Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kosttilskudd for barn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-10, 15:19   #1
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kosttilskudd for barn

Det dei fleste er borti er nok vitamin-D mangel. Grunnen er at me et mindre feit fisk og mindre margarin. Eit høg vitamin-A inntak vil kamuflere dette.
Mengde D-vitamin pr dag er annbefalt til å vera 7,5 µg. Kostundersøkelsar viser at dei fleste nordmenn får i seg mellom 1-5 µg pr dag. Unger under 2 år, gravide, ammande og dei over 60 år bør ha eit inntak på 10 µg pr dag.

Nyare forskning viser vel at me alle bør ligga opp mot 10 µg om dagen.

Gammel 05-10-10, 15:30   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Margarin. Det er D-vitamin i smør også.

Gammel 05-10-10, 15:33   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det som er i smør er for lite.

Men eg er litt usikker på kor mykje boka har fått med seg av nye produkter. Den seier at det er ein melketype og ei olje som er blitt berika. Og at det i smør og egg finnes veldig små mengder.

Gammel 05-10-10, 16:40   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Ah. Så det du sier, Urt, er at høyt inntak av A-vitamin kan kamuflere D-vitaminmangel (og muligens også motsatt?). Hvordan vil dette gi seg utslag for "normale" folk? Bør man være forsiktig med inntak av A-vitamin, men pøse på med D-vitaminberiket melk og ost, sånn for eksempel? Jeg merker jeg blir usikker på hva det du sier medfører helt sånn praktisk for meg.

Eller kan stort inntak av D-vitamin føre til problemer rundt kroppens opptak av A-vitamin?

Hm. Hvor kan jeg lære mer om dette? Spennende tema!

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 18:45   #5
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg som hater multilevel marketing har endt opp med JuicePlus. Nå er ikke dette vitaminer men konsentrert frukt og grønt. Jeg er med på en undersøkelse og får barneproduktene gratis. Problemet er at der alle andre synes det smaker supergodt liker ikke Mazungen dem. Hun spiser for lite frukt og grønt, og repertoaret er for begrenset.

Om noen ønsker å prøve så ta kontakt så kan jeg sende noen av de vi ar liggende. Her kan man lese om dette om en er interessert.
http://www.jpsiden.no/

(PS, jeg er ikke tilknyttet JuicePlus på noen måte)

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 15:30   #6
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg som hater multilevel marketing har endt opp med JuicePlus. Nå er ikke dette vitaminer men konsentrert frukt og grønt. Jeg er med på en undersøkelse og får barneproduktene gratis. Problemet er at der alle andre synes det smaker supergodt liker ikke Mazungen dem. Hun spiser for lite frukt og grønt, og repertoaret er for begrenset.

Om noen ønsker å prøve så ta kontakt så kan jeg sende noen av de vi ar liggende. Her kan man lese om dette om en er interessert.
http://www.jpsiden.no/

(PS, jeg er ikke tilknyttet JuicePlus på noen måte)

Dette har jeg lest litt om nå også, og ble veldig nysgjerrig, noen med erfaringer å dele?

Gammel 08-10-10, 10:42   #7
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Dette har jeg lest litt om nå også, og ble veldig nysgjerrig, noen med erfaringer å dele?

Jeg har også lest om JuicePlus via Kjernesunn familie, og er det noen som er opptatt av å spise riktig mat og har sett resultater, er det dem...

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 19:19   #8
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Ah. Så det du sier, Urt, er at høyt inntak av A-vitamin kan kamuflere D-vitaminmangel (og muligens også motsatt?). Hvordan vil dette gi seg utslag for "normale" folk? Bør man være forsiktig med inntak av A-vitamin, men pøse på med D-vitaminberiket melk og ost, sånn for eksempel? Jeg merker jeg blir usikker på hva det du sier medfører helt sånn praktisk for meg.

Eller kan stort inntak av D-vitamin føre til problemer rundt kroppens opptak av A-vitamin?

Hm. Hvor kan jeg lære mer om dette? Spennende tema!

Heilt rett. For masse vitamin A, vil slå ut vitamin D. Og motsatt. Det luraste vil nok vera å følgja annbefalingane som blir gitt. Pr dags dato er dette 700 µg pr dag for kvinner og 900 µg for menn ( Vit. A ) Vitamin D er 7,5 µg for menn og kvinner i alderen 2-60 år ( litt høgare for gravide, ammande, dei over 60 og dei under 2 år ).

Det skal litt til for å komma opp i så store mengder at det blir skadelig for kroppen, men konsekvensane då kan vera farlige. Men samtidig så vil mangel på desse to vitamina og kunna gjere skade.

Det finnes ein del artiklar om emnet. Google vil nok gje deg nokon. Eller så får du gjera slik som meg. Setta deg på skulebenken og læra om alt saman.

Gammel 06-10-10, 09:57   #9
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Eller så får du gjera slik som meg. Setta deg på skulebenken og læra om alt saman.

Og jeg som trodde jeg var utlært etter ett hovedfag. Har du noen (pensum)bøker å anbefale angående vitaminer og deres virkning på hverandre og på kroppen? Og da gjerne noen som er litt oppdaterte ...

