Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-13, 13:22   #1
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg lurer på en ting - hva får en skoleleder til å glemme alt om taushetsplikt og sånn?

Så lenge man gjør ting i beste mening, er det ikke så farlig med taushetsplikt og sånn. Da trenger man ikke koble inn foreldre, helsesøster eller barnevern. Da tar man det direkte med den snille og omsorgsfulle ordføreren.

Gammel 03-05-13, 13:25   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nesten litt skremmende hvordan flere lærere har tatt ordførerens side da saken kom opp. Han må virkelig ha vært en mann som har vært god på nettverksbygging altså. Det virker så uforståelig at fagfolk som jobber med barn har vendt det misbrukte barnet ryggen og sympatisert og langt på vei hjulpet den voksne mannen. For meg er det ufattelig, men jeg kjenner jo ikke personene. Det er så godt å vite at hun har skypelogger og tekstmeldinger som er såpass langt over alle grenser for en normal barn-voksen-relasjon.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 13:28   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er skremmende. Jeg synes det er skremmende at profesjonaliteten så lett viker for personlige relasjoner hos profesjonelle folk som virkelig burde vite bedre. Jammen bra at den tiltalte ikke var særlig kyndig i forhold til å fjerne innhold på telefoner og datamaskiner.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 13:35   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på en ting - hva får en skoleleder til å glemme alt om taushetsplikt og sånn?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er en velkjent bygdesamfunngreie. Altfor tette bånd mellom for mange, politikere og lærere spesielt.

Sosiallærer på skolen min var naboen. Ikke så gøy når relasjonen hjemme var alt annet enn god, og han ikke overholdt taushetsplikten.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 13:45   #5
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

"Store pupper" i en matteoppgave, forkledt som godteri.
Jeg synes det er bra jenta reagerte på dette, hvis det var det hun gjorde. (Har ikke lest så nøye i dag.)
Jeg får forøvrig assosiasjoner til lærerfiguren Steinar i Kongsvik videregående. Det er så utrolig kleint, kjipt og dårlig gjort når voksenpersoner skal snakke "på ungdommens nivå". Dårlig dømmekraft, det er det det er.

skyfri er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 14:19   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror Øygard har uvanlig gode medmenneskelige evner. Jeg tror han er veldig god til å se folk, vise dem at han ser dem, forstå dem, bygge relasjoner. I tillegg til drivkraft og politisk teft. Han var en veldig godt likt og anerkjent mann som jeg tror mange følte de hadde en sterk og god personlig relasjon med. Han hadde sikkert betydd noe, personlig, for veldig mange. Jeg tror det er vanskelig for de fleste av oss å forstå at en "vanlig nabo og venn" har gjort noe fælt. At en person man i tillegg mener og har opplevd selv som et "virkelig godt menneske" blir beskyldt for sånt tror jeg utløser vantro og sjokk. Mer hokus-pokus enn det er det ikke, tror jeg.

Gammel 03-05-13, 14:20   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror Øygard har uvanlig gode medmenneskelige evner. Jeg tror han er veldig god til å se folk, vise dem at han ser dem, forstå dem, bygge relasjoner. I tillegg til drivkraft og politisk teft. Han var en veldig godt likt og anerkjent mann som jeg tror mange følte de hadde en sterk og god personlig relasjon med. Han hadde sikkert betydd noe, personlig, for veldig mange. Jeg tror det er vanskelig for de fleste av oss å forstå at en "vanlig nabo og venn" har gjort noe fælt. At en person man i tillegg mener og har opplevd selv som et "virkelig godt menneske" blir beskyldt for sånt tror jeg utløser vantro og sjokk. Mer hokus-pokus enn det er det ikke, tror jeg.

Ja. jeg skjønner at det er en del av forklaringen.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 14:56   #8
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det tror jeg også. La oss si at dette hadde kommet opp om en av mine beste kompiser. Som jeg har kjent i mange år. Jeg hadde nok også sikkert reagert med vantro. Og kanskje vært skeptisk (selv om jeg i teorien vet at man ikke kan se sånt utenpå). Om da jenta i tillegg hadde vært en jente som kanskje har rykte på seg for å lyve, skape støy, rote med mange osv osv (må presisere at jeg ikke vet noe om denne jenta altsål), så hadde jeg nok slitt med å tro på det.

Men så kommer disse samtalene da. Da er man uansett så langt over streken at selv om man ikke tror at fysiske overgrep har skjedd så har man vist så hinsides dårlig dømmekraft. Og det er ikke snakk om noen på 15 og en på 22. Det er også ulovlig, men dette er snakk om en gammel mann som er fullt klar over at jenta bare er et barn på 13. Da fatter jeg ikke at man fremdeles støtter.

vixen er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 15:08   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hvis det var så fryktelig grusomt med kjefting og elendighet hjemme hos jenta, hvorfor bekymret ikke ordførerparet seg for hennes yngre søsken?

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 15:24   #10
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Det tror jeg også. La oss si at dette hadde kommet opp om en av mine beste kompiser. Som jeg har kjent i mange år. Jeg hadde nok også sikkert reagert med vantro. Og kanskje vært skeptisk (selv om jeg i teorien vet at man ikke kan se sånt utenpå). Om da jenta i tillegg hadde vært en jente som kanskje har rykte på seg for å lyve, skape støy, rote med mange osv osv (må presisere at jeg ikke vet noe om denne jenta altsål), så hadde jeg nok slitt med å tro på det.

Men så kommer disse samtalene da. Da er man uansett så langt over streken at selv om man ikke tror at fysiske overgrep har skjedd så har man vist så hinsides dårlig dømmekraft. Og det er ikke snakk om noen på 15 og en på 22. Det er også ulovlig, men dette er snakk om en gammel mann som er fullt klar over at jenta bare er et barn på 13. Da fatter jeg ikke at man fremdeles støtter.

