Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-26, 14:08   #441
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)

Who needs enemies with friends like these?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 14:34   #442
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke sant?

Jeg prøvde å lese NATO-traktaten i går, men fant ikke at det er skrevet i rene ord hva man skal gjrøe hvis et NATO-medlem angriper et annet.

For de av dere som har sett Game of Thrones, er jo USA blitt en Dani - som gikk fra å være en mektig og viktig alliert med de aller beste våpnene - skremmende, men med ønske om å hjelpe de svake - og viktig å ha på lag - til å gå fullstendig bananas og bruke våpnene sine til å drepe alt hun så - venner, fiender, uskyldige sivile i et vilt ritt på den ildsprutende dragen sin.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 15:01   #443
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så gir det jo enda mer krutt til Putins propagandamaskin. Det er ganske vanskelig å moralisere over invadering av suverene stater, når en av våre nære allierte også gjør det.

Gammel 05-01-26, 15:20   #444
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne kommentaren til Frøy Gulbrandsen er spot on:
https://www.vg.no/nyheter/i/q6LlQL/v...-for-alliansen

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-26, 15:26   #445
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske drøyt når Trump har falt i unåde hos Marjorie Taylor Greene, eller hva pokker den rablende gale våpenelskende republikaneren heter. Det er rett og slett fascinerende når han klarer å den gjengen mot seg. Om det hjelper på noe vis ... sannsynligvis ikke.

Colombia skal holde valg i år eller neste år, tror jeg at jeg leste. De har uansett grunnlovsfestet at man kun kan sitte en periode (mener jeg det var), så der er det ingen mulighet for å regjere lenge og vel slik det er mange andre steder.

Frøkna skulle ha om Syria-konflikten i samfunnsfag denne uken. Spørs om de ikke tok en aldri så liten helomvendig vekk fra Midtøsten.

Gammel 05-01-26, 16:17   #446
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tenkt i retning av Frøy Gulbrandsen. Hvis USA annekterer Grønland, så må de sparkes ut av NATO.

Jeg tror ikke jeg synes det er riktig å gå til krig med USA selv om det skjer. På samme måte som jeg ikke vil at vi går til krig med Russland hvis de annekterer Svalbard.

Gammel 05-01-26, 17:31   #447
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lurer på om det amerikanske militæret vil lystre en ordre om å ta Grønland, og hva kan kongressen gjøre for å ivareta det flotte systemet av checks and balances som de jo har når hele regjeringen går bananas.

Jeg vil tro at det sitter lenger inne for de militære å invadere sine allierte, for jeg vil tro det er ganske mange relasjoner på tvers av NATO-landene, enn det de gjorde i Venezuela.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-26, 08:33   #448
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

USA er ikke en alliert lenger, det er iaffall sikkert. Jeg har mange dommedagsenarier inni fantasien min. Lurer på når Trump går til angrep på flere Natolandfor olje, mineraler, herskerønske osv.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-26, 11:00   #449
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siterer meg selv ( ) fra ett år siden. Jeg tror dette er uungåelig. Jeg snakket med noen andre om denne saken samtidig som jeg postet dette 9. januar i fjor som var helt "neiiiiida, Danmark og Norge er NATO, da stepper alle opp". Jeg tror ikke det. For stepper resten av NATO opp mot USA har vi per def tredje verdenskrig. Og når Miller nå begynner "Hvilken rett har nå Danmark egentlig på Grønland" så nikker mange litt enig. Bare synd man ikke tar med hvilken rett har nå egentlig USA på Grønland i samme slengen. USA sier nå rett ut at de ønsker å være en kolonimakt, og det har man jo sett lenge. De ønsker å eie ting bare for å eie, tror jeg.

Min neste spådom er at det neste valget rigges, og vi har et nytt Russland.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå luker jo Trump-adminstrasjonen ut alle som har fungert som buffere. Jeg tipper planen er: Ut av NATO, og da trenger de Grønland sikkerhetspolitisk. I tillegg så ønsker de seg Grønland på grunn av naturressurser og nærhet til Arktis. MAGA-folket har sett hvordan Russland planlegger å gjenkolonialisere sine nærområder, og jeg tipper de ser at de kan ta Grønland temmelig lett. De vet jo at Europa ikke kommer til å gå til krig mot USA, og siden Danmark også er en "kolonimakt", så er det vanskelig for dem å holde Grønland for fast. Og stakkars Grønland har jo ingen makt, og er heller ikke med i EU som kommer til å toe sine hender. Neste: Svalbard.

Også siterer jeg denne, som en reminder til meg selv og andre. Ta pauser. Hør lydbok.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg elsker den tredje siste ruta. Den sier alt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-26, 12:04   #450
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Uff og uff. Jeg har litt lyst til å si :lalalala:

Men bøyer meg i støvet for spåkonen vår.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-26, 14:16   #451
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om Grønland kommer til å ende som en budkrig. Så en nyhetsvarsel nå, om at europeiske ledere har gått sammen om en uttalelse om at "Grønland tilhører det Grønlandske folket". Danmark er jo også en kolonimakt, som Tallulah sier, så hvis Grønland selv skal kunne bestemme, så vil de kanskje gå til dem som tilbyr dem best betingelser? (Og som kanskje ikke har en historie med å tvangssterilisere dem og sånn)

Kanskje Norge skal bruke oljefondet til å overby USA?

