Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-11, 08:30   #401
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Det er vel ikke vaksinen i seg selv man er usikker på, men langtidseffekten av den. Man vet at vaksinen virker, men man vet ikke at den også virker om 15 år, 20 år osv .. Og det mange tenker da er at kanskje vaksinen blir en hvilepute for mange og dermed ikke går ofte nok til GU når de er voksne og får tatt celleprøver.

Men hvorfor skal man ikke følge helsemyndighetenes anbefalinger? Altså hva er det man tror man kan finne ut av selv?

Gammel 10-02-11, 08:34   #402
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Skal man vaksinere sitt nurk?
Er øvrigheta kun en skurk
som tenker på peng'
mens Venild sin gjeng
ser lyset (og sylteagurk)?

Gammel 10-02-11, 08:44   #403
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men hvorfor skal man ikke følge helsemyndighetenes anbefalinger? Altså hva er det man tror man kan finne ut av selv?

nei, jeg vet ikke. Kanskje undersøke resultater fra studien?

Jeg leste en artikkel i en amerikansk avis for en god stund siden. Da var det en del foreldre der som mente at vaksinen gjorde det mer tillatt med sex i ung alder, på samme måte som p-piller. De mente at avholdenhet er eneste måten å bekjempe denslags onskap med ..

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 08:48   #404
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Men for å være seriøs.
Kanskje man mener at man bør vite at vaksinen ikke er en kur for kreft. Være fult og helt klar over at man dermed i senere alder må følge opp med feks celleprøver jevnlig.
HPV viruset er jo et virus som smitter seksuelt. Så kanskje man også bør tenke gjennom den "problematikken"? (Selv om jeg syns mange amerikanere virkelig er ute å kjøre på det området)

Gammel 10-02-11, 08:49   #405
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nei, jeg vet ikke. Kanskje undersøke resultater fra studien?

Jeg skal også lese resultatene fra studiet, men det er fordi det interesserer meg, og jeg vil lære mer, ikke fordi jeg tror myndighetene tar feil og at jeg med min Skepsis har rett.

Gammel 10-02-11, 08:52   #406
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Men for å være seriøs.
Kanskje man mener at man bør vite at vaksinen ikke er en kur for kreft. Være fult og helt klar over at man dermed i senere alder må følge opp med feks celleprøver jevnlig.
HPV viruset er jo et virus som smitter seksuelt. Så kanskje man også bør tenke gjennom den "problematikken"? (Selv om jeg syns mange amerikanere virkelig er ute å kjøre på det området)

Det er klart, man bør sette seg ordentlig inn i hva det er for noe, det gjelder jo det aller meste, men de som har gjort det da, som er i tenkeboksen eller som avstår fra den. Jeg vil veldig gjerne vite hvorfor.

Gammel 10-02-11, 08:52   #407
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Det er vel alltid noen som er mistroisk til myndighetene og liker å skape baluba. Mediene elsker jo slikt, så de er ikke vonde å be.

Studien er veldig interessant, jeg har selv deltatt i den. I følge gynekologen min, så er dette et av de studiene som har vist best resultat med en vaksine.
(Når man husker at vaskinen er mot 3 ulike typer HPV virus, og ikke noen direkte kur mot kreft. Men dette er de 3 mest vanlige)

Gammel 10-02-11, 08:56   #408
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Studien er veldig interessant, jeg har selv deltatt i den. I følge gynekologen min, så er dette et av de studiene som har vist best resultat med en vaksine.
(Når man husker at vaskinen er mot 3 ulike typer HPV virus, og ikke noen direkte kur mot kreft. Men dette er de 3 mest vanlige)

2 virus, ikke tre mener jeg. Og HPV-vaksinen er ikke en vidunderlig "kur" mot kreft (nesten sånn jeg leser enkelte her), men en vaksine mot forstadiet til kreft. Regelmessig celleprøve har omtrent samme effekt som vaksinen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:01   #409
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

2 virus, ikke tre mener jeg. Og HPV-vaksinen er ikke en vidunderlig "kur" mot kreft (nesten sånn jeg leser enkelte her), men en vaksine mot forstadiet til kreft. Regelmessig celleprøve har omtrent samme effekt som vaksinen.

Hvorfor er du skeptisk til vaksinen? Vet du noe helsemyndighetene ikke vet?

Gammel 10-02-11, 09:03   #410
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Mulder er i California.

Jepp. Jeg har vært her i seks uker snart faktisk.

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Og så skal jeg til California i mars!

Kult! Stikk innom! Scully og jeg bor i Santa Cruz og har gjesterom.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Haha! Nå kommer denne tråden først opp på googlesøket «Folkets info HPV»

NEEEIII! Jeg skulle grønnprikke Esme for det, men hadde latterkrampe i musefingeren så det ble en tom prikk! Den skulle ha inneholdt:

Opprinnelig lagt inn av Venhild, her.

Tanken var vel at det er budskapet og informasjonen som betyr noe, ikke budbringeren. (...) Siden er et samarbeidsprosjekt (...) og den er 100% not-for-profit.
Venhild.

No shit? Not for profit? Synd, egentlig. Hadde den vært for profit fordi du solgte en eller annen mirakelkur eller dine egne bøker slik som kremrasshølet Keith Post som tjener godt på å drepe folk ved å lyve for dem, da hadde jeg i det minste kunnet respektere intellektet ditt. Som det er er du bare en fanatiker som ikke evner å ta til deg info som ikke stemmer med det du tror på. Og som andre troende som lar egen tro gå ut over andres helse så blir du ikke nødvendigvis en god person av å være fanatiker.

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

(takk til Torsk for god kildekritikk).

