![]() |
#501 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Donald Trump
Hvis jeg har skjønt det riktig, så sørger man, uansett metode, for at fosteret er dødt før det enten fødes gjennom indusert fødsel, eller det fjernes.
#502 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Donald TrumpDet med abortloven i USA er vanskelig. Jeg regner meg som veldig "pro choice", men ser at det er deler av den amerikanske lovgivningen som er svært tung for meg å svelge. Men ser også at det kommer av en grunn, slik Polyanna viser til.
![]() |
#503 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Donald TrumpSånne senaborter synes jeg er helt grusomme! Men man er virkelig ikke så veldig mye bedre på deg her i Norge, selv om abortgrensen er 12 uker. Jeg vet om en sak (ikke hørt om, vet om og kjenner familien godt og besøkte dem bla på sykehuset) hvor tvillinger født i uke 23 + 2 ble lagt bort for å dø etter fødselen. Det ble behandlet som en senabort. Ingen lungemodning gitt i forkant, ingen kuvøse i etterkant. Den ene tvillingen levde i 6 timer, den andre er snart tenåring - babyen døde ikke og til slutt la de den i kuvøse. Så kan man jo lure på om den som levde i 6 timer også hadde overlevd, om det hadde blitt gitt lungemodning og kuvøse.
#504 |
villende
|
![]() Sv: Donald TrumpNå har man i mye større grad begynt med livreddende tiltak også for de aller tidligst fødte i Norge. Og jeg regner med at det var en fødsel som kom i gang av seg selv, ikke som ble satt i gang som en "senabort". |
![]() |
![]() |
#505 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Donald TrumpDet var en fødsel som begynte for tidlig ja. Så ikke senabort - men det ble behandler som en. Familien fikk i etterkant massiv beklagelse, og de var så lykkelige over å få beholde en unge at de ikke orket å ta der videre. Men det var ekstremt traumatisk da det skjedde, og det ble begått feil på så mange nivåer at sykehuset skal være glad det ikke ble avis-mat (familien ble nemlig sendt til et annet sykehus fordi det ikke var kuvøse der de var. Og så opplevde de at sykehuset de kom til definerte det som senabort og ikke fødsel).
#507 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Donald TrumpJeg tror også vi er enige. Og ja, det var en ekstremt prematur fødsel, og sykehuset de ble sendt til sa at hos dem var grensen for når de forsøkte å redde liv absolutt og 24 uker. Så da ble ungene født, pakket pent inn, og lagt i en seng inne hos mor. Zero kontroll i etterkant, og det ble full huskestue da far kom ut etter 20 timer med en baby som enda levde og ba om at det ble bestilt transport til hjembyen, siden de uansett ikke gjorde noe der.
#508 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Donald TrumpMen jeg tror som sagt ikke det er det som er prosedyren. Jeg tror at når det skal gjennomføres et svangerskapsavbrudd, så sørger man for at fosteret er dødt før det tas ut, på den ene eller andre måten.
#510 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Donald TrumpJeg tror mange av de ihuga pro-life er liberale, velutdannede damer med ressurser, som kan se for seg den forferdelige situasjonen det er å oppdage avvik sent, og så måtte gjennom prosessen med å finne ut hva avviket betyr, odds for overlevelse og livskvalitet (og kostnader! Siden dette er USA), og til slutt bestemme seg for et sent svangerskapsavbrudd. Som en dame jeg hørte fortelle sin historie på en podcast: "When people hear my full story, no-one judges me. All they want to do is to give me a hug!"
#514 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Donald TrumpJeg tror virkelig ikke det er mange som bruker senabort som prevensjonsmiddel, og det er jo litt av ironien - de av amerikanerne som kjemper så hardt mot abort i en hver form fordi alt liv er hellig, er mye de samme som mener at etter at barnet er født så må man klare seg selv på alle vis. Å være foreldre til et multihandikappet barn er jo vanskelig nok i Norge, hvor vi har en velfungerende velferdsstat....
#515 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Donald TrumpSom en komiker jeg så:
#516 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Donald TrumpSex-undervisningen suger ja. Man lærer om mensen og hormoner og lite annet. I Texas deler de til og med opp undervisningen om kroppen for gutter og jenter.
#517 |
villende
|
![]() Sv: Donald Trump
Ja, særlig. |
![]() |
![]() |
#518 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Donald TrumpKan jeg spørre om noe helt annet?
![]() |
#519 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Donald TrumpJeg lurer også. Biter negler her...
#520 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Donald TrumpTell me about it, Gaia. Jeg har hatt ganske mange diskusjoner med amerikanere jeg anså som liberale om dette med sex. Det var virkelig gjengs oppfatning at jenter og gutter ikke kan ha sex før ekteskapet. Eller, «i alle fall ikke i mitt hus». Besøk av kjæresten? Åpen dør? Overnatte? Hvert sitt soverom. Og her snakker vi om personer langt over seksuell lavalder som har vært sammen i mange år, i det ene tilfeller var de til og med forlovet og bryllupsdag bestemt! Jeg husker jeg spurte om de var så naive at de trodde åpen dør hindret sex, og en litt tørr kommentar om at mange amerikanske barn unnfanges i bil. «Men da skjer det i alle fall ikke under mitt tak».
|
|