Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-09, 12:24   #521
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Samtidig tror jeg at den erfaring man har med innvandrere også gjenspeiler meningen. Kan gjøre i alle fall.

Det tror jeg også. (Det skulle jo egentlig bare mangle? Jeg synes i alle fall det er ganske tvilsomt å ikke justere meningene sine etter de erfaringene man har.) Når man bor slik til som vi gjør, så er i alle fall ikke unorsk utseende og påkledning så veldig fremmed eller uvant, og dermed reagerer man kanskje mindre på det. Samtidig så kan selvsagt erfaringer være negative også.

Jeg bor også i Oslo og i en bydel som har opplevd en eksplosiv økning av folk med annen bakgrunn enn norsk. Det gir mange fordeler, men også like mange utfordringer.

Det er klart.

Gammel 13-02-09, 12:27   #522
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg vet det, sånn sett et dårlig eksempel.
Jeg burde funnet på noe som omhandlet homofile, eller sex utenfor ekteskap istedetfor.

Jeg tror sikkert det finnes "rotnorske" politifolk med fordommer mot homofile også. For ikke å snakke om at det finnes rotnorske politifolk med fordommer mot utlendinger/innvandrere/muslimer. Det vil alltid være problematisk dersom politifolk har så sterke meninger at det kommer i veien for utøvelsen av jobben deres, men igjen tror jeg ikke dette er noe som spesielt gjelder for muslimske politifolk.

Gammel 13-02-09, 12:27   #523
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg burde funnet på noe som omhandlet homofile, eller sex utenfor ekteskap istedetfor.

Men altså, det finnes garantert homofobe norske politi også, eller dem som f.eks. mener at sex utenfor ekteskapet er en skikkelig uting.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:28   #524
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg har bodd i et område med flertall innvandrere i noen år, før vi flyttet ut av Oslo før et par år siden.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:31   #525
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samtidig tror jeg at den erfaring man har med innvandrere også gjenspeiler meningen. Kan gjøre i alle fall.
.

Der er vi nok enige.

Min gamle far, for å dra et litt flåsete eksempel, har f.eks. veldig begrenset erfaring med innvandrere generelt. Hans holdning er (dessverre) at innvandrere, og da spesielt muslimer, er skumle mennesker TM. "Men indere derimot - indere er flotte folk!"

Far har jobbet med endel indere, følt på kroppen at de han har jobbet med har vært hyggelige, arbeidssome karer som pratet norsk. Ergo - indere kjenner han, og de er greie folk.

Gammel 13-02-09, 12:32   #526
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men altså, det finnes garantert homofobe norske politi også, eller dem som f.eks. mener at sex utenfor ekteskapet er en skikkelig uting.

Ja, det gjør det. Men hvis man tar den islamske skriftene så seriøst at man dekker til håret sitt, også når man er på jobb som politi, så kan det være man tar andre deler av de islamske skriftene såpass seriøst at man også lar det komme til utrykk under utøvelsen av politi-yrket.
Jeg sier ikke at det er sånn. Men jeg skjønner at folk stiller spørsmålet.
Jeg vet ikke helt hva jeg tror, jeg tror egentlig ikke det er et stort problem.
Det er andre grunner til at jeg er imot hijab til uniformen.

Gammel 13-02-09, 12:33   #527
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vel heller ikke vært så gode eksempel siden det er ting som er lov i Norge. Kjønnslemlestelse er ikke lov.

Ingen har vel vært uenige i at norsk politi uansett må følge norsk lov.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:41   #528
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Kjønnslemlestelse er ikke påbudt i Islam. Kjønnslemlestelse er en kulturell uting, og blant annet i Etiopia er det også kristne som bedriver den slags overgrep i kulturens navn. Bare så det er påpekt...

For ordens skyld så har jeg bodd ti år i Groruddalen, så jeg er ikke spesielt ukjent med multietnisitet. Ikke spesielt redd det heller. Jeg har stor respekt for en del løsninger andre kulturer har som vi ikke har.