Enig! Slik skal det gjøres, Vedhulk! Se og lær!

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

"Jeg har til dags dato aldri sett ei dau katte i toppen av et tre."

Interesting argument. Hvor mange trær har han sett etter døde katter i?

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Tenk hvis denne diskusjonen foregikk IRL; hadde vi plassert trådstarter i en stol og samlet stått og pekt og ledd av henne?

Nei, jeg hadde vært skarpere enn som så. Hvis hun bare hadde sagt at i hennes verden var alle enhjørninger som spiste regnbuer og bæsjet sommerfugler ville det være slemt å le. Men hun sprer feilinfo som kan skade folk og som enhver som har IQen til å lage en nettside ikke har noen unnskyldning for tro på selv engang.

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Skal man vaksinere sitt nurk?
Er øvrigheta kun en skurk
som tenker på peng'
mens Venild sin gjeng
ser lyset (og sylteagurk)?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 10-02-11 kl 09:20.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:05   #411
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Mot 4 faktisk.
http://www.gardasil.com/

Gammel 10-02-11, 09:11   #412
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan kan celleprøver beskytte mot kreft? De kan vel bare avdekke celleforandringer som så utløser konisering eller annen behandling - ikke forebygge at celleforandringene oppstår i første omgang, slik vaksinen eventuelt gjør.

Sist redigert av Mauser : 10-02-11 kl 09:18.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:12   #413
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Mot 4 faktisk.
http://www.gardasil.com/

Har ikke trykket på linken din, men mente den bare beskyttet mot HPV 16 og 18.

Gammel 10-02-11, 09:15   #414
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke trykket på linken din, men mente den bare beskyttet mot HPV 16 og 18.

Nei, 6 og 11 også.

Og som Mauser påpeker, celleprøver beskytter ikke mot forstatiet av kreft, den oppdager det og gjør noe med det. En vaksine forhindrer forstadiet i å oppstå i det hele tatt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:24   #415
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

En vaksine forhindrer forstadiet i å oppstå i det hele tatt.

Den forhindrer ikke, men reduserer risikoen med ca. 70% slik jeg har forstått det.

Gammel 10-02-11, 09:27   #416
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den forhindrer ikke, men reduserer risikoen med ca. 70% slik jeg har forstått det.

OK, reduserer risikoen for at det oppstår kreft da. Happy? Poenget er at celleprøver reduserer ingen risiko (slik du påstår), den bare oppdager det på et tidlig tidspunkt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:43   #417
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett: Er det bare jeg som reagerer på uthengingen av Venhild?

Stort sett ja.

Synes du virkelig det er mobbing å påpeke at keiseren er naken når han faktisk surrer rundt uten en tråd?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:44   #418
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Hvordan kan celleprøver beskytte mot kreft? De kan vel bare avdekke celleforandringer som så utløser konisering eller annen behandling - ikke forebygge at celleforandringene oppstår i første omgang, slik vaksinen eventuelt gjør.

Nettopp. Jeg mener at du må være bra dum om du dropper å undersøke deg fordi om du har fått en vaksine som reduserer risikoen. Og, som jeg har sagt tidligere, det at jeg har fått brevet om at rutineundersøkelsen avdekket noe som må undersøkes nærmere gjør meg nervøs nok.

Jeg er en enkel sjel. Når leger i min bekjentskapskrets gir denne vaksinen til sine egne døtre, så gir jeg den til mine.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:47   #419
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror du virkelig at hun bevisst feilinformerer? Jeg tror bare at hun mangler en del metodekunnskap, og at hun bruker informasjon som hun føler er riktig og troverdig (og som stemmer med hennes nokså etablerte holdning til temaet).

Men da burde vel h*n være ørlite i stand til å fordøye informasjonen som kommer i tråden? Jeg er enig i at det ble fryktelig mye tøys i denne tråden på et tidspunkt og jeg synes det er slitsomt å måtte lese masse fjas før det kommer noe mer diskusjon, men det er jo en nokså naturlig reaksjon på at ingenting ser ut til å gå inn hos mottaker.

Uansett: Er det bare jeg som reagerer på uthengingen av Venhild?

Ser sånn ut. Jeg er generelt var overfor mobbesituasjoner, men her mener jeg opplagt at vedkommende er skyld i det selv. Jeg forventer faktisk at voksne mennesker lytter til argumentasjon og så har evnen til å innse at en har tatt feil. Å bare tviholde på opprinnelig mening og bruke fjollete argumentasjon i samme slengen er bare fryktelig irriterende.

Gammel 10-02-11, 09:49   #420
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Sånn på den seriøse siden for de som ønsker mer info om vaksinen, her er en informativ fagartikkel fra fagbladet Bioingeniøren, publisert på www.nito.no.
http://www.nito.no/dm/public/259919.PDF

Jeg drar frem denne igjen. Interessant artikkel, med referanser (!), om risikofaktorer og virkeområde for vaksinen.

Interessant nok er det i følge Centers for Disease Control and Prevention (USA) ikke rapportert om et eneste dødsfall som skyldes Gardasil blant de 32 000 000 dosene som er distribuert per 30. sept 2010. 56 kvinner som har fått vaksinen har siden dødd av ulike årsaker. 30 dødsfall er bekreftet å ikke ha noen sammenheng med vaksinen, og 26 var ikke mulig å undersøke på grunn av manglende navn i rapportene. Totalt skiller dødsfrekvensen seg ikke ut fra gruppen som ikke er vaksinert.

http://www.cdc.gov/vaccinesafety/Vac.../gardasil.html

Vår 11-åring forlanger å få vaksinen, og vi er enige. Det er en utrolig liten kostnad for en potensielt stor gevinst.

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.