man bor, jeg ser det).

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 17:58   #96
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det finnes faktisk foreldre der ute som ikke har en eneste dag fri i løpet av sommeren. Som ikke kan ta påske/vinter/høst ferie. Det er ikke alle som jobber 9-16 med fri hver helg og 5 ukers ferie......

Nei men herrrejesus, det har jeg da heller ikke sagt. Som du kanskje vet har jeg et yrke hvor helger og fri på helligdager er ren luksus, og 9-16 kan de fleste bare le av.

Jeg antar at du snakker om bønder? Og det er antakelig en eller annen begrensning i forhold til driften, som handler om når det er fornuftig å leie inn avløser osv?
I så fall tenker jeg at kommuner med mange innenfor denne yrkesgruppen kunne søkt dispensasjon hvis det er regler, slik at ferier kunne forskyves, og at barna dermed fikk den undervisningen de har rett på.
Og hvis ikke - vel, da har man bare en spesiell anordning i livet sitt og jeg mener som sagt at det ikke skal gå ut over barnas behov for utdannelse.
For med alle de ferieukene som inngår i et skoleår i utgangspunktet, er 1-2 uker ekstra ferie mye.
(De flester barn er jo syke i perioder også, og det er det lite man kan gjøre med.)

Gammel 18-08-10, 17:59   #97
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Hvis man skal sette andres grunner opp mot hverandre, så ja. Hvis rimeligere sydentur betyr at det blir sydentur og miljøskifte for det barnet - helt klart! Jeg synes ikke det er en uting å reise på ferie utenom sesongen så lenge man klarer å holde barnet up to date med skolearbeidet.

Men hvordan i all verden skal skolene på forhånd kunne vite hvem som følger opp barnet og hvem som ikke klarer det i løpet av en lang ferie?
Skal man innføre skjønn i forhold til hvilke foreldre som "fortjener det" og ikke?

Gammel 18-08-10, 18:02   #98
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Men hvordan i all verden skal skolene kunne vite hvem som følger opp barnet og hvem som ikke klarer det i løpet av en lang ferie?
Skal man innføre skjønn i forhold til hvilke foreldre som "fortjener det" og ikke?

Altså, jeg er ikke for et forbud mot fri utenom skoleferie, så jeg skjønner ikke hva du mener helt her. Jeg forstår meg derimot ikke på de som er prinsipielt imot at foreldre tar barn ut utenom skoleferie.

Gammel 18-08-10, 18:05   #99
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Nei men herrrejesus, det har jeg da heller ikke sagt. Som du kanskje vet har jeg et yrke hvor helger og fri på helligdager er ren luksus, og 9-16 kan de fleste bare le av.

Jeg antar at du snakker om bønder? Og det er antakelig en eller annen begrensning i forhold til driften, som handler om når det er fornuftig å leie inn avløser osv?
I så fall tenker jeg at kommuner med mange innenfor denne yrkesgruppen kunne søkt dispensasjon hvis det er regler, slik at ferier kunne forskyves, og at barna dermed fikk den undervisningen de har rett på.
Og hvis ikke - vel, da har man bare en spesiell anordning i livet sitt og jeg mener som sagt at det ikke skal gå ut over barnas behov for utdannelse.
For med alle de ferieukene som inngår i et skoleår i utgangspunktet, er 1-2 uker ekstra ferie mye.
(De flester barn er jo syke i perioder også, og det er det lite man kan gjøre med.)

Nei, jeg tenkte faktisk IKKE spesielt på bønder, men hele den store komplekse gruppen av selvstendignæringsdrivende feks.

Så barn av disse gruppen skal ikke ha ferie med foreldrene sine, fordi noen misbruker ordningen/ ikke følger opp?

Gammel 18-08-10, 18:22   #100
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei, jeg tenkte faktisk IKKE spesielt på bønder, men hele den store komplekse gruppen av selvstendignæringsdrivende feks.

Så barn av disse gruppen skal ikke ha ferie med foreldrene sine, fordi noen misbruker ordningen/ ikke følger opp?

De som er i en slik aktuell situasjon, kan fremme sin historie her, og så kan jeg se på saken

Men jeg klarer tydeligvis ikke å understreke i tilstrekkelig grad hvor sterkt jeg mener at utdanning er en rett barnet har og at den retten går foran mye annet i et barns liv.

Og det er naturligvis ingen selvfølge at det er de med det største behovet for ferie utenom feriene, som er flinkest til å følge opp barna sine, som man kan tro at du insinuerer i den siste setningen din.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.