Og så er det absurd å følge et felt som jeg gjør (energi), der alt vi prøver å få oversikt over, har avhengigheter som "hvis USA overtar oljeproduksjonen i Venezuela vs hvis de ikke gjør den, og dagens produksjon kollapser ytterligere" og "hva hvis det blir ny krig i Libanon og Hormuzstredet stenges?". Alt sammen plutselig helt plausible scenarier.

Gammel 06-01-26, 14:20   #452
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og så handler ikke "eie for å eie" nødvendigvis bare om det, men mye mer konkret: Å eie ressurser (stating the obvious, så mer en viderespinn av det Tallulah sa). Tidligere var det mest energi (og vann) det var snakk om (derav interessen for midt-Østen), men nå som energiproduksjonen og informasjonsteknologien vår er så avhengig av kritiske mineraler, så blir det minst like viktig. Kina har kjøpt og skaffet seg tilgang på slike ressurser over hele verden i et par tiår. USA har skaffet seg egen produksjon av energi de siste tiårene (skifergass), så det var jo et øyeblikk i tiden der, der jeg innbilte meg at det skulle gi oss fred på jorden. Men så kom det andre avhengigheter, og så var vi like langt.

Gammel 06-01-26, 15:27   #453
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og i mellomtiden, mens søkelyset er andre steder, nekter Israel humanitære organisasjoner å hjelpe befolkningen i Gaza som fortsatt sulter og fryser i hjel, og palestinske barn må gjemme seg for snikskyttere på vei til skolen.

https://www.aljazeera.com/news/2026/...d-tent-schools

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-26, 15:59   #454
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

så vil de kanskje gå til dem som tilbyr dem best betingelser? (Og som kanskje ikke har en historie med å tvangssterilisere dem og sånn)

Da skjønner jeg i så fall ikke hvordan USA skal nå opp. Ikke har de gratis sykehus og velferdsstat, ikke har de gode skoler, ikke har de historikk med å være greie mot son egen urbefolkning. De drev sågar også med sterilisering av indianere selv i samme periode som Danmark.

Gammel 06-01-26, 16:04   #455
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke se for meg at Putin bare skal sitte stille og se på at USA får råderett over Grønland. Det handler ikke bare om mineraler, det er også geopolitisk superviktig plassert. (Ref den kalde krigen.) Om ikke Trump og Putin har blitt enige om å dele verden mellom seg, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-26, 16:16   #456
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er derfor jeg er helt sikker på at hvis Grønland ryker, så ryker Svalbard til Russland.

(Og så sant, det om Gaza! )

Gammel 06-01-26, 16:18   #457
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

https://www.aftenposten.no/verden/i/...Sfgh97-o3_xeQg

Gammel 07-01-26, 15:06   #458
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og i mellomtiden, mens søkelyset er andre steder, nekter Israel humanitære organisasjoner å hjelpe befolkningen i Gaza som fortsatt sulter og fryser i hjel, og palestinske barn må gjemme seg for snikskyttere på vei til skolen.

https://www.aljazeera.com/news/2026/...d-tent-schools

Ja, det er det jeg gråter for om kveldene når jeg er sliten. Jeg føler meg hjelpeløs og maktesløs og aner ikke hva jeg kan bidra med i noen retning.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-26, 12:59   #459
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg lurer på om Grønland kommer til å ende som en budkrig. Så en nyhetsvarsel nå, om at europeiske ledere har gått sammen om en uttalelse om at "Grønland tilhører det Grønlandske folket". Danmark er jo også en kolonimakt, som Tallulah sier, så hvis Grønland selv skal kunne bestemme, så vil de kanskje gå til dem som tilbyr dem best betingelser? (Og som kanskje ikke har en historie med å tvangssterilisere dem og sånn)

Kanskje Norge skal bruke oljefondet til å overby USA?

Grønlenderne er fullstendig klar over at de ville fått det verre som en del av USA, og har ikke noe ønske om det. Men de ønsker å behandles med respekt av danskene, og være en del av forhandlingene. For det som helt sikkert blir er resultat er at USA får mer militærbaser, flere mineralavtaler, etc. Og grønlenderne har opplevd veldig mange ganger at Danmark gir bort rettigheter over deres hoder, uten en gang å gi dem ærlig informasjon. Jeg fatter ikke hva den danske regjeringa holder på med, de må jo være fullstendig mindrebegava:
-har hemmelige møter i København der danske politikere får informasjon, uten at de grønlandske er invitert
-blir forbanna hvis grønlenderne prøver å samarbeide tettere med andre land i Norden, ikke fordi de ikke vil at de skal samarbeide, men fordi de insisterer på at det kun er København som har rett til å inngå avtaler
-gjør veldig lite for å snu den offentlige diskursen, slik at grønlendere som leser danske aviser og sosiale medier blir slått i bakken av all gørra danskene lirer ut av seg.
-nekter grønlendinger egen plass og stemme i relevante samarbeidsorganer, slik som nordisk råd.

Gammel 08-01-26, 13:20   #460
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Dette tror jeg du har helt rett i, gajamor. Presist formulert og oppsummert.

Jeg tenker at, sett fra utsiden, så må det da være ikke-helt-umulig å komme frem til en avtale her der alle vinner, så sant det finnes ganske stor betalingsvilje fra amerikansk side?

- Militærbaser som sikrer sikkerhet for USA
- Avtaler rundt de basene som gjør at grønlenderne tjener på disse basene
- Økt påvirkning og innflytelse for grønlenderne der det er relevant

etc.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.