Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-08, 10:55   #41
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mener du virkelig at det å lese mail og det å lese en åpen facebookprofil kan sammenlignes?

Det kan det selvsagt ikke. Alt man legger ut på blogger, Facebook og andre steder der man (faktisk) vil at noen skal lese, er helt kurrant for foreldre å se på uten å varsle - eller med "vekkere" som Hattifnatten nevner.

Selv om jeg er for en viss kontroll og åpenhet rundt barnas nettbruk, synes jeg det er noe helt annet å lese mail, sms, nettlogg og opprette falske profiler på nettsamfunn enn det som er nevnt over. Jeg skulle hatt meget god grunn til mistanke om at noe var riv ruskende galt før jeg gikk så drastisk til verks.

Som mange har nevnt tidligere i tråden, tenker jeg at å begrense pc bruk til fellesområder i huset kan gjøre nytten en lang stund fremover. Egen pc på rommet ligger maaaange år frem i tid for mine unger.

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 10:59   #42
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes det er veldig fair å sende message på FB for eksempel og si "hei, mamma her!" (men kanskje ikke på wallen ), men det blir noe annet enn å snoke. Da er man nemlig åpen om det.

Ja, selvsagt.
Jeg har sittet og både chattet og sendt meldinger til begge mine døtre på nett, både før og etter de flyttet ut.
Det var ikke det som var poenget.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 10:59   #43
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Jeg har forresten også delt forum med begge to.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 11:02   #44
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Foreløpig velger jeg å ha tillit til storesøster på snart 17 år og så langt har det fungert svært så bra. Vi har et meget åpent forhold og hun betror seg til meg ofte og viser meg b.la ting som skjer på nettet.
Hun kuttet ut Nettby da det var endel ting der hun ikke likte. B.la åpent mobbing av lærere/elever ved hennes skole.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 11:20   #45
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Kanskje vi skal definere hva "snoking" er før du og Mim retter beskyldninger mot meg

Når jeg "snoker" er det på facebook, nettby og på hjemmesiden deres. Jeg sjekker ikke loggene på msn. Jeg gjorde det litt i starten, men så at det ikke var nødvendig. Det vet ikke de noe om at jeg har gjort. Alle sidene jeg "snoker" på er offentlige.

det var dette jeg visste du hadde gjort og som jeg refererte til. Jeg er glad du har sluttet med det. Jeg er "venn" med småsøsknene mine på FB og har dem på msn, og at jeg sier hei er en grei påminnelse for fjortislillebror om at storesøster ser ham.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 11:53   #46
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes det er veldig fair å sende message på FB for eksempel og si "hei, mamma her!" (men kanskje ikke på wallen ), men det blir noe annet enn å snoke. Da er man nemlig åpen om det.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg er "venn" med småsøsknene mine på FB og har dem på msn, og at jeg sier hei er en grei påminnelse for fjortislillebror om at storesøster ser ham.

Jeg har poden på msn og som venn på Facebook. Om han hadde hatt hjemmeside (noe han ikke har) hadde jeg nok spurt om jeg kunne få adressen (på lik linje med andre familiemedlemmer og venner). Niesen min på 15 har hjemmeside, hun har link til hjemmesiden i msn-profilen sin og har tante på msn. Jeg har vært innpå hjemmesiden hennes flere ganger - skytt over stilig design, kommentert bilder (blandt annet av meg selv) og skrevet i gjesteboken.
Jeg har også flere av elevene mine som venn på Facebook.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 11:54   #47
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Jeg har storesøsknene mine som venn på Facebook. Nå skjønner jeg jo plutselig hvorfor.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 11:59   #48
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har storesøsknene mine som venn på Facebook. Nå skjønner jeg jo plutselig hvorfor.

Storebror ser deg, bokstavelig talt!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 12:02   #49
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ikke det er "snoking" å lese det som blir lagt ut åpent på f.eks. Facebook. Det er veldig langt fra private dagbøker, slik jeg ser det. Mulig jeg er farget av at moren min alltid har pleid å følge sånn halvveis med på det jeg skriver på offentlige fora.