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 09:04   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har endelig funnet et "tran"produkt som Mini er villig til å spise: Omega-3 fisk fra Möllers. Alt annet spytter hun ut. Og så prøver jeg å få i barna så mye fet fisk som mulig. Vi har fisk til middag minst to ganger i uka og de får d-vitaminberiket melk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 09:09   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine får vanlig tran, og det er som hos Mim, vi har aldri sagt at det per definisjon kanskje ikke er så godt. Jeg klarer ikke smaken selv altså, selv tar jeg kapsler... Men det gjelder å ha et nøytralt ansiktsuttrykk når man gir tranen, før de har vent seg til det i alle fall. Vi smiler og smatter litt ekstra når vi gir til babyen, nam nam og slikt - vi gjorde det sånn med storebror også og han har tatt tran i over 5 år nå uten å klage en eneste dag.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 10:03   #12
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tran fra flaske funker inntil barnet lærer av andre barn at tran er "æsj"...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-10, 11:20   #13
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Det er vanesak med tran. Her drikker vi en slurk fra flaska hver morgen og det er veldig festlig når det er den eneste de får lov å ha i seg rett fra flaska/kartongen. Sitronsmak da, må vite. Alle monner drar

Gammel 06-10-10, 12:44   #14
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det stemmer ikke. Mine unger har fått tran lenge før de var i stand til å vite noe om æsj. To av dem har likt tran og en av dem har spyttet og brekker seg bare han har fått det på tunga.

Jeg tror ikke brekningene skyldtes at han i spedbarnsalder hadde lært at det var æsj.

Brødrene tygger trankapser og svelger tran lett som bare det. De foretrekker kapsler fordi det er så kule å tygge.

Jo. Det funker for det barnet som liker tran, å ta tran...helt til andre barn kommer på å si at det er "ÆÆÆSJ"! Nå er det klin umulig å få i S. tran...selv om han har tatt det før. (nå tenker jeg på litt større barn, ikke 3- 4åringer feks)
Jeg hadde 1 som tok tran, 1 som ikke ville ha. Nå er det 2 som ikke vil ha... Ikke fordi den andre i huset ikke vil ha, men fordi han har lært av nye kompiser på skolen at tran er ÆSJ og EKKELT! Og ja, ikke vet jeg hvordan, men dem har tydligvis diskutert tran på et eller annet vis...

"isbjørn-kapslene" funker derimot utmerket, hos begge.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 09:21   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste som er en lettpåvirkelig frøken, har overhodet ikke latt seg affisere av hva andre mener om tran. Vi diskuterer ganske enkelt ikke om det er æsj eller ikke, det er vare noen man tar og barn får på skje og voksne får kapsler. Samme som fluor, også kalt "namnam". Ikke noe diskusjon, ikke noe fjes, bare frem med skjea og ferdig arbeid.

Gammel 06-10-10, 11:01   #16
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt vanskelig å overbevise barn om at flytende tran er noe man må ta når man brekker seg av smaken selv. Jeg er rimelig altetende og spiser det aller meste, men tran har jeg ikke sjans i havet til å få ned i flytende form. Og minste spytter det ut hvis hun får det servert.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 13:05   #17
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Barn får fluor på skje? Det får knerten i pilleform, og synes er nam.

Jeg har en toåring som liker tran. Han tok den ren først, men vi gikk over til sitron-utgaven for noe tid siden, og han tar det med glede. Vi har rene fruktmåltidet ved kveldsstellet. Bananmedisin (zyrtec med banansmak), sitontran og appelsinsanasol.

Gammel 11-10-10, 13:52   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tenker du på de fiskene? Det står jo for voksne og barn, men hvor små barn vites ikke...

Ettersom Knerten tar sitrontran frivillig, utsetter jeg å forske på det inntil videre.

vi har hatt trankapsler for baby fra lifeline før, men det var slike at vi skulle knippe av en tupp og presse innholdet ut. Det gikk greit altså, mindre klin enn sprøyter en ikke fikk vasket, når han var så liten at skje utgikk, men det ble en del tranflekker på speilet, pitte små, når jeg klippet... oppdaget jeg etter en stund. Drittjobb å få vekk...

Gammel 11-10-10, 14:01   #19
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Eskimo-kids går ned på høykant her, alle fire synes det er ok. Minstemann får med sprøyte for å unngå gris.
Ingen av de store likte de nye møllers fiskene vi fikk prøve på. Smakte plastik i følge 5 åringen.

Gammel 11-10-10, 14:35   #20
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Jeg er veldig på linje med min fastlege som mener at man allerhelst bør ha et kosthold som gjør at vitaminer/mineraler og fettsyrer er dekket.
Vitaminer og mineraler fra mat tas opp og virker i mye større omfang en tilsvarende fra kjemisk fremstilte kapsler.

Våre barn får frukt og grønsaker til å dekke c vitaminbehov og fet fisk tilstrekkelig til å dekke omega 3 behov.

Det må være mye bedre å bruke pengene som ellers ville gått til alskens vitaminer og kosttilskudd, til fornuftig mat. Amen.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:37.