Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Donald Trump

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-20, 09:13   #481
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Donald Trump

Det jeg syns er så ille med dette valget, er at uansett hvilken vei det går, så viser det hvor utrolig splittet det amerikanske folket er. Det er jo ikke slik at halvparten av den amerikanske befolkningen er fullstendig spik, spenna gærne. De aller fleste som stemmer på Trump gjør det jo fordi de har en grunnleggende mistro til etablissementet, og til sentralstyret i DC, som i veldig stor grad er påvirket av lobbyister som representerer masse, masse penger. De stemmer på Trump til tross for at han er en løgnaktig bølle, fordi han, uansett hva man mener om ham som person, tilsynelatende er villig til å gjøre livet deres marginalt bedre.

Det er jo helt fortvilende at han får støtte fra folk fordi han har sørget for at de har knappe 500 kroner mer i måneden å leve for. Det sier jo noe om hvor ekstremt marginalisert en stor andel av velgergruppen hans, som ikke er de som VIRKELIG tjener på å ha ham som preseiden, er.

Selv om han virker helt koko på mange områder, så har han da fått til noe bra, innimellom all galskapen. Jeg leste en oversikt, skrevet av en ung demokrat, som listet opp fem punkter hvor Trump har endret USA til det bedre, for de som har det aller verst. Jeg finner ikke igjen linken, men her er de tre punktene jeg husker, som faktisk er både viktig og bra (midt i all elendigheten):

- Han har trukket USA ut av flere væpnede konflikter og er (i følge Jonas Gahr Støre) en lite risikovillig president når det gjelder å gå inn i væpnede konflikter i andre land (selv om han åpenbart ikke har noe problem med å true med militæret i interne konflikter i USA.) Sånn sett så er det faktisk ikke feil at han demper det internasjonale konfliktnivået, fordi han ikke bidrar til å gjøre lokale konflikter til globale konflikter.

- Han har styrket fagforeningene i Mexico, gjennom USMCA, som igjen fører til en nedgang i tilstrømningen av økonomiske flyktninger til USA. Hvilket igjen fører til bedre arbeidsforhold for de som allerede er i USA, når tilgangen til ekstremt billig og ulovlig arbeidskraft går ned. Realiteten er at NAFTA ikke var bra for ufaglært arbeidskraft, verken i USA eller Mexico.

- Han har innført "the First Step Act", som er en reformasjon av fengselssystemet i USA til det bedre. (Nå kunne det vel strengt tatt nesten ikke blitt verre, men det er jo bra med en President som i alle fall gjør noe.)

Og så var det alt det andre, da. Som er bare fælt og elendig. Men jeg MÅ holde fast ved at han ikke er onskapen inkarnert. I alle fall ikke fullstendig. Selv om jeg jo innimellom lurer på om har solgt sjela til fanden sjøl.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 05-11-20, 09:19   #482
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

De er jo gamle menn begge to.

Ja, men Trump virker MYE mer vital. Han har en helt utrolig driv gjennom de valgkamparrangementene sine. Og de er lange! Biden virker gammel og trøtt. Jeg tror det har hatt en del å si i innspurten. Særlig det at Trump så veldig fort var frisk som en fisk etter Covid19. Vitalitet og styrke er nok noe som bikker positivt for mange.

Og han har, selv om vi ikke har blitt presentert for så mye av det her, fått gjort vei i vellinga på veldig mye. Han er en bølle og en monstertruck, men jeg tror mange tenker at "jaja, så lenge bølla er på MIN side...".

(Det betyr ikke at jeg syns Trump er bra. Men jeg forstår apellen en kvikk og rask fyr har foran en åpenbart utslitt en)

Gammel 05-11-20, 09:27   #483
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Biden er ikke det beste alternativet. Han er bare er bedre alternativ enn Trump. Og han er gammel og det gammel ut. Litt sånn oldefar-aktig. Jeg trøster meg med at Kamela er visepresident. Ikke Pence - han gir meg fullstendig frysninger.

Men jeg er seriøst bekymret. Trump kommer til å gjøre det han kan for å klamre seg til makten, og allerede nå er det protester - fra begge sider - i gatene. Jeg tror dette kan bli ille, veldig ille. Og jeg tror det blir utrolig vanskelig å være en samlende president for et så splittet folk. Og med korona på toppen...