Jepp. Så dere intervjuet med Øygards svigersøster på TV2-nyhetene i går? Trude Teige spurte henne om hun hadde fremdeles støttet Øygard, noe hun sa hun gjorde. Teige spurte så om ikke disse Skype-samtalene hadde endret svigesøsterens syns på ham. "Nei, han prøvde seg jo bare på ungdommelig språk".

Hadde en mann nær meg, en mann jeg likte, pratet slik med ei 13 år gammel jente, hadde det ikke vært mye sympati igjen fra min side, gitt.

Gammel 03-05-13, 15:26   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kan lure på om kona og svigerinnen i det hele tatt har lest de Skype-loggene.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 15:31   #12
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

En kan lure på om kona og svigerinnen i det hele tatt har lest de Skype-loggene.

Og hva med de to andre elskerinnene han hadde og måten han oppførte seg på da de gjorde det slutt? Her er det jo et mønster med tanke på hans oppførsel.

Michelle er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 14:27   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er selvsagt de samme egenskapene som har gitt ham den relasjonen til jenta også.

Gammel 03-05-13, 14:44   #14
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og så tok det jo ganske lang tid frå anmeldelsen blei kjent til Skype-loggane dukka opp i media.
I tillegg var det det aspektet med at ho hadde beskyldt andre menn for seksuell trakassering tidligare (to lærarar).

Etter å ha lest om beskyldningane mot dei to lærarane i referata frå retten i dag lurar eg litt på om denne jenta kan ha blitt utsatt for overgrep tidligare, altså før ordføreren og dette med dei to lærarane. Men det blir sjølvsagt berre spekulasjonar.

Gammel 03-05-13, 14:56   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Etter å ha lest om beskyldningane mot dei to lærarane i referata frå retten i dag lurar eg litt på om denne jenta kan ha blitt utsatt for overgrep tidligare, altså før ordføreren og dette med dei to lærarane. Men det blir sjølvsagt berre spekulasjonar.

Så du går ut fra at lærerne snakker sant og jenta lyver?

På ungdomskolen jeg gikk på var det tre mannlige lærere som ble oppfattet som ekle av jentene. Det var sløydlæreren som måtte holde rundt oss når han skulle vise oss hvordan vi skulle gjøre forskjellig, gymlæreren som stakk innom jentegarderoben for "å se hvordan det sto til" og naturfaglæreren som hadde hatt en affære med en tidligere elev. Gikk de over grensen? Vet ikke, men jeg skjønner godt at vi opplevde det som ekkelt.

At lærerne kan ha opptrådt på en måte som jenta kan ha opplevd som ubehagelig er da ikke usannsynlig. Læreren som hadde laget matteoppgaven sa vel noe om at han så i ettertid at oppgaven var uheldig?

Gammel 03-05-13, 15:26   #16
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Og så tok det jo ganske lang tid frå anmeldelsen blei kjent til Skype-loggane dukka opp i media.
I tillegg var det det aspektet med at ho hadde beskyldt andre menn for seksuell trakassering tidligare (to lærarar).

Dette er jo blitt behørig avkreftet i begge rettsakene?

Det jeg undres på er hvordan folk helt selvfølgerlig gikk ut fra at dette ikke var sant. Da min nabo, som jeg kjenner som en hyggelig fyr, ble anmeldt for noe, var ikke min første reaksjon å gå høyt ut for å beskytte ham samtidig som jeg var med på ryktespredning for å svekke troverdigheten til den som anmeldte ham. Det er den biten av det som skjedde i Vågå jeg ikke skjønner. At man gikk langt i å antyde at jenta ikke var helt god etc.
Jeg tenker at en rektor/evdelingsleder burde være profesjonell nok til å se at det kanskje ikke var det politiske vervet og vennskapet med ordføreren han skulle hegne om, men ansvaret sitt som leder av skolen der jenta gikk.

Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 17:37   #17
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er jo blitt behørig avkreftet i begge rettsakene?

To lærarar forklarte seg i dag og sa at mora til jenta hadde tatt kontakt med skulen fordi jenta meinte at dei oppførte seg ubehagelig. Den eine var vel han som hadde "store pupper" med i matteoppgavene.

Gammel 03-05-13, 19:58   #18
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

To lærarar forklarte seg i dag og sa at mora til jenta hadde tatt kontakt med skulen fordi jenta meinte at dei oppførte seg ubehagelig. Den eine var vel han som hadde "store pupper" med i matteoppgavene.

Ja? Det ble jo faktisk avkreftet at jenta hadde anmeldt disse to lærerne for seksuelle overgrep og bekreftet at dette var ubegrunnede rykter?

Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 15:01   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg håper denne saken får ihvertfall noen til å skjønne at de fleste overgripere kommer uten horn i panna og blotterfrakk. Snille, greie og omgjengelige menn har gjort sånt før, det er ikke noe nytt.

Ryktene om at jenta lyver og roter med mange er det vel i all hovedsak Øygard og fanklubben hans som har satt ut. Nå står det jo svart på hvitt i meldingene hans at han insisterer på at hun skal la en jevnaldrende gutt "ta litt på seg" for å avlede mistanken fra det svært intense samværet med en 37 år eldre ordfører.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 03-05-13, 15:12   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Og dessuten - OM en 14 år gammel jente har mange kjærester og "roter" med mange gutter, så er det ikke på noen som helst slags måte noen formildende omstendighet når det gjelder overgrep fra en voksen mann.

Filifjonka er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:29.