|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#441 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Who needs enemies with friends like these?
|
|
|
#442 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Ikke sant?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#443 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Og så gir det jo enda mer krutt til Putins propagandamaskin. Det er ganske vanskelig å moralisere over invadering av suverene stater, når en av våre nære allierte også gjør det.
|
|
|
#444 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Denne kommentaren til Frøy Gulbrandsen er spot on:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#445 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Det er ganske drøyt når Trump har falt i unåde hos Marjorie Taylor Greene, eller hva pokker den rablende gale våpenelskende republikaneren heter. Det er rett og slett fascinerende når han klarer å den gjengen mot seg. Om det hjelper på noe vis ... sannsynligvis ikke.
|
|
|
#446 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Jeg har tenkt i retning av Frøy Gulbrandsen. Hvis USA annekterer Grønland, så må de sparkes ut av NATO.
|
|
|
|
#447 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Jeg lurer på om det amerikanske militæret vil lystre en ordre om å ta Grønland, og hva kan kongressen gjøre for å ivareta det flotte systemet av checks and balances som de jo har
|
|
|
#448 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)USA er ikke en alliert lenger, det er iaffall sikkert. Jeg har mange dommedagsenarier inni fantasien min. Lurer på når Trump går til angrep på flere Natolandfor olje, mineraler, herskerønske osv. |
|
|
|
|
|
#449 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Siterer meg selv (
Også siterer jeg denne, som en reminder til meg selv og andre. Ta pauser. Hør lydbok.
|
|
|
#450 |
|
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Uff og uff. Jeg har litt lyst til å si :lalalala: |
|
|
|
|
|
#451 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Jeg lurer på om Grønland kommer til å ende som en budkrig. Så en nyhetsvarsel nå, om at europeiske ledere har gått sammen om en uttalelse om at "Grønland tilhører det Grønlandske folket". Danmark er jo også en kolonimakt, som Tallulah sier, så hvis Grønland selv skal kunne bestemme, så vil de kanskje gå til dem som tilbyr dem best betingelser? (Og som kanskje ikke har en historie med å tvangssterilisere dem og sånn)
|
|
|
#452 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Og så handler ikke "eie for å eie" nødvendigvis bare om det, men mye mer konkret: Å eie ressurser (stating the obvious, så mer en viderespinn av det Tallulah sa). Tidligere var det mest energi (og vann) det var snakk om (derav interessen for midt-Østen), men nå som energiproduksjonen og informasjonsteknologien vår er så avhengig av kritiske mineraler, så blir det minst like viktig. Kina har kjøpt og skaffet seg tilgang på slike ressurser over hele verden i et par tiår. USA har skaffet seg egen produksjon av energi de siste tiårene (skifergass), så det var jo et øyeblikk i tiden der, der jeg innbilte meg at det skulle gi oss fred på jorden.
|
|
|
#453 |
|
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Og i mellomtiden, mens søkelyset er andre steder, nekter Israel humanitære organisasjoner å hjelpe befolkningen i Gaza som fortsatt sulter og fryser i hjel, og palestinske barn må gjemme seg for snikskyttere på vei til skolen. |
|
|
|
|
|
#454 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)
Da skjønner jeg i så fall ikke hvordan USA skal nå opp. Ikke har de gratis sykehus og velferdsstat, ikke har de gode skoler, ikke har de historikk med å være greie mot son egen urbefolkning. De drev sågar også med sterilisering av indianere selv i samme periode som Danmark.
|
|
|
#455 |
|
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Jeg klarer ikke se for meg at Putin bare skal sitte stille og se på at USA får råderett over Grønland. Det handler ikke bare om mineraler, det er også geopolitisk superviktig plassert. (Ref den kalde krigen.) Om ikke Trump og Putin har blitt enige om å dele verden mellom seg, da. |
|
|
|
|
|
#456 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Det er derfor jeg er helt sikker på at hvis Grønland ryker, så ryker Svalbard til Russland.
|
|
|
#457 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#458 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Ja, det er det jeg gråter for om kveldene når jeg er sliten. Jeg føler meg hjelpeløs og maktesløs og aner ikke hva jeg kan bidra med i noen retning. |
|
|
|
|
|
#459 |
|
Travelt opptatt
|
Grønlenderne er fullstendig klar over at de ville fått det verre som en del av USA, og har ikke noe ønske om det. Men de ønsker å behandles med respekt av danskene, og være en del av forhandlingene. For det som helt sikkert blir er resultat er at USA får mer militærbaser, flere mineralavtaler, etc. Og grønlenderne har opplevd veldig mange ganger at Danmark gir bort rettigheter over deres hoder, uten en gang å gi dem ærlig informasjon. Jeg fatter ikke hva den danske regjeringa holder på med, de må jo være fullstendig mindrebegava:
|
|
|
#460 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Dette tror jeg du har helt rett i, gajamor. Presist formulert og oppsummert.
|
![]() |
|
|