Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kongefamiliens voldelige realityshow

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-26, 11:10   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow

Morgenbladet har en ekstremt god dekning av rettsaken, som jeg anbefaler alle å lese. Den går skikkelig i dybden på psykologi, juss, journalistiske. etikk og moral. Den ligger bak betalingsmur, men jeg anbefaler et abonnement for å lese den. Lena Lindgren har skrevet 6 rettsreferater med observasjoner og refleksjoner så langt.

Noen avsnitt fra den siste:

Sitat:

Det virker kontra all logikk, det både Haukland og Frogner-kvinnen har beskrevet, at de mens den angivelige volden skjer, begynner å trøste og klemme. Men slik kan det arte seg når man har tatt den empatiske veien inn i et virkelighetssammenbrudd. Å kjempe seg ut der innenfra, finne veien tilbake til seg selv, er ikke bare vanskelig, men farlig.

Det er derfor Høiby står tiltalt for en drøss med brudd på besøksforbud, selv om Frogner-kvinnen selv har ønsket å oppheve forbudet. Hun har bodd sammen med ham nesten frem til rettssaken startet, de beskriver begge at de er personer som «elsker sterkt», og de kaster blikk til hverandre mens de sitter i retten. Bruddene på besøksforbudet, slik Høiby fremstiller dem, har vært som hemmelige, romantiske stevnemøter. Politiet og kvinnens «skumle» bistandsadvokat Mette-Yvonne Larsen har villet skille dem fra hverandre, som om de var Romeo og Julie.

Det har vært en litt vakker åpenbaring for meg under denne rettssaken, den fastheten som politiet har iverksatt besøksforbudene med. Den viser at politiet forstår graden av subjektoppløsning og medavhengighet som kan oppstå i voldsrelasjoner. De kjenner innholdet i partnervoldstatistikkene, vet at det i siste instans kan være fare for kvinnens liv.

Som henne, syns jeg det er veldig betryggende å lese det siste avsnittet om politiets opprettholdelse av besøksforbudet.

Sist redigert av Tallulah : 13-03-26 kl 11:19.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-26, 12:21   #2
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer på noe angående forholdet mellom Frogner-kvinnen og Marius og en eventuell dom. Utifra gjengivelsen fra retten, så leser jeg om at de veksler blikk og smil osv., og at relasjonen mellom dem tydeligvis fortsatt er til stede. Han sender blomster på Valentinsdagen og de bodde sammen de siste månedene før rettssaken startet. Kan dette forholdet mellom dem påvirke saken og gi han for eksempel strengere straff? For å beskytte henne?

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-26, 17:08   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste jeg ikke et sted idag at "brevduen" var inne til avhør hos politiet ang. mistanke om vitnepåvirkning. Han kompisen som leverte blomster og brev fra Marius på valentine.
Tviler på at det gir lengre straff, så mye som saken inneholder.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-26, 13:40   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Aktor ber om 7 år og 7 mnd.

Gammel 18-03-26, 15:06   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Aktor ber om 7 år og 7 mnd.

Personlig synes jeg dette var høyt. I denne saken ble dommen 5 1/2 års fengsel (artikkelen er fra 14.mars 2025). Fant også andre saker med lavere strafferamme (men den ene var 10 år gammel, så det kan jo ha skjedd mye med lovverket)

Jeg lette spesifikt etter en sak som kom samtidig med saken mot Gjert Ingebriksen, men den ligger på en plass hvor jeg ikke har tilgang (betaling)

Det blir "spennende" hva resultatet blir.

Gammel 19-03-26, 08:32   #6
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Personlig synes jeg dette var høyt. I denne saken ble dommen 5 1/2 års fengsel (artikkelen er fra 14.mars 2025). Fant også andre saker med lavere strafferamme (men den ene var 10 år gammel, så det kan jo ha skjedd mye med lovverket)

Jeg så ikke at det sto noe om hva aktor ba om av straff i artikkelen, det er vel mulig at aktor der ba om en lengre straff enn det som ble utmålt av dommer?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-26, 15:56   #7
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Forsvarerne ber om 1.5 år fengsel for det han hat innrømmet.
Om jeg forstår det rett så mener forsvarerne at siden Haukøand tjente penger på å være med tiltalte så har hun ikke levd i et frykt regime, dette er satt på spissen. Nesten så en kan vri det til at tjener du noe på å være sammen med noen så må du finne deg i å bli banket eller utsatt for vold.

Jeg forstår at forsvarerne er der for å få minst mulig straff til siktede, men det hadde vært interessant å vist hva de egentlig mener om saken. Om de mener han er skyldig i mer enn det han har innrømmet og hva slags straff hadde de syntes han fortjente om de ikke var forsvarerne hans.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-26, 20:35   #8
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Narkotikalovbrudd har høye straffer. Kanskje derfor?

