Sv: Politisk korrekt FP?
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Jeg blir litt matt av at må ha førstehåndserfaring med ting for å kunne uttale seg. Må man ha hatt barnevernet på døra for å kunne uttale seg om barnevern? Må man ha vært heroinmisbruker for å kunne snakke om rusmisbrukere?
Jeg haddde ganske klare meninger om oppdragelse av litt større barn (som feks det barnet jeg har nå) da jeg hadde spedbarn, og det har faktisk ikke blitt så mange kameler. Å ha en klar ideologi og en mening rundt hvordan små mennesker skal behandles er ikke noe man nødvendigvis trenger å gå på akkord med. Det er ikke nødvendigvis en automatisk sammenheng mellom å ha en idé på forhånd og MÅTTE forkaste den når virkeligheten kicker inn. Selv om enkelte damer på NM påsto at bare jeg fikk et litt større barn, så MÅTTE jeg begynne å knipse, og servere pølser og Toro. Men det har gått veldig greit å holde seg til ideen om sunn mat og voldsfrihet, gitt.
Jeg er delvis enig med deg, men ser veldig godt at mange barnløse bør moderere seg litt før de kommer med råd. Som du sikkert har lest så har jeg en barnløs svoger som "vet alt om barneoppdragelse", og jeg tror både han og ei venninne som aaaldri skal gjøre ditt og datt når hun får barn, trolig vil få seg et par kraftige oppvekkere når den dagen kommer. Men dette er jo helst folk som er svært bombastiske. De er jo ikke klar over de ekstreme følelsene man får overfor sine barn, og som ofte gjør det litt vanskeligere å sette de grensene man opprinnelig tenkte å ha. Jeg kjenner jeg blir litt irritert på barnløse som kommer med bombastiske uttalelser om at sånn og sånn burde det være, og man burde aldri gjøre ditt og datt. Men alt har jo med måten det blir sagt på. Dette gjelder vel først og fremst oppdragelse og lignende. Ernæring er det nok litt enklere å følge opp.
Ellers er jeg helt enig med deg i det meste du sier, og jeg blir veldig oppgitt over måten enkelte håndterer ny informasjon på. "Nei, alt er visst farlig i dag, jeg får heller bare være dårlig mor og drepe ungen min med Toro gryteretter" er typiske forsvarstaler som ofte florerer i tråder der man diskuterer ernæring. HIMLE.