Om man selv er reg på Facebook og barnet har lagt deg til sin venneliste, er det selvfølgelig ikke å snoke. Det jeg tenkte på, var om man leste på barnets facebookprofil etter å ha logget seg inn ved hjelp av passord uten tillatelse.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 13:07   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.219
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Om man selv er reg på Facebook og barnet har lagt deg til sin venneliste, er det selvfølgelig ikke å snoke. Det jeg tenkte på, var om man leste på barnets facebookprofil etter å ha logget seg inn ved hjelp av passord uten tillatelse.

Aha. Da er vi mer på linje.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 14:47   #51
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg har poden på msn og som venn på Facebook. Om han hadde hatt hjemmeside (noe han ikke har) hadde jeg nok spurt om jeg kunne få adressen (på lik linje med andre familiemedlemmer og venner).

Ikke sant? Og det er jo noe ganske annet enn å spionere, snike seg til passord og smuglese mail.

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har storesøsknene mine som venn på Facebook. Nå skjønner jeg jo plutselig hvorfor.

:mohaha: Du trodde vel ikke et sekund at det var tilfeldig?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 14:49   #52
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Fnis. Min storebror kom og uttrykte litt bekymring over en som han hadde sett skrevet på wallen min og kommentert noen bilder.

"Du er vel ikke forelsket i ham, aC?" :bekymret storebrorstemme:

Tja. Jeg kan jo se de også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 15:07   #53
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.437
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg har storesøsknene mine som venn på Facebook. Nå skjønner jeg jo plutselig hvorfor.

Det er bra de passer på deg.

Jeg syns Skilpadda skriver mye lurt, og jeg tror jeg kommer til å legge meg på den linjen når det blir aktuelt. Det som er viktig å huske er at barn ikke har den erfaringen og forutseenheten til å vurdere om det som er morsomt og lurt akkurat nå er det om noen år. Jeg har de fleste småsøskenbarna mine som venner på fb og på msn og det er spesielt en 11 åring som tror hun er 17 (minst) som trenger en del veiledinging i hva er greit å dele i bloggen og hvilke bilder som legges ut.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 16:48   #54
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

(...)det er spesielt en 11 åring som tror hun er 17 (minst) som trenger en del veiledinging i hva er greit å dele i bloggen og hvilke bilder som legges ut.

Det var det jamen blant damer på 30 på NM også. Enkelte la jo ut bilder av seg selv, ungene, huset, oppga [insert navn på knøttliten bygd]bosted og lurte på hvorfor noen hadde skjønt hvem de var?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 17:05   #55
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.437
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det var det jamen blant damer på 30 på NM også. Enkelte la jo ut bilder av seg selv, ungene, huset, oppga [insert navn på knøttliten bygd]bosted og lurte på hvorfor noen hadde skjønt hvem de var?

Ja, den er ikke grei den.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 17:26   #56
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Jeg synes det er en forskjell på å snoke på hva barna skriver på sms og msn til venner som de kjenner, og på hva de skriver på Nettby eller FB. Jeg ville nok ikke ha sjekket barnas msn-logg, men jeg kunne ha tatt turen innom Nettby for å se hva som sto i profilen deres. Om de oppga for mye opplysninger o.l. og så evt. tatt en samtale med dem. Jeg har tilgang til mine myndige, og ikke myndige, søskenbarn på FB, og min fetter på 16 er søren meg ikke tam. Hadde moren hans tatt turen innom FB og sett hvor mye preik det er om alkohol, festing og hasj så hadde hun dødd på flekken. Jeg har ikke sagt noe, det er ikke min "plass", men jeg har tenkt å ha litt mer peiling enn det hun har når mine barn blir store, det er helt sikkert!

