Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk korrekt FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-08, 13:43   #501
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk korrekt FP?

,,,

Sist redigert av rine : 08-08-10 kl 13:57.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 13:50   #502
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Fjasingen er jeg litt lei av, for å være helt ærlig. Jeg synes endel gode diskusjoner blir ødelagt i all fjasingen. Fjasing er morsomt og alt det der, men her inne synes jeg det blir altfor mye. :gjør meg upopulær:

Det er helt greit at du sier det, men resultatet er ikke at du blir upopulær, men at dem som har det gøy med fjasingen tar seg nær og tekker seg bort. Nå har vel størsteparten av fjasingen blitt flyttet til bloggene. :barenevnerdet:

Opprinnelig lagt inn av Guniss

Vi ser sikkert ting helt ulikt. Og sånn vil det nok være.

Det er jo nettopp derfor jeg diskuterer med deg, for jeg synes det er interessant å høre hvordan du ser på ting. (Og det jeg skrev til deg angående det med hvilket utgangspunkt en har når en leser, kommer av at jeg tror at det vi tror avgjør hva vi ser. Så når alle vi brukere skal vurdere situasjonen på FP generelt, så vil vi sitte med hver vår grunninnstilling som avgjør hva vi ser. Og jeg fikk vel egentlig litt svar på det jeg lurte på i det neste innlegget ditt, der du skrev din første opplevelse på FP. Vi preges selvsagt av det vi opplever, vi må bare være obs på at andre gjerne ikke opplever det samme. )

Gammel 25-08-08, 13:55   #503
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det er jo nettopp derfor jeg diskuterer med deg, for jeg synes det er interessant å høre hvordan du ser på ting. (Og det jeg skrev til deg angående det med hvilket utgangspunkt en har når en leser, kommer av at jeg tror at det vi tror avgjør hva vi ser. Så når alle vi brukere skal vurdere situasjonen på FP generelt, så vil vi sitte med hver vår grunninnstilling som avgjør hva vi ser. Og jeg fikk vel egentlig litt svar på det jeg lurte på i det neste innlegget ditt, der du skrev din første opplevelse på FP. Vi preges selvsagt av det vi opplever, vi må bare være obs på at andre gjerne ikke opplever det samme. )

Joda, vi preges jo av det vi opplever. Men det er ikke sånn at pga at min første opplevelse med FP var litt sånn uvant og overraskende, så har jeg hatt på meg negative briller i to år. Jeg ser på meg selv som en ganske positiv person egentlig, og som ikke tar ting så tungt. Men jeg har kjent litt på den følelsen Vimsen prøvde synliggjøre da hun laget denne tråden, og sånn sett har nok denne tråden bodd litt i meg og.

Jeg tror heller ikke FP kan endres. Det er hva det er. Og det passer for noen og andre ikke. Men en liten opprøsking innimellom er kanskje litt sunt uansett.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 13:57   #504
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Og DM, er det veldig irriterende at nicket mitt er UTEN store bokstaver?
Siden det plutselig ble Guniss og ikke guniss i sitatet ditt. )

Gammel 25-08-08, 13:59   #505
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

(Og DM, er det veldig irriterende at nicket mitt er UTEN store bokstaver?
Siden det plutselig ble Guniss og ikke guniss i sitatet ditt. )

Jeg laget quoten selv, og gikk egentlig bare automatisk ut i fra at det var med stor bokstav. (Men jeg vet at jeg har fått det riktig tidligere når jeg har gjort slik, så jeg er ikke ignorant eller noe, og det var ikke med vilje, jeg er bare litt sløv etter å ha hatt en uke med lite søvn etter mandeloperasjonen til storebror. )

Gammel 25-08-08, 14:02   #506
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg laget quoten selv, og gikk egentlig bare automatisk ut i fra at det var med stor bokstav. (Men jeg vet at jeg har fått det riktig tidligere når jeg har gjort slik, så jeg er ikke ignorant eller noe, og det var ikke med vilje, jeg er bare litt sløv etter å ha hatt en uke med lite søvn etter mandeloperasjonen til storebror. )

Sånn egentlig burde jeg nok hatt stor G også. Men siden jeg har hatt dette nicket i over 10 år så klarer jeg ikke helt gjøre det om. (Og jeg ser ikke på deg som ignorant). Var vel på tide at jeg sluttet å være 100% temafokusert og.

