|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#261 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)
Garantert en finte for å oppnå noe annet. |
|
|
|
|
|
#263 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Ting begynner generelt å dra seg skikkelig til i nordområdene, så det er kanskje mer symptom på det. Og så er ikke forholdet mellom grønlenderne og Danmark ellers så veldig tipp topp heller.
|
|
|
#264 |
|
Leser
|
Språkbruken er jo helt hinsides, men det å ha kontroll over Grønnland er jo viktig. Er ikke akkurat overrasket hvis Grønnland kunne tenke seg å vinke adjø til danskene heller ... Dette er en fin artikkel: https://www.nrk.no/ytring/derfor-vil...and-1.17194964 (Er veldig begeistret for Tone Sofie Angel som politisk kommentater)
|
|
|
#265 |
|
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Grønland var hotspot i den kalde krigen, og er det igjen nå - med Kina som added competition i Arktis. Tilgang til arktiske naturressurser er en ting, lokasjonen er geopolitisk superviktig! Trump formulerer seg som en gal, gal mann, men det er ikke noe nytt. |
|
|
|
|
|
#266 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)I dag ble jeg tilsendt et bilde som post hadde postet, sikkert på sitt eget sosiale media, med det amerikanske flagget over hele Canada. Med teksten Oh, Canada. Det må jo være rimelig provoserende, dersom dette stemmer.
|
|
|
#267 |
|
Tatt på
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Ja, han snakker om både Grønnland og Canada. Og Panama-kanalen og å døpe om Mexicogulfen til Gulf of America.
|
|
|
#269 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Hvis USA bare "tar over" Mexico, så slipper han jo lett unna hele innvandringsproblematikken!
|
|
|
#270 |
|
Tatt på
|
Dette!
|
|
|
#271 |
|
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Jeg blir så oppgitt over dette - disse stormannsgale mennene som mener de har svaret på alt uten å være i nærheten av å skjønne hva som faktisk foregår i verden. Det er jo helt galmannsen sånn som de setter ut rykter og holder på og kjøper opp det som er av sosiale medier og mener uten at noen klarer å stille dem til veggs. Og de som forsøker "er slemme og bitcher og u-amerikanse og slemme og #sutrestemme fake news".
|
|
|
#272 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Det er jo en del av hele den disruptive strategien. Han skaper uro, angst og irritasjon i Danmark, Europa og Canada; og vips er det lettere å få inn tanker om at regjeringen ikke er gode nok, hare nok, flinke nok, sterke nok, vi trenger noe annet. Og han ser jo hvor lett Putin fikk det til i Ukraina.
Jeg tror dessverre dette er noe vi bør ta ganske alvorlig.
Sist redigert av Tallulah : 08-01-25 kl 14:26. |
|
|
|
|
|
#273 |
|
Introvert optimist
|
Jepp. Jeg er sikker på at dette bare er "smoke and mirrors", altså tryllekunstnertriks for å få folk til å se en annen vei.
|
|
|
#274 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Forrige periode så var haukene (alle generalene og militærlobbyen generelt), ekstremt effektive i å kontrollere Trump sine innfall. Da var det jo omvendt, at han ville trekke styrker ut alle steds fra, uten mye tanke for konsekvenser (og hvem vet, kanskje hadde han noen poenger der), men de manipulerte, smigret, ljugde og fordekte såpass effektivt at de i stor grad klarte å få det som de ville.
|
|
|
#275 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Nå luker jo Trump-adminstrasjonen ut alle som har fungert som buffere. Jeg tipper planen er: Ut av NATO, og da trenger de Grønland sikkerhetspolitisk. I tillegg så ønsker de seg Grønland på grunn av naturressurser og nærhet til Arktis. MAGA-folket har sett hvordan Russland planlegger å gjenkolonialisere sine nærområder, og jeg tipper de ser at de kan ta Grønland temmelig lett. De vet jo at Europa ikke kommer til å gå til krig mot USA, og siden Danmark også er en "kolonimakt", så er det vanskelig for dem å holde Grønland for fast. Og stakkars Grønland har jo ingen makt, og er heller ikke med i EU som kommer til å toe sine hender. Neste: Svalbard.
|
|
|
#277 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Dette har jeg jo faktisk sett på tv. Var det Borgen?
|
|
|
#278 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Mamma mener at det han egentlig gjør, er å sende en melding til Kina.
|
|
|
#279 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Ja, "kompromisset" er jo å skape uro slik at Grønland løsriver seg fra Danmark (som jeg selvsagt syns de har all rett til, men samtidig gjør de seg selv ekstremt sårbare) og går inn i en avtale med USA om at de får bruke Grønland til det de vil mot at Grønnland får ha skinnsuverenitet.
|
|
|
#280 |
|
Ute på tur
|
Sv: Kan vi snakke om valget i USA (igjen …)Tydeligvis ikke bare Trump som vil ha Grønland, jeg leste en artikkel i dag om at noen Islendinger ønske å overta Grønland for 100 år siden og i 1931 så gikk Norge i land på den grønlandske østkysten og erklærte det som norsk land! Virker jo som en røverhistorie når det var Quisling som var forsvarsminister og han sendte Helge Ingestad (mannen, ikke båten) for å forsvare landnåmet mot danskene. Norge tapte så saken i Haag, men ellers hadde vel vi slitt med Trump i dag.
|
![]() |
|
|