Gammel 05-11-20, 09:33   #484
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bra sagt, Gaia. The Daily hadde en ok gjennomgang av løftene hans. Han HAR levert på veldig mye.

For mange har det vært viktig at han har kuttet mye i byråkrati og reguleringer. Hvis man mener at staten og direktorater og tilsyn og oversyn og ettersyn har est ut og gjort livet til vanlige folk vanskeligere på bekostning av en byråkratklasse i Washington, så er det positivt.

Han har kuttet mye i skattene. Det har de rikeste tjent ENORMT på, men mange andre har tjent NOE på det. Noe har gått rett i eiernes lommer, men selv NY Times mente at det også hadde medført arbeidsplasser og en bedre økonomi. Amerikansk økonomi har inntil Covid gått fantastisk bra under Trump.

Jeg er egentlig hjertens enig med ham i kjernen av utenrikspolitikken hans: Å la andre land være i fred (for pokker). Det har vært veldig vanskelig for ham, med så mange knallharde militarister rundt seg, men han har fanden ikke gitt seg, og HAR fått avsluttet mange engasjement (til en høy pris på mange allierte grupper de har etterlatt til seg selv, riktignok). Selv om måten han uttrykker det på er helt elefant i glassmagasin, så syns jeg det egentlig er ok å pirke litt i den der hemningsløse dyrkelsen de har av soldater, der borte.

Han har gjort en iherdig innsats, men feilet, på helse. Han har helt rett når han sier at Obamacare ikke er en god løsning for helsesystemet. Det er et skittent plaster på et enormt, betent og blødende sår. Men jeg vet ikke om det finnes en god vei ut av det hjørnet de har malt seg inn i der, heller. Og det tror jeg han oppdaget.

Litt det samme med de "dreamers". Obamas DACA var jo ingen god og bærekraftig løsning, og jeg tror egentlig ikke Trump var ute etter å kaste ut dreamers, men han brukte det, som den bølla han er, til å oppnå andre ting på innvandring.

Og på innvandring: Vi glemmer at selv de mest rabiate innvandrerkritiske politikerne i USA er mer liberale på innvandring enn det SV er i Norge. Ingen norske partier ville kunne leve med brede amnestier til store grupper illegale innvandrere, eller at store mengder folk som ikke har lovlig opphold likevel får en slags halvhjertet aksept for å karre seg fast og bli boende. Det er historiske grunner til det, selvsagt.

Og så har han, fra et amerikansk perspektiv (som er overveldende Israelvennlig), gjort store fremskritt mot fred i Midt-Østen. Eller, det er vel diplomatene hans som har gjort det, men han kan sole seg i glansen fra flere land som nå anerkjenner Israel.

Gammel 05-11-20, 09:39   #485
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og så tror jeg demokratene gjorde en KARDINALtabbe når de begynte å snakke om å "pack the court". Jeg hørte en debatt i NY Times sin The Argument (som prøver å la folk som er veldig uenige snakke ordentlig sammen om et tema), der den mest forsiktige demokraten mente at man i hvert fall kunne vente med å "pack the court" til man så om den nå konservative Høysterett begynte å ta beslutninger de ikke likte (på abort). Mens den andre mente at det var viktig å få inn egne dommere med en gang, for å forebygge at de tok "feil" avgjørelser.

Jeg tror mange som holdt seg for nesa og stemte Trump sist, for å få inn dommere som er mot abort, ville kunnet sett seg fornøyd med tre nye dommere og tenkt at "det får holde", men nå var de jo nødt til å holde Trump der.

Gammel 05-11-20, 09:44   #486
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når man etterlyser de vitale yngre demokratene, er jeg stort enig med dere. Jeg synes at det demokratiske partiet har seg selv å takke for mye av dette røret. Samtidig tenker jeg at det er mange potensielle kandidater som har takket nei til å stille som kandidat fordi de har regnet med at de kom til å tape. Da er jo løpet kjørt for dem.

Jeg må innrømme at jeg var såpass desillusjonert etter sist at jeg regnet med at situasjonen med uriktige svar på meningsmålingene ville gjenta seg, og Trump ville vinne klart. Jeg hadde rett angående meningsmålingene, men ser et håp om at jeg tar feil om utfallet.

C3PO er ikke aktiv  
Gammel 05-11-20, 09:45   #487
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ellers så syns jeg både Nevada og Arizona er skummelt close nå!

