|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Jeg skal overhode ikke motsi deg, for jeg er veldig enig.
|
|
|
#2 |
|
guru advisor
|
Enig, en bredere yrkesveiledning er absolutt noe å jobbe for! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette er jeg enig med deg i.
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Veldig enig i dette. Godt skrevet.
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMan har jo som regel et relativt snevert grunnlag å velge yrke ut fra.
|
|
|
|
#7 |
|
Travelt opptatt
|
Dette tror jeg er det viktigste av alt. Ungdom aner ikke hvilke muligheter som fins der ute, og de får svært lite informasjon om det. Jeg skal ha en 10. klasse nå, og "the PTB" prøver å pakke mer og mer informasjon inn i det ene året. Det burde kommet mye tidligere. Og det burde vært mer tenking utenfor boksen. Yrkespraksisuka i 9. er genial; hvorfor kunne vi ikke hatt ei slik hvert år fra 5. klasse? Så kunne ungene fått prøvd seg mange ulike steder. Og gjerne med litt mer styring, slik at de ikke bare løp bort i nabobarnehagen dagen før tidsfristen gikk ut.
|
|
|
#8 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kie er ikke den eneste i verden med barn med spsielle behov. Det finnes faktisk ganske mange av oss. Så mange at det faktisk kunne være interessant å ha egen statistikk å se på. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Jo. Men det spiller ingen rolle egentlig. For alle de barna som har spesielle behov har også en far. Som ut fra hensyn til kvinnens økonomi, selvstendighet og fremtidsutsikter burde ta sin del av lasset på hjemmebane. |
|
|
|
#10 |
|
navnet sjemmer ingen
Nå vet jeg at f. eks Kies mann også har tatt sin tid hjemme, men det hjelper jo ikke på den kjennsgjerning at dårlig tilbud til barn med spesielle behov gjør at en forelder må sette sitt arbeidliv på vent for å gi barnet et godt tilbud. Det er en problemstilling som jeg synes er mer interessant. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
I en diskusjon om barn med spesielle behov så er det at foreldre ikke kan jobbe fullt ved siden av å ta seg av barnet relevant. |
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetDet er egentlig mange ting vi diskuterer her, og jeg tenker at Kie absolutt er inne på noe når hun snakker om hjelpepleieren på 50 med utagerende tenåringssønner og senil mor. Og så er det selvfølgelig en del kvinner som er hjemme pga barn med spesielle behov, selv om man skulle tro at disse behovene kunne blitt like godt ivaretatt av en mann... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
weird
Jeg vet i alle fall at det er utarbeidet en rapport som heter "Helsestatus til foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne". Her er noen av konklusjonene derfra:
Herfra
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Altså, det er ikke gitt at man blir minstepensjonist fordi om man ender opp med et barn med funksjonshemning/spesielle behov. Men det er så enormt stor forskjell på hvordan de forskjellige kommunene håndterer slikt, og det er så enormt stor forskjell på hvilke svar foreldrene får på søknader - og ikke minst, hvilke søknader foreldrene makter/orker/har kapasitet til å sende, at det neppe gir noe grunnlag for sammenligning ift. hvem som jobber redusert eller ikke. Sist redigert av m^2 : 10-08-10 kl 19:43. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
weird
Nei, svaret var til rine og sikkert en avsporing. Samtidig har Chanett et poeng.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Hah! Esme! Hun er så utdannet atte - og jobber redusert-ish. |
|
|
|
#17 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Stemmer ikke med min virkelighet, i hvert fall. De fleste jeg kjenner som jobber redusert, har mastergrad/hovedfag/doktorgrad. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
navnet sjemmer ingen
Men kjære vene, man trenger da ikke å bli tatt for gitt selv om man er hjemme/deltidsarbeidende i perioder. Mannen er veldig takknemelig for at det er jeg som klipper plenen på samme måte som jeg setter pris på at han vasker huset. Og jeg synes at det er deilig å alltid få frokost (sove lenge i helgene) på samme måte som han er glad for å slippe å lage middag når han kommer hjem fra jobb.Jeg synes at det er nydelig med en ektefelle som holder huset med fersk bakst selv om jeg liker å bake selv. Han setter pris på at jeg liker å snekre og at vi samarbeider om slike ting. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
navnet sjemmer ingen
Mitt svar kan vel være et like godt svar til det du glemte sitatet på. Så tradisjonelle vil jeg nå ikke si at vi er hjemme. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
navnet sjemmer ingen
Jeg så ingen andre poeng enn de jeg kommenterte. |