Om mamma kikket i dagboken min når jeg var liten eller leste lappene mine så er det, og var det, helt greit for meg. Vi hadde et veldig tett og tillitsbasert forhold og det jeg ikke ville at hun skulle vite, det var jeg såpass lur at jeg ikke skrev ned

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-08, 17:43   #57
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Jeg synes det er en forskjell på å snoke på hva barna skriver på sms og msn til venner som de kjenner, og på hva de skriver på Nettby eller FB. Jeg ville nok ikke ha sjekket barnas msn-logg, men jeg kunne ha tatt turen innom Nettby for å se hva som sto i profilen deres. Om de oppga for mye opplysninger o.l. og så evt. tatt en samtale med dem. Jeg har tilgang til mine myndige, og ikke myndige, søskenbarn på FB, og min fetter på 16 er søren meg ikke tam. Hadde moren hans tatt turen innom FB og sett hvor mye preik det er om alkohol, festing og hasj så hadde hun dødd på flekken. Jeg har ikke sagt noe, det er ikke min "plass", men jeg har tenkt å ha litt mer peiling enn det hun har når mine barn blir store, det er helt sikkert!

Om mamma kikket i dagboken min når jeg var liten eller leste lappene mine så er det, og var det, helt greit for meg. Vi hadde et veldig tett og tillitsbasert forhold og det jeg ikke ville at hun skulle vite, det var jeg såpass lur at jeg ikke skrev ned

Guri land. Om du har fri tilgang der, uten snoking, og ser sånt om nære familiemedlemmer burde du absolutt si i fra!
Hadde noen visst det om mine barn, uten å si noe til meg, voksne familiemedlemmer, hadde jeg blitt temmelig paff.
Lefler han med hasj bør noen stoppe ham. Det er et ansvar alle voksne har, synes jeg. å si i fra til uvitende foreldre.
Og det går LANGT utover det vi faktisk diskuterer her.

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 11:53   #58
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Thula; jeg ville sagt fra.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 12:06   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.496
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Samtidig mener jeg at vi kan ikke kaste barna ut i vannet før vi har lært dem å svømme...... Derfor må vi følge litt med på hvor de er på nettet og hva de legger ut om seg selv. Det har ikke noe direkte med mistillit, men at man innser at de lett glemmer det vi har snakket om.

Jeg syns det er stor avstand fra det du skisserer her og til snoking.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Kanskje vi skal definere hva "snoking" er før du og Mim retter beskyldninger mot meg

Når jeg "snoker" er det på facebook, nettby og på hjemmesiden deres. Jeg sjekker ikke loggene på msn. Jeg gjorde det litt i starten, men så at det ikke var nødvendig. Det vet ikke de noe om at jeg har gjort. Alle sidene jeg "snoker" på er offentlige.

Å sjekke logger uten å si i fra syns jeg er snoking, rett og slett. Jeg ville aldri gjort det. Nå er det noen år til dette blir aktuelt for oss, men jeg planlegger å ha en åpen dialog rundt dette, ha PCen stående i stua, og om det skulle oppstå situasjoner hvor det var naturlig å sjekke logger, ville jeg gjort det i felleskap med barnet. Han ville også få vite på forhånd at det var mulig, det er ikke noe jeg ville kommet med i etterkant.
Jeg syns det er viktig at barn får ha sine private soner, og at de har et avklart forhold til hvor grensene for denne sonen går. Selvølgelig vil jeg titte på barnets offentlige sider, om det er på nettby, FB o.l. Men jeg vil også være helt åpen om det.

I Thulas tilfelle ville jeg absolutt gitt den aktuelle moren en liten vekker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 12:18   #60
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 261
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Jeg gleder meg jammen ikke mye til barna mine blir så store at dette blir en aktuell problemstilling hjemme hos oss.

Jeg tenker at det går fint an å være åpen overfor barna om at vi som foreldre må ha litt kontroll på hva de gjør på internett - og da tenker jeg at det må være greit å ta et kjapt overblikk over historikken.
Men å lese logger og samtaler mellom barna mine og vennene deres, hadde jeg aldri hatt samvittighet til.

Resultatet av de to små reglene over,
kan være at jeg ikke oppdager den 42-åringen/"19-åringen" datteren min flørter med, og at de avtaler å møtes på Seyshellene i romjula for å røyke hasj.

Men må en ikke alltid, internett eller ikke internett, stole på barna sine til en viss grad og inntil en evt. har fått grundig bevis for at det ikke lønner seg?
Å stole på barna sine innebærer også at en stoler på seg selv som foreldre.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
nettvett, overvåke


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no