Grunnen til at jeg trakk frem det med omskjæring var ikke fordi alle muslimer som finner en jentunge drar frem kniven. Det var det første eksempelet jeg kom på hvor man ved å overholde en lov i enkelte samfunn bryter norsk lov - og hvor man da kan få frem den konflikten mellom imam som øvrighetsperson og lovverket på den andre siden som jeg ville ha frem.

Det er selvsagt ikke alle muslimer som omskjærer jenter, og det er andre religioner som gjør det.

Som jeg har sagt tidligere så ser jeg ikke det store problemet med politi med hijab. Ikke med turban eller LSK caps heller for å være helt ærlig. Mulig jeg ikke tar det hele alvorlig nok.

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:45   #529
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er helt sikkert mange politifolk som av ulike grunner ikke egentlig passer så godt til den jobben de har. Men jeg synes ikke det er noen grunn til å tro at det spesielt skal gjelde muslimer, og da blir det et litt irrelevant poeng å ta med i akkurat denne diskusjonen, synes jeg.

Ja, det var ikke mitt poeng heller, at det gjelder spesielt muslimer, men det var nevnt her at man regnet med at f.eks en person med hjiab hadde et gjennomtenkt syn på omskjæring og at de ellers sikkert var så dedikerte til jobben at interessekonflikt ikke ville oppstå. Og det kan man ikke uten videre gå ut ifra.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:47   #530
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Og det kan man ikke uten videre gå ut ifra.

Nei, men man kan gå ut i fra det på lik linje med alle andre interessekonflikter, og ikke regne med at interessekonfliktene til muslimer er flere, større og for dem vanskeligere å håndtere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:48   #531
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, det var ikke mitt poeng heller, at det gjelder spesielt muslimer, men det var nevnt her at man regnet med at f.eks en person med hjiab hadde et gjennomtenkt syn på omskjæring og at de ellers sikkert var så dedikerte til jobben at interessekonflikt ikke ville oppstå. Og det kan man ikke uten videre gå ut ifra.

Det er sant at man ikke kan gå ut fra at alle politifolk har et gjennomtenkt syn på alt, men med mindre man mener at dette spesielt gjelder muslimer, synes jeg uansett det er irrelevant å nevne det her.

Gammel 13-02-09, 12:49   #532
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, men man kan gå ut i fra det på lik linje med alle andre interessekonflikter, og ikke regne med at interessekonfliktene til muslimer er flere, større og for dem vanskeligere å håndtere.

Tanken var at hvis man ikke kan opponere mot religionen sin når det gjelder hodeplagget, så blir det kanskje enda verre å arrestere en imam?

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:55   #533
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tanken var at hvis man ikke kan opponere mot religionen sin når det gjelder hodeplagget, så blir det kanskje enda verre å arrestere en imam?

Jeg skjønner hva du mener, altså. Jeg prøver å tenke etter hvorfor jeg ikke synes eller tror at dette vil være en veldig relevant problemstilling. Jeg tror det er fordi dersom man velger å bli politi, så vet man at poenget/forpliktelsen er å håndheve loven, og da norsk lov. Å gå med hijab er ikke noe som på noen måte strider mot norsk lov, så det at man har valgt dette (og jeg antar at det, for de fleste aktuelle politiskolekandidater, er et valg, og ikke noe de føler seg tvunget til) synes jeg ikke gir noen indikasjon på at man generelt vil sette islams konvensjoner over norsk lov.

Gammel 13-02-09, 12:57   #534
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå er det ikke noen norsk lov som sier at man ikke skal gå med hijab. Men det er jo noen uniformsbestemmelser som gjelder politifolk som sier det da. Så hvis disse er et problem, så bør man tenke over om det er andre bestemmelser som kan by på problemer. Det er jo ikke kun det som står per bokstav i norsk lov som håndheves av politiet.

