|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?
Det er der jeg er heldig. Jeg er ikke så vanvittig glad i å lage mat, men jeg har en mann som er det. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg og mannen lever hovedsaklig etter lavkarboprinsippet, med noen småpauser innimellom. Ungene derimot spiser ganske ganske normalt norsk kosthold, med unntak av middagene hvor det etterhvert har blitt mer grønnsaker og kjøtt og mindre karbohydrater. De får servert poteter innimellom selv om vi voksne ikke har spist det, men har etterhvert mer eller mindre valgt bort poteter som middagstilbehør. Dessuten får de nok mer pålegg totalt sett enn før vi begynte å spise lavkarbo. Barna er ikke informert om kostholdsendringen annet enn at mamma ikke tåler så godt mel og har fått beskjed om å prøve å spise mindre av dette av doktoren, at det derfor også er brød laget av mandler/nøtter eller hjemmelaget knekkebrød på bordet. I hverdagen er det stort sett bare middagen vi får sammen alle sammen, i helgene får de ofte det samme som oss til lunsj (kjøtt/grønnsaker/egg/salat). Kostholdet er derfor ikke så sært at det behøver å forklares nærmere, føler jeg. En ting jeg har vært ganske streng på er "voksensukker", dvs. sukkererstatninger. Jeg har ikke ønsket at barna skulle få i seg det i det hele tatt før fylte tre, og helst ikke etterpå heller. Ellers har vi periodevis vært flinke til å lage mat fra bunnen av.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Rockesøster
|
Det vet jeg ærlig talt ikke, det er ikke noe jeg har engasjert meg veldig i ettersom jeg ikke ser vitsen i å bruke slikt i særlig utstrekning. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Vi er opptatt av sunn mat og lager som regel maten selv.
|
|
|
|
#6 |
|
Fortynnet
|
Sv: Hvordan kommuniserer du din kostholdsfilosofi?Jeg har egentlig ikke noen bestemt kostholdsfilosofi, og syns det kan være litt slitsomt med folk som er fanatiske på den ene eller det andre typen kosthold. Null sukker, mye fett, ikke det-ene-og-det-andre. Spesielt hvis misjoneringsgiret settes inn, og de blander seg opp i hva andre spiser. På SFO fikk de ett lite glass tynn saft hver fredag. Dette var noe sønnen min (og mange andre) virkelig gledet seg til, det var noe ekstra. (Vi har så å si aldri saft hjemme). Dette ble det slutt på fordi det var et par foreldre som mente det var skrekkelig med sukkeret. For meg kunne de gjerne beholdt det. |
|
|
|
![]() |
|
|