Gammel 18-03-26, 21:54   #9
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

-11 mnd er knyttet til narkotika, og det er også noe trafikk-greier der
-han har voldtatt flere ulike
-han har mishandlet flere ulike
-lovene knyttet til voldtekt er blitt strengere og mer omfattende

Jeg syns dette er absolutt minimum, men syns kanskje egentlig det beste hadde vært om han kunne sikres på et eller annet vis, om det er behandling eller noe annet. Han er jo ikke trygg å ha ute i samfunnet.

Gammel 19-03-26, 22:04   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker på Epsteinsaken. Hun skal få slippe å uttale seg om den voksne sønnen sin for min del.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-26, 22:10   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jeg helt enig, alt du skriver der 007. jeg håper heler ikke at kongehuset har full regi på statskanalen, det er noe feil meg det.

Gammel 20-03-26, 09:46   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Bla bla bla. Det er min oppsummering. Tilliten er borte og dette er ikke mitt fremtidige kongepar.

Gammel 20-03-26, 09:57   #13
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke sett hele, kun et lite klipp på nrk, reagerer på "dette har JEG brukt lang tid på å bearbeide" (om Epstein som overgriper)

Det har ikke sunket heelt inn hvem som egentlig er offer i denne saken tydeligvis...

Ser nok det fulle intervjuet i kveld, mulig totalinntrykket bedrer seg.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-26, 10:09   #14
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Har ikke sett hele, kun et lite klipp på nrk, reagerer på "dette har JEG brukt lang tid på å bearbeide" (om Epstein som overgriper)

Det har ikke sunket heelt inn hvem som egentlig er offer i denne saken tydeligvis...

Ser nok det fulle intervjuet i kveld, mulig totalinntrykket bedrer seg.

Hun sa ganske tidlig i intervjuet at det ikke er henne det er synd på. Så, jo, hun har forstått at hun ikke er det store offeret i denne saken. Det betyr ikke at hun ikke kan være merket etter saken. Epstein har helt opplagt vært en dyktig til å manipulere. Å bli manipulert og lurt er ekkelt og kan definitivt være noe man trenger å bearbeide i ettertid.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-26, 10:27   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hun sa ganske tidlig i intervjuet at det ikke er henne det er synd på. Så, jo, hun har forstått at hun ikke er det store offeret i denne saken. Det betyr ikke at hun ikke kan være merket etter saken. Epstein har helt opplagt vært en dyktig til å manipulere. Å bli manipulert og lurt er ekkelt og kan definitivt være noe man trenger å bearbeide i ettertid.

Ja, hun sier det. Enig.

Hun er også godt preppet for dette intervjuet og tar seg blant annet i å bytte til "jeg" når hun har lyst å si "man", for eksempel. Det er et polert intervju med regi og det prøver ikke en gang å gi inntrykk av motspørsmål eller debatt.

Gammel 20-03-26, 10:38   #16
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ok, det var bra. Som sagt, så bare det korte klippet nrk hadde lagt ut, og dette med hennes bearbeiding kom ganske tidlig her

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-26, 10:09   #17
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes verken hun eller sønnen er spesielt gode på å se andre enn seg selv i situasjoner de selv har satt seg i.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-26, 10:19   #18
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg synes verken hun eller sønnen er spesielt gode på å se andre enn seg selv i situasjoner de selv har satt seg i.

Det er ganske opplagt at Marius BH ikke har verken sett eller forstått hvordan han har påvirket mennesker rundt seg. Men jeg forstår ikke helt hva du mener når du inkluderer Mette Marit. Bortsett fra det opplagte - at hun ikke burde hatt kontakt med Epstein i utgangspunktet - hva skulle hun ha gjort annerledes for å bedre se andre enn seg selv?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-26, 13:20   #19
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Spot on! Lite sympati å hente hos meg.

Det virker som kongefamilien vil ha i pose og sekk; de blander litt roller synes jeg. Hun er ikke som oss andre. Det ble slutt da hun giftet seg med kronprinsen.

Sist redigert av millact : 21-03-26 kl 13:27.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-26, 14:49   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Bla bla bla. Det er min oppsummering. Tilliten er borte og dette er ikke mitt fremtidige kongepar.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes intervjuet var fullstendig uinteressant, ingen kritiske oppfølgingsspørsmål, svarer på det de vil og er selvsagt godt preppet i forkant. For min del hadde det ikke trengt å være et intervju, hun har gjort og skrevet det hun har gjort og skrevet. Det er talende nok for meg.

Jeg et veldig eng med Pelle her.

Dette var dårlige greier! Jeg leste et sted at noen lurte på om dette intervjuet var blitt skjøvet på fordi hun er redd for at alle filene som ennå ikke er frigitt inneholder enda verre ting, og at det hun lyver og manipulerer omkring nå kan bli seende ordentlig dumt ut hvis det kommer flere avsløringer. Det er jo ikke første runde dette her.

Hun vil ha prinsen og halve kongeriket, men hun vil ikke ha noen av ulempene som følger med som innskrenket bevegelsesfrihet og transparens.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.