|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#521 |
|
flisespikker
|
Sv: Politi med hijab?
Det tror jeg også.
Det er klart.
|
|
|
#522 |
|
flisespikker
|
Jeg tror sikkert det finnes "rotnorske" politifolk med fordommer mot homofile også. For ikke å snakke om at det finnes rotnorske politifolk med fordommer mot utlendinger/innvandrere/muslimer. Det vil alltid være problematisk dersom politifolk har så sterke meninger at det kommer i veien for utøvelsen av jobben deres, men igjen tror jeg ikke dette er noe som spesielt gjelder for muslimske politifolk.
|
|
|
#523 |
|
Glamorøs
|
Men altså, det finnes garantert homofobe norske politi også, eller dem som f.eks. mener at sex utenfor ekteskapet er en skikkelig uting.
|
|
|
#525 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Der er vi nok enige.
|
|
|
#526 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#527 |
|
|
Det hadde vel heller ikke vært så gode eksempel siden det er ting som er lov i Norge. Kjønnslemlestelse er ikke lov. |
|
|
|
|
|
#528 |
|
Passiv
|
For ordens skyld så har jeg bodd ti år i Groruddalen, så jeg er ikke spesielt ukjent med multietnisitet. Ikke spesielt redd det heller. Jeg har stor respekt for en del løsninger andre kulturer har som vi ikke har. |
|
|
|
#529 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det var ikke mitt poeng heller, at det gjelder spesielt muslimer, men det var nevnt her at man regnet med at f.eks en person med hjiab hadde et gjennomtenkt syn på omskjæring og at de ellers sikkert var så dedikerte til jobben at interessekonflikt ikke ville oppstå. Og det kan man ikke uten videre gå ut ifra.
|
|
|
#530 |
|
Glamorøs
|
Nei, men man kan gå ut i fra det på lik linje med alle andre interessekonflikter, og ikke regne med at interessekonfliktene til muslimer er flere, større og for dem vanskeligere å håndtere.
|
|
|
#531 |
|
flisespikker
|
Det er sant at man ikke kan gå ut fra at alle politifolk har et gjennomtenkt syn på alt, men med mindre man mener at dette spesielt gjelder muslimer, synes jeg uansett det er irrelevant å nevne det her.
|
|
|
#532 |
|
Passiv
|
Tanken var at hvis man ikke kan opponere mot religionen sin når det gjelder hodeplagget, så blir det kanskje enda verre å arrestere en imam? |
|
|
|
#533 |
|
flisespikker
|
Jeg skjønner hva du mener, altså. Jeg prøver å tenke etter hvorfor jeg ikke synes eller tror at dette vil være en veldig relevant problemstilling. Jeg tror det er fordi dersom man velger å bli politi, så vet man at poenget/forpliktelsen er å håndheve loven, og da norsk lov. Å gå med hijab er ikke noe som på noen måte strider mot norsk lov, så det at man har valgt dette (og jeg antar at det, for de fleste aktuelle politiskolekandidater, er et valg, og ikke noe de føler seg tvunget til) synes jeg ikke gir noen indikasjon på at man generelt vil sette islams konvensjoner over norsk lov.
|
|
|
#534 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Nå er det ikke noen norsk lov som sier at man ikke skal gå med hijab. Men det er jo noen uniformsbestemmelser som gjelder politifolk som sier det da. Så hvis disse er et problem, så bør man tenke over om det er andre bestemmelser som kan by på problemer. Det er jo ikke kun det som står per bokstav i norsk lov som håndheves av politiet. |
|
|
|
#535 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Jeg er forøvrig enig i at en som søker politiutdannelse eller en hvilken som helst utdannelse egentlig, bør tenke over om man passer i jobben. Men kan man gå ut fra at alle som søker seg i ulike retninger faktisk har reflektert slik? |
|
|
|
#536 |
|
flisespikker
|
Jeg tror ikke jeg helt skjønner deg her. Det at man spør om bestemmelser kan endres betyr jo ikke at man mener at man ikke trenger å følge gjeldende bestemmelser? Det blir som å si at alle som foreslår en lovendring er troende til å være eller bli forbrytere.
|
|
|
#537 |
|
flisespikker
|
Man kan ikke være sikker på det eller garantere det, nei. I mange jobber bør det helt klart gjøres vurderinger av hvilke personer som passer til den aktuelle jobben (eller vil være i stand til å gjøre den). Aller helst bør vel den vurderingen gjøres i løpet av studiet. Men igjen: Dette gjelder ikke spesielt muslimer.
|
|
|
#538 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Mulig jeg ikke har taket på debatten i det hele tatt nå. :det har skjedd før: |
|
|
|
#539 |
|
Deltidsmamma
|
|
|
|
|
|
|
#540 |
|
Ringskrømt
|
Jeg hører du sier det, men kunne veldig gjerne tenke meg å se litt litteratur som bygger opp påstandene dine? Mitt inntrykk er at politiet har tillit hos folket, bare i Aker og Bærum svarer 93 % at de har tillit til politidistriktet. En undersøkelse fra 2006 viser at på landsbasis var tilliten til politiet hos 85 % av befolkningen. Hadde folk flest ansett politiet som en gjeng rasister burde det kanskje påvirke meningsmålingene på et eller annet vis? |
|
|
|
![]() |
|
|