Gammel 25-08-08, 14:15   #507
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Nå har jeg lest hele tråden (puh), og jeg synes Kie sier omtrent det jeg mener her. Som nykommer havnet jeg i det som for meg ble en ubehagelig diskusjon med Sitron. Jeg skjønte ganske raskt at det ikke bare var meg som ble hogget litt hardt ned av henne, og andre "erfarne brukere" kom med trøsteprikker til meg. (Joda, FPere kan kozemoze de også, men det gjør det litt i smug.) Det forvirrende er at jeg nå savner Sitron (hvor har det blitt av henne), for hun er jo en del av den morsomme spennvidden som utgjør FP.

Men noen innlegg i denne debatten måtte jeg riste litt på hodet av. Det startet med dette:

Det fortsatte med at andre brukere nevnte andre her inne som de mente var spesielt flinke mødre. Dette er sikkert dyktige, oppegående kvinner og mammaer, men å begynne å peke ut noen i dette forumet som flinkere mammaer enn andre, synes jeg blir helt feil. Og litt komisk.

Syns du det er feil at enkelte mødre blir pekt på som mer dyktig enn andre. Det er mødre som er mer dyktig enn andre, og da syns jeg ikke det er så farlig å la de få høre det i blant. Jeg syns iallfall det er godt å høre innimellom at jeg gjør ting som kjennetegner en god mamma.
Men klart vi kan ha ulike syn på hva en dyktig mamma er, og da er det jo forskjellige mamma'er vi merker oss her inne på forumet som dyktige.
Jeg vet jeg er en dyktig mamma, men jeg kan alltid bli bedre. Og, da er det veldig greit å bli inspirert av andre mammaer her inne.

I dag har storesøster smurt nistepakka si selv, i tillegg har hun og mellombror hjulpet meg med klesvask, bretting av klær og fått de i skapene. Og, det er fordi at jeg har skjønt at jeg har undervurdert dem. Og, jeg er ikke redd for å innrømme det.

Gammel 25-08-08, 14:51   #508
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ingeborg, her.

Syns du det er feil at enkelte mødre blir pekt på som mer dyktig enn andre. Det er mødre som er mer dyktig enn andre, og da syns jeg ikke det er så farlig å la de få høre det i blant. Jeg syns iallfall det er godt å høre innimellom at jeg gjør ting som kjennetegner en god mamma.
Men klart vi kan ha ulike syn på hva en dyktig mamma er, og da er det jo forskjellige mamma'er vi merker oss her inne på forumet som dyktige.
Jeg vet jeg er en dyktig mamma, men jeg kan alltid bli bedre. Og, da er det veldig greit å bli inspirert av andre mammaer her inne.

Ja, som jeg skrev så blir det feil for meg å peke på noen mødre eller fedre som flinkere eller dyktigere enn andre. For det første ser jeg ikke noe poeng i å gjøre det. For det andre er det bare én person her inne jeg har møtt i RL, og det å rangere folk som dyktige foreldre ut fra det de skriver om seg og sitt på et forum på nett er jo helt umulig. Jeg kan bli imponert over andres refleksjoner rundt det å være forelder eller hvordan de selv beskriver at de har taklet en situasjon, og jeg kan gi uttrykk for det i en diskusjon, men å si at noen er bedre til å være forelder enn en annen ut fra det? Niks. Jeg ser heller ingen hensikt i rangere foreldre jeg kjenner i RL, og det ville være ganske så vrient det også. Man kan jo tenke og si at noen gjør mange smarte ting og ser ut til å være veldig på nett i forhold til barna sine, men å gå derfra til å mene at noen er flinkere?

Gammel 25-08-08, 15:06   #509
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Det fortsatte med at andre brukere nevnte andre her inne som de mente var spesielt flinke mødre. Dette er sikkert dyktige, oppegående kvinner og mammaer, men å begynne å peke ut noen i dette forumet som flinkere mammaer enn andre, synes jeg blir helt feil. Og litt komisk.

Hva? Kaller du meg en dårlig mor?

Men helt alvorlig, uten at det har noe med meg å gjøre, så ER det vitterlig slik at noen er flinkere enn andre til alle mulige forskjellige ting. Også foreldrerollen. Jeg har ingen problemer med å kunne lage en rangering av mødre og fedre i nabolaget, feks.