Men i Georgia har Biden plutselig tatt innpå! Er det håp der, eller er det uansett for lite, for sent?

Gammel 05-11-20, 09:45   #488
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må jo si, at som ihuga abortforkjemper, så syns jeg abortlovene til USA er vel vide. Det er liksom ikke noe mellomting. Enten er du i mot, eller så er du for senabort. Jeg liker vår abortlov, jeg. Og den tror jeg kunne vært mye mer spiselig for en rekke amerikanere enn slik de har det nå. Men de må selvsagt jobbe mye mer med å forhindre at kvinner blir uønsket gravide da, og det strider jo i mot mange av de kristne amerikanernes verdier. Der er det heller ingen mellomting. Det er jo bare å la være å ha sex.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 05-11-20, 09:48   #489
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Helt enig! Det er liksom enten "beina presset sammen og bare være sammen med mamma og pappa til du gifter deg og om du er så syndig at du har sex og ikke vet hvordan du skal beskytte deg, så må du ta straffen!" eller "DET ER DIN KROPP OG SÅ LENGE FOSTERET ER INNI DEG KAN DU GJØRE HVA DU VIL MED DET!!"

Og så driver de som er mot abort og gjør det UPRAKTISK og dyrt og vanskelig å ta abort, siden de ikke får gjort noe med det at det er lov å ta abort til tredje trimester, liksom.

Gammel 05-11-20, 10:09   #490
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Det er kanskje en sammenheng mellom 'vitaliteten' og energien til Trump og hans impulsive uttalelser.

Isprinsessen er aktiv nå  
Gammel 05-11-20, 10:17   #491
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg håper da inderlig at det går an å være en vital og sterk 79-ognoe-åring uten å bli rablende gal.

Gammel 05-11-20, 10:20   #492
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg forstår apellen en kvikk og rask fyr har foran en åpenbart utslitt en)

Det er synd at det bare er pengene som bestemmer i USA, for det må jo finnes noen flere oppegående damer eller menn som er litt yngre som kunne gjort en bra jobb som president.

Anne C er aktiv nå  
Gammel 05-11-20, 10:21   #493
Anne C

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri vært opptatt av hva som skjer i USA, og har nylig forstått hvor crazy abortloven er over der.

Anne C er aktiv nå  
Gammel 05-11-20, 10:23   #494
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Helt enig! Det er liksom enten "beina presset sammen og bare være sammen med mamma og pappa til du gifter deg og om du er så syndig at du har sex og ikke vet hvordan du skal beskytte deg, så må du ta straffen!" eller "DET ER DIN KROPP OG SÅ LENGE FOSTERET ER INNI DEG KAN DU GJØRE HVA DU VIL MED DET!!"

Og så driver de som er mot abort og gjør det UPRAKTISK og dyrt og vanskelig å ta abort, siden de ikke får gjort noe med det at det er lov å ta abort til tredje trimester, liksom.

Stemmer det at biden mener man skal drepe nyfødte barn? Har en (krf politiker) som sier at de setter en sprøyte i barnets hode når det kommer ut slik at det dør?

Gammel 05-11-20, 10:25   #495
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Stemmer det at biden mener man skal drepe nyfødte barn? Har en (krf politiker) som sier at de setter en sprøyte i barnets hode når det kommer ut slik at det dør?

Nei.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 05-11-20, 10:28   #496
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

På siden: Jeg synes at Joe Biden virker innmari gammel på alle måter - og ble ikke veldig imponert over gløden og engasjementet i talen jeg så i natt. Han er HELT klart mer statsmann, og en nye mer rolig og samlet fyr enn DT, men jeg føler det er noe som mangler... Veldig glad for at han har med Kamala Harris på laget, som på alle måter fremstår som både et friskt pust og en dame som USA Virkelig trenger nå.

Enig. Han virket sliten mens han holdt talen synes jeg.

Gammel 05-11-20, 10:29   #497
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der er mye som er rart og galt i USA. På begge sider. Og så enorme forskjeller, og mennesker som lever i en fattigdom og nød vi i Norge nok sliter med å forstå at det går an å leve i i det som skal være er i-land. Det er lett å sitte på vår egen opplyste hest og se ned på folk, og glemme at forutsetningene deres er helt annerledes enn våre.