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 12:58   #535
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er forøvrig enig i at en som søker politiutdannelse eller en hvilken som helst utdannelse egentlig, bør tenke over om man passer i jobben. Men kan man gå ut fra at alle som søker seg i ulike retninger faktisk har reflektert slik?

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 13:00   #536
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Nå er det ikke noen norsk lov som sier at man ikke skal gå med hijab. Men det er jo noen uniformsbestemmelser som gjelder politifolk som sier det da. Så hvis disse er et problem, så bør man tenke over om det er andre bestemmelser som kan by på problemer. Det er jo ikke kun det som står per bokstav i norsk lov som håndheves av politiet.

Jeg tror ikke jeg helt skjønner deg her. Det at man spør om bestemmelser kan endres betyr jo ikke at man mener at man ikke trenger å følge gjeldende bestemmelser? Det blir som å si at alle som foreslår en lovendring er troende til å være eller bli forbrytere.

Gammel 13-02-09, 13:02   #537
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg er forøvrig enig i at en som søker politiutdannelse eller en hvilken som helst utdannelse egentlig, bør tenke over om man passer i jobben. Men kan man gå ut fra at alle som søker seg i ulike retninger faktisk har reflektert slik?

Man kan ikke være sikker på det eller garantere det, nei. I mange jobber bør det helt klart gjøres vurderinger av hvilke personer som passer til den aktuelle jobben (eller vil være i stand til å gjøre den). Aller helst bør vel den vurderingen gjøres i løpet av studiet. Men igjen: Dette gjelder ikke spesielt muslimer.

Gammel 13-02-09, 13:09   #538
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mulig jeg ikke har taket på debatten i det hele tatt nå. :det har skjedd før:
Men er det sånn at man ikke kan være politi hvis man ikke kan følge bestemmelsen om hodeplagg? At den bestemmelsen må endres?

Er det flere bestemmelser der ute som man kan få konflikt mellom gjeldende bestemmelse og egen religion? Bør man da ha en avklaring i forkant av hva man velger å følge, siden det ikke er sikkert at andre ting er så enkle å endre som uniformsbestemmelsene? Det var det jeg mente. Og det gjelder forsåvidt alle mennesker, men som det er nevnt før her så kommer det muligens mer til uttrykk blant muslimer fordi deres religion i større grad styrer dagliglivet.

En tilfeldig norsk prest har vel på langt nær den samme autoriteten overfor et kristent politi som en imam har for en muslim?

Eller tar jeg feil - jeg prøver å spørre, ikke å nødvendigvis fremme en holdning her.

Svar med sitat
Gammel 13-02-09, 13:18   #539
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

For meg så virker det faktisk som om det er tilfelle.
Det seg være hijab-uniformstilpasninger, bønnerom, halal-mat, forhold til hunder(blindehunder); you name it.

Gammel 13-02-09, 14:12   #540
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

I denne sammenhengen betyr «politiet har et imageproblem» at mange ser på dem som systematisk rasistiske, problemet er altså hvordan de blir oppfattet, og det mener jeg at de bør prøve å gjøre noe med. I den grad de faktisk gjør det har jeg ikke inntrykk av at de gjør det riktig. Og igjen: dette problemet eksisterer uavhengig av graden av faktisk rasisme i politiet, men det vil antagelig være vanskeligere å gjøre noe med det hvis rasisme faktisk er utbredt i etaten.

Ben "Ministry of Truth" Murphy

Jeg hører du sier det, men kunne veldig gjerne tenke meg å se litt litteratur som bygger opp påstandene dine? Mitt inntrykk er at politiet har tillit hos folket, bare i Aker og Bærum svarer 93 % at de har tillit til politidistriktet. En undersøkelse fra 2006 viser at på landsbasis var tilliten til politiet hos 85 % av befolkningen. Hadde folk flest ansett politiet som en gjeng rasister burde det kanskje påvirke meningsmålingene på et eller annet vis?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:37.