Gammel 25-08-08, 15:10   #510
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Ikke jeg heller Mim. :går i dybden av seg selv:

Gammel 25-08-08, 15:10   #511
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Naboen med tre umulige unger burde feks ikke få en til. Det har de fått. Men tankene mine må eg få ha... Trallalaaa...

Gammel 25-08-08, 15:31   #512
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hva? Kaller du meg en dårlig mor?

Jeg er i hvert fall prinsippielt i mot å kalle deg den dårligste moren.

Men helt alvorlig, uten at det har noe med meg å gjøre, så ER det vitterlig slik at noen er flinkere enn andre til alle mulige forskjellige ting. Også foreldrerollen. Jeg har ingen problemer med å kunne lage en rangering av mødre og fedre i nabolaget, feks.

FP har 732 aktive medlemmer. For meg å plukke ut 1-5 av disse og si at de er de flinkeste, er umulig. I et nabolag med ti familier, kan man kanskje ha en oppfatning av hvem som gjør en bedre eller dårligere innsats i forhold til barna sine enn andre, men man ville jo ikke ende opp med noen fasit, siden man aldri kan få hele bildet av andres familieforhold.

Ut fra det jeg leser på FP, tror jeg du gjør en veldig god jobb som mor, Mim, men jeg vet ikke. Og om du gjør en bedre jobb enn de fleste andre, har jeg absolutt ingen peilling på. Og for meg er selve øvelsen å rangere foreldre helt meningsløs og uinteressant i utgangspunktet.

I min verden er det en del som ikke kan rangeres, f.eks. hvem jeg kjenner som er snillest, mest omtenksom og altså best forelder. Hvem som er best i hoderegning og svømming er enklere å finne ut av, men ikke særlig interessant det heller egentlig.

Gammel 25-08-08, 16:17   #513
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med å rangere andre foreldre, jeg. Hvem pokker er jeg som kan påta meg den rollen, liksom?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 16:20   #514
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg skjønner ærlig talt ikke poenget med å rangere andre foreldre, jeg. Hvem pokker er jeg som kan påta meg den rollen, liksom?

Der sa du det.
Jeg kan selvsagt rangere etter min målestokk, der jeg selv troner øverst, men hva er det jeg tror jeg er, liksom? Supermom?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 16:41   #515
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Man har vel uansett ikke innblikk i alt som skjer innom husets fire vegger hos naboen heller. Så jeg tipper den rangeringen utgår her og.

Gammel 25-08-08, 16:54   #516
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lage en liste med førsteplass og andreplass blir helt meningsløst, så sant man ikke har en rekke objektive kriterier og kan måle alle deler av en rolle. Men å si at noen foreldre er ubrukelige og noen er flinke, det er helt greit.

Gammel 25-08-08, 17:07   #517
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å lage en liste med førsteplass og andreplass blir helt meningsløst, så sant man ikke har en rekke objektive kriterier og kan måle alle deler av en rolle. Men å si at noen foreldre er ubrukelige og noen er flinke, det er helt greit.

- ikke i min verden: Man skal, etter min mening, være rimelig selvgod for å kalle andre, foreldre eller ei, for ubrukelige....

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:09   #518
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

- ikke i min verden: Man skal, etter min mening, være rimelig selvgod for å kalle andre, foreldre eller ei, for ubrukelige....

Eller realistisk? Gudene vet hvor mange barn som blir utsatt for kraftig omsorgssvikt.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-08-08, 17:14   #519
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Eller realistisk? Gudene vet hvor mange barn som blir utsatt for kraftig omsorgssvikt.

Etter å ha jobbet med barnevern en god stund, så er jeg så fri, ja. Det finnes en rekke foreldre som ikke burde hatt barn. Og jeg er, i likhet med de fleste jeg kjenner, mindre gal, ruset, voldelig, pedofil, psykotisk, slem eller dum enn dem.

Gammel 25-08-08, 17:18   #520
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Det må jeg si meg enig i. Gode foreldre kan være så mangt. Noen foreldre kan være gode nok for sine barn. Når det er snakk om alvorlig omsorgssvikt så er det en helt annen sak.... Det er litt farlig at noen skal sette en mal for hva som er en god forelder.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.