Jeg kommer aldri til å glemme hvor fullstendig kulturkrasj det har å flytte til USA og hvor totalt forskjellige vi var. Det var en helt annen planet på mange vis. En dyrking av sport, Gud og militæret som for meg var helt absurd. For mange er militæret veien ut av fattigdommen, man glor tanketomt på sport på tv på selv de fineste restaurantene, og Gud er noe man bare tror på, uansett.

Disclaimer: jeg bodde i Texas. USA er stort og jeg er klar over at det er noe helt annet andre steder.

Gammel 05-11-20, 10:32   #498
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Der er mye som er rart og galt i USA. På begge sider. Og så enorme forskjeller, og mennesker som lever i en fattigdom og nød vi i Norge nok sliter med å forstå at det går an å leve i i det som skal være er i-land. Det er lett å sitte på vår egen opplyste hest og se ned på folk, og glemme at forutsetningene deres er helt annerledes enn våre.

Jeg kommer aldri til å glemme hvor fullstendig kulturkrasj det har å flytte til USA og hvor totalt forskjellige vi var. Det var en helt annen planet på mange vis. En dyrking av sport, Gud og militæret som for meg var helt absurd. For mange er militæret veien ut av fattigdommen, man glor tanketomt på sport på tv på selv de fineste restaurantene, og Gud er noe man bare tror på, uansett.

Disclaimer: jeg bodde i Texas. USA er stort og jeg er klar over at det er noe helt annet andre steder.

Jeg bare tenker på det absurde i at f.eks Erna Solberg skulle avslutte en tale med "Gud velsigne det Norske folk, Gud velsigne våre soldater".

Ikke engang Kongen sier slike ting, enda han har sverget troskap til det Lutherske trossamfunn, og er øverste leder for det militære.

Gammel 05-11-20, 10:36   #499
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det var likt i New Jersey, Florida og Connecticut der jeg bodde.

På nyhetene på TV er det stort sett bare nyheter fra USA. Verden utenfor bryr de seg lite om. Jeg hadde en room mate på college som ikke engang visst at vi ikke brukte USD i Norge, men hadde egen valuta! Hun hadde knapt vært utenfor Florida.

Gammel 05-11-20, 10:50   #500
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg bare tenker på det absurde i at f.eks Erna Solberg skulle avslutte en tale med "Gud velsigne det Norske folk, Gud velsigne våre soldater".

Ikke engang Kongen sier slike ting, enda han har sverget troskap til det Lutherske trossamfunn, og er øverste leder for det militære.

Ikke sant?! Og man begynner hver eneste skoledag med pledge the allegiance. Og man spiller nasjonalsangen på de rareste steder. Feks før start av en bilauksjon befinner man seg plutselig stående med hånden på brystet fordi det er jo helt naturlig. På alle show i feks Seaworld begynner de med å hylle veteraner - de må reise seg så vi kan klappe for dem. Skolen har Veterans Day, hvor man dekorerer veggene med bilder av alle soldater man har i familien, og de inviteres for å holde foredrag og det er i det hele tatt hallelujastemning for alle som har hatt uniform i hus.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det var likt i New Jersey, Florida og Connecticut der jeg bodde.

På nyhetene på TV er det stort sett bare nyheter fra USA. Verden utenfor bryr de seg lite om. Jeg hadde en room mate på college som ikke engang visst at vi ikke brukte USD i Norge, men hadde egen valuta! Hun hadde knapt vært utenfor Florida.

Ja, det er fryktelig mye de ikke vet, om veldig mye. Det var spesielt interessant å diskutere religion, for det undervises ikke i skolen, så der kunne man kun det som kirken hadde lært dem om egen og andres religion. Sånn blir det mye fordommer av, gitt!

Og et sinnsykt fokus på skole og karakterer. Min dyslektiske datter nektet å gå på taekwondo mer, for man måtte ha med karakterer fra skolen ved gradering til nytt belte, og det var ikke veldig kult å bli lekset opp ar man måtte jobbe hardere på skolen og få bedre karakterer, foran alle ungene og foreldrene. Drit i om du kunne det du skulle på takwondoen liksom, du må skjerpe deg på skolen!! Snakk om å måtte ta med nederlaget fra skolen inn i en situasjon som hun egentlig følte mestring.

Det var en god del fine ting også med amerikanere også, altså. Ting de var bedre på enn vi er her i Norge. Men hjelpe meg for en kulturforskjell!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:13.